تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798297367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجید کیانی در کنسرت «هنر و طبعیت»: برخی نوآوری‌ها به موسیقی ایرانی آسیب زده است/ باید «بازگشت» را در موسیقی ایرانی بپذیریم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مجید کیانی در کنسرت «هنر و طبعیت»:
برخی نوآوری‌ها به موسیقی ایرانی آسیب زده است/ باید «بازگشت» را در موسیقی ایرانی بپذیریم
مجید کیانی گفت: متاسفانه برخی نوآوری‌ها به ما ضرر می‌زند و ما باید این قابلیت را داشته باشیم که اگر به این ضرر پی بردیم جسارت بازگشت را داشته باشیم و به طور کلی «بازگشت» را بپذیریم.

خبرگزاری فارس: برخی نوآوری‌ها به موسیقی ایرانی آسیب زده است/ باید «بازگشت» را در موسیقی ایرانی بپذیریم



به گزارش خبرگزاری فارس،‌ کنسرت بداهه‌نوازی استاد سیدمجید کیانی به همراه فرزندش سیدمهرداد کیانی با عنوان «هنر و طبیعت» روز جمعه اول خردادماه مصادف با میلاد حضرت امام حسین‌(ع) در سالن آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد. این کنسرت با اجرای 12 قطعه همراه بود که پیشتر 8 قطعه آن با در آلبوم «هنر و طبیعت» استاد کیانی منتشر شده بود. در اجرای این کنسرت این موسیقیدان پیشکسوت 4 قطعه تازه را به آن 8 قطعه افزوده بود. این اجرا در دو بخش مجزا برگزار شد که در هر بخش 6 قطعه به اجرا در آمد. قطعات «شباهنگ»، «مهر شمس»، «مهر مجنون» در دستگاه شور، «بامداد» در دستگاه سه گاه، «طلوع فجر» در دستگاه چهارگاه و «روزآهنگ» در دستگاه ماهور، در بخش نخست این کنسرت اجرا شد و قطعات «رنگ زمین» در دستگاه همایون، «گردش در قونیه» در آواز اصفهان، «گردش زمین» در دستگاه راست پنج‌گاه، «شفق»، «آهنگ غروب» و «سماع غروب» در دستگاه نوا در بخش دوم به اجرا درآمد. استاد مجید کیانی در آغاز این کنسرت در سخنان کوتاهی توضیحاتی درباره چگونگی شکل‌گیری قطعات و اجرای دونوازی سنتور و ضرب ارائه کرد. کیانی با بیان اینکه امشب برای من یک شب استثنایی است، گفت: در عمر 50 ساله فعالیتم در عرصه موسیقی تاکنون چنین اجرایی نداشته‌ام. این اجرا از جهاتی برای من خاص و ویژه است. وی اظهار کرد: پسرم مهرداد که مدتهاست هم در عرصه موسیقی فعال است و هم عکاسی نجوم انجام می‌دهد چند سال پیش به من پیشنهاد کرد که تم‌های موسیقی ایرانی را بر اساس گردش افلاک و ستاره‌‌ها و سیاره‌ها روایت کنم تا انطباقی میان اجرام سماوی و موسیقی ایرانی بر مبنای درک خودم از موسیقی صورت گیرد. نتیجه این پیشنهاد آلبوم «هنر و طبیعت بود که در 8 تراک در سال 86 منتشر شد. اکنون 4 قطعه به آن اضافه کرده‌ام و در این کنسرت اجرا خواهم کرد. این استاد موسیقی سنتی ایرانی در بخش دیگری از سخنانش به بداهه بودن اجرای قطعات اشاره کرد و گفت: در این برنامه می‌خواهیم تم اصلی ضربی را به صورت بداهه در گوشه‌های خاصی  اجرا کنیم که طبیعی است انگارهایی در این اجراها محقق می‌شود که مبتنی بر برداشت من است. کیانی در خصوص دونوازی سنتور و ضرب توضیحاتی داد و گفت: از حدود دویست سال پیش به دلیل آشنایی موسیقیدانان ایرانی با موسیقی کلاسیک غربی بسیار تحت تاثیر آن موسیقی قرار گرفتند و موسیقی ما دچار دگرگونی‌هایی شد. مرحوم علینقی وزیری آغازگر نوعی از موسیقی تلفیقی شد که در آن تئوری موسیقی ما بر اساس موسیقی کلاسیک غرب روایت می‌شد. بر این مبنا وزن در موسیقی ما بر اساس میزانسن‌های چهار هشتم، یا پنج هشتم، یا سه چهارم و شش هشتم و... اجرا می‌شود. در حالی که این وزن پیش از آن بر اساس ریتم‌های دوری به صورت ریتمیک به اجرا در می‌آمد. وی ادامه داد: در این فضا تنها سازی که توانست بر اساس تئوری جدید خود را حفظ کند ساز تار بود که در فضای جدید ماندگار شد، زیرا مرحوم وزیر خودش تار می‌نواخت و انطباق موسیقایی با موسیقی کلاسیک را در آن ایجاد کرد. بعد از ایشان هم مرحوم شهناز در تثبیت این هماهنگی نقش مهمی ایفا کردند. متاسفانه باقی سازها در این فضا کمرنگ شدند و کمتر مورد توجه قرار گرفتند. یکی از این سازها «ضرب» بود ما امروز به آن «تنبک» می‌گوئیم. در حالی که قبلا ضرب بود و نوازنده آ «ضرب‌گیر» خوانده می‌شد. به گفته سیدمجید کیانی ضرب‌گیر امروز تلاش می‌کند وزن را در یک قطعه پیدا کند و آن را به عنوان پایه حفظ نماید تا بتواند با آهنگ انطباق داشته باشد. گاهی مجبور است تمپو را تندتر کند تا این انطباق از بین نرود. اما در عین حال قصد این نوازنده آن است که استقلال خود را حفظ نماید و شخصیت موسیقایی خودش را ارائه دهد. وی افزود: آنچه که امشب در این اجرا می‌بینید و می‌شنوید یک تکنوازی نیست، همه سعی ما این است که این قطعات در فضای دونوازی به معنای اصیل خود اجرا شود تا سماع موسیقایی موسیقی ایرانی در حد توان ما حفظ شود. کیانی توضیح داد: من برای فراهم آوردن این تجربه مجبور شدم صفحه‌های بیشماری از موسیقی گذشته ایرانی را گوش بدهم و واکاوی کنم، در این تجربه دریافتم که آنچه قدما می‌نواختند با آنچه امروز با ضرب یا تمبک نواخته می‌شود فرق دارد. این اختلاف هم بر مبنای وزن است که تحت تاثیر موسیقی کلاسیک غربی ایجاد شده است. قصد ما این است که بگوییم ضرب‌نوازی در اصل چه بوده است. این پیشکسوت موسیبقی سنتی گفت: متاسفانه برخی نوآوری‌ها به ما ضرر می‌زند و ما باید این قابلیت را داشته باشیم که اگر به این ضرر پی بردیم جسارت بازگشت را داشته باشیم و و به طور کلی «بازگشت» را بپذیریم. اگر موسیقی سنتی ما با «ضرب‌گیری» باشکوه‌تر می‌شود باید آن را بپذیریم و به آن بازگردیم. و الا شکوه موسیقی ما تا حدودی از دست می‌رود. وی در پایان گفت: فقط شنیدن مهم نیست، بلکه چگونگی دانستن شنیدن و دانستن چگونه شنیدن بسیار بسیار اهمیت دارد، اگر کسی می‌خواهد به یک زیباشناسی معنوی از موسیقی سنتی ایرانی برسد نیازمند چگونگی دانست شنیدن و دانستن چگونه شنیدن است. سیدمهرداد کیانی فرزند استاد کیانی که با ضرب‌نوازی پدرش را در این کنسرت همراهی می‌کرد در سخنان کوتاهی درباره شکل‌گیری آلبوم «هنر و طبیعت» گفت: آلبوم «هنر و طبعیت» در سال 86 منتشر شد که اساس نظری آن بر مبنای کتابی با عنوان «مبانی موسیقی ایرانی» شکل گرفته بود. بر همین اساس پدرم بورشور هفت دستگاه را کار کردند که مثلا در آن دستگاه شور را با عنوان «آواز شب« نامگذاری کردند. وی ادامه داد: هدف ما نوعی انطباق موسیقی دستگاهی ایرانی با پدیده‌های طبیعت بود که در این راه نقاشی‌های مادرم که عموما با الهام‌گیری از طبیعت خلق شده‌اند کمک زیادی به ما کرد. سیدمهرداد کیانی در پایان سخنانش قطعات این کنسرت و نام دستگاه‌ها و گوشه‌های آن‌ها را معرفی کرد. انتهای پیام/  

94/03/02 - 15:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن