تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815300473
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رفقاي خوب و عروسكهاي محبوبايرج طهماسب و حميد جبلي يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند پخش مجدد مجموعه كلاه قرمزي و پسرخاله در نوروز امسال نشان داد كه هنوز هم اين عروسكهاي تلويزيوني نزد مردم و مخاطبان از محبوبيت بالايي برخوردارند و هنوز هم اين دو زوج هنري يعني ايرج طهماسب و حميد جبلي ميتوانند به راه مشترك خويش ادامه دهند.
شايد اگر لورل و هاردي به شكلي مجزا از هم كار ميكردند، به اندازه همكاري دوسويهشان به محبوبيت و شهرت دست نمييافتند و چه بسا كمتر در سينما ديده ميشدند.كارنامه حرفهاي ايرج طهماسب و حميد جبلي نيز از اين قاعده مستثنا نيست. آنها يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند كه به جاي تكيه بر خلاقيتهاي فردي خود، تصوير زيبايي از يك كار جمعي را ترسيم كردهاند كه موفقيت آنها را هم در عرصه تلويزيون و هم در مديوم سينما تضمين كرده است. خيليها فكر ميكنند همكاري ايرج طهماسب و حميد جبلي اتفاقي بوده، اما واقعا اينطور نيست، آنها 20 سال است كه با هم كار ميكنند.اگر اين 20 سال همكاري را رديابي كنيم، به برنامههاي «محله برو بيا» و «محله بهداشت» ميرسيم كه بخشي مهم از نوستالوژي دوران كودكي نسل جوان امروز را شكل ميدهد. گرچه آنها در سومين دهه همكاريشان به سر ميبرند، اما آغاز همكاري آنها به سالها قبل و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بازميگردد. حميد جبلي فعاليت هنري خود را سال 1349 در 12 سالگي از كانون پرورش فكري آغاز و طي تجربهاي 7 ساله در آنجا رشد كرد و از شاگردي به استادي رسيد. از كارهاي مهم او به غير از خلق شخصيتهاي عروسكي، كارهاي كمدي بود؛ نقشهاي موفق او در «يك مرد يك خرس»، «تحفهها»، «سايه خيال» و «خواب سفيد» مصداق اين ادعاست.ايرج طهماسب نيز در زمينه سينماي كودك با آثار تلويزيوني مثل «عطر و گلاب بپاشيد»، «سلامتي چه خوبه»، «جغجغه و داداشش» و... در برنامهسازي براي كودكان با موفقيت پيش آمد و در سينما نيز با بازي در «خط پايان» و «زير بامهاي شهر» به عنوان بازيگري توانا مطرح شد. هر دو با پيشينهاي سپيد، خلاقيتهاي خود را براي خلق محبوبترين شخصيتهاي عروسكي كودكان به كار گرفتند و سال 1373 دو موجود زميني به نام كلاه قرمزي و پسرخاله متولد شدند. ويژگي اين عروسكها، شخصيتپردازي آنها و تعادل شرارت و معصوميت كودكانه در آنها بود. اگرچه اين زوج هنري در كارهاي ديگر مثل بازيگري و فيلمنامهنويسي نيز كارنامه نسبتا موفقي دارند و نام آنان بيشتر با شخصيتهاي عروسكي كه خلق كردهاند، تداعي ميشود و جايگاه ويژهاي به آنها در سينماي كودك و نوجوان داده است. مخلوق دست اين دو همچون پينوكيو، جان ميگيرد و جايگاه آنان را هم در سينماي ايران و هم در گيشه و منزلت اقتصادي ارتقا ميدهد.به عبارت ديگر، زوج عروسكي كلاه قرمزي و پسرخاله با ايدهپردازي و خلاقيت زوج سازنده آن، از محدوده يك برنامه كودكانه و تلويزيوني فراتر ميروند و موقعيتي فرامتني مييابند؛ به طوري كه ميتوان آن را در حد اسطورههاي مجازي و عروسكي تصور كرد و به عنوان پديدهاي رسانهاي مورد واكاوي قرار داد. براي درك اين معنا و گسترش قلمرو اين قهرمانهاي عروسكي همين بس كه آنها نهتنها در مانيتور تلويزيون كه در پرده سينما نيز توانستند كانون توجه مخاطبان باشند.ويژگي اين عروسكها، شخصيتپردازي آنها و تعادل شرارت و معصوميت كودكانه در آنها بود. اگرچه اين زوج هنري در كارهاي ديگر مثل بازيگري و فيلمنامهنويسي نيز كارنامه نسبتا موفقي دارند و نام آنان بيشتر با شخصيتهاي عروسكي كه خلق كردهاند، تداعي ميشود و جايگاه ويژهاي به آنها در سينماي كودك و نوجوان داده است. نگارنده معتقد است، نوع شخصيتپردازي اين دو عروسك علاوه بر جذابيتهاي دراماتيك آنها، سويه روانشناختي برجستهاي نيز دارد كه بخوبي توانسته هم با ذائقه مخاطبان كودك همسو باشد و هم نظر مخاطبان بزرگسال را جلب كند. در شخصيتپردازي كلاه قرمزي و پسرخاله به خصوصيات و مولفههاي رفتاري بومي توجه شده و به گفته ايرج طهماسب، سعي شده كه اين شخصيتها با شناخت و مشاهده عيني يك كودك ايراني شكل بگيرند. مثلا در كلاه قرمزي، ويژگيهايي مثل شيطنت و معصوميت توامان، حس كنجكاوي و حتي فضولي كردن در كار بزرگترها، ماجراجويي و شيرينزباني ديده ميشود كه گاهي تا مرز لوسبازيهاي كودكانه پيش ميرود و در كل يك شخصيت برونگرا را ترسيم ميكند. در مقابل با پسرخالهاي روبهرو هستيم كه خيلي جدي و كمحرف است، شوخي نميكند و نوعي لوطيگري و بداخلاقي توام با خوشقلبي در او ديده ميشود و برعكس كلاه قرمزي شخصيتي درونگرا دارد. مصداق عيني اين دو شخصيت را ميتوان در كودكان پيرامون خود پيدا كنيم. باورپذيري اين دو عروسك و ايراني بودن آنها را ميشود در قياس با نگرش مردم نسبت به اين دو عروسك در مقايسه با عروسك دارا و سارا سنجيد. حتي از نظر فيزيكي و فرم نيز با اينكه كلاه قرمزي و پسر خاله زيبا نيستند، اما جذاب و دوستداشتنياند.نكته: نوع شخصيتپردازي اين دو عروسك علاوه بر جذابيتهاي دراماتيك آنها سويه روانشناختي برجستهاي نيز دارد كه بخوبي توانسته هم با ذائقه مخاطبان كودك همسو باشد و هم نظر مخاطبان بزرگسال را جلب كندعلاوه بر اينكه اين 2 شخصيت عروسكي، سويه رئاليستي قدرتمندي دارند، يك پارادوكس رفتاري را به نمايش ميگذارند كه قابليت نمايشي داشته و به ايجاد تعليق و كشش دراماتيك قصه كمك ميكند. اين دوقطبي شدن شخصيتها از يكدستي و يكنواختي عروسكها جلوگيري ميكند و تصويري جذاب و باورپذير از آنها به نمايش ميگذارد. بزرگترها نيز برخي خصوصيات و تجربههاي كودكي خود را در اين دو عروسك بازشناسي كرده و تداعي ميكنند. اين شخصيت پردازي به ارتباط حسي و زنده عروسكها و آدمها كمك كرده و در بسياري از موقعيتها به تنهايي بار دراماتيك قصه را بر دوش ميكشد. يعني رفتارهاي اين دو عروسك آنقدر جذاب و شيرين است كه فراتر از قصه فيلم و ساختار روايي آن، مخاطب را جذب خود ميسازد و «كلاه قرمزي و پسرخاله» را بايد اثري شخصيتمحور دانست. گويي آنها قهرمانهاي عروسكي هستند كه ميل روانشناختي مخاطب ايراني را به اسطورهگرايي بازنمايي ميكنند و به شكل عروسكي و كودكانه به تصوير ميكشند. اساسا يكي از جذابيتهاي اين اثر دستكم براي بزرگترها، رفتارهاي قهرمانگونه و ماجراجويانهاي است كه در پس كنشهاي كودكانه آنها نهفته است. علاقه مخاطب بزرگسال به اين عروسكها نيز ريشه در همين شخصيتپردازي دارد كه در عين كودكانه بودن، نشانههايي از بلوغ زودرس نيز در آن ديده ميشود و باز به همين دليل است كه اگر كلاه قرمزي براي كودكان جذابتر است، بزرگترها از شخصيت پسرخاله بيشتر لذت ميبرند.از عناصر نمايشي ديگري كه در جذابيت اين دو عروسك نقش زيادي داشته، صدا و شيوه سخن گفتن حميد جبلي است كه بسيار هوشمندانه با توجه به تفاوتهاي فردي و شخصيتي اين دو عروسك صورت گرفته است. چه بسا اگر كلاه قرمزي و پسرخاله با صدا و لحن ديگري سخن ميگفتند، جذابيت كنوني را نداشتند؛ همان طوري كه جذابيت بخشي از بازيگران و كمدينهاي خارجي براي مخاطبان ايراني به دليل دوبله و صداي زيبايي است كه به جاي شخصيت اصلي سخن ميگويد. توانمندي و خلاقيت حميد جبلي و صداي او روي اين دو عروسك، بخش عمدهاي از جذابيت فيلم را تضمين كرده است. اين داستان ادامه پيدا كرد و در نوروز 88 نيز با رجوع دوباره اين برنامه به تلويزيون در قالبي جديدتر، بار ديگر اين برنامه درخشيد و حتي پربينندهترين برنامه نوروزي آن سال شد.اين تجربه امسال نيز بار ديگر تكرار شد. اين در حالي است كه موفقيت بسياري از شخصيتهاي سينمايي يا تلويزيوني نسبي است و به اصطلاح تاريخ مصرف دارد، اما انگار هنوز زمان انقضاي كلاه قرمزي و پسرخاله فرانرسيده است و اين نشان ميدهد، خلق شخصيتهاي رسانهاي اگر قدرتمند و جذاب ترسيم شود، ظرفيت زماني خود را افزايش ميدهد و فراتر از متن هنري و تقويمي خود قرار ميگيرد. هويت ايراني و بومي اين دو عروسك و نهادينه شدن عناصر دراماتيك در شخصيتپردازي آنها به همراه خلاقيت ايرج طهماسب در ارتباط با آنها به عنوان مجري، تازگي و جذابيت كلاه قرمزي و پسرخاله را همچنان حفظ كرده و محبوبيت او را استمرار بخشيده است.خود ايرج طهماسب و حميد جبلي نيز بخشي از اعتبار هنري و حرفهاي خود را مديون اين عروسكها هستند؛ عروسكهاي محبوبي كه رفقاي خوب و زوج هنري موفقي را در سينماي ايران شكل دادند و اگر فيلمهاي موفق و بهتري از «كلاه قرمزي و پسرخاله» هم بسازند، باز هم مردم آنان را با همين عروسكها ميشناسند و نام آنها را به اين زوج عروسكي گره ميزنند. گاه آدمي زير سايه اثري كه از خود خلق كرده، قرار ميگيرد و اعتبار خويش را مديون آنها ميشود. كلاه قرمزي و پسرخاله باز هم ميتوانند در كنار خلاقيت و نوآوري طهماسب و جبلي تا سالهاي بعد نيز عمر هنري خود را تمديد كنند و نسلهاي مختلفي از كودكان ايراني، آنها را به عنوان نوستالوژي و خاطرات دوران كودكي خويش به ياد آورند.سينما و تلويزيون تبيان سيد رضا صائمي/جامجم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 926]
صفحات پیشنهادی
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوبايرج طهماسب و حميد جبلي يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند پخش مجدد مجموعه كلاه قرمزي و پسرخاله در نوروز ...
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوبايرج طهماسب و حميد جبلي يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند پخش مجدد مجموعه كلاه قرمزي و پسرخاله در نوروز ...
ایرج طهماسب و حمید جبلی رفقای خوب
ایرج طهماسب و حمید جبلی رفقای خوب ایرج طهماسب و حمید جبلی بیش از 20 سال است ... در تمام این سالها هم آنها محبوب مردم بودهاند؛ محبوبیتی كه از تلویزیون و برنامههای كودك ... همدیگر را خرد كنند؛ هنوز دوران عروسكها بود و برنامههای «محلهبروبیا» و «مثل آباد»؛ ...
ایرج طهماسب و حمید جبلی رفقای خوب ایرج طهماسب و حمید جبلی بیش از 20 سال است ... در تمام این سالها هم آنها محبوب مردم بودهاند؛ محبوبیتی كه از تلویزیون و برنامههای كودك ... همدیگر را خرد كنند؛ هنوز دوران عروسكها بود و برنامههای «محلهبروبیا» و «مثل آباد»؛ ...
رفقای خوب
رفقای خوب-نگاهی به فیلم «شاهد خزان مردان باش» فیلمنامه این فیلم نوددقیقه ای را ژاك اودیار و آلن لوهنری براساس رمان مثلث نوشته تری ... رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب ...
رفقای خوب-نگاهی به فیلم «شاهد خزان مردان باش» فیلمنامه این فیلم نوددقیقه ای را ژاك اودیار و آلن لوهنری براساس رمان مثلث نوشته تری ... رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب ...
عروسکهای امروز شیرین نیستند
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب كارنامه حرفهاي ايرج طهماسب و حميد جبلي نيز از اين قاعده مستثنا نيست. ... بيا» و «محله بهداشت» ميرسيم كه بخشي مهم از نوستالوژي دوران ...
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب كارنامه حرفهاي ايرج طهماسب و حميد جبلي نيز از اين قاعده مستثنا نيست. ... بيا» و «محله بهداشت» ميرسيم كه بخشي مهم از نوستالوژي دوران ...
فيلم محبوب ايرانيها در نوروز 88
حضور چهرههاي محبوب طنز تلويزيوني و سينما در کنار قصهاي فاخرتر از فيلم ("دايره ... رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب - پایگاه جامع ایرانیان توانمندي و خلاقيت حميد ...
حضور چهرههاي محبوب طنز تلويزيوني و سينما در کنار قصهاي فاخرتر از فيلم ("دايره ... رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب - پایگاه جامع ایرانیان توانمندي و خلاقيت حميد ...
بازي با عروسكهاي زنده
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب در برنامهسازي براي كودكان با موفقيت پيش آمد و در سينما نيز با بازي در «خط پايان» ... اين شخصيت پردازي به ارتباط حسي و زنده ...
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب در برنامهسازي براي كودكان با موفقيت پيش آمد و در سينما نيز با بازي در «خط پايان» ... اين شخصيت پردازي به ارتباط حسي و زنده ...
فيلم محبوب ايرانيها در نوروز 88
رفقاي,خوب,و,عروسكهاي,محبوب - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان توانمندي و خلاقيت حميد جبلي و صداي او روي اين دو عروسك، بخش عمدهاي از جذابيت فيلم را ...
رفقاي,خوب,و,عروسكهاي,محبوب - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان توانمندي و خلاقيت حميد جبلي و صداي او روي اين دو عروسك، بخش عمدهاي از جذابيت فيلم را ...
فيلم محبوب ايرانيها در نوروز 88
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب آنها يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند كه به جاي تكيه بر ... يعني رفتارهاي اين دو عروسك آنقدر جذاب و شيرين ...
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب آنها يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند كه به جاي تكيه بر ... يعني رفتارهاي اين دو عروسك آنقدر جذاب و شيرين ...
دارا و سارا به تلويزيون ميآيند
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب آنها يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند كه به جاي تكيه بر ... قياس با نگرش مردم نسبت به اين دو عروسك در ...
رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب آنها يك زوج هنري موفق در تلويزيون و سينماي ايران به شمار ميآيند كه به جاي تكيه بر ... قياس با نگرش مردم نسبت به اين دو عروسك در ...
گردشگران در مدرسه و مسجد خوابیدند
ما نمی توانیم بگوییم که مثلا جادههای ما آنقدر خوب شدهاند که باعث شده اینقدر درصد تصادفات ... این صفحه را در گوگل محبوب کنید ... رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب ...
ما نمی توانیم بگوییم که مثلا جادههای ما آنقدر خوب شدهاند که باعث شده اینقدر درصد تصادفات ... این صفحه را در گوگل محبوب کنید ... رفقاي خوب و عروسكهاي محبوب ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها