محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827183444
وقتی پول همهی معیارها را برهم زد / حال این هنر در ایران خوب نیست
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
وقتی پول همهی معیارها را برهم زد / حال این هنر در ایران خوب نیست فرهنگ > تئاتر - شرق نوشت:
چطور ارزش و اهمیت گیشه پررنگتر از اندیشمندی در تئاتر شد؟ برخی نویسندهها و کارگردانهایی که در دهههای گذشته نماینده تئاتر روشنفکری ایران بودند، بهیکباره ترجیح دادند گیشه را جایگزین اندیشه کنند. البته شاید هم این پروسه یکباره رخ نداد؛ به مرور زمان با سختگیریهایی که منجر به ممیزیهای روزافزون میشد و البته تأسیس سالنهای خصوصی نظیر ایرانشهر، تغییر مسیر تدریجی یک جریان متفکر به سمت تجاریسازی، در تئاتر رخ داد. نظر عباس جوانمرد، حمید پورآذری، محمدحسن معجونی و رضا سرور را در اینباره جویا شدهایم. پولپرستی بهجای هنرپرستی عباس جوانمرد، پیشکسوت هنرهای نمایشی ایران، در اولویت قرارنداشتن هنر را دلیل ایجاد چنین جریانی میداند. او میگوید: «پولپرستی مدتهاست جای هنرپرستی را برای برخی از اهالی هنر گرفته. دلبستگی به پول و ترجیحدادن آن به هنر، وضعیت دردناک کنونی در تئاتر را رقم زده. واقعیت این است که برخی تصمیم گرفتند بین پول و هنر، پول را انتخاب کنند و به مرور چنین وضعیتی رقم خورده است. غافل از اینکه یک هنرمند، تا وقتی هنرمند است که هنر برایش اولین و آخرین اولویت باشد». جوانمرد در پاسخ به این سؤال که چطور میتوان از این جریان تجاریسازی در تئاتر فاصله گرفت؟ صریحا میگوید: «ما از مدیریت ناصحیح به اینجا رسیدهایم. حالا هم اصلاح مدیریت چاره ماست. اینروزها میشنوم که مدیریت تئاتر، درحالحاضر یکی از عواملی است که تئاتر را به سمت توجه به گیشه کشانده. وقتی اولویت یک مدیر سالن تماما فروش بیشتر نمایشهاست و ترجیح مدیر سالن این است که سالنش را به کارگردانی اجاره دهد که هرشب فروش چندمیلیونی دارد، پس هرکس به آن سالن میآید، مجبور است کاری را روی صحنه ببرد که پرفروش باشد. مدیریت تئاتر، باید جلو این جریان تجاری را بگیرد. وقتی هدف تئاتر میشود، پولدرآوردن، هدف اصلی، یعنی خود تئاتر، بهجای اینکه به سمت مردم بیاید، از مردم دور میشود و در چنین شرایطی آنها که اهل تئاتر نیستند، میتوانند بلیت بخرند و آنها که اهل تئاترند، نمیتوانند بهخاطر گرانی بلیتها به تماشای تئاترها بروند و بهاینترتیب، به مرور زمان، تئاتر از توده مردم فاصله میگیرد و تبدیل به کالایی تجاری میشود». پورآذری: موافق نیستم حمید پورآذری، کارگردانی که تا امروز از این جریان تجاریسازی دور مانده و ترجیح داده کمکار باشد اما تئاتری متفکر ارائه کند، فشارهای اقتصادی را عامل ایجاد چنین جریانی میداند. پورآذری که این شبها نمایش «سال ثانیه» را در محوطه زمین تنیس سعدآباد روی صحنه دارد، این موضوع را چنین تحلیل میکند: «فشارهای اقتصادی، برخی کارگردانها را به این سمت برده. اما کسی که میتواند درباره چرایی تغییر مسیرشان پاسخ درستی بدهد خود آنها هستند. هرکس برای اقداماتش دلایل خاص خودش را دارد. لابد کسانی که کار پرفروش روی صحنه میآورند، اصراری هم ندارند که بگویند ما اندیشمندانه کار میکنیم. قطعا هرکسی در کارنامه کاریاش فرازوفرود دارد و البته اجازه دارد حال و هوای مختلفی را تجربه کند. هرکس صاحب اندیشه و نگاهی است و بههرحال برای رویصحنهآوردن یک اثر منطق و مبنایی دارد. حال اگر آن اثر موفق باشد، به اعتبار آن هنرمند میافزاید. اگر هم موفق نباشد که خب به ضرر آن شخص خواهد بود. بهطورکلی موافق این نوع نگاه که تئاتر اندیشمندانه به سمت تجاریشدن پیش میرود، نیستم». تئاتر خصوصی، محل سوءاستفاده محمدحسن معجونی، سرپرست گروه تئاتر لیو، که اخیرا نمایش «ستوان اینیشمور» او بدون حضور هیچ ستارهای، یکی از بهترین فروشهای سالجاری تئاتر را از آن خود کرده، از آن دست کارگردانهایی است که همچنان به اندیشه در تئاتر پایبند است و از آثارش میتوان فهمید که هدفش کسب درآمد بیشتر از تئاتر نیست. معجونی درباره ایجاد این جریانی که تجارت را مقدم بر تئاتر قرار داده، میگوید: «شاید بهطورکلی یک چیزی در جهان امروز نمایشمان کم است؛ نوعی تئاتر که ابدا دغدغه فروش و گیشه ندارد و صرفا میخواهد تجربه خودش را بکند. وقتی چنین ژانری رو به فراموشی باشد و متولیان تئاتر، به این بهانه که تئاتر حرفهای خودش هزینههایش را تأمین میکند، حمایتی از هیچ جریان تئاتریای نکنند، به مرور جریانهایی که پیش از آن مشغول تجربهکردن بودند نیز مجبور خواهند شد به فروش و گیشه فکر کنند. درحالیکه جریان تجربی باید بدون دغدغه و بازگشت مالی، تئاتر اجرا کند. باید بالاخره یک نهادی از جریان تجربی تئاتر حمایت کند تا دغدغه کارگردانهای تجربهگرا، فقط خود تئاتر باشد و نه مسائل مالی. وقتی حمایتی وجود ندارد، برخی هم مجبور میشوند با دعوت بهکار چهرهها یا استفاده از دیگر ترفندها، مردم را به سالن بکشانند. وقتی کارگردانی به یکباره تغییر مسیر میدهد، انگار میتوان نتیجه گرفت که به مرور زمان افراد بر اعتقاداتی که داشتند هم پایبند نیستند. تئاتر خصوصی هم تبدیل شده به محلی برای سوءاستفادههای عجیبوغریب برخی از افراد و جریانها؛ چه از سمت دولت که به اسم خصوصیسازی، سوبسید همه گروههای تئاتری را حذف میکند و چه از سمت هنرمندانی که به این بهانه فقط به پرفروششدن اثرشان میاندیشند و کیفیت را فدا میکنند». اندیشهزدایی، آفت تئاتر بورژوا رضا سرور، نمایشنامهنویس و دراماتورژی که پیشتر درباره آفتهای تئاتر بورژوا مقالاتی نوشته و درباره رواج چنین جریانی هشدار داده بود، درباره چرایی تقدم گیشه بر اندیشه، نظرات قابلتوجهی دارد. او میگوید: «پاگرفتن تئاتر تجاری، حتما دلایل اجتماعی دارد. باید دید چطور تئاتر بورژوایی، بهطور غیرمستقیم، از طریق سیاستگذاری سالنهای نمایش، دستور کارش را به نویسندهها و کارگردانها نیز تحمیل کرده. وقتی کارگردانی میخواهد در سالنی مثل ایرانشهر که به پایگاه تئاتر بورژوایی تبدیل شده، نمایشی اجرا کند، ناگزیر است برای فروشرفتن اثرش، حتما ستارهای داشته باشد و باز باید نوع داستانگویی، زیباییشناسی صحنه و... را نیز طوری طرحریزی کند که مخاطب آن سالن، از نمایشش استقبال کند. سپس کارگردانی که بر اثر اجبار آن سالن، از چنین قواعدی تبعیت کرده و جواب هم گرفته، وقتی در سالنهای دیگر که لزوما از آن قواعد پیروی نمیکنند نیز نمایشی اجرا میکند، همان قواعد را با خودش به آنجا میبرد. بهاینترتیب تئاتر بورژوایی خودش را تسری میدهد و کارگردانها هم به مرور قواعد تئاتر بورژوایی را میپذیرند. حالا همان کارگردانها حتی اگر در تالار مولوی هم تئاتر اجرا کنند، همان قواعد را پیاده میکنند. چون یاد گرفتهاند که اگر بخواهند تماشاگر بالا داشته باشند و پیشفروش بلیتهایشان پررونق باشد، باید این قواعد را رعایت کنند. رواجیافتن این شکل از تئاتر، حتی موضع منتقدان را هم به مرور عوض کرده و بهنوعی میتوان گفت این جریان، قواعدش را به همه بخشهای تئاتر تسری داده و همهچیز را به سمت یک جور نرمخویی که زاده همین تئاتر بورژواست پیش برده، بهاینترتیب تئاتر بورژوایی، صفتی میشود برای هرگونه تئاتر دیگر. بنابراین بهمرور، شاهد اجراشدن تئاتر سیاسی- بورژوایی، آوانگارد-بورژوایی و... خواهیم بود». بااینحساب باید دید با افتتاح هرروزه سالنهای خصوصی جدید، با بلیتهای گرانی که دانشجویان را از تماشای آثار نمایشی محروم میکند، سرنوشت تئاتر به کدام سمتوسو میرود؟ آیا دیگر کارگردانها نیز برای فروختهشدن، در دام تجاریسازی خواهند افتاد و گیشه برای همیشه بر اندیشه تقدم خواهد یافت؟ 5757
کلید واژه ها: خانه تئاتر - تئاتر - تئاتر شهر -
چهارشنبه 21 مرداد 1394 - 07:49:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
پیام کوه عضله برای مردم ایران: حال من خوب است
پیام کوه عضله برای مردم ایران حال من خوب است جام جم ورزشی بیت الله عباسپور می گوید حالش خوب است و دارد مثل سایر بیماری ها دوره درمانش را طی می کند بیت الله عباسپور کوه عضله ورزش ایران روزهای سختی را می گذارند روزهایی سخت از مهار کردن وزنه های سرد روزهایی که شاید اگر هر کس دیگرشب فرش فیروزهای تئاتر ایران/ اجرای ویژهی هنرمندان «فصل شکار بادبادکها» در تئاتر شهر برگزار شد
شب فرش فیروزهای تئاتر ایران اجرای ویژهی هنرمندان فصل شکار بادبادکها در تئاتر شهر برگزار شد مراسم اجرای ویژهی هنرمندان تئاتر فصل شکار بادبادکها به کارگردانی جلال تهرانی شب گذشته در سالن اصلی این مجموعه برگزار شد به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خهفته فرهنگی ـ هنری ایران در الجزایر برگزار می شود
دو خبر از سازمان فرهنگ و ارتباطات هفته فرهنگی ـ هنری ایران در الجزایر برگزار می شود تهران - ایرنا - در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با مدیرکل همکاری ها و مبادلات وزارت فرهنگ الجزایر چگونگی برگزاری هفته فرهنگی ـ هنری ایران در مهرماه آینده بررسی شد به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ا«رمان» ایرانی از دههی پنجاه به بعد وضعیت خوبی ندارد
جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۶ به گزارش ایسنا حسین پاینده در جلسه نقدر رمان دود نوشته حسین سناپور با بیان اینکه رمان ایرانی از دههی پنجاه به بعد وضعیت خیلی درخشان و خوبی ندارد گفت رمان دود فضای ذهنی دهشت و زندگی در کلانشهری مثل تهران را خوب در آورده است به گزارش ایسنا در این جنمایش «جوجه تیغی» در خانه هنرمندان ایران
نمایش جوجه تیغی در خانه هنرمندان ایران نمایش جوجه تیغی در خانه هنرمدان ایران به روی صحنه میرود به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران نمایش جوجه تیغی به کارگردانی بهرام افشاری از یکشنبه 11 مرداوقتی پژمان جمشیدی در هنرپیشگی هم اوت میشود
وقتی پژمان جمشیدی در هنرپیشگی هم اوت میشود پیمان قاسمخانی این روزها سرگرم فراهم ساختن مقدمات ساخت نخستین فیلم سینماییاش در مقام کارگردان است آفتاب این فیلم که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده خبر ساختش از زمان پخش سریال پژمان سر زبانها افتاده بود با این حال این نویسنده می«جوجه تیغی» در خانه هنرمندان ایران به صحنه میرود
جوجه تیغی در خانه هنرمندان ایران به صحنه میرود نمایش جوجه تیغی به کارگردانی بهرام افشاری در خانه هنرمندان ایران به صحنه میرود به گزارش ایلنا نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری از یکشنبه - 11 مرداد - در نمایشخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایرانچرا نباید حتی از تعطیلی «9 دی» خوشحال بود؟ |اخبار ایران و جهان
چرا نباید حتی از تعطیلی 9 دی خوشحال بود با چنین نگاهی نمیتوان حتی از تعطیلی 9ی دی خوشحال بود و اتفاقاً باید از هر فرصتی ولو تعطیلی چنین هفتهنامهای بهره برد و کوشید تا با اصلاحاتی معقول در قانون مطبوعات توقیف نشریات را از متن قانون خارج و یا بسیار محدود نمود و به جای مجازبرای آمدن به ایران با اومانبا صحبت کردم بنسون: وقتی فهمیدم پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیا است به ایران آمدم
برای آمدن به ایران با اومانبا صحبت کردمبنسون وقتی فهمیدم پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیا است به ایران آمدمجری بن سون گفت وقتی فهمیدم پرسپولیس پرطرفدارترین تیم ایران و آسیا است مشتاق شدم تا به ایران سفر کنم و با این باشگاه مذاکره نمایم به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت رسبنگستون: وقتی فهمیدم پرسپولیس پرهوادارترین تیم آسیاست به ایران آمدم
بنگستون وقتی فهمیدم پرسپولیس پرهوادارترین تیم آسیاست به ایران آمدم خبرگزاری پانا مهاجم جدید تیم فوتبال پرسپولیس گفت وقتی فهمیدم پرسپولیس پرطرفدارترین تیم ایران و آسیا است مشتاق شدم تا به ایران سفر کنم و به این تیم بپیوندم ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد ساعت 10 14 به گزارش خبرگزاری پانمایش آثار هنری ژاپن در ایران
از 9 تا 19 مرداد نمایش آثار هنری ژاپن در ایران نمایشگاه آثار هنری معاصر ژاپن در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز نمایشگاه آثار هنری معاصر ژاپن در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود خانه هنرمندان ایران از 9 تا 19 مرداد ماه سال جاری میتجسم هنر رضوی در پایتخت فرهنگی ایران
جام جم گزارش می دهد تجسم هنر رضوی در پایتخت فرهنگی ایران شهر شیراز که بسیاری از آن به عنوان پایتخت فرهنگی ایران نام میبرند همزمان با دهه کرامت یعنی از اواخر مرداد میزبان هنرمندانی خواهد بود که جان و دلشان برای شاه خراسان میتپد دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی قرار استناصحی: خوب دفاع کردن هنر است |اخبار ایران و جهان
ناصحی خوب دفاع کردن هنر است کد خبر ۵۲۱۰۴۹ تاریخ انتشار ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۰ - 01 August 2015 بازیکن تیم پدیده خراسان گفت در این فصل بازیکنان خوب در بین تیمها تقسیم شدهاند و همین مسئله باعث خواهد شد لیگ جذابتری را شاهد باشیم به گزارش تسنیم رضا ناصحی با تمجید از عملکرد تیمنمایش ایرانی در حال فراموشی است
کارگردان تئاتر نمایش ایرانی در حال فراموشی است تهران - ایرنا - کارگردان پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی ضمن اعلام مهیا شدن شرایط برای اجرای نمایش کابوس های مرد مشکوک در تماشاخانه سنگلج نسبت به مهجور ماندن و فراموش شدن شیوه های نمایش ایرانی هشدار داد عظیم موسوی روز یکشنبه در گفتتصاویری از گردهمایی هنرمندان رادیو ایران
تصاویری از گردهمایی هنرمندان رادیو ایران مراسم گردهمایی هنرمندان رادیو ایران عصر دیروز دوشنبه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 11 40«طبیعت بیجان؟» در خانه هنرمندان ایران، جان میگیرد
طبیعت بیجان در خانه هنرمندان ایران جان میگیرد نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان طبیعت بیجان جمعه 23 مرداد ساعت 17 در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عموپیام کوه عضله برای مردم ایران / حال من خوب است
پیام کوه عضله برای مردم ایران حال من خوب است ورزش > دیگر ورزشها - بیت الله عباسپور می گوید حالش خوب است و دارد مثل سایر بیماری ها دوره درمانش را طی می کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بیت الله عباسپور کوه عضله ورزش ایران روزهای سختی را می گذارند روزهایی سخت از مهار-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها