تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816713240
استثمار سیاهپوستان روی پرده سینما
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی به فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام میآید»
استثمار سیاهپوستان روی پرده سینما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 03:30 | شماره خبر : 2069238637059894041 تعداد بازدید: 0
پ پ
فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام میآید»، یکی از آثار مهم و جسورانه تاریخ سینماست که متهورانه بودنش در انتقال پیام و مفهوم مد نظر سازندگان همچنان جسورانه است و مشمول زمان نخواهد شد. لیکن اهمیت فیلم از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سینمایی در مقاطع مختلف تاریخی، موجب میشود این محصول کوچک کمپانی کلمبیا پیکچرز در مقاطع تاریخی مختلف بارها بر سر زبان بیفتد.
تبعیض نژادی در سینما فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام میآید» که بتازگی از شبکه نمایش پخش شد، موجب تاثیری شگرف در مسیر تاریخ اجتماعی ایالات متحده، تاریخ سینما و دگرگونی سرنوشت قهرمان اصلی این فیلم، «سیدنی پواتیه» شد. فیلم دقیقا یک سال قبل از ترور «مارتین لوتر کینگ»، رهبر جنبش آزادیخواهان سیاه ساخته شد، در دوره زمانی ملتهبی که موضوع تبعیض نژادی در سطوح مختلف اجتماعی ـ سیاسی همچنان موضوعی لاینحل و پیچیدهای بود، در شرایطی که بیاعتمادی در جامعه سیاهان آمریکا موج میزند و فیلم آنچنان آمیخته به التهاب بود که کلمبیا پیکچرز کمپانی سرمایهگذار فیلم، عنوان تهیهکنندگی فیلم را به استنلی کریمر سپرد. کمپانی به سازندگان توصیه کرد که نماهای داخلی در داخل خاک ایالات متحده فیلمبرداری نشود، چون به محض تائید کمپانی و تخصیص ردیف بودجه فیلم، رسانههای تندروی رادیکال از هر دو سر طیف موافقان و مخالفان تبعیض نژادی به کمپانی کلمبیا خواهند تاخت. مسئولان کلمبیا پیکچرز با توجه به سخنرانیهای مفصل و پی در پی لوتر، علاقهمند بودند که تا قبل از نمایش فیلم هیچ موج موافق و مخالفی حول فیلم شکل نگیرد و حتی از پخش آنونس و تیزر فیلم، پیش از نمایش جلوگیری کردند. کمپانی در شرایطی ملتهب چالش بزرگ تبعیض نژادی که وجود لوتر و سخنرانیهایش به آن دامن میزد، به هیچ عنوان نمیخواست اسباب خشم سفیدپوستان تندرو و رادیکال را فراهم کند. گروه سازنده در 1966 در پایین وودلندن به صورت مخفیانهای نماهای داخلی فیلم خانه درایتونها که عمده روایت فیلم در آن میگذرد را جلوی دوربین بردند. داستان فیلم در مورد «جویی درایتون» دردسرساز است، دختری سفیدپوست که در یک خانواده روشنفکر تربیت شده است و عاشق دکتر رنگینپوستی با نام جان پرنتیس (سیدنی پواتیه) میشود. قبل از تولید و اکران این فیلم جایگاه رنگینپوستان روی پرده سینما، بسیار محدود بود. حتی چینیها و کرهایها، در سینما سهم بیشتری از رنگینپوستان داشتند. در شرایط کنونی حداقل یکی دو فیلم مهم در مورد سیاهپوستان ساخته میشود که به جمع چند فیلم برگزیده اسکار راه پیدا میکند و شرایط با آن روزگار در دهه 60 میلادی بسیار متفاوت است. ازدواج سیاه با سفید داستان عشقی این زوج جوان نیز در شرایط آن روزگار که مبارزات مدنی برای رهایی از تبعیض نژادی ادامه داشت، قطعا از حساسیتی ویژه برخوردار بود. فیلم از جایی آغاز میشود که دخترک آمریکایی، جوان سیاه چرده را به خانهاش و نزد پدر و مادرش میآورد تا به آنان معرفی کند تا زمینه ازدواج آنها فراهم شود. جدالها و تقابلها در دو فصل مهم فیلم خلاصه میشود. نخست مواجهه پسر جوان با خانواده دختر و سپس چالشهای دراماتیک و جذابی که میان پدر جان (بیریچادرز) با پدر دخترک مت درایتون (اسپنسر تریسی) اتفاق میافتد. حال آن که پدر دخترک ناشر روزنامهای آزادیخواه و از مخالفان سرسخت تبعیضنژادی است و مادرش صاحب یک گالری نقاشی. در واقع فیلم نمودی از مواجهه طبقه غیررادیکال و روشنفکر آمریکایی با موضوع تبعیض نژادی است. مواجهه دو خانواده دختر و پسر با یکدیگر و جدال دو خانواده در حد فاصله آغاز تا پایان درام، فاصله بین شعار و واقعیت، تفاوت نسل جدید و قدیم آمریکایی در برابر رنگ پوست، تفاوت اندیشه زن و مرد در قبال عظمت عشق، در این فیلم بسیار زیبا به تصویر کشیده شده است و با وجود گذشت بیش از ۴۰ سال از ساخت آن هنوز هم دیدنش خالی از لطف نیست. دنیای چندگانه روشنفکران اما همین فیلم را اگر دریچه تاثیر اجتماعی بررسی کنیم، آمیختگی دوران نمایش فیلم با کمی فاصله زمانی، همزمان میشود با ترور مارتین لوتر کینگ و به صورت طبیعی فیلم در گشایش آزادیهای مدنی برای رفع تبعیض نژادی به صورت بسیار موثری عمل میکند. فیلم به طبقه روشنفکر و سیاستمداری طعنه میزند که زبانشان از جامعه آزاد و رفع تبعیض نژادی سخن میگوید، اما عملا موجب هیچ گشایشی در مسیر توسعه آزادیهای مدنی سیاهان نبودند. فیلم به قدری در جامعه آمریکایی تاثیرگذار بوده که دیالوگهای آن را سیاستمداران و سیاستپیشهگان رنگینپوست به زبان میآورند. باراک اوباما در نخستین سخنرانی خود در سال 2007 دیالوگ مت درایتون (اسپنسر تریسی) را به زبان آورد. مت درایتون وقتی برای ازدواج دخترش با جان پرنتیس رضایت خود را اعلام میکند دیالوگی کلیدی را بر زبان میآورد او میگوید: «من فقط نگران بچههای دو رگه شما هستم و از الان منتظر واکنش صد میلیون آمریکایی» و اوباما نخستین سخنرانی خود را چنین آغاز کرد «از نخستین شام جان پرنتیس تا الان 40 سال میگذرد و حالا من منتظر واکنش 300 میلیون آمریکایی هستم.» اما مهمترین اتفاقی که در پس از ساخت این فیلم در مجموعه هالیوود رخ داد باب شدن ژانری با نام استثمار سیاه بود. «استثمار سیاه» ساب ژانری مهم به شمار میرود که در 1970 ظهور کرد. ابتدا به صورت Blackexploitation نشریات سینمایی انگلیسی زبان مطرح شده و بعدها به صورت Blaxploitation به کار میرفت. این ساب ژانر سینما تحت تاثیر جریان تبعیض نژادی پس از ترور مارتین لوتر کینگ در آمریکا شکل گرفت. فیلمهای استثمار سیاه در ابتدا به طور خاص برای مخاطبان شهری سیاه ساخته میشد، هرچند حق درخواست تجدید نظر مخاطبان. موجب سقوط این ساب ژآنر سینمایی در اواخر دهه 70 شد، اما در دهه 80 و 90 میلادی در مجموعه هالیوود روایتهای مهمی در مورد تبعیض نژادی در ایالات متحده ساخته میشود که تاثیرات اجتماعی فراوانی در تعدیل این رویکرد رادیکالی دارد. «به رنگ ارغوان» (استیون اسپیلبرگ) در سال 1985 افتخار (ادوارد زوئیک 1989) و آمیستاد (1997) شاید در راستای ایدئولوژی محوری فیلمهای استثمار سیاه دهه 70 ساخته نشدند، اما به تدریج سبب رفع تبعیضهای اجتماعی شدند. فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام میآید»، آخرین همکاری تریسی و هپبرن، دو یار دیرین (پیش از مرگ تریسی) در فیلمی علیه تبعیض نژادی بود و مثل همیشه حضور این دو، همه چیز، حتی پواتیه، را تحتالشعاع قرار میدهد. این فیلم در سال 1967 ساخته شد و تریسی بعد از این فیلم در 67 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. علیرضا پورصباغ جامجم
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 03:30 | شماره خبر : 2069238637059894041 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
مروری بر برترینهای تاریخ سینما/۲ بهترین گریمهایی که مردم بر پرده نقرهای دیدند/مگسی که پای گریم را به جایزه
مروری بر برترینهای تاریخ سینما ۲بهترین گریمهایی که مردم بر پرده نقرهای دیدند مگسی که پای گریم را به جایزه اسکار باز کردگریم یکی از جذابترین و در عین حال پرزحمتترین رشتههای سینمایی است که امروزه با پیشرفتهای زیادی روبرو بوده تا آنجا که با استفاده از این هنر میتوان خیال رفيلم محمد رسول الله در سينما آزادي کرمانشاه به روي پرده مي رود
۳ شهريور ۱۳۹۴ ۱۶ ۲۰ب ظ همزمان با سراسر کشور فيلم محمد رسول الله در سينما آزادي کرمانشاه به روي پرده مي رود موج - رئيس حوزه هنري کرمانشاه گفت با تلاش انجام شده همزمان با اکران بين المللي فيلم تاريخي محمد رسول الله چهارشنبه 4 شهريور ماه سال جاري به روي پرده سينما آزادي خواهدقیمت لبخند روی پرده نقرهای
درباره فیلمهای اکران شده در 5 ماهه اول 94 قیمت لبخند روی پرده نقرهای تاریخ انتشار یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 14 00 | شماره خبر 2066587717561145711 تعداد بازدید 1 پ پ مانند دیگر سالها و براساس جبر و ناچاری یا اختیار و سهلانگاری ژانر غالب در ساخت و سازهای سینمایی در سال 9حذف عنوان «فجر» از بخش بين الملل مهمترين رويداد سينمايي
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲ ۴۰ب ظ حذف عنوان فجر از بخش بين الملل مهمترين رويداد سينمايي موج-رئيس سازمان سينمايي با صدور حکمي سيد رضا ميرکريمي را به سمت دبيري جشنواره بين المللي فيلم ايران منصوب کرد پيش از اين عليرضا رضاداد اين مسئوليت را دارا بود به گزارش خبرگزاري موج در حکم صادرهایوبی خطاب به مدیران سینمایی دوران احمدینژاد: نگذارید از مدیریت انقلابی و ارزشیتان پرده برداریم
ایوبی خطاب به مدیران سینمایی دوران احمدینژاد نگذارید از مدیریت انقلابی و ارزشیتان پرده برداریم فرهنگ > سینما - رییس سازمان سینمایی به حاشیههایی که درباره جداسازی بخش ملی و بینالملل فیلم فجر ایجاد شد واکنش نشان داده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ایوبی با انتشااکران فیلم «محمد رسول الله» در پرده سینما فرهنگسرای گلستان
اکران فیلم محمد رسول الله در پرده سینما فرهنگسرای گلستان فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی کارگردان بزرگ سینمای ایران یکی از بزرگترین و پرهزینهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران از 4 شهریور ماه در سالن سینما فرهنگسرای گلستان اکران می شود به گزارش حوزه سینما گروجدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده تازهترین آمار فروش فیلمهای در حال نمایش در سینماهای کشور تا شب گذشته 29 مرداد از سوی پخشکنندگان اعلام شد خبرگزاری ایسنا تازهترین آمار فروش فیلمهای در حال نمایش در سینماهای کشور تا شب گذشته 29 مرداد از سوی پخشکنندگان اعلام شد اولینکاسه صبر رئیس سازمان سینمایی لبریز شد! ایوبی:مدیران سابق نگذارند از مدیریت انقلابی و ارزشی آنها پرده برداریم
کاسه صبر رئیس سازمان سینمایی لبریز شد ایوبی مدیران سابق نگذارند از مدیریت انقلابی و ارزشی آنها پرده برداریمرئیس سازمان سینمایی نوشت آنها همچنین نیک میدانند که مرادمان از ایران نگاه ایرانی در سینماست نه پرچمی که آنها به نام مکتب ایرانی در برابر مکتب اسلام ناب محمدی برافراشتند ازحضور دو ستارهی سینمای قبل از انقلاب در یک برنامهی تئاتری / 62 سال روی صحنهی تئاتر بازی کردم
حضور دو ستارهی سینمای قبل از انقلاب در یک برنامهی تئاتری 62 سال روی صحنهی تئاتر بازی کردم فرهنگ > تئاتر - انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر در چهاردهمین جشنواره سالانه خود به پاس یک عمر فعالیت هنری از فرهاد آئیش کارگردان نویسنده و بازگر تئاتر و سیدفرید قاسمتصویر هدیه تهرانی روی یک پوستر سینمایی
تصویر هدیه تهرانی روی یک پوستر سینمایی فرهنگ > سینما – تصویر هدیه تهرانی پس از مدتها روی یک پوستر سینمایی نقش بست به گزارش خبرگزاری سافتستان این بازیگر که در سالهای اخیر حسابی کم کار شده در فیلم آدت نمی کنیم به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان به ایفای نقش پرداخته است-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها