تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834683470
«رمان» ایرانی از دههی پنجاه به بعد وضعیت خوبی ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
به گزارش ایسنا،حسین پاینده در جلسه نقدر رمان «دود» نوشته حسین سناپور با بیان اینکه رمان ایرانی از دههی پنجاه به بعد وضعیت خیلی درخشان و خوبی ندارد،گفت:رمان "دود" فضای ذهنی دهشت و زندگی در کلانشهری مثل تهران را خوب در آورده است. به گزارش ایسنا،در این جلسه حسین پاینده با اشاره به شیوهی روایی داستان، گفت:«چرا رمان "دود" و چرا بحث دربارهی این اثر در چنین جلسهای؟ استنباط من این است که رمان ایرانی پس از الگو گرفتن از نمونههای اولیهای که از راه ترجمه در کشور و فرهنگ ما معرفی شد،تا دههی پنجاه سمت و سوی نسبتا خوبی داشت.ولی بعد از آن، وضعیت خیلی درخشان و خوبی ندارد و ما رمانی را که بتوانیم به معنای واقعی کلمه صناعتمند نام ببریم خیلی کم داریم و هنوز هم در بسیاری از محافل ادبی و کارگاهها و کلاسهای دانشگاه وقتی میخواهیم مثالی بزنیم از نسل قبلی رماننویسان ایرانی مثال میزنیم. با ناشران مختلف هم که صحبت میکنیم میگویند اگر رمان خوبی ترجمه شود، مخاطب و فروش خوبی پیدا میکند و به تجدیدچاپ میرسد. او گفت: من همیشه به این موضوع فکر کردهام که چرا وضعیت به این شکل است و برای آن چند پاسخ به ذهنم رسیده که امروز این پاسخها را در بافت و زمینهی این رمان مطرح میکنم. به نظرم یکی از این پاسخها تکنیک روایی رمانهای نوشته شده در دو دههی اخیر است که چشمگیر و توجه برانگیز نیست و علاقهی خواننده را به دنبال کردن داستان تحریک نمیکند. به همین دلیل یکی از نکاتی که میخواهم دربارهی آن صحبت کنم تکنیک روایی رمان "دود" و مناسب بودن این تکنیک است. موضوع دیگری که میخواهم از آن صحبت کنم رمان شهری است. این یک سنت ادبیات است که در ادبیات غرب در قالب رمان شکل گرفته و متاسفانه هنوز در ادبیات ما شکل نگرفته است. در جای دیگری هم با تفصیل گفتهام که شهری مثل لندن یا پاریس علاوه بر هویت جغرافیایی و سیاسی، هویت ادبی و هنری دارد. برای مثال با خواندن رمانهای دیکنز تصویر خیلی واضحی از لندن قرن نوزدهم در اذهان ما شکل میگیرد؛در سینما هم همینطور.در فیلمی از "وودی آلن" با عنوان "نیمه شب در پاریس"این موضوع را القا میکند که پاریس بعد از نیمهشب حال و هوا و روح خاصی دارد که در روز ندارد؛به عبارت دیگر نوع خاصی از زندگی در نیمهشب شروع میشود. این موضوع را میتوانید در تابلوهای نقاشی و رمانهای مختلف هم ببینید.به نظرم ما در این زمینه پیش از این _مثلا در دوران پسامشروطیت در ادبیات به طور جدی کاری انجام دادهایم و رمانی مثل «تهران مخوف» هم نوشته شده که به طور خاص دربارهی شهر تهران است و با رمان «دود»وجه اشتراکی دارد. به همین دلیل من با این مقدمه شروع کردهام. این منتقد ادبی ادامه داد: این سنت بعد از آن ادامه پیدا کرده و مثلا کارهای متعدد"اسماعیل فصیح" و درباره تهران و به طور خاص محلهی در خونگاه که در رمانهای متعددش مکان رویدادهاست یک هویت ادبی دارد و سعی میکند این هویت را به تهران ببخشد. ولی حتی در آن رمانهای فصیح هم با آن همه پرداخت به تهران، شاید برای خوانندهی امروز چیزی کم داشته باشند و آن هم این است که در حال حاضر، تهران امروز یک کلانشهر و متراپولیس است. کلانشهر به مفهومی که نظریهپرداز بزرگ دنیا "گئوگ زیمل" در مقالهی معروف خودش "کلانشهر وحیات ذهنی" مطرح میکند. شهرهایی مثل تهران که با این بسط، گسترش جغرافیایی پیدا کردند و با کانون شدن برای مهاجرت از شهرستانها برای خودشان ملغمهای از آدمهای مختلف با پسزمینههای قومیتی، زبانی، ذهنی و فرهنگی مختلف شدهاند. پاینده گفت:تعامل آدمها در چنین کلانشهری با تعامل آدمها در یک شهر کوچک بسیار متفاوت است.ما متاسفانه در زبان فارسی به تمام اینها میگوییم شهر، در صورتی که در زبان انگلیسی به شهرهای کوچکtwon گفته میشود. همانطور که زیمل در مقالهی درخشان خود استدلال میکند،من معتقدم در شهرهای کوچک یک روح ذهنی بر تعامل آدمها حاکم است و در شهرهای بزرگ و کلانشهرها یک روح کاملا عینی،غیر شخصی، بیگانهشده و خشک و تا حدود زیادی غیرانسانی شده. درآوردن چنین روحی از تهرانِ امروز مستلزم نوشتن رمانهای دهشت شهری است.رمانهایی که به اعتقاد من مدرنیست بهترین ابزار بیان را برای نوشتنشان به دست میدهد. توجه من به این رمان غیر از مسئلهی شیوهی روایی، به خاطر نامبردهشدن از خیابانهای متعدد و محلات مختلف تهران است که انگار همان تهرانیست که ما میشناسیم. اما این یک رمان رئالیستی نیست. پس این تناقض را چگونه باید حل کرد؟ از یک طرف نویسنده به مکانهای کاملا عینی و آشنا اشاره کرده و از طرفی دیگر شیوهی روایی غیر رئالیستی و کاملا مدرنیستی بوده که در ادامه دربارهی آنها صحبت میکنم. او ادامه داد: چیزی که من به آن رمان دهشت شهری گفتم، رمانیست که تصویری از انسان مدرن و تعامل انسان مدرن در جغرافیای شهری به دست میدهد. این جغرافیای شهری ویژگی اصلی آن، تمرکز است.اگر در ادبیاتی مانند رمانهای اسماعیل فصیح،تهران عرصهی معلوم شدن شکاف طبقاتی بود، در رمانی مانند "دود" این شکاف طبقاتی نیست که در صدر ملاحظات نویسنده قرار میگیرد، بلکه روابط غیرانسانی شدهی بین انسانهاست.بیگانگیست.گویی هر کدام از آدمها، جزیرهی جدا از هماند. این در حالیست که ارتباط در کلانشهرها بسیار زیاد شده است.ما در عین این که در کلان شهرها به طور متمرکز کنار آدمها هستیم در تنهایی دهشتانگیزی زندگی میکنیم.چون به نظرمیرسد ذهنیت، شخصیت و وجه اشتراک با دیگران ندارد. این حالت بیگانگی وقتی در رمانی در بیاید تثبیتی از آن شهر ارائه میدهد که شاید مشابه آن را در علوم اجتماعی از راه تحقیقات میدانی پیدا کنید. از این حیث نوشته شدن رمان "دود"، به سبب بازنمایی این روابط به زمانهی ما، تهران امروز، نوع و جنس رابطهای که آدمها با هم دارند،تعلق دارد. کدام تکنیک روایی میتواند برای بازنمایی حال و هوایی از شهر مدرن تهران با همهی دهشتها، غیر شخصیشدن روابط، بیگانگی آدمها با دیگران و خودشان مناسب باشد؟ مثلا شخصیت حسام در این رمان در چنبرهی چنین تناقض روانی گیر کرده و نه تنها با همسر سابق خود بیگانه است، بلکه با زنی هم که میخواهد به او نزدیک شود و حتی با خودش هم بیگانه است.اگر این رمان را فقط تورق کنید میبینید که در اکثر صفحات علامت سوال به چشمتان میخورد.در این رمان علامت سوالها بسامد بسیار بالایی دارد و در تکگوییهای درونی حسام است. حسام که شخصیت اصلی داستان است با «ندانستنِ» خود روایت میکند. پاینده گفت:نویسنده فضای روانی و ذهنییی را که از آن حرف زدم،با گفتار مستقیم آزاد عمدتا بیان کرده است. فهم دقیق این که گفتار مستقیم آزاد چیست شاید در حد یک جمله بد نباشد: هیچ راویییی در میان نیست،بلکه جملات همانطور که در ذهن شخصیت میگذرند بدون علامت نقل قول مستقیما به خواننده انتقال داده شده؛ یعنی گفتار غیر مستقیم آزاد. و معلوم نمیشود که روایت پیش میرود یا ما فکر شخصیت را همانطور که خودش به خودش میگوید،میشنویم.یکی از مشکلاتی که ممکن است خواننده با خواندن این نوع روایتها داشته باشد این است که نمیتواند خط روایی مشخصی را دنبال کند.از منظر نقد ادبی این شیوهی روایی به نویسنده اجازه میدهد تا فرآیندهای ناپیدای ذهنی را ثبت بکند؛یعنی در میانهی یک گفتوگو امکان دارد شخصیت به یک اپیزود دیگر برگردد. از این نوع اتفاقات در این رمان زیاد به چشم میخورد و تقریبا هر دو سه صفحه یک نمونه پیدا میشود. وقتی من با روایت گفتار مستقیم آزاد این داستان را دنبال میکنم،از طریق بازگشتی که به گذشته دارد میدانم که در ذهن حسام چه میگذرد و به موضوع دیگری فکر میکند. پس منِ خواننده در جایگاهی قرار گرفتهام که امر ناپیدا را متوجه بشوم. تمام کار هنر اعم از ادبیات و نقاشی دیدن چیزیست که دیده نمیشود. این منتقد اظهار کرد:با خواندن کتاب متوجه میشویم که در این رمان گفتار مستقیم آزاد (که گاهی شکل افراطی پیدا کرده است) با سیلان ذهن تلفیق شده.در بخشهایی که از این نمونهها داریم ساختار جمله میشکند و به عبارات کوتاه و معمولا دو سه کلمهای فرو میکاهد. یک جاهایی هم تکگوییهای حسام آمده. باید بین همهی اینها در شیوههای روایت تفاوت بگذاریم. یعنی شیوهی روایت تکگوییها یک چیز است و سیلان ذهن یک چیز دیگر. و همهی اینها میتوانند با گفتار مستقیم آزاد همراه شوند. در تکگوییهای درونی هم فرض بر این است که شخصیت در دنیای پیرامون خود مخاطبی که او را احساس کند و بفهمد پیدا نکرده. به همین دلیل به ساحتِ تاریکِ ناخودآگاه خود برگشته و در آنجا احساس راحتتری میکند. ما هم در زمانی که با بحرانهای عاطفی مواجه میشویم تکگوییهای درونی داریم. اتفاقا شخصیت اصلی این رمان هم بیش از آن که دیالوگ داشته باشد،مونولوگ دارد. تکگویی با خودش و این بهترین شاهد برای حیات روانی انسانیست که در دهشتهای شهری زندگی میکند. آدمها وقتی به خودشان پناه ببرند تکگوییهای درونیشان هم بیشتر میشود.من فکر میکنم هنر نویسنده این است که این بحران عاطفی را در قالب کلمه در رمان خود به کار نبرد،بلکه با تکنیک مناسب آن رابه خواننده القا کند.همان چیزی که "هنری جیمز"میگوید نشاندادن به جای گفتن.بازنمایی حالات ذهنی به جای این که حالات ذهنی گفته شود. او گفت: زیمل در مقالهایکه دکتر "یوسف اباذری" ترجمه و در مجلهی «نامهی علوم اجتماعی»دانشگاه تهران منتشر کرده،استدلال میکند زندگی در کلانشهر با تفوق با روحِ عینی و در شهرهای کوچک با روح ذهنیست؛و اضافه میکند آدمها در کلانشهر با مغزشان واکنش نشان میدهند نه با قلبشان. در واقع ارزیابی هم ارزیابیهای کاملا حسابگرانه است و در آن ملاکهای احساسی و عاطفی به کمترین حد خود میرسد؛ و میگوید اگر کسی بخواهد در شهر با این روحیه زندگی کند دچار دلزدگی یا دلمُردگی میشود وفقط کسانی دچار این مسئله نمیشوند که کودناند. در بخشی از این مقاله آمده:«در حالی ذهنی این شکل از هستی را داراست که کاملا در مورد آن هستی با خود کنار بیاید.صیانت نفس وی در برابر شهر بزرگ از او طلب میکند که رفتاری با سرشت اجتماعی نشان دهد که کمتر از رفتارش با خویشتن منفی نیست. ما به لحاظ سوری حالت ذهنی کلانشهرنشینان را نسبت به یکدیگر، احتیاط اصطلاح میکنیم. در شهر کوچک تعداد برخوردهای خارجی مستمر با تعداد واکنشهای درونی با این برخوردها، برابر است. در چنین شهری آدمی هرکس را که ملاقات میکند میشناسد و با او رابطه دارد. او ادامه داد:اگر قرار باشد در شهر نیز که برخوردهای خارجی مستمر بیشمارندچنین اتفاقی بیفتد، آدمی کاملا به لحاظ درونی به اتمهای بیشمار تجزیه میشد و به حالت روانی تصورناپذیری میرسید. بعضا به سبب این واقعیت روانشناختی و بعضا به سبب حق اعتماد آدمی که به خاصیت زودگذر کلانشهری دارد، لازم است که ما احتیاط کنیم. در نتیجهی چنین احتیاطیست که اغلب کسانی را که سالیان درازی در کنار ما و همسایهی ما بودهاند به چشم نمیشناسیم و همین احتیاط است که ما را در نظر مردمان شهرِ کوچک، سرد و بیترحم جلوهگر میسازد. به راستی اگر اشتباه نکنم باید بگویم که جنبهی درونی این احتیاط برونی نه تنهابیاعتنایی نیست بلکه بر خلاف تصور ما در اغلب موارد نوعی انزجار خفیف است واین بیگانگی و طرد دو جانبه میتواند در برخورد نزدیک به هر دلیلی که باشد به نفرت و جنگ تبدیل شود.» این بخش از مقاله تبیین بسیار دقیق از رفتار حسام و عمل آدمکشی در پایان این رمان است. پاینده همچنین گفت:رمان "دود" فضای ذهنی آن دهشت و زندگی در کلانشهری مثل تهران را خوب در آورده و نامبردهشدن از خیابانها و محلههای واقعی در این رمان هیچ نسبتی با رمانهای رئالیستی متقدم که در کارهای فصیح میشود، ندارد و در این اثر تکنیک روایی هم کاملا فرق دارد. چون راوی رمانهای فصیح، یا شخص آریان است یا سوم شخصی که آریان را میشناسد. پس اینجا ما با ادبیات دیگری سر و کار داریم. من فکر میکنم این خدمت رمان معاصر به فرهنگ و ادبیات معاصر ما میتواند باشد که این نوع رمان شهری بتواند هویت ادبی برای شهر تهران ایجاد کند؛ خدمتی که قابلیت تبدیل شدن به فیلمهای سینمایی را دارد و میتواند از راه سینما با مخاطبان گستردهتری ارتباط بگیرد.» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]
صفحات پیشنهادی
کتابی که بهمن فرمانآرا ترجمه کرد/ «فیلم ساختن» به روایت کارگردان «بعدازظهر سگی»
کتابی که بهمن فرمانآرا ترجمه کرد فیلم ساختن به روایت کارگردان بعدازظهر سگی فرهنگ > کتاب - بهمن فرمانآرا دست به کار شده تا تجربههای سیدنی لومت کارگردان مشهور سینما را از فیلم ساختن ترچمه کند الهه خسروی یگانه خیلیها دنبال این هستند که یاد بگیرند چطوربه روایت فرنگیس/4 مشاهدات عینی «فرنگیس» از وضعیت اسلامآباد بعد از شکست منافقین
به روایت فرنگیس 4مشاهدات عینی فرنگیس از وضعیت اسلامآباد بعد از شکست منافقینتوی تنگه چهارزبر و گردنه امام حسن انگار جهنم بود هوا داغ بود و بوی جنازهها آدم را آزار میداد تمام کوه و دشت از جنازه پر بود حتی درختها هم سوخته بودند زمین تکهتکه بود آنقدر بمب و خمپاره به زمین خوانتشار یک رمان بعد از 12 سال توقیف/ «نترس دخترم کسی اینجا نیست» به بازار آمد
انتشار یک رمان بعد از 12 سال توقیف نترس دخترم کسی اینجا نیست به بازار آمد فرهنگ > ادبیات - رمان نترس دخترم کسی اینجا نیست نوشته احمد طالبینژاد بعد از 12 سال توقیف از سوی نشر قطره عرضه شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به تازگی دو کتاب با نامهای «نترآخرین وضعیت خواننده پاپ بعد از عملی سخت +عکس
با ادامه روند بهبودی آخرین وضعیت خواننده پاپ بعد از عملی سخت عکس بهنام صفوی که روز گذشته و پس از انجام عمل جراحی سنگین تومور مغزی به بخش بیمارستان عرفان منتقل شده است با ادامه روند بهبودی شرایط جسمانی ظهر فردا از بیمارستان مرخص خواهد شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز بهناممعاون هماهنگی شورای توسعه در پاسخ به تذکر نماینده کرمان دستورالعمل شورایعالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است/ جل
معاون هماهنگی شورای توسعه در پاسخ به تذکر نماینده کرماندستورالعمل شورایعالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است جلسات استانی به خوبی پیگیری میشودمعاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآن با بیان اینکه دستورالعمل شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد ساماندهی فعالیتهای قرآنی اجمدیرکل فنی و حرفهای کرمانشاه مطرح کرد تجهیز 200 کارگاه آموزشی در کرمانشاه/ تبدیل وضعیت 170 مربی حقالتدریس
مدیرکل فنی و حرفهای کرمانشاه مطرح کردتجهیز 200 کارگاه آموزشی در کرمانشاه تبدیل وضعیت 170 مربی حقالتدریسمدیرکل آموزش فنی و حرفهای کرمانشاه به تجهیز 200 کارگاه آموزشی در استان اشاره کرد و گفت 170 مربی حقالتدریس نیز تبدیل وضعیت میشوند به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه داووگزارش امروز AFC از نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا منصوریان پرچمدار نسل جدید مربیان ایرانی/آینده به نام نفت
گزارش امروز AFC از نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیامنصوریان پرچمدار نسل جدید مربیان ایرانی آینده به نام نفت میشود وب سایت AFC به تازگی به بررسی تیمهای حاضر در لیگ قهرمانان آسیا پرداخته که اولین تیم نفت تهران است به گزارش خبرگزاری فارس سایت خبر رسانی کنفدراسیون فوتبال آسیابررسی آخرین وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان
بررسی آخرین وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان کرمان - ایرنا - تعطیلی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان و طرح برخی تخلفات در این سازمان یکی از مباحث چالش برانگیز در هفته های اخیر بوده است به گزارش ایرنا با توجه به تشکیل نشدن هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کشیوه جدید درمان نابینایی/ کشف جدید پزشک ایرانی در آمریکا
شیوه جدید درمان نابینایی کشف جدید پزشک ایرانی در آمریکا شناسهٔ خبر 2867168 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ سلامت > درمان طبق شیوه جدید محققان افراد نابینا می توانند با انجام روش درمانی موسوم به ژن درمانی مجدداً بینایی خود را بدست آورند به گزارش خبرنگار مهر درمان افراد نابینافابیوس:استقبال مقامات ایرانی بسیار گرم بود/فرانسه برای اولین بار بعد از 17سال به ایران باز می گردد
فابیوس استقبال مقامات ایرانی بسیار گرم بود فرانسه برای اولین بار بعد از 17سال به ایران باز می گردد لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ایران را کشوری دوست نامید که فرانسه با آن مشکلاتی دارد و باید با این کشور همکاری کرد روز نو لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ایران را کشوتکرار تاریخ بعد از هشت سال/ آیا این نشانه قهرمانی پرسپولیس است؟
با انجام قرعهکشی لیگ برتر تکرار تاریخ بعد از هشت سال آیا این نشانه قهرمانی پرسپولیس است امسال قرعهکشی لیگ برتر طوری رقم خورده که تیمهای مختلف ابتدا با سپاهان بازی میکنند و هفته بعد به مصاف پرسپولیس میروند به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز امسال قرعهکشی لیگ برترظریف: هرکسی یک ایرانی را تهدید کرده نتیجه خوبی ندیده است
ظریف هرکسی یک ایرانی را تهدید کرده نتیجه خوبی ندیده است خبرگزاری پانا محمد جواد ظریف گفت هرکس که یک ایرانی را تهدید کرده نتیجه خوبی ندیده است امروز دوران تهدید به سر آمده و باید با مردمی که در برابر همه فشارها ایستادگی کرده اند فقط با زبان تکریم سخن گفت ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۸ تير سکشف ژن بازسازی کننده سلول ها، بعد از درمان سرطان
کشف ژن بازسازی کننده سلول ها بعد از درمان سرطان به گفته محققان در افراد مبتلا به سرطان که با روش هایی همچون شیمی درمانی و پرتو درمانی معالجه می شوند حضور این ژن به بازسازی سلول های از دست رفته و نیز حفظ سلول های موجود کمک می کند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خآهنی: ایرانیان از توافق هستهای به خوبی استقبال کردهاند ولی ...
جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۵ سفیر کشورمان در فرانسه گفت شرکتهای فرانسوی که قبلا در بازار 80 میلیونی ایران فعال بودند به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپایی تحریم های سازمان ملل تحریم های یک جانبه آمریکا و همچنین تحریمهای فرا سرزمینی آنها از ادامه این فعالیتها محروم شده بودند به گگل خوبی به صبا زدم کریمی: تراکتورسازی قهرمان لیگ برتر میشود
گل خوبی به صبا زدمکریمی تراکتورسازی قهرمان لیگ برتر میشودبازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی گفت فصل آینده تیم ما قهرمان لیگ خواهد شد فرید کریمی در گفتو گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد پیروزی مقابل صبا در بازی دوستانه گفت این مسابقه شرایط تمرینی داشت و یک بازی دوستفرماندار بویراحمد تأکید کرد ممنوعیت هرگونه حفاری تا بعد از تعطیلات عید فطر در بویراحمد
فرماندار بویراحمد تأکید کردممنوعیت هرگونه حفاری تا بعد از تعطیلات عید فطر در بویراحمدفرماندار بویراحمد گفت به منظور تامین رفاه و آسایش مسافران طی چند روز تعطیلی پیشرو هرگونه حفاری توسط دستگاههای حفار در سطح این شهرستان ممنوع است به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج هوشنگ یاری&zwnکیفیت داروی ایرانی را آویزه باورمان کنیم
سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به کیفیت داروهای تولید داخل گفت باید کمبود دارویی را اطلاع رسانی و جایگزین آنرا نیز به متقاضیان معرفی کرد به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت با اشاره به برخی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها