تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819979854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم شفاف سازي شرکت هاي مشمول واگذاري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ تير ۱۳۹۴ (۱۳:۵ب.ظ)
يک کارشناس ارشد بازار سرمايه مطرح کرد: لزوم شفاف سازي شرکت هاي مشمول واگذاري موج - يک کارشناس ارشد بازار سرمايه با اشاره به اين که آن دسته از شرکت ها که مشمول واگذاري اند به نفع شان است که شفاف سازي کنند، مي گويد: اين مساله بايد فرهنگ سازي شود و يک مدير بداند که افشاي اطلاعات به نفع شرکت است.
به گزارش خبرگزاري موج، کارشناسان بازار سرمايه معتقدند در صورتي که دولت در نحوه حاکميت خود اصلاحي صورت داده و با تبيين محاسن شفاف سازي صورت هاي مالي از يک طرف و فرهنگ سازي نسبت به اقدام داوطلبانه شرکت ها از سوي ديگر تاکيد داشته باشد، در صورت اجرا موفق تر خواهد بود.
غلامحسين دواني، حسابرس رسمي، معتقد است؛ با وجود تصويب قانون مذکور به نظر مي رسد نهادهاي ذي ربط از ارائه اطلاعات و افشاي آن خودداري کنند. اگر چه برخي از اين نهادها با مصوبه مجلس، به ارائه اظهارنامه مالياتي سال 94 نيز الزام دارند اما تا وقتي که حاکميت دوگانه وجود دارد و دولت نتواند حاکميت دولتي را بر اين نهادها اعمال کند بديهي است سازمان بورس نيز نمي تواند نظارت خاصي داشته باشد زيرا بورس زيرمجموعه دولت است.

دولت فقط درباره شرکت هاي مشمول واگذاري مي تواند تکليف کند
شاهين شايان آراني اين مساله را از دو بعد مورد ارزيابي قرار مي دهد و مي گويد: در صورتي که اين بند شامل گروه هايي شود که مشمول واگذاري اند و دولت بر اساس اصل 44 مکلف به واگذاري اين شرکت ها است؛ اجراي اين مصوبه تکليف است و اين شرکت ها موظف مي شوند شفاف سازي کنند.
وي ادامه مي دهد: در اين صورت دولت در کشف قيمت منطقي و عادلانه موفق تر و شفاف سازي صورت هاي مالي شرکت ها به نفع آن خواهد بود؛ و بازار هم وقتي بخواهد تصميمي بگيرد يا در مناقصه يا مزايده اي شرکت کند با اطمينان از درستي اطلاعات ورود پيدا مي کند. اگر در اين صورت شرکتي حاضر به شفاف سازي نشد، بايد با آن برخورد شود چون مالک که دولت است؛ خواسته اين کار انجام شود.
اين کارشناس ارشد مالي در بيان حالت دوم مي افزايد: چنانچه اين بند شامل شرکت هايي شود که مشمول واگذاري نيستند ممکن است با اجراي اين بند مخالفت کنند و اين سوال پيش بيايد که چرا ما... و قدري با اين تصميم دولت مقابله شود. در حالي که اگر در قانون تکليف شده باشد؛ شرکتي چه مشمول واگذاري هاي اصل 44 شود چه نشود، يک مديرحرفه اي مکلف است اين کار را انجام دهد چون صورت وضعيت آن شرکت مشخص است و اصول مديريت حرفه اي ايجاب مي کند اصل کار را تاييد کند.
شايان آراني با اشاره به اين که آن دسته از شرکت ها که مشمول واگذاري اند به نفع شان است که شفاف سازي کنند مي گويد: اين مساله بايد فرهنگ سازي شود و يک مدير بداند که افشاي اطلاعات به نفع شرکت است. بسياري از مديرها از عملي شدن اين بند ترس و واهمه دارند؛ بايد اين ترس را از مديران برداشت. يک مدير حرفه اي بايد بداند در مسووليتي که پذيرفته چقدر شفاف عمل مي کند.
به گفته اين استاد دانشگاه ممکن است گاهي شرکتي زيان ديده باشد که در اين صورت يک مدير بايد بداند که زيان به تنهايي خيلي بد نيست؛ ممکن است شرکتي در گذشته و در اثر اتفاقات رخ داده؛ نمي خواهد کسي بفهمد عملکردش بد بوده و افشا نمي کند؛ بايد بداند چه بخواهد يا نه افشا صورت مي گيرد. پس بهتر است مديران را قانع و تفهيم کرد که نگران اين مسائل نباشند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن