تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820526638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستنداز غدیر تا موعود، نگاهی به نقش روحانیت و غربزده ها در مشروطه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مستند"از غدیر تا موعود"، نگاهی به نقش روحانیت و غربزده ها در مشروطه


در قسمت دهم مستند " از غدیر تا موعود" نقش روحانیت در بنیانگذاری و رهبری حرکت های عدالتخواهانه مردم ایران در تاریخ معاصر و تقابل روشنفکران غربزده با آنها واکاوی می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، قسمت دهم "مستند از غدیر تا موعود" دوشنبه شب و صبح سه شنبه از شبکه خبر پخش شد. در این قسمت از این برنامه که نهضت مشروطه مردم ایران را مورد توجه قرار داده، تصریح می شود که نهضت مشروطه به عنوان نخستین جنبش قانون طلبی در ایران با رهبری علما و روحانیون آغاز شد.
این نهضت در آغاز با عنوان عدالت خواهی با هدف برپایی عدالتخانه برای رسیدگی به شکایات مردم از عمال حکومت و افراد بانفوذ به راه افتاد. در آن دوران مردم ایران، خسته از ظلم و فساد حاکمان قاجار، خواهان عدالت بودند.
حضرت امام ره در سال 56 درباره این قیام تصریح کردند که علما در مقابل استبداد قیام کردند و در صف اول بودند، اما نشد. آنها تلاش خود را کردند، اما نشد. البته اوضاع بهتر از قبل شد، اما آنی نبود که روحانیت می خواست.

در طول تاریخ هرزمان که روحانیت مبارز با گروه روشنفکر غرب زده و شیفته فرنگ همراه شده، متحمل شکست های سنگین و جبران ناپذیری شده است. به عنوان مثال در نهضت مشروطه، محصول دیگ های پلو سفارت انگلیس ایده های سکولاریزه بود.
نتیجه این رویداد، واگذاری قدرت به مجلسی از افراد با نفوذ و صاحب قدرت بود.

شیخ فضل الله نوری که از رهبران این نهضت بود، از این توطئه آگاه شد و به علما و مردم هشدار داد. او در نامه ای به علما یادآور شد که شما بهتر می دانید که اسلام اکمل ادیان است و عدالت و شورا را به دنیا عرضه داشته است اما اکنون چه اتفاقی افتاده است که باید دستور شورا از پاریس یا لندن برای ما آورده شود.
علاوه بر شیخ فضل الله نوری، آیات عظام دیگری از جمله آخوند خراسانی و ملا کاظم یزدی نیز نسبت به این تحریف هشدار دادند. در برابر این هوشیاری و تاکید شیخ فضل الله به انطباق قانون اساسی بر اصول اسلام، روشنفکران و وابستگان به سفارت خانه های بیگانگان ایشان را به دار کشیدند. هنوز هم عده ای در نشریات و رسانه های گروهی، خود را روشنفکر و اصلاح طلب می خوانند، به عنوان پدران معنوی اصلاحات فعالیت می کنند.  


سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن