تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804514657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«تام و جري»کليشه اي ناموفق با تکيه بر مسائل روز جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۴۹ب.ظ)
«تام و جري»کليشه اي ناموفق با تکيه بر مسائل روز جهاني موج-تام و جري، نامي است که ذهن هر پير و جواني را به ياد بزن و بکوب هاي متوالي و جنگ و دعواهاي موش و گربه اي مي‌اندازد که با گذشت ۷ دهه، هنوز هم با يکديگر سر ناسازگاري دارند.
به گزارش خبرگزاري موج، انيميشن «تام و جري؛ در جست و جوي جاسوس» بيش از آنکه لحظات سرگرم کننده اي از جانب دو کاراکتر معروف خود يعني تام و جري داشته باشد، کليشه‌هايي متوالي را در خدمت مفهوم سياسي خود نمايش مي‌دهد.
تا به امروز علاوه بر ساخت قسمت‌هاي کوتاه، شاهد پخش چند فيلم سينمايي از ماجراجويي‌هاي تام و جري بوده‌ايم. يکي از جديدترين سينمايي‌هاي تام و جري، «در جست و جوي جاسوس» است که سازندگان آن براي بالا بردن جذابيت دشمني ظاهري تام و جري، دست به دامان يکي از پرتنش‌ترين مباحث روز دنيا يعني انرژي اتمي شده‌اند؛ هر چند که اين موضوع خاص کليشه اي نيز، انيميشن بازاري برادران وارنر را با خطر ريزش مخاطب امروزي مواجه کرده است.
شايد آن موقع که هانا و باربارا براي نخستين بار ماجراهاي تام وجري را به جهانيان معرفي کردند، مي‌دانستند که روزي شخصيت‌هاي محبوبشان از «داد و بيدادهاي داخل پوتين» در چند دهه پيش، در اين روزها سر از مهم‌ترين مسائل جهاني در مي‌آورند و به عنوان قهرماناني بين المللي جان انسان‌ها را نجات مي‌دهند!
سازندگان تام و جري بعد از به شهرت رسيدن شخصيت‌هاي کارتوني خود دست به ساخت سري انيميشن‌هاي دو بعدي ديگري به نام جاني کوئست زدند.
جاني پسري موبور و آمريکايي است که شجاعت، هوش و ذکاوتش زبانزد است، او همراه پدر دانشمند خود دکتر بنتن کوئست به سفرهاي ماجراجويانه و علمي-تخيلي رفته و هر بار به دردسر مي‌افتد.
در يکي از اين سفرها با پسري هندي به نام حاجي آشنا مي شود که پس از آن در آزمايشگاه کوئست همراه با ريس مأمور ويژه دولت ايالات متحده، به فعاليت علمي مي‌پردازد و حال اين روزها در نسخه سينمايي «در جست و جوي جاسوس»، تام وجري بار ديگر با هم نسلان قديمي خود در يک قاب ديده مي‌شوند.
در فيلم اخير تام و جري، طي اختراعي که توسط دکتر کوئست معروف ساخته شده است، زين، دکتر شرور و جنايتکار آسيايي، به آزمايشگاه کوئست حمله کرده و علاوه بر ربودن ساکنان آزمايشگاه که موش و گربه را هم شامل مي شود، «کيوسفر» اختراع هسته اي دکتر را جهت اجراي اهداف شوم خود مي‌ربايد، دقايق مياني فيلم به نمايش تلاش براي فرار گروه کوئست مي‌گذرد و در انتها، اين مأموريت تعقيب و گريز، با همکاري تام و جري و اعضاي کوئست به موفقيت مي رسد و به اصطلاح خطر از بيخ گوش بشريت رد مي شود.
هر کدام از شخصيت‌هاي معروف اين انيميشن، با نگرشي القا کننده طراحي شده‌اند. دکتر کوئست به عنوان يک دانشمند آمريکايي، نمادي از پيشرفتي است که ايالات متحده را از لحاظ دانش و علم روز يا همان تکنولوژي، برتر نمايش مي‌دهد.
کشوري که بهره گيري از دانش هسته اي را تنها از آن خود مي‌پندارد و فرهنگ استفاده صلح جويانه از اين انرژي جهاني را تنها با فرهنگ خود سازگار مي‌داند. در مقابل دکتر زين آسيايي که از دوران دانشگاه به خاطر هوش و ذکاوت کوئست از او کينه به دل دارد، حالا به دنبال نابودي زمين با استفاده از اختراع دشمن قديمي خود است؛ در واقع شخصيت زين، معرف کشورهايي است که از نظر آمريکايي‌ها با وجود دستيابي به توليد انرژي هسته اي، قادر به استفاده صلح آميزي از آن نيستند.
ريس، نيز به عنوان يک فرد دولتي نه تنها نظاره گر فعاليت‌هاي آزمايشگاه کوئست است بلکه نقش باديگارد را براي دکتر کوئست و خانواده‌اش بازي مي‌کند، جان و حاجي با او رابطه اي صميمي دارند و هر بار که با خطري جدي مواجه مي‌شوند اين ريس است که جان آن‌ها را نجات مي‌دهد. ريس، کسي است که از سوي دولت وارد دنياي علمي دکتر مي شود و کم کم تبديل به نزديک‌ترين دوست کوئست و خانواده‌اش مي‌گردد.
عنصري که با نمايش حمايت خود از اين خانواده، حمايت دولت آمريکا را از دانش و دانشمندانش عرضه مي‌کند و تلاش مي‌کند با معرفي رابطه نزديک جاني و ريس، نسل جديد و هوشيار جامعه آمريکايي را دوستدار دولت و تصميمات آن، نشان دهد.
اما با وجود اين در دقايق پاياني داستان، زماني که دکتر زين آتشقشاني که خانواده کوئست و ريس را در آن زنداني کرده است، توسط نيروي کيوسفر به سمت واشنگتن مي‌فرستد و خود از آن مي‌گريزد؛ رييس جمهور و وزير دفاع آمريکا، که مستأصل و نگران به نظر مي‌رسند، نمي‌توانند کاري از پيش ببرند، در نهايت در همين لحظات، بناي ياد بود جرج واشنگتن (شيطانک)، مانند يک موشک پرقدرت از زمين بلند شده و بعد از خروج دکتر کوئست و دوستانش، به آتشفشان مرگبار برخورد کرده و آن را نابود مي‌کند.
در نهايت بعد از تلاش تمام اقشار جامعه آمريکايي، اين نماد شرک آلود، جان بشريت را از دست غاصبي آسيايي نجات مي‌دهد، آن هم در بي خبري رئيس جمهور، کسي که در انتها، قهرمانان داستان از او مدال افتخار دريافت مي کنند!
پايان مثبت اما تأمل برانگيز مأموريت جاسوسي، کنايه اي روشن از تفکر و قدرتي مسلط بر جامعه آمريکا و به خصوص دولت را بازگو مي‌کند.
قدرتي که با معرفي مديومي به نام سينماي هاليوود، هر بار اعتقادات شوم خود را به جهانيان ديکته مي‌کند.
انيميشن «تام و جري: در جست و جوي جاسوس» بيش از آنکه لحظات سرگرم کننده اي از جانب دو کاراکتر معروف خود يعني تام و جري داشته باشد، کليشه‌هايي متوالي را در خدمت مفهوم سياسي خود نمايش مي‌دهد؛ با وجود اينکه سعي شده است، صراحت داستان و روند ساده آن غالباً مخاطب خردسال را هدف قرار دهد اما انتخاب موضوعي جدي که بيشتر در دنياي بزرگ‌سالان، مبحثي جذاب و کليدي است، جذابيت انيميشن را بين گروه‌هاي سني مختلف مخاطبان، در کمترين حد ممکن رسانده است.
شايد تام و جري نيز به سرنوشتي همچون باب اسفنجي مواجه شود که در نهايت بخواهد براي جذب مخاطب امروزي، نسخه سينمايي خود را به صورت سه بعدي و در دنيايي ملموس تر روانه بازار کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن