محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826374175
قیمت لبخند روی پرده نقرهای
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: درباره فیلمهای اکران شده در 5 ماهه اول 94
قیمت لبخند روی پرده نقرهای
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 14:00 | شماره خبر : 2066587717561145711 تعداد بازدید: 1
پ پ
مانند دیگر سالها و براساس جبر و ناچاری یا اختیار و سهلانگاری؛ ژانر غالب در ساخت و سازهای سینمایی در سال 94 و در پنج ماهه اول آن بازهم گونه کمدی بوده است. در این میان چند فیلم کمدی نیز جزو پرفروشترین تولیدات سینمای امسال قرار گرفتند.
این مهم نشان میدهد فارغ از نوع داستان، دیگر تماشاگر سینما به سهل خندیدن عادت کرده است. کمدیهای سهل و ممتنع یک دهه است که سینمای شریف این ژانر را قبضه کردهاند و اصل و هویت و ذات آن را ویران. در پنج ماهه سال 94 فیلمهایی مانند ایران برگر، اسب سفید پادشاه، من دیهگو مارادونا هستم، نهنگ عنبر، از رئیسجمهور پاداش نگیرید، اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان و گینس از پرمخاطبترین فیلمهای کمدی محسوب شدند. جدای از اکران برخی فیلمهای ژانر درام اجتماعی که طنز و هتاکی را نیز چاشنی کار کرده بودند باقی آثار محدود دیگر فیلمهایی مانند استراحت مطلق، دوران عاشقی و پنج تا پنج بودند ـ که موضوع این مبحث نیستند ـ که رگههایی از طنز در خود داشتند. همچنانکه پیش از این نیز در نقد فیلمهای بالا ذکر کردم در ژانرکمدی و در بیان داستان کمدی و روایت طنز و مطایبه، هدف غایی فیلمساز خنداندن تماشاگر است. این روند یک تعریف علمی دارد، در واقع براین اساس تضاد موجود در روند شکلگیری فیلم و میان انگارههای مرتبط با کنش و واکنشها سیالیتی را جمع میکند که تماشاگر را به خنده وامیدارد. یک: بررسی فیلمهای کمدی اکران شده در این پنج ماه نشان میدهد که هیچکدام از قواعد ژانر پیروی نکردهاند، اما بههیچوجه نمیتوان ژانر دیگری برای آنها برگزید. شاید سینمای قصه گوی درجه چندم اصطلاح مناسبی باشد. با این حال، این فیلمها شباهتهای غیرقابل انکاری باهم داشتند. شباهتهایی که در مضمون و محتوا قابل دریافت هستند؛ ـ یکی از شباهتهای اعجاببرانگیز بین کمدیهای اکران شده در بازه زمانی مورد بحث، نبود یک فیلمنامه ششدانگ و قابل است. ایران برگر، ساخته مسعود جعفریجوزانی یکی از معدود فیلمهایی بود که دارای فیلمنامه متوسطی بود، اما پرداخت کاراکترها در حد یک کار تلهتئاتر باقی مانده بود. من دیهگو مارادونا هستم، ساخته بهرام توکلی نیز سناریوی شلوغ و مغشوشی داشت با یک لشگر کاراکتر که عمدتا نقشی در پیشبرد یک قصه استاندارد نداشتند. گینس اما فقیرترین فیلم کمدی این ماهها به لحاظ فیلمنامه استاندارد بود. اولین ساخته محسن تنابنده چنان ساختار شکنندهای داشت که عمده دوستدارانش را ناامید کرد، گرچه فیلم در گیشه موفق بود. در سینمای کمدی قواعد ژانر واضح است. برخی، روایتهای سخیف و خندهدار و تعریف قصههای سرخوشانه را مهمترین انگاره در ساخت کمدی میدانند، در حالی که اینها جزو دستمایههای اولیه تولید فیلم کمدی است. فیلمنامه کمدی کاراکتر را پرداخت میکند تا تماشاگر به او علاقهمند شود. در بین آثار اکران شده شاید بتوانیم از فیلمنامه اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر یاد کنیم که چنین کاراکترهایی را براساس مقتضیات قصه روایت کرده است. ـ در فیلمهای کمدی این ماهها مصالح فیلمسازان عمدتا کمدی کلامی یا لفظی بوده است. با اینهمه به جز ایران برگر که مضمونی خاص را روایت میکرد، بقیه داستانهای نیمبند اجتماعی یا خانوادگی را روایت میکردند. اسب سفید پادشاه، داستانی اجتماعی با رگههای طنز کمدی داشت. نهنگ عنبر به مدد توفیق چندین ساله، مضمون داستانش عشق و شانس بود و من دیهگو مارادونا هستم بازتاب پارانویای بیگانه یک نویسنده بود. در اکثر این فیلمها کاراکتر با دیالوگ میخواهد یکتنه فیلم را پیش ببرد. در ایران برگر، دعوای دو طیف سنتی بین طرفداران امراللهخان و فتحاللهخان در روستا فقط با حرف و کلام پیش میرود.
در واقع فضای روستایی هیچ به کار نمیآید و سهمی در پروراندن عناصر داستان ندارد. داستانها همگی در کلام و پرحرفی خلاصه شدهاند. در گینس نیز همینگونه است. سه برادر فیلم هرکدام با تعریف داستان از زمین و زمان میخواهند کوه بسازند و داستان جلو برود، ولی این مهم اتفاق نمیافتد. ـ بازیها در فیلمهای کمدی فوق جزو معمولیترین بازیها و بیشتر جزو ضعیفترین بازیها قرار میگیرند. در گینس اسکندری، تنابنده و عطاران به مثابه یک گوینده رادیویی و در جُنگ رادیویی حرف میزنند و میروند و میآیند و هیچ تاثیرگذاری خاصی بر تماشاگر ندارند. در ایران برگر به مدد حضور علی نصیریان و برکت وی به هرحال قوام بازیگری مناسب است. اما بازیگران مقابل وی حرفی برای گفتن ندارند. در من دیه گو مارادونا هستم نیز بازی متوسط سعید آقاخانی و بازی بد صابر ابر مکمل یکدیگرند. مهناز افشار، رضا عطاران و ویشکا آسایش نهنگ عنبر نیز آنقدر سطحی و آبکی و به مدد گریم پرداخت شدهاند که عملا فضایی برای جولان ندارند؛ وقتی چنین اتفاقی در سینمای کمدی ایران روی میدهد تمام مصایب به بازیگر برنمیگردد. در واقع همان معضل نبودن فیلمنامه خوب گریبان بازیگر را میگیرد و هرچقدر هم که او توانا باشد نمیتوان از وی انتظار درخشش در یک فیلم کمدی با سناریوی نیمبند را داشت. ـ فروش مناسب و بعضا خیرهکننده یکی دیگر از شباهتهای مهم این فیلمهاست. در واقع سینماگران کمدیساز و در واقع آنها که به کمدیساز مشهور شدهاند یا کمدینهایی که به کمدیسازی رو میآورند کسانی هستند که ذائقه مخاطب را بخوبی دریافتهاند. این جو به قدری فریبنده است که حتی فیلمسازان پیشکسوت نیز وسوسه میشوند به این ژانر شریف سرکی بکشند. با این حال آمار سالهای اخیر نشان میدهد که سینمای کمدی میتواند فروش فوقالعادهای داشته باشد اگر بازیگر تلویزیونی و کمدین تلویزیونی روی بورس داشته باشد یا اینکه حتی بتواند یک نوستالژی را یادآوری کند. آمار سال گذشته و مقایسه آن با پنج ماه اخیر سال 94 گویای همه چیز است. در سال 93 نیز آتشبس 2 با چهار میلیارد و 350 میلیون و 544 هزار تومان؛ طبقه حساس با سه میلیارد و 984 میلیون و 387 هزار تومان و معراجیها با سه میلیارد و 881 میلیون و 769 هزار تومان فروش در مکان دوم تا چهارم پرفروشترین فیمهای سینمای ایران در آن سال قرار گرفتند. این روند در سال 94 و در پنج ماه اخیر به این صورت بوده است؛ نهنگ عنبر ساخته سامان مقدم با پنج میلیارد و 784 میلیون و 387 هزار تومان، ایران برگر ساخته مسعود جعفریجوزانی با چهار میلیارد و 634 میلیون و 440 هزار تومان، گینس ساخته محسن تنابنده با دو میلیارد و 836 میلیون و 456 هزار تومان فروش در جدول پرفروشها در رده اول تا سوم قرار گرفتهاند. 2 تفاوت عمده فیلمهای کمدی اکران شده در پنج ماهه سال 94 ـ مهمترین تفاوت، پیشینه و کسوت فیلمسازان است. مسعود جعفریجوزانی، کمال تبریزی و سامان مقدم با وجود اختلاف سن، جزو پرکارها و قدیمیها به حساب میآمدند و در کنارشان محسن تنابنده، شهرام مکری و گودرزی، فیلمسازان جوان شناخته میشوند. جذابیت این ژانر آنقدر هست که کمال تبریزی ـ که پیش از این در این ژانر به موفقیت رسیده بود ـ بازهم به سمت و سوی این ژانر برگردد حتی اگر اثرش توقیف شود. یا اینکه پیشکسوتی مانند مسعود جعفری جوزانی با داشتن آثار شاخص اجتماعی و حتی تاریخی، وسوسه ساخت فیلمی در ژانر کمدی به او غالب شود. ـ یکی از مهمترین تفاوتهای فیلمهای کمدی ماههای اخیر وجود یا نبود دیالوگهای سخیف و هتاکی بوده است. در واقع به جز ایران برگر که جز در صحنههای رقابت انتخاباتی از این الفاظ آن هم در پرده استفاده کرد یا فیلم متفاوت اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر که اصولا نیازی به این دیالوگها نداشت بقیه فیلمها در این زمینه سرشار از نقاط منفی بودند. پیشبرد قصه و روایت به مدد استفاده از گفتارهای زشت و بعضا جنسی آن هم بدون هیچ دلیلی و تنها برای جلب توجه مخاطب عام اصولا از امتیازات منفی یک فیلم به حساب میآید. گینس و نهنگ عنبر در این زمینه پیشتاز دیگر فیلمهای کمدی بودند. سینمای کمدی ایران میتواند بازوی فرهنگی و اجتماعی نیرومندی برای اقشار مختلف باشد. سینمای کمدی میتواند با ظرافتهایش زخمها را نشان دهد و در کنارش مهربانیها را. در هیچ ژانری مانند گونه کمدی قصه ظرافت پرداخت ندارد. ایکاش سینماگران شریف ایرانی از کمدی ایرانی فیلمفارسی کمی دست بردارند و با اتکا بر قواعد این ژانر شریف فیلم بسازند. قاب کوچک (ضمیمه شنبه - روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 14:00 | شماره خبر : 2066587717561145711 تعداد بازدید: 1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
قیمت لبخند روی پرده نقره ای
مانند دیگر سال ها و براساس جبر و ناچاری یا اختیار و سهل انگاری ژانر غالب در ساخت و سازهای سینمایی در سال 94 و در پنج ماهه اول آن بازهم گونه کمدی بوده است در این میان چند فیلم کمدی نیز جزو پرفروش ترین تولیدات سینمای امسال قرار گرفتند این مهم نشان می دهد فارغ از نوع داستان دیگرمروری بر برترینهای تاریخ سینما/۲ بهترین گریمهایی که مردم بر پرده نقرهای دیدند/مگسی که پای گریم را به جایزه
مروری بر برترینهای تاریخ سینما ۲بهترین گریمهایی که مردم بر پرده نقرهای دیدند مگسی که پای گریم را به جایزه اسکار باز کردگریم یکی از جذابترین و در عین حال پرزحمتترین رشتههای سینمایی است که امروزه با پیشرفتهای زیادی روبرو بوده تا آنجا که با استفاده از این هنر میتوان خیال رعاشقانههای «سایههای موازی» در انتظار پرده نقرهای
عاشقانههای سایههای موازی در انتظار پرده نقرهای فیلم سینمایی سایههای موازی برای اخذ پروانه نمایش به ارشاد تحویل داده شده است اصغر نعیمی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فیلم سینمایی سایفروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران
سینمای ایران فروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران درروزهای یکشنبه دوشنبه چهارشنبه و پنجشنبه را در جدول همراه خبر می توانید ببینید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران درروزهای یکشنبه دوشنبه چهارشجدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده تازهترین آمار فروش فیلمهای در حال نمایش در سینماهای کشور تا شب گذشته 29 مرداد از سوی پخشکنندگان اعلام شد خبرگزاری ایسنا تازهترین آمار فروش فیلمهای در حال نمایش در سینماهای کشور تا شب گذشته 29 مرداد از سوی پخشکنندگان اعلام شد اولین«حق سکوت» در ایتالیا روی پرده میرود
حق سکوت در ایتالیا روی پرده میرودفیلم سینمایی حق سکوت در هجدهمین جشنواره مذاهب امروز به نمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری فارس در این دوره از جشنواره ۵۳ فیلم از ۲۷ کشور جهان به نمایش گذاشته میشود در این میان فیلم حق سکوت اولین ساخته بلند محمدهادی ناییجی با دیگر آثار بخش فیلسپرده گذاران موسسه منحل شده میزان رو به روی بانک مرکزی اتراق کردند
با اینکه حدود ۵ ماه از انحلال موسسه اعتباری میزان و تعیین بانک صادرات برای بازپرداخت تعهدات می گذرد همچنان برخی سپرده گذاران سابق این موسسه جلوی درب بانک مرکزی تجمع می کنند با این وجود مدتیست برخی سپرده گذاران موسسه منحل شده میزان روبه روی ورودی ساختمان بانک مرکزی در تهران تجمعپشتپرده سرویسدهی رباتها در تلگرام
پشتپرده سرویسدهی رباتها در تلگرام چند وقتی است کاربران ایرانی نیز با امکان جدید رباتها در پیامرسان تلگرام آشنا شدهاند رباتهایی که با موضوعات مختلف درخواست عضویت در گروهها را دارند تا خود را به افراد بیشتری معرفی کنند این گزارش به ابهامات و شایعات درباره این رباتها پرسقوط قیمت 9 خودروی داخلی به زیر قیمت کارخانه(+ اسامی) / کاهش دوباره قیمت ها نسبت به هفته گذشته از 200 هزار تا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir به موازات افزایش تولید خودرو اما همچنان رکود بر این بازار حاکم بوده و روزهای سختی برای خودروسازان رقم خورده است به طوریکه رکود شدید در بازار خودرو منجر به کاهش فروش طی ماه های گذشته شده است با وضعیت که هم اکنون در بازار خودرو به وجود آممداحی که لبخند به روی لب آقا نشاند
به گزارش افکارخبر رزمنده نوجوان مشهدی لشکر پنج نصر در سال های نبرد شاید تصورش را هم نمی کرد که روزی با مداحی اش در برابر رهبر انقلاب هم لبخند را بر لبان نایب امام زمان عج بنشاند و هم آتش عصبانیت دشمنان را شعله ور کند اما برای حاج احمد واعظی بیستمین روز فروردین امسال روز همان-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها