تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842639745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از نخستین هم‌اندیشی بزرگداشت ملاصدرا مجتهدی: غرب از غایت عالم دور شده است/کرمانی: نظم عمومی شالوده نظام هستی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نخستین هم‌اندیشی بزرگداشت ملاصدرا
مجتهدی: غرب از غایت عالم دور شده است/کرمانی: نظم عمومی شالوده نظام هستی است
مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: غرب با وجود شناختی که از طبیعت پیدا کرده و به زمینه‌های علمی بالایی دست یافته اما به دلیل دور شدن از جنبه‌های اخلاقی از غایت عالم دور مانده است.

خبرگزاری فارس: مجتهدی: غرب از غایت عالم دور شده است/کرمانی: نظم عمومی شالوده نظام هستی است



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نخستین پنل ارائه مقاله نوزدهمین همایش ملاصدرا پیش از ظهر امروز (31 اردیبهشت) با حضور کریم مجتهدی، حسن بلخاری، قاسم پورحسن، رضا سلیمان حشمت، طوبی کرمانی و حسین کلباسی از اساتید حوزه حکمت و فلسفه دانشگاه در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد. در ابتدای این نشست کریم مجتهدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و چهره ماندگار فلسفه درباره «شناخت طبیعت و هماهنگی روح انسان» سخن گفت. وی با اشاره به اینکه غرب در جنگ جهانی دوم ادعا کرد که آفریقا جزو سرزمین‌های اروپا است و اکنون نیز این ذهنیت برایشان وجود دارد، گفت: بحث تعلیم و تربیت و تدریس معلمان نیز از همان قرن هشتم به بعد میلادی پا گرفت و تلاش برای اینکه یک کشور جدید ایجاد شود با تدریس و کوشش معلمان فراهم شد، بنابراین این اعصار را در تاریخ عصر مدرسه می‌خواندند چرا که معلمانشان تلاش داشتند برای تربیت و افزایش فرهنگ مردم تلاش کنند. مجتهدی در ادامه افزود: فردی نظیر بدیوز تاریخ کلیسا را نگاشته و سیر مسیحیت را مورد بررسی قرار داده است مدارس در همین دوره‌ها جان گرفت، البته در آن دوره علوم دینی و غیر دینی از هم جدا نبود. خود فیثاغورث از آنجایی شهرت یافت که تلاش کرد به مردم تعلیم دهد و به همین دلیل است که اروپا حتی بعد از دچار شدن به قحطی باز هم توانست سرپای خود بایستد. وی با اشاره به اینکه بنابراین با وجود از بین رفتن بسیاری از مسائل از جمله مسائل اخلاقی در غرب اما بازهم به دلیل توجه به علم در خیلی مسائل پیشرفته هستند با این حال به اخلاق بی توجه شده و دلهایشان از اخلاق خالی شده است. *اعتباریات علامه طباطبایی و نظم اجتماعی همچنین در ادامه این نشست قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد:‌نظریه اعتباریات، برجسته ترین دیدگاه فلسفی در باب زندگی در میان متفکران اسلامی است. این نظریه با رهیافتی معرفت شناسانه و در تمایز با ادراکات حقیقی طرح شده است. وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی اعتباریات را افکار عملی و اجتماعی انسان برمی‌شمارد که آدمی به کمک عوامل احساسی می‌کوشد تا میان دو جهات حقیقی، وساطت برقرار کند، افزود: ایشان در تأملاتش در باب حکمت عملی، نظریه اعتبارات را تدوین کرده است. گرچه فیلسوفان اسلامی از اعتباریات بالمعنی الاعم سخن گفته‌اند، اما اعتبارات بالمعنی الاخص از ابتکارات بدیع علامه طباطبایی محسوب می‌شود. پورحسن در ادامه افزود: اعتباریات در آثار مختلف علامه به ویژه در تفسیر المیزان، اصول فلسفه و روش رئالیسم، رساله اعتباریات و برهان مطرح شده عمدتا ناظر بر ساحات اجتماعی و عملی است، اما در عین حال بخش مهمی از معرفت شناسی نیز هست. اساس طرح اعتباریات نظریه انسان شناسی علامه طباطبایی است. این نظریه هم می‌تواند به شناخت صحیح از انسان، نیازها و پرسش‌ها و نیز غایات و اهداف او کمک کند و هم اسباب شکل گیری نظامات جمعی و زندگی اجتماعی، بنیان‌های حقوق و خلاق جمعی را شرح دهد. *فلسفه و نظم هندسی همچنین در این نشست حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران عنوان کرد:‌تاریخ نشان می‌دهد که هندسه ابتدا با آیین و عقیده و سپس با فلسفه پیوندی عمیق و دیرپا یافت. اصطلاح چند هزار ساله GEOMETRY پیش در مصر تکوین یافت و تعمق در چنین تکوینی نشان می‌دهد بنا به اصلی بنیادین در ذهن و زبان انسان باستان در پس هر عرضی، جوهر و در پس هر فیزیکی متافیزیکی، وجود دارد. وی در ادامه افزود: در پس هندسه محسوس نیز که همانا اندازه گیری زمین‌های اطراف نیل است نشانی از نظم معقول بر عالم موجود است که هدیه خدایان به انسان بود بنابراین مهندس با هندسه ورزی خویش نه تنها با ایجاد نظم جامعه انسانی را بسامان می‌کرد بلکه تصویری از بازگشت ادواری نظم به عالم پس از ظهور غول آشفتگی را به تماشا می‌گذاشت. وی با اشاره به اینکه آیین‌ها و اساطیر از طریق میانوندهایی چون فیثاغورس و فیثاغوریان به فلسفه پیوند خورده‌اند، گفت:‌هندسه نیز به رکنی از ارکان فلسفه بدل شده و همچنانکه فلسفه با تقسیم به نظری و عملی مهمترین موضوع خود را تبیین هستی و عالیترین غایت خود را سعادت انسان قرار داد، هندسه نیز بعنوان رکنی از ان خود را در خدمت این بدایت و غایت قرار دارد. *کلمة الله هی العلیا همچنین در پایان این نشست طوبی کرمانی استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به نظمی که در کلمة الله هی العلیا می‌بیند، توضیح داد: بنده فلسفه را آزادترین نوع فعالیت بشری می‌بینم چرا که محدود نیست و عمری به درازای جهان هستی دارد، اما نظم عمومی عالم همان فلسفه هستی است در یک نظم طبیعی منطقا انتقال از موضوع به مطلوب به حد وسط و رسیدن به محمول امری قطعی است چه درباره موجودات مجرد باشد چه موجودات انسانی. وی در ادامه افزود: تسبیح به یقین جز به نوعی معرفت امکان پذیر نیست و همینجا چون درباره تعریف نظم عمومی اتفاق نظر نیست بگویم که نظم عمومی  حرکت در آب روان هستی است. نقش علم فلسفه اینجا هدایت در لذت نامتناهی است فلسفه عشق ورزیدن ، تفکر،‌ فرزانگی و جاودانگی است. کرمانی یادآور شد: خلاصه عرض من این است که این معرفت به طبع لذت بزرگ جز به وجود نظمی مقتدر بین حقایق عالم و سنخیت و ارتباط وثیق بین نظم تکوینی و نظم تشریعی ناممکن است البته این را قطعا محاط در نظم تکوینی می‌دانم فلسفه متولی باین و ایجاد آرامش و سکونتی است که در سایه ساران نظم و هارمونی است که بین حقایق عالم وجود دارد. این عظمت آهنگین هم در نظام هستی حیرت انگیز است و هم در نظام تشریع زیباترین بیان است. پس نظم عمومی به معنای عام شالوده نظام هستی است. انتهای پیام/ انتهای پیام/

94/02/31 - 15:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن