تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816318780
نماد سینمای وسترن متولد شد!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
108 سال از تولد «جان وین» از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما و چهرهی ماندگار سینمای وسترن گذشت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ماریو میچل موریسون» معروف به «جان وین» روز 26 می 1907 در ایالت ایووا در شمال شرقی آمریکا بهدنیا آمد و روز 11 ژوئن 1979 در سن 72 سالگی بر اثر سرطان در لسآنجلس درگذشت. وی پیش از مرگ در سال 1972 در 170 فیلم نقشآفرینی کرد و در سال 1969 با فیلم «سنگریزهی واقعی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. «جان وین» تجسم ایدهآلهای سنتی یا به اصطلاح ارزشهای اصیل آمریکایی بود که شاید امروزه برای بسیاری از مردم جهان ناخوشایند باشد. آمریکای جان وین جولانگاه آزادمردان است و قلمرو نظم و قانون. نظمی که چه بسا ظالمانه است و قانونی که میتواند طرفدار زورمندان باشد. این آمریکا اعتماد فراوان و اراده قوی دارد و تا حدی هم قلدر و زورگوست. از هرچیز و هرکسی برتر است و چون از دیگران قویتر است، پس به خود حق میدهد که حرف و نظر خود را با زور هم پیش ببرد. «جان وین» از زمانی که در سینما به شهرت رسید، همیشه نمایندهی اندیشههای کهنه و محافظهکارانه بود. در جریان جنگ داخلی اسپانیا که بیشتر شهروندان آزادیخواه آمریکا و جهان از بنیادهای جمهوری حمایت میکردند، او سرسختانه از ناسیونالیستهای سلطنتطلب که قاتلان دموکراسی جوان اسپانیا بودند پشتیبانی میکرد و برای آنها کمک مالی میفرستاد. در جنگ جهانی دوم «جان وین» با ورود آمریکا به جنگ و گشودن جبهه شرق اروپا مخالف بود، زیرا عقیده داشت که جنگ فرصتی است تا آلمان نازی حساب « اتحاد شوروی» را یکسره کند تا جهان از «شر کمونیسم» راحت شود. به همین ترتیب جان وین از عملیات ارتش آمریکا در کره و ویتنام نیز دفاع کرد، زیرا جنگطلبی و برتریجویی ایالات متحده را دفاع موجه به اصطلاح «جهان آزاد» در برابر تهاجم کمونیسم میدانست و در دورانی که روشنفکران آمریکا لشکرکشی بیرحمانه به خاک ویتنام را محکوم میکردند، جان وین در سال 1968 فیلم «کلاه سبزها» را ساخت که به حملات بیرحمانهی ارتش آمریکا، سیمایی عادلانه و اخلاقی میداد. بیشتر سینمادوستان تصویر جان وین را بیشتر از خود او دوست دارند. او را نه پشت تریبونهای تبلیغاتی بلکه روی پردهی سینما میپسندند. او روی اکران زندهتر و شادابتر و انسانتر است و در تاریکی سینما او را روشنتر میبینیم. جان وین تنها بازیگر آمریکایی بود که در زمان حیاتش سیمای اسطورهای پیدا کرد. او با هیکل تنومند، حرکات نرم و صدای کلفت و دورگهاش از ابعاد انسانی بزرگتر بود. وقتی تفنگ به دست میگرفت و بر پشت اسب به سوی افقهای دور میتاخت، تماشاگر میدانست که از او کارهایی بر میآید که فراتر از توش و توان ماست. در عین حال او در بیشتر نقشها انسانی بود، معمولی با تمام ضعفها و محدویتهای بشری، برای همین هم میتوانستیم با او همدردی داشته باشیم و گاه در جلد او فرو برویم. سینمای وسترن روایت بخشی از گذشتهی آمریکاست که زیاد هم دور نیست. مقطعی که ایالتهای شرقی کرانهی اقیانوس اطلس میروند تا ایالتهای جنوب غربی آمریکا را تا کرانهی اقیانوس آرام فتح کنند. این دوران از التهابات اجتماعی و سیاسی سرشار است، با انبوه حوادث تکاندهنده و ماجراهای پرهیجان. گنجی بیکران از حکایات غریب و داستانهای پرکشش. زمینهی تاریخی این داستانهای پرتب و تاب از ده پانزده سال فراتر نمیرود و تنها برشی باریک از گذشتهی آمریکا را در برمیگیرد. دورهای پرآشوب در حوالی سالهای 1865 تا 1880 که پس از پایان جنگهای داخلی فرا رسید. هیچ بازیگری در سینمای آمریکا مانند جان وین به ژانر یا شاخهی سینمای وسترن هویت نداده است. همه بزرگان هالیوود از «گری کوپر» و«کرک داگلاس» تا «برت لنکستر» و «جیمز استوارت» و در سالهای نزدیکتر «پل نیومن»، «رابرت ردفورد»، «استیو مککویین»، «کلینت ایستوود» و «کوین کاستنر» به قهرمانان غرب وحشی جان دادهاند، اما هیچ یک از آنها به برازندگی و استواری جان وین در دل درههای غریب و دشتهای پهناور و آسمانهای درخشان آن دیار ناآشنا جا نیفتادند. جان وین با قد افراشته، چهرهی سوخته و نگاه عمیق با چشماندازهای بکر و غریب غرب وحشی یگانه بود. او در قالب گاوچران یا کلانتر، در سیمای ششلولبند یا سوارهنظام، مرد تیپیک دنیای وسترن بود که گویی همان دم از دل چشمههای رخشان و صخرههای سخت برجوشیده بود. او خود یکپارچه وسترن یا مرد اصیل غرب بود. آشنای دشتهای بیکران غرب، که نیاز نداشت نقش کابوی را بازی کند. درست برعکس، این کابوی بود که نیاز داشت از او تقلید کند تا به یک کابوی واقعی بدل شود. جان وین در نزدیک 200 فیلم ایفای نقش کرده، اما سیمای واقعی او در سینمای وسترن است که به کمال جان میگیرد در پهندشتهای فراخ و درههای پرسنگلاخ است که این «یکه سوار» سرشار از سرزندگی و شادابی، با تمام قامت در افق قد میکشد. غولی زیبا که از بطن طبیعت وحشی زاده میشود، آماده، تا بر افقها و افلاک چیره شود. یکی از نمایههای اصلی سینمای وسترن ترسیم تضاد فرهنگ مدنی (شهرنشینی مدرن) با مناسبات و ساختارهای سنتی (خانهبدوشی بدوی) است. جان وین در جان دادن به این بعد از جهان وسترن گفته میشود، بینظیر است. در قیافه مردانه، در منش و رفتار او چیزی مرموز، بدوی و دستنیافتنی هست که او را از الگوهای عرفی و مدنی دور و به سرشت وحشی وسترن نزدیک میکرد. در رفتار او پویهای غریزی هست که او را از تکرار و ابتذال دور میکند. سیمای او در سایه روشن عواطف و انگیزههای گوناگون تغییر رنگ میدهد. خشم و خشونت مردانهی او در یک آن به عطوفت و مهربانی بدل میشود، گویی در پیکر زمخت این «غول بیابانی»، کودکی معصوم و بیآزار کز کرده است. جان وین در سال 1926 در زمان سینمای صامت بازیگری را شروع کرد و سالها بعد در سال 1939 بود که با وسترن برجستهی جان فورد به نام « دلیجان» به شهرت رسید. در فیلمهای حماسی جان فورد بود که سیمای جان وین تا حد اسطورهای زوالناپذیر قوام گرفت. در فیلمهایی مانند «قلعه»، «آپاچی» ، «ریو گرانده»، «جستجوگران»، «دختری با روبان زرد»، « آخرین فرمان» ، « مردی که لیبرتی والانس را کشت» و «سواره نظام»، این فیلمها امروزه به گنجینهی کلاسیک سینما پیوستهاند. سینماگر بزرگ دیگری که در تکوین سیمای اسطورهای جان وین سهم داشت، «هاوارد هاکز» است که پس از ساختن وسترنی زیبا به نام «رود سرخ» به سال 1948، در سالهای بعد با سه گانهای ظریف و استادانه موفق شد بلوغ بازیگری جان وین را به نمایش بگذارد. این سه گوهر سینمای وسترن عبارتند از: «ریو براوو»، «ریو لوبو» و «الدورادو». جان وین دو فیلم نیز کارگردانی کرد؛ وسترنی به نام «آلامو» در سال 1959 و فیلم جنگی « کلاه سبزها» در سال 1968. اما در ستایش از او لازم نیست از این دو فیلم سخنی گفته شود و به سادگی باید گفت که او بازیگری توانا بود که سینمای وسترن به او مدیون است. آخرین نقشآفرینی «جان وین»، ستازه نامدار سینمای آمریکا 31 سال بعد از مرگ او در فیلم وسترن علمی – تخیلی «توفانسواران غرب طلایی» محصول سال 1984 در قالب دیویدی عرضه شد که پیش از این هرگز بهروی پرده سینما نیامده بود. «جان وین» طی چند دهه فعالیت سینمایی در بیش از 170 فیلم سینمایی نقشآفرینی داشت که اولین آنها در 19 سالگی با نام «سرخپوستی از هاروارد» بود. اگرچه 35 سال از درگذشت این بازیگر بزرگ هالیوود میگذرد، اما محبوبیت وی بهواسطه بازی در فیلمهای وسترن و کابوی همچنان حفظ شده است و انجمن فیلم آمریکا در سال 1999، او را بهعنوان یکی از 13 بازیگر بزرگ تمام ادوار هالیوود انتخاب کرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]
صفحات پیشنهادی
گزارش اختتامیه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران عکاسی مادَر فیلمبرداری و فیلمسازی است
گزارش اختتامیه نخستین جشن عکاسان سینمای ایرانعکاسی مادَر فیلمبرداری و فیلمسازی استکمال تبریزی گفت همانطور که در هنرهای نمایشی تئاتر را مادر سایر هنرها این رشته است به نظرم عکاسی نیز مادر سینما فیلبمرداری و سینمای متحرک است چرا که این آثار از عکسهایی که گرفته میشود ساخته میتئاتر کودک از سینمای کودک فعالتر است
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۳ دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از حضور چند کمپانی تئاتری و پیشکسوت مطرح حوزه تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره امسال خبر داد شهرام کرمی در گفتوگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره اقداماتی که برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در حال انجام است بفیلم سینمایی «هاری» در ایوان شمس رونمایی شد
فیلم سینمایی هاری در ایوان شمس رونمایی شدفیلم سینمایی هاری به کارگردانی امیر احمد انصاری شب گذشته با حضور عوامل و بازیگران فیلم سینماگران ورزشکاران و اهالی رسانه در تالار ایوان شمس رو نمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس این مراسم به دلیل ازدحام علاقمندان با کمی تاخیر آغاز«بن افلک» حسابدار شد!
بن افلک حسابدار شد کمپانی برادران وارنر اعلام کرد فیلم حسابدار با بازی بن افلک را ۲۹ ژانویه اکران می کند خبرگزاری مهر حسابدار اولین فیلم بن افک خواهد بود که پس از دختر گمشده به نمایش درمیآید افلک در این فیلم نقش یک حسابدار عالی را بازی می کند اما این حسابدار به طور پنمدافع تعطيلي موسيقي حامي موسيقي شد!
مدافع تعطيلي موسيقي حامي موسيقي شد معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حالي از آغاز ثبتنام كلاسهاي ترم تابستان موسيقي فرهنگسراها خبر داد كه وي چندي پيش با دلايل بسياري از تعطيلي كلاسهاي موسيقي فرهنگسراها دفاع كرده بود امير عبدالحسيني با اشاره به ديدار اخير استادان«پرديس كوروش» سينماي خطشكن در اكران فيلمهاي مسئلهدار
پرديس كوروش سينماي خطشكن در اكران فيلمهاي مسئلهدار در مقابل درگيريهاي كوچك ميان فيلمسازان ناراضي از عدم اكران فيلمهايشان و منتقدان فيلمهاي مسئلهدار يقه سفيدهايي نيز وجود دارند كه حركت مهرهها را در سينماي ايران مشخص ميكنند نویسنده هادي عسگري در مقابیک حکم جدید سینمایی
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۷ دکتر حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی طی حکمی جواد صباغ جدید را به عنوان سرپرست دفتر مطالعات و دانش سینمایی منصوب کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا در پی استقرار دکتر سید روح الله حسینی در مدرسه ملی سینمااولین آنونس فیلم سینمایی «رستاخیز» رونمایی شد | خبرگزاری ایلنا
اولین آنونس فیلم سینمایی رستاخیز رونمایی شد فیلم سینمایی رستاخیز به کار گردانی احمد رضا درویش و تهیه کنندگی تقی علیقلیزاده ساخته شده است و قرار است همزمان با عید سعید فطر اکران شود به گزارش خبرنگار ایلنا در خلاصه داستان این فیلم که به نهضت عاشورا و قیام امام حسین عسرپرست دفتر مطالعات و دانش سینمایی منصوب شد
سرپرست دفتر مطالعات و دانش سینمایی منصوب شد شناسهٔ خبر 2585700 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۱ هنر > سینمای ایران رییس سازمان سینمایی طی حکمی جواد صباغ جدید را به عنوان سرپرست دفتر مطالعات و دانش سینمایی منصوب کرد به گزارش خبرگزاری مهر در پی استقرار سیدروح الله حسینموضع صداوسیما در قبال پخش تیزرهای سینمایی
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۷ مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی درباره تبلیغات آثار سینمایی داخلی گفت برای حمایت از صنعت سینما از خطوط قرمز تبلیغاتی تلویزیونی هم گذشتهایم به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا روابط عمومی سازمان صداوسیما با اعلام خبری با عنوان اهتمام بر حمایتفیلمهایی که باید در جشنواره سینمایی کن دید
فیلمهایی که باید در جشنواره سینمایی کن دید شصت و هشتمین جشنواره سینمایی کن با نمایش فیلمی به نام سربلند La Tete Haute به کارگردانی امانوئل برکو کار خود را آغاز می کند برترین ها به گزارش بی بی سی مروری داریم بر خلاصه ۱۲ فیلم مهم که امسال در جشنواره کن در بخش مسابقه و خارج ازحامد بهداد، بلبل «دندون طلا» شد!
حامد بهداد بلبل دندون طلا شد حامد بهداد که نقش خوانندهای به نام بلبل را در مینی سریال دندون طلا ایفا میکند این روزها در یک قهوهخانه مقابل دوربین است حامد بهداد که نقش خوانندهای به نام بلبل را در مینی سریال دندون طلا ایفا میکند این روزها در یک قهوهخانه مقابل دوربیبازیگر " قلب یخی " روحانی شد!+عکس
بازیگر " قلب یخی " روحانی شد عکس یک دهه قبلتر نه حضور روحانیون در آثار سینمایی و تلویزیونی چشمگیر بود و نه بازیگران زیادی را داشتیم که بتوانند کاراکتر یک روحانی را بدون کلیشه های رایج تصویرسازی کنند به گزارش فرهنگ نیوز - سینماژورنال در سالهای اخیر اما به واسطه حضوراولین همایش منطقه ای هویت و سینمای کردی در سنندج برگزار شد
اولین همایش منطقه ای هویت و سینمای کردی در سنندج برگزار شد سنندج - ایرنا - اولین همایش منطقه ای هویت و سینمای کردی با همت مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد سنندج و با حضور جمعی از اساتید هنر و سینما کشور روز چهارشنبه در سینما بهمن سنندج برگزار شد به گزارش ایرنا دبیر کمیته علمی انمود بیبرنامهگی سازمان سینمایی در جشنوارهی کن
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۵ با گذشت نیمی از جشنواره 68 فیلم کن این شهر ساحلی جنوب فرانسه شلوغترین روزهایش را در طول سال سپری میکند این درحالی است که همانگونه که پیشبینی میشد سازمان سینمایی ایران حضور ضعیفی را در این دوره از جشنواره رقم زده است به گزارش خبرنگار سینمدر دهمین نشست «نسبت سینمای ایران و منافع ملی» عنوان شد از سینمای اجتماعی سیاستزده تا پولهای وارد ش
در دهمین نشست نسبت سینمای ایران و منافع ملی عنوان شداز سینمای اجتماعی سیاستزده تا پولهای وارد شده بانکها به سینمادهمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی عصر روز گذشته با موضوع سینمای اجتماعی و نقد سازنده با حضور جلیل سامان فرهاد توحیدی و همچنین ناصر هاشمزارقابت پنج آنونس و سه تیتراژ سینمایی در جشنواره فیلم شهر
رقابت پنج آنونس و سه تیتراژ سینمایی در جشنواره فیلم شهرپنج آنونس و سه تیتراژ راهیافته به بخش مسابقه پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر معرفی شدند به گزارش خبرگزاری فارس هیات انتخاب بخش اقلام تبلیغی جشنواره پنج آنونس فیلم منتخب خود را از میان 75 اثر رسیده به دبیرخانه انتخاب کر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها