تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835822763
آیتالله جوادی: فرقی بین آلسعود و اسرائیل نیست
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
آیتالله جوادی: فرقی بین آلسعود و اسرائیل نیست حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید و نه فاجعه بشری، گفت: فرق بین اسرائیل و آلسعود آلسقوط نیست، الان آلسعود در یمن مشغول کشتار مردم است و از طرف دیگر هم داعیه خادمالحرمین را دارند.
به گزارش فرهنگ نیوز ، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری پرداخت و با قرائت آیه «شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ ﴿13)»، گفت: بعد از این که فرمود کلید آسمانها و زمین به دست خداوند است و رزق زمینی با کلید آسمانی به دست شما میرسد درباره رزق معنوی سخن فرمود که کلید شریعت هم به دست او است.
وی افزود: اگر کلید حیات ظاهر به دست او است، کلید حیات باطن نیز به دست او است، کلید اسرار بهشت و جهنم به دست خداوند است و هیچ امتی بدون شریعت نیست، فرمود هیچ امتی نیست مگر این که هادی و نذیری دارد، تعبیر حصر و قریه و این که هادی دارد، لکن منذران الهی که شریعت را دریافت میکنند و به امتها اعلام میدارند یکسان نیستند.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: درباره انبیا فرمود ما برخیاز پیامبران را بر برخی دیگر برتری بخشیدیم و درباره مرسلان هم نیز این چنین فرمود، اما نحوه تفضیل انبیا و نحوه تفضیل مرسلان را در آیات دیگر مشخص کرده است، هیچ ملتی نیست مگر این که رهبر الهی دارد، این انبیا یا مرسلین همسان نیستند و اصل سوم تبیین تفاضل انبیا و مرسلین است، این انبیا برخی دارای کتاب و شریعت و منهاج هستند که اینها پنج بزرگوار هستند.
وی با اشاره به این که انبیای دیگر به غیر از پیامبران اولوالعزم کسانی هستند که حافظان شریعت یکی از انبیای اولوالعزم بودند، اظهار کرد: بعد از نوح(ع) هر پیامبری که مبعوث میشد، حافظان شریعت حضرت نوح(ع) بود و از حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و دیگران نیز این چنین بود، مطلب چهارم این است که این بزرگوارانی که انبیا اولوالعزم هستند، اینها هم یکسان نیستند.
حضرت آیتالله جوادی آملی به بیان نحوه تبیین تفاضل انبیا اولوالعزم اشاره کرد و گفت: گاه از فعل مفرد و جمع استفاده میشود که در آیه محل بحث از فعل جمع استفاده کرد اما درباره حضرت نوح(ع) از فعل مفرد استفاده کرد و گاه درباره نحو وصفی که به کار برد و گاه از نحوه تقدیم و تأخیر این تفضیل مشخص میشود که در این آیه این موارد وجود دارد.
وی ابراز کرد: در آیه سوره مبارکه احزاب درباره انبیا اولوالعزم ابتدا نام پیامبر(ص) را میبرد و سپس نام بقیه انبیا را ذکر میکند، تعبیر دیگر درباره پیامبر(ص) فرمود که وی هیمنه دارد بر سایر انبیا و این به دلیل سلطه وحی و سلطه کتاب او است که آن نیز از وحی سرچشمه گرفت، از چند جهت وجود مبارک پیامبر(ص) افضل است.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات با اشاره به این که شریعت الا و لابد منحصرا در اختیار خدای سبحان است، خاطرنشان کرد: عقلی که انسان دارد میتواند برنامههای عملی خود را مشخص کند و به آن عادت کند و این که زیرمجموعه خودم را چگونه اداره کنم، اینها عادت و قابل نسخ، تحویل و تبدیل است و این طور نیست که اگر کم و زیاد شود یا بالا و پایین شود، بهشت و جهنم را به همراه داشته باشد.
نوآوری از الزامات درس خارج فقه است
وی افزود: آن روزها بشر اولی اندک بودند و بسیار ساده و بسیط زندگی میکردند، تا رسید به زمان حضرت نوح(ع) که خداوند انبیا را فرستاد تا اختلاف آنان را حل کند و وقتی اختلاف نظر بسیار پیش آمد پیامبرانی آمدند که کتاب آوردند، کتاب فقه و قضا و قانون آوردند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: قرآن یک دستورات بینالمللی دارد که از آن کل انسانها است، فرمود با مردم درست سخن بگویید، اگر میخواهید چیزی بگویید، درست سخن بگویید، من هر گونه که میخواهم حرف بزنم، مردم انسان هستند و با انسان مؤدبانه رفتار کنید، چیزی را میخواهید صادر کنید، درست صادر کنید.
وی با بیان این که ادب جزو برنامههای رسمی ما است، ابراز کرد: آن ظرافت کار را ادب میگویند، وقتی مهمان پیش ما آمد، انسان اگر یک ظرف میوه به او تعارف کند، ادب است، او که بیش از یک میوه نمیخورد، فرمود ظریفانه با بشر سخن بگویید، یا در جای دیگر فرمود با مردم دنیا تجارت میکنید، بهترین کالا و پاکترین کالا را به آنان بدهید، بخس نکنید،«و لاتبخسوا الناس اشیائهم»، نه مفهومی از مفهوم شیء جامعتر است و نه مفهومی از مفهوم ناس جامعتر است.
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: در هیچ چیزی کم نگذارید، در سخنرانی بیمطالعه منبر نروید، بیمطالعه تدریس نکنید، در درس خارج فقه باید بفهمید که خارج جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است، در یادداشت و مقاله انبارداری نکنید، بدون مطالعه با کسی وعده سخن نگویید، وقت مردم را نگیرید و اگر خواستید کالایی را برای کشور دیگر صادر کنید، بهترین و پاکترین میوه را صادر کنید.
وی با بیان این که اسلام میتواند یک دین جهانی است چون دستورات همگانی و همیشگی دارد، خاطرنشان کرد: کلیت و دوام همچون قانونی «و لاتبخسو الناس اشیائهم» را میطلبد، در آیه محل بحث فرمود که دین را برپا دارید و در آن تفرقه نکنید، الان آلسعود آلسقوط را میگویند که شما فاجعه انسانی راه انداختید، این جا «اشدا علی الکفار» است، آنجا که آنان با نصیحت و صلح قابل هدایت هستند، باید هدایت شوند وگرنه با شمشیر و با سیف و حدید باید این کار را کرد.
هیچ ملتی از اختلاف خیر ندیده است
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: اگر کسی اسرائیل و آلسعود آلسقوط شد، خداوند آهن را برای این نازل کرد، اگر کسی جلوی حق مردم را میگیرد و با عدل و خوشرفتاری با مردم مخالف است، باید با سیف جلوی او ایستاد، فرمود هر دینی که دارید همان دینتان را برپا دارید و هم در احکام بینالمللی اسلام نیز اختلاف نکنید، بین اقامه دین و نهی از تفرق جمع شد.
وی با قرائت آیه « وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مُرِیبٍ ﴿14﴾»، ابراز کرد: حضرت امیر(ع) به یکی از معاصران خود فرمود که من الان که دارم این حرف را میزنم نه این که مورخ هستم و تجربه کردم، من از گذشته و از آینده خبر میدهم، این جامعهشناسی نیست، بلکه سنت الهی است، بدان که دست خداوند با جماعت است و کسی از اختلاف بهره نمیبرد، این سنت الهی است.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات با تأکید بر این سخن که هیچ ملتی از اختلاف خیر ندید، اظهار کرد: امام علی(ع) در ادامه فرمود هیچ احدی مثل من به وحدت دعوت نکرد و نمیکند، من هم شجاعترین و هم باتقواترین مردم امت هستم، من حق غدیر را از دستم گرفتند و سقیفه را از دستم گرفتند اما من صبر کردم که دین قطعه قطعه نشود، اگر اختلاف باشد همه آسیب میبینند.
وی اظهار کرد: یک اختلاف داریم بسیار مقدس است و یک اختلاف داریم بسیار خبیث و فتنهانگیز است، آن اختلاف مقدس اختلاف قبل از علم است، مانند دو کفه ترازو که هر دو کفه سعی میکنند، خود را به هم برسانند و اختلاف را به حداقل برسانند، دو طلبه که بحث میکردند تا حق تشخیص داده بشود، عبادت بود اما حالا که حق مشخص شد، فرد باید فورا بپذیرد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این که وقتی کسی اهل بغی شدند و وارد جامعه شدند و حق را تشخیص داد، اما پیروی نکرد، دو گناه دارد، ابراز کرد: یکی این که حکم خدا را زیرپا گذاشت و دیگر این که دوست خود را در پیروی از حق تنها گذاشت، هم موظف است همراه حکم خداوند باشد و هم موظف است همراه کسی باشد که او محق است.
از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید نه فاجعه بشری
وی گفت: نه انسان گرفتار انفصال بشود و نه مبتلا به فصل، نه خود از جامعه اسلامی جدا شود و نه بیجا کسی را از جامعه اسلامی جدا کند، تفرقه نه این که خودش جدا بشود، بد است، بلکه دیگری را هم از جامعه اسلامی جدا کند، بد است، حرفی بزند که دیگران یا گروهی از جامعه اسلامی جدا شوند، این نیز بد است، اگر مسیر وحدت الهی را رها کند، به بیتمدنی دچار میشود.
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: ما باید اختلافات فکری و کلامی که بین ما و اهلسنت است، سبب تفرقه ما نشود تا جامعه اسلامی امت واحده شود، با اهلکتاب که خدا و پیامبر(ص) را قبول دارند، وحدتی داشته باشیم، با انسانهای دیگری هم که اصل توحید را قبول دارند، یک وحدتی داشته باشیم، اگر کسی شرعه و منهاج ما را نپذیرفت نباید فورا به جنگ او پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید و نه فاجعه بشری، فرق بین اسرائیل و آلسعود آلسقوط نیست، فرقی بین اسرائیل و صدام نبود، 11 استان را ویران کردند و هزاران شهید را از ما گرفتند، الان آلسعود برای همین است و از طرف دیگر هم داعیه خادمالحرمین را دارند، این که میگویند عقل و علم برای همین است، ملت عاقل و عالم حاضر نمیشود کسی بر او حاکم شود.
منبع: رسا
94/3/6 - 08:33 - 2015-5-27 08:33:23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
فارس گزارش میدهد جای خالی فعالان قرآنی/ حضور آیتالله «جنتی» در مسابقات بینالمللی قرآن
فارس گزارش میدهدجای خالی فعالان قرآنی حضور آیتالله جنتی در مسابقات بینالمللی قرآنسومین روز سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم در حال برگزاری است در این مسابقات با وجود جای خالی قاریان و حافظان بینالمللی کشورمان حضور آیتالله جنتی در سالن اجلاس سران به مسابقات شورپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی توصیه امام حسن مجتبی(ع) برای مستجابالدعوه شدن
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیتوصیه امام حسن مجتبی ع برای مستجابالدعوه شدنامام حسن مجتبی ع میفرمایند اگر کسی مواظب قلبش باشد تا خاطراتی که مورد رضای خدا نیست در آن خطور نکند من ضامنم که او مستجابالدّعوة باشد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس واژه «عباپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی هدیهای که در صلوات بر پیامبر(ص) نهفته است
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیهدیهای که در صلوات بر پیامبر ص نهفته استعلامه طباطبایی ره میفرمود معنای صلوات بر محمد و آل محمد این است که خدایا رحمتت را بر آنان فرو فرست که از آنان به ما برسد چون اگر بخواهد رحمتی ببارد ابتدا بر این خاندان میبارد و سپس به دیگران میرسد بپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی «ذکر» به چه معناست/ آیا فقط با زبان میتوان ذکر خدا را گفت
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیذکر به چه معناست آیا فقط با زبان میتوان ذکر خدا را گفتگاهی یک فعل از آن جهت که یادآور خداست ذکر نامیده میشود گر چه آن فعل با دست یا پا یا سایر اعضا انجام شده باشد چراکه ذکر به معنای یاد خداست و اختصاص به قلب ندارد به گزارش خبرنگار آیین و اندیآیتالله جوادی آملی : گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه مجازی
آیتالله جوادی آملی گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه مجازی یکی از مرجع تقلید با تأکید بر اینکه گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه فضای مجازی گفت ما گرفتار فضای حقیقی هستیم نه فضای مجازی در جایی که اندیشه و فکر وجود داشته باشد حقیقت وجود دارد به گزارش فرهنگ نیوز آیتقاريان بينالمللي تكفيريها و آلسعود را تقبيح كردند
قاريان بينالمللي تكفيريها و آلسعود را تقبيح كردند مسابقات بينالمللي قرآن كريم در تهران به محلي براي افشاگري عليه جنايات تكفيريها و محكوميت تجاوز سعوديها به يمن تبديل شده است نویسنده هادي عسگري مسابقات بينالمللي قرآن كريم در تهران به محلي براي افشاگري عليدر دیدار با دانش آموختگان جامعه المصطفیالعالمیه مطرح شد توصیههای آیتالله جوادی آملی به مبلغان فعال در عرصه
در دیدار با دانش آموختگان جامعه المصطفیالعالمیه مطرح شدتوصیههای آیتالله جوادی آملی به مبلغان فعال در عرصه بینالمللیکی از مراجع تقلید گفت امروز دیگر تنها با کتاب و سخنرانی نمیشود تبلیغ دین کرد بلکه بهترین تبلیغ رفتار کردار و اعمال مبلغان است به گزارش خبرگزاری فارس از قمیک سرهنگ ارتش صهیونیستی وزیر فرهنگ شده است انتقاد شدید صهیونیستها به وزیر فرهنگ کابینه نتانیاهو/سیاست گوبلزی
یک سرهنگ ارتش صهیونیستی وزیر فرهنگ شده استانتقاد شدید صهیونیستها به وزیر فرهنگ کابینه نتانیاهو سیاست گوبلزی در اسرائیلپس از آنکه یک سرهنگ ارتش صهیونیستی وزیر فرهنگ این رژیم شد فعالان فرهنگی هنری صهیونیستها نیز انتقادهای شدیدی به انتخاب وزیر فرهنگ کابینه نتانیاهو داشتهاند بهدفتر آیتالله جوادیآملی در فارس راهاندازی میشود
دفتر آیتالله جوادیآملی در فارس راهاندازی میشود خبرگزاری پانا روابط عمومی جامعه روحانیت شیراز اعلام كرد كه همزمان با اعیاد شعبانیه دفتر مرجع عالیقدر آیتاللهالعمظمی جوادیآملی در شهر شیراز راهاندازی میشود ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ساعت 10 44 به گزارش خبرگزاری پانا دفتر آیتآیتالله صافی گلپایگانی در پیامی به جشنواره بینالمللی ربیعالشهادة کربلای معلی مطرح کرد نهضت امام حسین(ع) فری
آیتالله صافی گلپایگانی در پیامی به جشنواره بینالمللی ربیعالشهادة کربلای معلی مطرح کردنهضت امام حسین ع فریادی برای بنای جامعه اسلامی بر اساس معیار امنیت و عدالتیکی از مراجع تقلید در پیامی به یازدهمین جشنواره بینالمللی ربیعالشهادة کربلای معلی گفت نهضت امام حسین ع فریاد بلنددر دیدار با جبهه پایداری، ایثارگران و موتلفه مطرح شد: آیتالله موحدیکرمانی: افق آینده اصولگرایان را روشن میب
در دیدار با جبهه پایداری ایثارگران و موتلفه مطرح شد آیتالله موحدیکرمانی افق آینده اصولگرایان را روشن میبینم جای نگرانی نیستآیتالله موحدیکرمانی در دیدار با در دیدار با جبهه پایداری ایثارگران و موتلفه گفت بنده افق آینده اصولگرایان را روشن میبینم و برای رسیدن به وحدت جایآیتالله جوادی آملی: سعودیها نوه آنهایی هستند که تولیت کعبه را با مشکی شراب عوض کردند
آیتالله جوادی آملی سعودیها نوه آنهایی هستند که تولیت کعبه را با مشکی شراب عوض کردندیکی از مراجع تقلید گفت سعودیها نوادگان همان افرادی هستند که تولیت کعبه را با مَشکی از شراب عوض میکردند اینان نوادگان همانهایی هستند که قبل از فتح مکه کافر مطلق و بعد از فتح مکه منافق مطلقپیش بینی از حمله احتمالی ایران به اسرائیل
پیش بینی از حمله احتمالی ایران به اسرائیلتاریخ انتشار دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۳۰ یک روزنامه صهیونیستی به نقل از یکی از کارشناسان هستهای اسرائیل اذعان داشت که ایران قادر است با حمله هستهای تلآویو را به «شهری سوخته» مبدل کند به گزارش فارس بهکنایههای آیتالله مصباح: گاه انسان ضعف ایمان را از کسانی میبیند که با قرآن و محافل علمی رابطه داشته و تعجب م
کنایههای آیتالله مصباح گاه انسان ضعف ایمان را از کسانی میبیند که با قرآن و محافل علمی رابطه داشته و تعجب می کند برخی خود را نیازمند رابطه با آمریکا می بینند رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت اگر می بینیم زمینه به گونه ای رقم می خورد که ضعف علم و دین را در عده ایفارس بررسی میکند ارتباط صدور حکم اعدام مُرسی و مشکلات آلسعود درمنطقه/سناریوی پیچیده اسرائیلی برای ترمیم چهره
فارس بررسی میکندارتباط صدور حکم اعدام مُرسی و مشکلات آلسعود درمنطقه سناریوی پیچیده اسرائیلی برای ترمیم چهره شاه سلمان و عادی سازی روابطاگر متغیرهایی چون نیاز عربستان به نمایان کردن پادشاه جدید خود به عنوان یک شخصیت ویژه و خاص در افق منطقه را در کنار نیاز سیسی به دلارهای نفتی قرآیتالله جوادی آملی: گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه مجازی/ زیر میزی گرفتن مرض است
آیتالله جوادی آملی گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه مجازی زیر میزی گرفتن مرض استیکی از مرجع تقلید با تأکید بر اینکه گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه فضای مجازی گفت ما گرفتار فضای حقیقی هستیم نه فضای مجازی در جایی که اندیشه و فکر وجود داشته باشد حقیقت وجود دارد به گزارش خآیتالله علمالهدی: اقتضا میکند در راه نابودی آلسعود شهید نیز تقدیم شود/عربستان دستنشانده انگلیس و مزدور آم
آیتالله علمالهدی اقتضا میکند در راه نابودی آلسعود شهید نیز تقدیم شود عربستان دستنشانده انگلیس و مزدور آمریکاستعضو مجلس خبرگان رهبری گفت اقتضا میکند در راه نابودی آلسعود شهید نیز تقدیم شود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها