تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814795891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امامزاده «حمزه علی» ویران شد/ اوقاف مقصر اصلی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تخریب یک اثر ملی و پیگیری مهر؛
امامزاده «حمزه علی» ویران شد/ اوقاف مقصر اصلی

امامزاده حمزه علی


شناسهٔ خبر: 2584046 - سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
استانها > چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - امامزاده حمزه علی مهمترین امامزاده چهارمحال و بختیاری که مردم استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اعتقاد بسیاری به آن دارند به صورت کامل ویران شده است و تنها ضریح آن باقی مانده است. به گزارش خبرنگار مهر، بقعه امامزاده حمزه بن علی یکی از قطب‌های مهم سیاحتی و زیارتی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که پذیرای بیشترین زائران استان است.این بقعه بالای تپه‌ای مرتفع قرار گرفته و در اطراف آن دشتی وسیع و گسترده ‌وجود دارد که به دلیل قداست و همچنین موقعیت طبیعی و آب و هوا و دیگر جاذبه‌های پیرامون آن سالانه مسافران و زائران بسیاری از استان های همجوار به این منطقه می آیند.قدمت بنای بقعه امامزاده حمزه علی مربوط به دوره تیموریان تا قاجار است. بنای امام‌زاده شامل یک بقعه، ایوان قدیمی و مساجدی جدید است. ایوان بقعه در دوره‌های بعدی به آن اضافه شده است.در دو سمت ایوان، دو صفه با قوس جناغی تعبیه شده که صفه سمت چپ دارای دربی آهنی است. فرم اصلی امام‌زاده هشت ضلعی است و در اضلاع بزرگ‌ترچهار طاق‌نما با قوس جناغی ایجاد شده است.اضلاع کوچک‌تر شبیه به طاقچه‌های سه ضلعی با قوس جناغی است.پوشش درونی دیوارها گچ اندود و در دو مرحله نقاشی‌ها و کتیبه‌هایی با مضمون آیات قرآنی بر سطح آن نقش بسته است. کف بقعه سنگ‌فرش و دیوارهای و کف طاق نماها موزائیک است. در زیر گنبد بقعه، ضریح کوچک فلزی قرار دارد.
امامزاده حمزه علی
امامزاده حمزه علی در اواخر پاییز سال گذشتهزائر پذیر بودن و ورود مسافران بسیار به این امامزاده منطقه این امامزاده به یکی از توسعه یافته ترین امامزده های کشور تبدیل شده است، به طوری که در منطقه این امامزاده شهر بازی، بازارچه، فضای سبز گردشگری و سرویس های بهداشتی و... ایجاد شده است.در فصل بهار و تابستان مسافران بسیاری زیادی وارد این منطقه می شوند و در کنار امامزاده چادر می زنند و چند روزی را در این منطقه می گذرانند به طوری که ورود مسافر و گردشگر موجب توسعه و ایجاد اشتغال در جوار امامزاده شده است. خدمات دهی از فعالیت نانوایی گرفته تا فعالیت دست فروشان، همه نوع خدمتی برای راحتی مسافران در این منطقه ارائه می شود.در حال حاضر بقعه تاریخی این امامزاده به صورت نامعلوم خراب شده است و تنها ضریح این امامزاده باقی مانده است.
امامزاده حمزه علی
امامزاده حمزه علی در اواخر پاییز سال گذشتهبسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و زائرین از تخریب این اثر ملی و تاریخی بسیار ناراحت شده اند و از اینکه این اثر تاریخی تخریب شده است معترض شده اند.با عاملان تخریب باید به شدت برخورد شودیکی از زائرین این امامزاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کسانی که این بقعه تاریخی را تخریب کرده اند باید پاسخگو باشند و با آنها به شدت برخورد شود.حسینی گفت: به نظر می رسد کسانی که این اثر تاریخی را تخریب کرده اند با آثار تاریخی و میراث تاریخی این استان مخالف هستند.وی بیان کرد: این بقعه تاریخی قدمتی بالای ۴۰۰ سال داشته است و بسیاری از مردم می گویند که می خواهند جای آن یک بقعه جدید ساخته شود اما چرا ما باید یک اثر تاریخی را هزاران مسافر و زائر را به منطقه می کشاند را خراب کنیم و مگر در منطقه فضا وجود نداشت که به جان این اثر تاریخی افتاده ایم.وی گفت: باید عاملان این تخریب شناسایی شوند و با انها برخورد شود.
امامزاده حمزه علی
یکی از مقصرین اصلی را اوقاف می دانیممدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در خصوص تخریب امازاده حمزه علی به خبرنگار مهر، گفت: با توجه به اینکه متولی اصلی امامزاده حمزه علی اداره کل اوقاف است و دستگاه بهره بردار نیز این سازمان است و مسئولیت حفظ و نگهداری آنجا با اداره کل اوقاف و امو خیریه است و آنجا دارای یک مجتمع ای است که دارای نگهبان، مدیر و اکیپی کامل است، مسئولیت نگهداری با آنها بوده است.بهمن عسگری سوادجانی عنوان کرد: با توجه به وجود نگهبان و مدیر و...، هیچ عذری پذیرفته نمی شود که خودش خراب شد و مطالب دیگر.وی گفت:برسی ها ادامه دارد و ما در این خصوص شکایت کرده ایم و شکایت های خودمان را ادامه می دهیم تا عامل اصلی تخریب شناسایی شود و به سزای خودش برسد.
امامزاده حمزه علی
وی بیان کرد: کل ساختمان امامزاده خراب شده است و فقط ضریح باقی مانده است.وی با بیان اینکه این امامزاده ثبت ملی شده است، ادامه داد: ما از این موضوع بسیار متاسف شدیم و ما یکی از مقصرین اصلی را اوقاف می دانیم و با توجه  به اینکه وظیفه نگهداری و بهره برداری با اوقاف بوده است و نیروهای اوقاف از انجا حفاظت می کردند، در نتیجه مسئولیت نگهداری این امامزاده نیز با اوقاف بوده است و اوقاف باید باید پاسخگو باشد که چرا این اتفاق افتاده است.
امامزاده حمزه علی
از عکس هایی که در فضای مجازی از تخریب این اثر ملی و تاریخی منتشر شده است متوجه می شویم که که این اثر تاریخی و ملی با ماشین آلات سنگین راه سازی تخریب شده است و تخریب هماهنگی شده بوده است.اخبار تکمیلی در خصوص این تخریب این اثر ملی متعاقبا اعلام می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن