تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803965236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/­ احمدرضا معتمدی «خاکستر و برف» هشدار جدی به مخاطب است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/­ احمدرضا معتمدی
«خاکستر و برف» هشدار جدی به مخاطب است
فیلم «خاکستر و برف» هشداری جدی به مخاطب خود می ­دهد و فضاسازی­ ها و سردرگمی­ ها و رفت و برگشت ­های موجود در فیلم در واقع نگرانی ما را نسبت به جامعه و فضای پیرامون­مان عمیق و عمیق‌­تر می‌کند.

خبرگزاری فارس: «خاکستر و برف» هشدار جدی به مخاطب است



به گزارش خبرگزاری فارس، احمدرضا معتمدی کارگردان مطرح سینمای ایران و سازنده آثاری چون «دیوانه‌ای از قفس پرید» و «آلزایمر» پس از تماشای فیلم «خاکستر و برف» ساخته روح الله سهرابی یادداشتی را منتشر کرده که متن کامل آن در ذیل می‌آید: بدون مقدمه باید بگویم در وانفسای سینمای امروز، گاه دیدن یک فیلمِ شریف با روایتی اثرگذار و ساختاری محکم، بسی مایه­ خوشحالی و امیدواری است. اما فارغ از وجوه اثربخشی، همین که یک فیلم به گونه­ای ساخته شود که قادر باشد نفسی تازه به جریان بی­رمقِ سینما بدمد، بسیار ارزشمند و ستودنی است. بویژه اینکه، صاحب آن اثر، یک فیلمساز جوانِ تازه­نفس باشد. در فیلم «خاکستر و برف»، با کارگردانی روبرو هستیم که خوشبختانه زبان سینما را به خوبی می‌­شناسد و عنصر مهم سینما را به عنوان فضاسازی توانسته است به خوبی رعایت کند. از انتخاب فضا گرفته تا نحوه­ی روایت ماجرا. چنان که برای طرح قصه، فضایی متفاوت در شهر ساحلی را انتخاب کرده و اتفاقات اصلی را در همین فضا روایت می­کند. به عنوان نمونه اشاره به یکی از سکانس­های فیلم که دو تن از شخصیت­های اصلی فیلم که پس از سال­ها دوباره به هم رسیده­‌اند در اولین روز دیدار خود روی قایقی در حال غذا خوردن هستند که عمدِ موجود در این سکانس یعنی تعلیقِ درون سکانسی و معلق بودن شخصیت­ها کاملاً مشهود و تأثیرگذار است. تعلیق­ها و فضاهایی از این دست در فیلم گویی اشاره به کسانی دارد که در شرایط خاصی گرفتار شده ­اند. آدم­هایی که نمی­دانند متعلق به چه فضا و طیفی هستند و در یک سردرگمی محض، دست و پا می­زنند. این آدم­ها که شاید خود ما جزوی از آنها باشیم نمی­دانیم انقلابی بمانیم یا خود را با همین معیارهایی که متأسفانه به عنوان مدرنیته آمد و مهم­ترین عنصرش همان سرمایه‌­داری است، وفق دهیم؟! اکنون بین این بی ­اعتمادی و سردرگمی گرفتار آمده­ ایم و حتی اگر بخواهیم به همدیگر کمک کنیم فکر می­ کنیم خودمان بیش از همه به کمک نیاز داریم و فراموش کرده­ ایم که ما از طریق همین کمک­ ها به هم پیوند خورده­ ایم و ریشه­ هایمان محکم شده و تبدیل به درختی تنومند شده ­ایم و اکنون هم در حال تجزیه شدن هستیم و گویی نگاه­ ها و باورهایمان در حال رنگ باختن است. فیلم «خاکستر و برف» پیرامون همین مسئله­ ی مهم و حیاتی، هشداری جدی به مخاطب خود می ­دهد و فضاسازی­ ها و سردرگمی­ ها و رفت و برگشت ­های موجود در فیلم که بسیار هم خوب از آب درآمده در واقع نگرانی ما را نسبت به جامعه و فضای پیرامون­مان عمیق و عمیق­تر می ­کند. علی­رغم کمبودِ ماده خامی که باید فیلمنامه می­ داشت، ولی بازی­ ها در این فیلم کاملاً حرفه­ ای انجام شده و بازیگران را در اینجا کاملاً متفاوت و غافلگیرکننده می­ بینیم و به نظرم از بازیگران اصلی فیلم، آقای «دیرباز»، خانم «حجار» و حتی آقای «ادیب» به شکل هنرمندانه ­ای بازی گرفته شده است. نوع فضاسازی ­ها، بازی­ ها و کارگردانی، تصورِ فیلم چهارم یا پنجمِ یک کارگردان را به آدم می­ دهد اما اینکه یک فیلمساز در اولین تجربه­ سینمایی خود به چنین حدی از کار رسیده باشد جای خوشحالی و امیدواری دارد. نکته­ای که می­ ماند این است که اصل ماجرا سریع­­تر از آنکه باید لو می­رود و طرح می­شود من معتقدم که باید در خود واقعیت هم ابهامی را باقی گذاشت چنان که جا داشت شخصیت «احسان» در ابهام بیشتری می­بود و کشف شخصیت او برای مخاطب با رمز و رازآلودگی بیشتری همراه می­ بود یا مثلاً بهتر بود «ابراهیم» از همان ابتدا تکلیف خود را با موضوع مشخص نکند و مخاطب را زمان زیادی با خود معلق و منتظر نگاه دارد اما نگاهِ نو و ساختارِ محکم فیلم بارِ نقیصه­هایی از این دست را نیز به دوش کشیده است و رعایت ساختار سینمایی اثر به ویژه در میزانسن­ ها و بازی­ های حساب شده و باورپذیر بازیگران، جا و فرصتی برای احساس خلأ و خستگی مخاطب نمی­ گذارد. واکنش مخاطب عام را در برابر فیلم «خاکستر و برف» نمی­دانم چه خواهد بود چنانکه ارتباط مخاطب عام با فیلم­های خودِ من هم همیشه غیرقابل پیش­بینی بوده است اما اطمینان دارم مخاطبان خاص سینما از این فیلم لذت خواهند برد و هر کسی طرف خود را از آن خواهد بست. گذشته از همه­ این مباحث، برای من بسیار خوشحال­ کننده بود که از یک فیلمساز جوان و تازه نفس فیلمی در این سطح را به تماشا نشستم. انتهای پیام/

94/06/31 - 16:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن