تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835776884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه افرادی که بین لقمه حلال و حرام فرق نمی‌گذارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
جایگاه افرادی که بین لقمه حلال و حرام فرق نمی‌گذارند
حضرت علی(ع) می‌فرماید: افرادی که بین لقمه حلال و حرام فرق نمی‌گذارند، همانند معاویه آن‌چنان پیرو کمالات جسمانی خود هستند که همانند حیوانات فقط در فکر خوردن و پر کردن معده خود بوده و شخص وارونه و دارای کالبدی سرنگون هستند.

خبرگزاری فارس: جایگاه افرادی که بین لقمه حلال و حرام فرق نمی‌گذارند



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، انسان از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، می خواهد در مورد بسیاری از مطالب پرس وجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد. از جمله مسائلی که فکر انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به «رزق و روزی» انسان و دیگر موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزیِ بیشتری به دست آورد. انسان سؤالات فراوانی را در این مورد در ذهن خود می یابد، تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفته ایم. سؤالاتی از این قبیل: - عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟ - فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟ - نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟ - آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟ - تا چه اندازه رزق حلال و حرام در سرنوشت انسان مؤثر است؟ کتاب «رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث» اثر علی متین، به سؤالات و دغدغه های افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه می خوانید: امام سجاد (ع) در رساله‌الحقوق حقوق هر یک از اعضای بدن را به صورت مستقل بیان کرده‌اند که رعایت آن در مورد اعضاء، در سعادتمند شدن انسان تأثیر به‌سزایی دارد که بر طالبان سعادت و ره‌پویان حقیقت لازم است که آن را رعایت کنند. از جمله اعضایی که حضرت حقوق آن را بیان می‌کند، «حق بطن» است. حضرت در این‌باره می‌فرماید: «وأمّا حقّ بطنک، فأن لا تجعله وعاءً لقلیل من الحرام ولا لکثیر...؛ حق شکم تو این است که آن را ظرف حرام، کم یا زیاد، قرار ندهی... .» از امیرالمؤمنین علی(ع) روایت شده است: «ولا تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ فَإِنَّکُمْ بِعَیْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَعْصِیَةَ وسَهَّلَ لَکُمْ»؛ و لقمه‌های حرام را (گرچه اندک باشد) در شکم‌هایتان داخل نکنید، زیرا در نظر خداوندی هستید که گناه را بر شما حرام نموده و راه طاعت و بندگی را برایتان آسان کرده (و در هیچ‌یک از احکام سخت نگرفته) است. وجود مبارک امام سجاد (ع) یکی از حقوق شکم را این می‌شمارد که انسان آن را ظرف حرام قرار ندهد و حضرت علی (ع) آن را تحلیل می‌کند به نظارت و در محضر خداوند سبحان بودن. آری! اگر کسی این مطلب را درک کند که در محضر خداست و خداوند خوردن لقمه حرام را بر او گناه شمرده است، ناخودآگاه بین لقمه‌های حلال و حرام فرق گذارده و شکم خود را ظرف لقمه‌های حرام قرار نمی‌دهد؛ حال اندک باشد یا کثیر. اما انسان‌هایی که متوجه نظارت خداوند سبحان نیستند و خود را در محضر ربوبی خداوند قادر نمی‌دانند، همانند چهارپایانی هستند که خود را در علفزاری می‌یابند و تمام همّ‌شان پر کردن شکم‌شان است. حضرت علی (ع) در این زمینه در نامه‌ای که به عثمان بن حنیف انصاری نوشته است، می‌فرماید: «فما خُلِقْتُ لِیَشْغَلَنى اَکْلُ الطَّیِّباتِ کَالْبَهیمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هَمُّها عَلَفْها، اَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغْلُها تَقَمُّمُها، تَکْتَرِشُ مِنْ اَعْلافِها، وَ تَلْهُو عَمّا یُرادُ بِها»؛ پس مرا نیافریده‌اند که خوردن طعام‌های نیکو (از نیک‌بختی جاوید) بازم دارد، مانند چهارپای بسته شده که اندیشه‌اش علف است، یا مانند چهارپای رها گشته که خاکروبه‌ها را به هم زند تا چیزی یافته و بخورد، پر می‌کند شکم (معده) را از علفی که به دست آورده و غفلت دارد از آن چه برایش در نظر دارند. در شرح این قسمت از نامه حضرت، در نهج‌البلاغه منظوم چنین آمده است: خدا از بهر این خلقم نفرمود/ که آنان در زبان باشند و من سود غذا و شربت الوان بنوشم/ لباس از اطلس و دیبا بپوشم سزاوار است آیا کانچنان من/ شوم سرگرم بر پروردن تو به دنیا بهر اینم ناوریدند/ برای عیش ما را نافریدند حضرت علی (ع) در همین نامه به شخصی با دو صفت معکوس و منکوس اشاره می‌کند که ابن میثم بحرانی در ذیل آن می‌نویسد: و اشار بالشخص المعکوس و الجسم المنکوس الی معاویه و جعله مجرد جسم کانه خال عن النفس الانسانیه لاتباعه الکمالات الجسمانیه دون العقلیه؛ مراد حضرت علی (ع) از «شخص وارونه و کالبد سرنگون» معاویه است (در این تشبیه) او را جسم محض قرار داده است که گویا به سبب تبعیت نمودنش از کمالات جسمانی و نه عقلانی، خالی از نفس انسانی است. آری، افرادی که بین لقمه حلال و حرام فرق نمی‌گذارند، همانند معاویه آن‌چنان پیرو کمالات جسمانی خود هستند که مانند حیوانات فقط در فکر خوردن و پر کردن معده خود هستند و به قول قرآن کریم:‌ «وَ یَأْکُلُونَ کَما تَأْکُلُ الْأَنْعامُ»؛ یعنی همانند حیوان که وقتی رها می‌شود، تمام چیزهایی را که قابل خوردن باشد جمع می‌کند و می‌خورد، بدون این که بین آنها فرق بگذارد و از آنچه که مطابق میلش باشد، استفاده می‌کند، بدون این که حلال و حرام برای او مفهوم داشته باشد. انتهای پیام/ک

94/03/12 - 08:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن