تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815735069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شش افسانه بافی بزرگ درباره توافق هسته ایران


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: شش افسانه بافی بزرگ درباره توافق هسته ایران


توافق هسته ای ایران یک دستاور تاریخی است که از حمایت کامل قدرت های بزرگ جهانی برای مسدود کردن مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته ای طی ده سال آینده یا بیشتر برخوردار است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم هاردین لانگ و اشلومو برومو تحت عنوان «‌ شش افسانه بافی بزرگ درباره توافق هسته ایران »‌ نوشت:‌ معدود رای گیری هایی در کنگره، به اندازه رای گیری درباره توافق هسته ای ایران از اهمیت برخوردار می شود. این رای گیری بیانگر بهترین فرصت برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای و نیز بهترین فرصت کنگره برای حمایت از دیپلماسی آمریکایی، بدون خارج کردن هر گونه گزینه از روی میز برای روسای جمهور آینده این کشور محسوب می شود. به عبارت دیگر بهتر است کنگره از این توافق حمایت کند. مخالفان این توافق در انتقادات خود صریح و بی پرده هستند. اگرچه جنبه هایی از توافق وجود دارد که شایسته بازنگری و بررسی دقیق است؛ اما بسیاری از منتقدان زحمت مطالعه دقیق متن را به خود نمی دهند.   
 منتقدان ادعا می کنند :‌
1-  توافق موجب می شود ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند و موجب اشاعه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه شود؛ اما واقعیت این است که اگر ایران از تعهدات خود در این باره تخلف کند، همه گزینه های آمریکا همچنان روی میز خواهد بود. بدون این توافق بازرسان سازمان ملل متحد از ایران خارج می شوند و ایران در حالیکه همه سانتریفوژهایش می چرخند خواهد توانست طی چند ماه به سلاح هسته ای دست پیدا کند. بدون توافق ایران، از هم اکنون اورانیوم کافی برای ساخت ده بمب اتمی در اختیار دارد. ایران بر اساس توافق پروتکل الحاقی را می پذیرد و در صورت تخلف از مفاد توافقنامه هر رئیس جمهور آمریکا طی پنج یا ده یا 15 یا حتی سی سال آینده می تواند از همه گزینه های روی میز بر ضد ایران استفاده کند.
2- منتقدان می گویند آمریکا می توانست به توافقی بهتر از این دست پیدا کند. غافل از این که توافق کنونی توافق مستحکمی است که میان ایران و قدرت های جهانی به دست آمده است. اگر آمریکا بخواهد از توافق خارج شود، اجماع بین المللی بر سر اعمال تحریم های کنونی که بسیار سخت به دست آمده بود، از هم فرو می پاشد. روسیه و چین باب همکاری های تجاری با ایران را باز خواهند گشود و تحریم های آمریکا و اروپا را نقش بر آب می کنند.

3- منتقدان می گویند، فرصت بیست و چهار ساعته به ایران برای صدور مجوز بازرسی،‌ زمان کافی را فراهم می کند تا مواد هسته ای را پنهان کرده یا آن را  امحا کند؛ اما بر اساس توافق، کل زنجیره هسته ای ایران زیر نظارت همیشگی خواهد بود و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دارند تا فورا از هر بخش از این زنجیره بازدید کنند. اگر جایی در ایران فعالیت مشکوکی مشاهده شود، تهران باید طی 24 ساعت به بازرسان اجازه بازرسی دهد. دفع مواد هسته ای با دفع مواد غیر قانونی یا تسلیحات مرگبار تفاوت دارد. مواد هسته ای از خود ردی بر جا می گذارد که آثار آن تا هزاران سال باقی می ماند. جامعه اطلاعاتی آمریکا و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا اطمینان دارند که می توانند فعالیت های هسته ای ایران را پس از 24 ساعت به خوبی ردیابی کنند.

4- منتقدان ادعا می کنند تحریم های سازمان ملل متحد در صورت تخلف ایران از تعهدات خود بازگشت پذیر نخواهد بود؛ اما واقعیت چیز دیگری است اگر ایران از توافقنامه تخلف کند و هیئت بازبینی که آمریکا و متحدانش در آن اکثریت دارند نتوانند مسئله را در مدت سی و پنج روز حل و فصل کنند، آمریکا و متحدانش می توانند فورا تحریم های خود را از سربگیرند و ایران را در شورای امنیت به عدم پایبندی به تعهداتش متهم کنند. سی روز بعد تحریم های سازمان ملل متحد نیز به طور خودکار باز خواهد گشت مگر آن که شورای امنیت به برچیده شدن آنها رای دهد. آمریکا می تواند چنین اقدامی را وتو کند. به عبارت دیگر توافق هسته ای آمریکا و متحدانش را قادرمی سازد تا هر گونه تلاش را برای محافظت از ایران در برابر پیامدهای نقض توافقنامه نقش بر آب سازند.

5- منتقدان می گویند به جای دستیابی به راه حل از طریق مذاکره، گزینه های بهتری نیز وجود دارد؛ اما تنها گزینه معتبر به جای دیپلماسی، توسل به حملات نظامی است و اگر یک حمله موفقیت آمیز باشد، تنها موجب خواهد شد برنامه هسته ای ایران به اندازه تنها دو یا سه سال به عقب بیفتد. ایران پس از حمله احتمالا با راه اندازی مجدد برنامه هسته ای خود در تاسیساتی به مراتب امن تر از گذشته درصدد دستیابی به سلاح هسته ای بر خواهد آمد. در این صورت اجماع جهانی در خصوص تحریم ها بر ضد ایران خواهد شکست و پیامدهای وخیم این حمله بهره مندی ایران از یک برنامه تمام عیار هسته ای و نیز کاهش بالقوه فشار تحریم ها خواهد بود.

6- منتقدان می گویند توافق هسته ای برای اسرائیل [صهیونیست ها] و امنیت آنها خوب نیست و به همین علت اسرائیل [صهیونیست ها] نهایت تلاش خود را برای بر هم زدن آن به کار گرفته است. در حالیکه این توافق برای امنیت اسرائیل [صهیونیست ها] بسیار کارساز است و راه دستیابی ایران را به سلاح هسته ای برای مدتی طولانی تر از هر گزینه دیگر مسدود می کند. و در صورت تخلف ایران این بار همه گزینه های آمریکا و اسرائیل [صهیونیست ها] از جمله اقدام نظامی روی میز خواهد بود. بر خلاف آنچه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل [رژیم صهیونیستی] ادعا می کند همه اسرائیلی ها [صهیونیست ها] بر ضد توافق هسته ای ایران متفق القول و متحد نیستند. بسیاری از مقامات اسرائیلی [صهیونیست] از مقامات امنیتی و روسای سابق موساد گرفته تا مشاور سابق امنیت ملی و معاون مدیر کل سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] از این توافق حمایت می کنند. بدون توافق رژیم تحریم ها در هم خواهد شکست و ایران راحت خواهد بود تا به خواسته های خود جامه عمل بپوشاند و در این صورت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نا امن تر خواهد بود.
 


پنج شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن