تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799354856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرگس آبیار و روزمرگی‌های یک زن با بشقاب شکسته


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


نرگس آبیار و روزمرگی‌های یک زن با بشقاب شکسته وبلاگ > تهرانی، مهدی - سینمای زنانه ایران همانقدر که نجیب است؛کم ظرفیت و خالی از هنرمند نیز هست.به هرحال در سینمایی که هنوز مردان سهم خاص ندارند و درگیر بودجه دولتی‌اند سهم زنان سینماگر مسلما اندک‌تر خواهد بود. تولید فیلم‌هایی اندک از کارگردانان زن خود دلیلی بر ادعای بالاست. طرفه آنکه خون تازه‌ای که عمدتا به سینمای ایران تزریق می‌شود از سوی خود اهالی سینما و بدنه آن است. دختران سینماگران راحت‌تر به این دنیا قدم می‌گذارند تا آن دختر شهری و روستایی علاقمند و تحصیلکرده سینما...

نرگس آبيار با پيشينه نويسندگي ادبيات داستاني در اولين تجربه سينمايي خود در سال 91 سراغ مضموني بسيار آشنا رفته است. شرح حال زندگي يك زن معمولي شهري و روزمرگي‌هاي او. اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترند قبل از شيار 143 ساخته شده بود اما ديرتر از آن اكران گرديد. موفقيت شيار 143 بدلايل خاص باعث شد اين فيلم اول آبيار كمتر ديده شود. او در اين فيلم زندگي زني به نام ليلا(با بازي گلاره عباسي) را روايت مي‌كند كه همراه همسر بي‌مسئوليت و فرزند خردسالش روزگار مي گذراند. او كه باردار هم هست روزي براي مهيا شدن براي مهماني دادن به مشكلي عجيب بر ميخورد... آنچه نرگس آبيار در اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترند؛ قصد روايتش را داشته دستمايه آثار فراواني در اين چهل سال اخير سينماي ايران بوده است. روزمرگي و غرق شدن در اين باتلاق يك روايت بشدت تكراري است. اما اهميت موضوع آنقدر كلان است كه يك هنرمند ششدانگ مي‌تواند با زباني تصويري حرف تازه‌اي از اين روزمرگي دربياورد. كاري كه نرگس آبيار هيچ تبحري در آن نشان نداده است و فيلمش راكد و بدون هيچ تحركي فقط تصاوير پشت سرهم جلوه گري مي‌كند. فيلم اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترند يك زن و شوهر دارد كه هيچكدام براي تماشاگر جذبه‌اي ايجاد نمي‌كنند. فريد و ليلا مستاجر دو زن مسن هستند كه دست برقضا و برخلاف تصور عمومي جامعه مالكين موجهي تصوير شده‌اند. همين زن و شوهر يك فرزند دوساله هم دارند. به اينها قضيه ميهماني ليلا و داستان كذايي شكسته شدن بشقاب را اضافه كنيد. هيچكدام از اينها انگاره‌اي براي كشش و پرداخت كاراكترها ايجاد نمي‌كند و فيلم اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترنداز ابتدا تا انتها فقط و فقط تكرار چرخش‌هاي يك زن به دور خود است. در حقيقت در فيلم‌هاي زن محور تماشاگر بايد با داستانكي خاص ارتباط برقرار كرده و سپس با كاراكتر آشنا شود. نرگس آبيار اصلا ليلا را كالبد شكافي نكرده و در مواقعي حتي تماشاگر نسبت به او بدبين مي‌شود. در واقع هيچ زنجيره‌اي دراماتيك در اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترند ديده نمي‌شود و همه داستانك‌ها از هم منقطعند. ليلاي اين فيلم در مواقعي نماد زن فرمانبردار پنجاه سال پيش است كه حتي از شوهر تنبل و عوپي خويش تمكين مي‌كند و دلخوشي‌هاي معدود و جزيي دارد و بارداري‌اش بزرگترين دلخوشي اوست و از سوي ديگر همين ليلا اهل دروغ و دغل است و با همسايه‌ها حتي بر سر چيزهاي كم اهميت رو راست نيست. او حتي پس از شكسته شدن بشقاب چيني طرح دار؛ در نقش يك دزد تمام عيار ظاهر مي‌شود و قاچاقي وارد اتاق همسايه ها مي گردد.اينها همه تضادهاي ويرانگر در شخصيت ليلاي فيلم اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترند ؛ هستند كه باعث مي‌شوند مدام تماشاگر از شخصيت اصلي فيلم دورتر شود. تصور كنيد اگر ماجراي شكسته شدن بشقاب چيني طرح دار به گونه اي ديگر مطرح مي شد اصلا ديگر بحراني در فيلم وجود نداشت؟ بارداري ليلا؛ اخلاق مزخرف شوهر او؛ همسايه ها و موارد ديگر داستانك ها دم دست نرگس آبيار بودند با اين همه شكسته شدن يك بشقاب و طرح ليلا براي جايگزين كردن آن حتي با كف رفتن مشابه اين بشقاب از اتاق همسايه راه را بر هرگونه همذات پنداري با وي بسته است.  

کلید واژه ها: نقد فیلم -




یکشنبه 8 شهریور 1394 - 10:16:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن