تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798596257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمايش‌هاي آييني و سنتي حمايت و سالن اختصاصي مي‌خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نمايش‌هاي آييني و سنتي حمايت و سالن اختصاصي مي‌خواهد
چهارشنبه، چهارم شهريورماه زمان آغاز هفدهمين دوره از جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي است، به همين مناسبت پاي صحبت كارگردانان حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي نشسته‌ايم تا از لزوم وجود اين سبك از نمايش و روش‌هاي گسترش اين‌گونه نمايشي در ميان نسل جوان هنرمندان تئاتر بپرسيم.
نویسنده : سپيده آماده 


چهارشنبه، چهارم شهريورماه زمان آغاز هفدهمين دوره از جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي است، به همين مناسبت پاي صحبت كارگردانان حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي نشسته‌ايم تا از لزوم وجود اين سبك از نمايش و روش‌هاي گسترش اين‌گونه نمايشي در ميان نسل جوان هنرمندان تئاتر بپرسيم.
خيرالله تقياني‌پور، كارگردان نمايش‌هاي آييني و سنتي در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص كم بودن آثار اين‌گونه نمايشي مي‌گويد: متأسفانه بسياري از اساتيد دانشگاه ما يا نمايش ايراني را بلد نيستند يا نمي‌توانند نمايش ايراني تدريس كنند.
   
وقتي استاد دانشگاه نمايش غربي كار مي‌كند، شاگرد هم نگاه به دست او مي‌كند!
كارگردان نمايش بوقلمون ادامه مي‌دهد: زماني كه خود اساتيد دانشگاه، متن‌هاي ترجمه شده خارجي را روي صحنه مي‌برند، شاگردان هم قطعاً به دست استاد نگاه مي‌كنند. در چند سال اخير چند درصد از خروجي‌هاي جشنواره تئاتر دانشگاهي، نمايش‌هاي ايراني هستند؟ چقدر از خروجي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي ما نمايشنامه‌هاي ايراني است؟ تقياني‌پور تأكيد مي‌كند: چند درصد از نمايش‌هايي كه در سه سال اخير در سالن‌هاي تئاترشهر اجرا رفته‌اند، آييني و سنتي بوده‌اند، در صورتي كه در تمام دنيا 80 درصد از نمايش‌هايي كه در سالن‌ها اجرا مي‌رود، نمايش‌هاي برگرفته از فرهنگ و سنت‌هايشان هستند.
وي ادامه مي‌دهد: جشنواره ملي ما جشنواره آييني و سنتي است، چون با آيين‌ها و سنت‌هاي فرهنگي ما همخواني دارد. تا زماني كه رويكردي به داخل نداشته باشيم، جايي براي بروز آيين‌هاي نمايشي در سالن‌هاي تئاتر ما وجود نخواهد داشت.
  
مردم به نمايش‌هاي آييني و سنتي اقبال نشان مي‌دهند
رحمت اميني نيز در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: نمايش‌هاي آييني و سنتي در دو گونه مذهبي و شادي‌آور بهترين نمايش‌ها براي تحت تأثير قرار دادن مخاطبان و جذب آنها هستند و در تاريخ نمايش كشور هر بار كارگرداني به سمت اين نمايش‌ها رفته توانسته است مخاطبان را جذب كند. كارگردان نمايش «جيجك عليشاه» ادامه مي‌دهد: متأسفانه برخي از اساتيد دانشگاه و بزرگان تئاتر به دليل بازخورد اهالي تئاتر از كار كردن در حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي مي‌ترسند، شايد اين مسئله براي من هم پيش از اجراي نمايش «جيجك عليشاه» وجود داشت اما الان كه يك ماه از اجراي نمايش مي‌گذرد، مي‌بينم كه مخاطبان اقبال گسترده‌اي به نمايش‌هاي ايراني و سنتي نشان مي‌دهند. وي تأكيد مي‌كند: حمايت دولتي و برگزاري جشنواره‌اي مانند نمايش‌هاي آييني و سنتي هم يكي از مهم‌ترين عواملي است كه باعث گسترش اين سبك از نمايش‌ها مي‌شود.
  
اجراي عموم عامل حيات نمايش‌هاي آييني و سنتي است
سيدعلي موسويان نيز درباره ارزش‌هاي اين‌گونه نمايشي به «جوان» مي‌گويد: تمام ملل با سابقه كهن آيين‌ها و سنت‌هايي دارند كه در قالب آيين‌هاي نمايشي به منصه ظهور مي‌گذارند، ما در كشورمان آيين‌هاي سنتي كهني داريم مانند تعزيه و تخت‌حوضي كه تنها جايي كه مي‌توان به ارائه اين كارها پرداخت، جشنواره دوسالانه تئاتر آييني و سنتي است. اما تلاش گروه‌هاي آييني و سنتي در اين ميان تنها به يكي دو اجرا در جشنواره آييني و سنتي منتهي مي‌شود و اگر خوش شانس باشند به اجراي عموم و اگر نه كار در محاق باقي مي‌ماند و مسكوت مي‌شود. كارگردان نمايش «نبش قبر» ادامه مي‌دهد: چيزي كه هنرمند را براي توليد يك اثر نمايشي مجاب مي‌كند، حمايت مادي و معنوي درخور و شايسته است، زماني كه فرصتي براي اجراي عموم و ديده شدن وجود ندارد، كاري هم توليد نمي‌شود.
  
سالن دائمي نياز نمايش‌هاي آييني و سنتي است
جواد انصافي هم در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره مي‌گويد: نمايش‌هاي آييني و سنتي، معرف فرهنگ سنتي كشورهاست و برگزاري جشنواره آييني و سنتي قدم مؤثري در زمينه توليد اين نوع آثار است. كارگردان نمايش «چله زري»ادامه مي‌دهد: وجود يك سالن ثابت براي اجراي دائمي نمايش‌هاي آييني و سنتي عاملي است كه مي‌تواند كمك بسياري در زمينه اشاعه اين نوع از نمايش در كشور كند و در چنين سالني در زمان‌هايي مانند محرم، صفر و ماه رمضان نمايش‌هاي مذهبي به نمايش در بيايند و در ساير ماه‌هاي سال، ديگر سبك‌هاي نمايش‌هاي آييني و سنتي.
اينطور كه از اظهارات كارگردانان نمايش‌هاي آييني و سنتي برمي‌آيد، اجراي عموم، وجود سالن دائمي در كنار حمايت‌هاي دولتي و تغيير رويكرد دانشگاه‌ها به نمايش‌هاي آييني و سنتي مي‌تواند باعث رواج اين سبك از هنر نمايش در كشور باشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن