تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833087598
ترسیم مثلث مولانا، تنبور و گروه شمس
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » ترسیم مثلث مولانا، تنبور و گروه شمس
ترسیم مثلث مولانا، تنبور و گروه شمس پنج شنبه 11 تیر 1394 08:34 | کد خبر: 2001496824627997229 | بازدید: 0
کیخسرو پورناظری هنرش برخاسته از موسیقی سنتی و مقامی کرمانشاه است. او با شناختش از ساز تنبور و آشنایی عمیقی که با موسیقی کردی دارد، فضایی فراهم آورد تا نگاه به گروهنوازی تنبور شکل دیگری به خود گیرد. در واقع تلاشهای او سبب شد گروههای دیگری نیز به تنبورنوازی روی بیاورند و اکنون این ساز یکی از سازهای محبوب ایرانیها و همچنین دیگر کشورهایی است که فرصت آشنایی با آن را پیدا کردهاند.
او که بیش از سه دهه است گروه موسیقی شمس را بنا نهاده تاکنون آثار ماندگاری با آواز بزرگان موسیقی کشورمان خلق کرده که در تاریخ موسیقی ایران ثبت شدهاند. این روزها هم فرزندانش سهراب و تهمورس کنار پدر در گروه شمس فعالیت دارند. او مولانا، تنبور و شمس را سه ضلع جدا نشدنی در کارش میداند و پیوند عمیقی با تنبور و مولانا دارد. با او درباره فعالیتهایش در عرصه موسیقی گفتوگو کردیم. یکی از شاخصههای کار شما آهنگسازی روی اشعار مولاناست. این پرسش همیشه مطرح است که چرا فقط سراغ مولانا میروید و از دیگر شاعران بهره نمیبرید؟ چون موسیقی تنبور عرفانی است پس باید شعرهایی انتخاب میکردیم که با آن همسویی و همخوانی داشته باشد. ما در عرصه موسیقی کردی از شعر شاعران کرد زبان استفاده میکردیم و در بخش فارسی نیز از اشعار مولانا. وقتی کار را شروع کردم، به شخصه مجذوب حال و هوای شعرهای مولانا شدم و اندیشه و شخصیتاش مرا تحت تاثیر قرار داد، به طوری که همیشه دیوان مولانا باز است و هر روز آن را میخوانم. سالهاست ارتباط خیلی زیبایی میان من و شعرهای مولانا پدید آمده و به دلیل علاقه شخصی، به کار روی اشعارش ادامه میدهم. ما در این سالها مثلثی تشکیل دادهایم؛ مولانا تنبور و آهنگسازی گروه شمس. از سازهایی همچون رباب که مولانا در اشعارش به آنها اشاره دارد در اجرای گروه استفاده کردهاید؟ رباب که مولانا میگوید، یک ساز کششی مثل کمانچه است. ما با بضاعتی که موسیقیمان دارد فعالیت میکنیم اما خیلی خوب است روزی بتوانیم از قونیه نوازنده رباب بیاوریم تا با ما در گروه شمس بنوازد. بگذارید به عقبتر برگردیم. پدر شما شاگرد علینقی وزیری بود. شما هم به واسطه این که ساززدن را از پدرتان فرا گرفتید، تحت تاثیر موسیقی ایشان هستید. موسیقی وزیری تا چه اندازه در کارهای شما اثرگذار بوده است؟ من موسیقی را مانند دیگر شاگردان این هنر از کتاب هنرستان شروع کردم و همزمان کنار پدرم ساز زدم و سپس ردیف را نواختم. همانطور که گفتید کارهای وزیری را نزد پدرم نواختم و آن زمان که کارهای این استاد بزرگ موسیقی را مینواختم برای مدتی جذب موسیقیاش شدم؛ البته موسیقیهای نوازندگان دیگر را هم کنار نواختن آثار بزرگان موسیقی گوش میکردم و میکوشیدم کارهای خوب را هم بشنوم و هم بنوازم. از نگاه خودتان بیشترین تاثیر را از کدام بزرگان موسیقی گرفتهاید؟ من زمانی که شیوه نوازندگی تار استاد شهناز را شروع کردم، تکنوازی جوان بودم که به جرات میتوانم بگویم بیشترین تاثیر را از ساز آقای شهناز گرفتم. بخصوص اجراهایی که در برنامه «گلها» داشتند بسیا زیبا و تاثیرگذار است. اکنون همه شما را به عنوان هنرمندی میشناسند که به نوعی استفاده از ساز تنبور را در اجراهای موسیقی ایرانی احیا کرده و با تاسیس گروه موسیقی شمس، گامهای بزرگی در راستای معرفی تنبور برداشته است. از چه زمانی توجهتان به سمت تنبور جلب شد؟ من تا زمانی که مسیرم را در موسیقی تغییر دادم، اصلا تنبور نزده بودم. از همان زمان شروع به یادگیری نواختن این ساز کرده و در زمینه آهنگسازی تنبور فعالیت کردم. البته اکنون گروههای دیگری هم هستند که در این خصوص کار میکنند. من در روند فعالیتهای موسیقاییام آهنگسازی یاد گرفتم و توانستم ذوق تجربهها و درسهایی را که خوانده و موسیقیهایی را که شنیده و تجربه کرده بودم در آهنگسازی روی تنبور پیاده کنم. من پیش از این که روی تنبور آهنگ بسازم، قطعاتی را برای موسیقی ایرانی میساختم، اما پس از آشنایی با تنبور، با مقامها و دیگر جزئیات این ساز آشنا شدم و جهان موسیقاییام عوض شد. پس از آن همه آهنگهایی که ساختم، نو و جدید بود. به نظرم هر آهنگسازی در این زمینه آهنگ میسازد باید کارش نو باشد و تجربههایش تکراری نباشد. از گذشته باید الهام بگیرد و کارهایش نیز قابل شنیدن باشد. من هم با همین تصور و حس و حالی که به تنبور داشتم علاقهمندان زیادی را به سمت تنبور جلب کردم. اکنون این ساز را نه تنها داخل کشور، بلکه در بیشتر کشورهای دنیا میشناسند و از اجرای قطعات ما استقبال میکنند. در واقع میتوان گفت شما تنبور را وارد گروهنوازی کردید و به آن شخصیت گروهی دادید. گروهنوازی در تنبور سابقهاش بیشتر از گروه ما بوده به طوری که در برخی مناطق برای مراسمی خاص از جمله مرگ، گروهنوازی تنبور صورت میگیرد؛ ولی آهنگسازی روی تنبور برای اولین بار توسط گروه ما صورت گرفته است. بسیاری از آهنگسازان معتقدند روی برخی مقامهای تنبور نباید آهنگسازی صورت گیرد، چرا که موسیقی مقامی تنبور مثل موسیقی ردیف دستگاهی نیست و باید دست نخورده باقی بماند. از طرفی دیگر برخی معتقدند این نوع موسیقی را مانند موسیقی ردیف باید وارد موسیقی سنتی کنیم. نظر شما در این باره چیست؟ وارد کردن تنبور به موسیقی سنتی درست نیست. به نظر من باید خود همین تنبور و فضایی که دارد را معرفی و منتشر کرد. در دوره ما شرایط خیلی سخت بود. برخی متعصب بودند و میگفتند این ساز برای ماست و شما چرا آن را مینوازید؟ ما توجهی نکردیم و مسیرمان را ادامه دادیم. البته ناگفته نماند یکسری مقامهای تنبور در مراسم مذهبی برخی قومها هست که باید محترم بماند. این درست است که موسیقیها برای خودشان قداست دارند، اما معتقدم باید در زمینه آهنگسازی از آنها الهام گرفت و به بهترین شکل منتشرشان کرد. اگر این نوع موسیقی و مقامهایش را حبس کنیم فقط به فراموشی آنها دامن زدهایم. موسیقی تنبور، باستانی است و از گذشته دور وجود داشته. آنها که حس و حالش را میفهمند در کهن بودن آن شکی ندارند. وارد کردن تنبور به موسیقی سنتی درست نیست. به نظر من باید خود همین تنبور و فضایی که دارد را معرفی و منتشر کرد. در دوره ما شرایط خیلی سخت بود. برخی متعصب بودند و میگفتند این ساز برای ماست و شما چرا آن را مینوازید؟ البته ناگفته نماند یکسری مقامهای تنبور در مراسم مذهبی برخی قومها هست که باید محترم بماند این امکان وجود ندارد مقامهای تنبور را هم در اجراهایتان ارائه کنید؟ تاکنون درباره چند آهنگ قدیمی تنبور این کار را انجام داده و حتی بخشهای باکلام آنها را هم با همان شکل اصیلش اجرا کردهایم. اگر نیاز باشد باز هم این کار را انجام خواهیم داد. شما در دهه 70 تحول بارزی در موسیقیتان ایجاد کردید. این تحول به خاطر تغییر نگاه شما نسبت به موسیقی بود یا این که مردم آن زمان دیگر نمیتوانستند موسیقی را در قالبهای رایج آن زمان بشنوند؟ همیشه دوست دارم اگر کاری میکنم، تکراری نباشد. از سوی دیگر از موسیقی غمگین خوشم نمیآید و موسیقی پرتحرک را دوست دارم. این موارد همیشه در ذهن من وجود داشته و بر کارهایم تاثیر گذاشته است. من خیلی ردیف نزدهام در صورتی که این درسها را خوب گذرانده و درس دادهام. ذهنیت موسیقی من بر بداههنوازی، تنبورنوازی و تکرار نکردن تجربههایم بوده است. در یک برهه زمانی، سیدخلیل عالینژاد به عنوان آهنگساز و نوازنده و مرتضی شریفیان به عنوان خواننده در گروه شمس فعالیت کردهاند. کمی درباره حضور این دو هنرمند توضیح دهید. خدا رحمت کند همه دوستان درگذشته را. آقای عالینژاد جزو اولین کسانی بود که با ما همکاری میکرد و قبل از ورودش به گروه، شاگرد من در ساز سه تار بود. وقتی گروه تشکیل شد از ایشان خواستم چند تنبورنواز به گروه بیاورد و به واسطه ایشان چند نوازنده به گروه اضافه شدند. سیدخلیل عالینژاد خیلی خوب و با احساس ساز میزد، ولی تا آن زمان آهنگسازی را تجربه نکرده بود. وقتی نخستین آهنگ را ساخت و گروه آن را اجرا کرد، وارد مرحله تازهای شد و آهنگهای بیشتری ساخت. به طور کلی حس و حال خوبی در ساز زدن داشت و درونمایه معنوی سازش مشخص بود. به نظر من آن جواب آواز در کار «صدای سخن عشق» یکی از شاهکارهای نوازندگی تنبورش بود. مرتضی شریفیان نیز خواننده بود. ما مدتی با هم کار کردیم و این همکاری ممکن بود ادامه پیدا کند، اما متاسفانه او فوت کرد. شریفیان هم خیلی با ذوق و صدایش خاص بود. متاسفانه ایشان مجال پیدا نکرد کار کند. شما دورهای زیر نظر حشمتالله مسنن آهنگسازی کردی را یاد گرفتید. این آموزشها به چه طریق انجام شد و شیوه آهنگسازی ایشان چگونه بود؟ حشمتالله مسنن دندانپزشک تجربی بود که ویلون نیز مینواخت. تعدادی کارهای قدیمی را با سازش مینواخت که بعدها با آهنگهای فولکلور منطقه ترکیب شد. آهنگهای آقای مسنن چرا وارد موسیقی فولکلور شد؟ چون جایی نبود که این آهنگها را حفظ کند. من وقتی در اداره فرهنگ و هنر قبل از انقلاب کار میکردم آهنگهایی را که ایشان برای من مینواخت، ضبط و به صورت نت در کاغذ پیاده میکردم. برخی دیگر را که برای دوستانش میخواند دهان به دهان میگشت و در نهایت وسعت پیدا کرد و بعدها جزو موسیقی فولکلور شد. جــامجــم سحر طاعتی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
انتقاد علمالهدی از فعالیت گروههای موسیقی در نمایشگاه قرآن و عترت / تار و تنبور با فرهنگ قرآن سازگار نیست
انتقاد علمالهدی از فعالیت گروههای موسیقی در نمایشگاه قرآن و عترت تار و تنبور با فرهنگ قرآن سازگار نیست امام جمعه مشهد گفت اگر بخواهد در کنار نواهای قرآنی تار و تنبور هم بیاید این با فرهنگ قرآنی سازوکار نیست به گزارش نامه نیوز آیتالله سیداحمدعلمالهدی ظهر امروز در جمع اعاعزام مبلغ، قاري و گروه تواشيح به ۶۰ کشور جهان
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۸ب ظ توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اعزام مبلغ قاري و گروه تواشيح به ۶۰ کشور جهان موج - برنامههاي ويژه ماه مبارک رمضان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اعزام گروههاي تواشيح و قاريان بينالمللي قرآن به ۱۹ کشور و همچنين اعزام مبلغان به ۴۱ کشور اجرا مي«نُت» فیلم میشود/ قصه راهاندازی یک گروه موسیقی
نُت فیلم میشود قصه راهاندازی یک گروه موسیقی شناسهٔ خبر 2788570 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۵ هنر > سینمای ایران پیمان عباسی فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون از ساخت یکی از فیلمنامههایش با عنوان نُت توسط عباس مرادیان خبر داد پیمان عباسی نویسنده سینما و تلویزیون در گفتگو ب«شیفت شب» نیکی کریمی در برنامه شبهای نقرهای ایوان شمس
شیفت شب نیکی کریمی در برنامه شبهای نقرهای ایوان شمسدر ششمین برنامه شبهای نقرهای فیلم شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی در ایوان شمس به روی پرده پرده میرود به گزارش خبرگزاری فارس برنامه «شبهای نقرهای» شب گذشته با نمایش فیلم تاج محل محصول حوزه هنری با حطلبه نوجوانی که به گروه «ابوحبیب» پیوست +عکس
طلبه نوجوانی که به گروه ابوحبیب پیوست عکس محمد علی وفایی در سال 61 و در منطقه بازی دراز به فیض شهادت نائل شد او در زمان شهادت 17 سال بیشتر نداشت و 2 سال از زمان ورودش به عالم طلبگی می گذشت به گزارش فرهنگ نیوز «محمد علی وفایی» در سال 61 و در منطقه «بازمهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز 27 خرداد مردانی که همه شهر را بهشتی کردند/همه چیز درباره فیلمهای اکران ماه
مهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز 27 خردادمردانی که همه شهر را بهشتی کردند همه چیز درباره فیلمهای اکران ماه رمضان توصیههای آقامجتبی تهرانی برای شب اول ماه رمضان مردانی که همه شهر را بهشتی کردند وضعیت سفید در شبکه افق سریالهای رمضانی مصریها علیه اسلامگرایی همه چیز درباره فیلدر گفتگو با فارس عنوان شد در انتظار انتخاب سرگروه برای «جامه دران» هستیم
در گفتگو با فارس عنوان شددر انتظار انتخاب سرگروه برای جامه دران هستیمسیدجمال ساداتیان گفت در انتظار انتخاب سرگروه برای فیلم جامه دران هستیم و هر زمان که سرگروه فیلم به صورت قطعی مشخص شد قطعاً فیلم را اکران خواهیم کرد سیدجمال ساداتیان در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فمهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز سوم تیر افتتاح نمایشگاه بینالمللی قرآن/ 9 سوال تخصصی کمیسیون فرهنگی از وزیر
مهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز سوم تیرافتتاح نمایشگاه بینالمللی قرآن 9 سوال تخصصی کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشادآغاز سری جدید صبح بخیر ایران پاسخ صداوسیما به ادعای طرح تفکیک جنسیتی 9 سوال تخصصی کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشاد افتتاح نمایشگاه بینالمللی قرآن امروز و خاطرات اولیمهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز اول تیر کتابی خلاف جریان تقریب/اکران رمضانی فیلمی نامتعارف/نقاشی 440 هزار دل
مهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز اول تیرکتابی خلاف جریان تقریب اکران رمضانی فیلمی نامتعارف نقاشی 440 هزار دلاری هیتلرثواب روزهداری در هوای گرم به روایت امام صادق ع چه کسی آغاز رمضان را به هاشمی خبر داد حضور سرزده خندوانهایها در استادیوم والیبال کتابی خلاف جریان تقریب اکرانتشکيل کارگروه توسعه فعاليت هاي معتمدين معين دانشجويي
۳ تير ۱۳۹۴ ۱۳ ۶ب ظ تشکيل کارگروه توسعه فعاليت هاي معتمدين معين دانشجويي موج - مديرکل آموزش بنياد شهيد و امور ايثارگران از تشکيل کارگروه تقويت و توسعه فعاليت هاي معتمدين معين دانشجويي خبر داد به گزارش خبرگزاري موج محمد علي فقيه مديرکل آموزش بنياد شهيد و امور ايثارگران از برگزاز ترسیم الگوی مطلوب نمایشگاه كتاب تا اعتراف نویسنده به سرقت ادبی
ادبیات در هفته ای كه گذشت از ترسیم الگوی مطلوب نمایشگاه كتاب تا اعتراف نویسنده به سرقت ادبی برگزاری نشست ترسیم الگوی مطلوب نمایشگاه كتاب و اعتراف نویسنده كره ای به سرقت ادبی از اتفاقات مهم ادبی خارجی در هفته گذشته است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگارشهرامنیا: تاکنون 20 ناشر بینالملل ثبتنام کردهاند برگزاری دومین جلسه کارگروه حضور ایران در نمایشگاه کتاب مس
شهرامنیا تاکنون 20 ناشر بینالملل ثبتنام کردهاندبرگزاری دومین جلسه کارگروه حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو حضور نویسندگان ایرانیمدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از برپایی دومین جلسه کارگروه ویژه حضور ایران برای حضور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بینالمللی کتاب مستلاوت گروهی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس کرمان
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۶ مدیر باغ موزه دفاع مقدس استان کرمان گفت از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون هر شب در این باغ موزه مراسم جزء خوانی قرآن کریم برگزار شده است محمد پورجواران در گفتوگو با خبرنگار سرویس فرهنگحماسه ایسنا با اعلام این خبر توضیح داد علاوه بر تلاوت گروهی قطراحیهای گروه سفید روی دیوار | خبرگزاری ایلنا
طراحیهای گروه سفید روی دیوار ایلنا نمایشگاه گروهی طراحی سفید از اعضای خانه طراحی روز جمعه 12 تیر 1394 در گالری زیرزمین دستان برگزار میشود به گزارش ایلنا در این نمایشگاه که انتخاب و گردآوری آثار آن توسط فرهاد گاوزن طراح و نقاش انجام شده آثاری از شیوا شهلا امین تیمار مهدیپرویز در گفتوگو با فارس حضور شخصیتهای برجسته کشوری در اختتامیه قلم زرین/ داوری یک گروه باقیمانده است
پرویز در گفتوگو با فارسحضور شخصیتهای برجسته کشوری در اختتامیه قلم زرین داوری یک گروه باقیمانده استسخنگوی انجمن قلم گفت تنها آخرین جلسه داوری بخش داستان کودک و نوجوان باقی است که هنوز جلسه پایانی آن برپا نشده است اما در سایر گروهها آثار برگزیده و یا تقدیری مشخص شدهاند محسفارس از تغییرات جشنواره سیویکم موسیقی فجر گزارش میدهد ریاحی: خانه موسیقی رییس جشنواره موسیقی فجر است/ ترابی:
فارس از تغییرات جشنواره سیویکم موسیقی فجر گزارش میدهدریاحی خانه موسیقی رییس جشنواره موسیقی فجر است ترابی گروهها توسط خانه موسیقی و دبیر انتخاب میشونددبیر جشنواره موسیقی فجر در خصوص عدم حضور مدیر دفتر موسیقی در جلسات سیاستگذاری جشنواره گفت تا سال گذشته رییس جشنواره دفتر منوازندگان ایتالیایی گروه آدیوس عنوان کردند خلاقیت نوازندگان ایرانی قابل توجه است
نوازندگان ایتالیایی گروه آدیوس عنوان کردندخلاقیت نوازندگان ایرانی قابل توجه استانزوا فاواتا و مارچلو پگین نوازندگان ایتالیایی گروه موسیقی آدیوس پس از نخستین اجرای خود در ایران اظهار امیدواری کردند که بتوانند یک بار دیگر در ایران به روی صحنه بروند به گزارش خبرگزاری فارس گروه موس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها