واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
آغاز سال نو بومیان در بولیوی
میلیونها نفر از بومیان و سرخپوستان آمریکای لاتین جشن سال نو بومیان را برگزار کرده و وارد سال جدید شدند.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس به نقل از «تله سور»، «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی بر طبق آیین قوم «گوارانی» در ابتدای لحظات طلوع خورشید در روز 21 ژوئن (31 خرداد) در منطقه «پوتوسی» (جنوبغرب بولیوی) دستان خود را جهت دریافت انرژی از اولین اشعات نور خورشید به سوی آسمان دراز کرد. مورالس طی سخنرانی در این مراسم گفت: پس از سالها همچون سربازان و مدافعان سرزمین مادریمان همچنان پابرجا هستیم و در اینجا جمع شدهایم تا آزادانه همچون خواهران و برادران وطنی به این مسیر ادامه دهیم. وی همچنین پایبندی خود را بر اصول و ارزشهای بولیوی و نیز سیاستهای اجتماعی و اقتصادی این کشور که امروزه انعکاسی از روابط سراسر جهان است را تضمین کرد. مورالس همچنین اظهار داشت که بولیوی به اتحاد در راستای نابودی امپراطوریهایی که اقدام به استعمار و سرقت منابع طبیعی کشور ما میکنند، نیاز دارد؛ آنها جنبشهای دهقانان بومی را کوچک میشمارند و به دنبال حذف آنها هستند. هر ساله اقوام «آیمارا» بولیوی در تاریخ 21 ژوئن (31 خرداد) برای جشن سال نو خود در این مکان جمع میشوند؛ تحویل سال نو اقوام آیمارا با طلوع خورشید از دروازهای که از نیاکان آنها به ارث رسیده آغاز میگردد؛ نکته جالب این است که هر ساله فقط در این روز خورشید از درون دروازه طلوع میکند.روز 21 ژوئن (31 خرداد) از سال 2009 در بولیوی تعطیل رسمی اعلام شده است. بومیانی که در شمال آرژانتین و شمال شیلی، بولیوی و جنوب پرو ساکن هستند آیمارا نامیده میشوند و از گروههای کهن و باستانی آمریکای لاتین محسوب میشوند. همواره سال جدید «آیماره» با انقلاب زمستانی همراه بوده و این زمانی است که تغییرات انرژی خورشید بر زمین اثر میگذارد و بومیان با تجمع در مناطق باستانی و انجام مراسمهای کهن از خالق میخواهند که در سال جدید رفاه و باروری محصولات داشته باشند؛ آنها برای تقرب در درگاه خالق، دستهای خود را روبروی آفتاب دراز میکنند و خواستههای خود را مطالبه میکنند. ذبح دو لامای سفید و جوان که از نقطه پایین گردن بریده میشود و جمع آوری خون آن و تقسیم بین افراد حاضر از جمله اعتقاداتی است که سرخ پوستان این منطقه بر انجام آن پافشاری میکنند. بومیان آیمارا و کچوآ بر این باورند که روحشان بعد از مرگ در جسم دیگری دوباره باز میگردد و این چرخه تا 108 بار ادامه مییابد، از این رو ابراز میکنند که در هنگام آشکار شدن اشعه خورشید مراسم آنان با صدای اجدادشان آغاز میشود. در این روز که شمار زیادی لاما قربانی میشود، این را نماد قربانی برای زمین که برای آن تقدسی عجیب قائل هستند به شمار میآورند. تجسمسازی خواستههایشان در قالب پخت شیرینی و مواد غذایی و سپس آتشزدن آن نماد، اهدا به زمین است و نه تنها بر این سنت در هنگام تحویل سال اصرار میورزند، بلکه هر سهشنبه و جمعه نیز به انجام آن میپردازند. انتهای پیام/
94/04/01 - 13:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]