تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798675133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصویب قوانین ویژه برای مناطق کمتر برخوردار و بازنگری در قوانین اقتصادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مطالبه فعالان اقتصادی کردستان از رییس مجلس تصویب قوانین ویژه برای مناطق کمتر برخوردار و بازنگری در قوانین اقتصادی سنندج - ایرنا- جمعی از فعالان اقتصادی استان کردستان در نشستی با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب قوانینی به منظور تسهیل در امر سرمایه گذاری و توسعه استان های کمتر برخوردار مانند کردستان شدند.


به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست که روز دوشنبه در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کردستان در سنندج برگزار شد، حمایت از سرمایه گذاری، تولید، تسهیل قوانین و مقررات، اعطای تسهیلات بانکی با سود کمتر، اعطای معافیت های مالیاتی و مشوق ها از جمله مطالبات فعالان اقتصادی کردستان از مسوولان کشور بود.
فاتح حبیبی از اساتید دانشگاه کردستان در این نشست کشاورزی، معدن، گردشگری و مرز را چهار مزیت نسبی کردستان در جهت توسعه دانست و گفت: شاخص های توسعه ای کردستان کمتر از میانگین کشوری است و از این لحاظ کردستان در رده استان های آخر کشور قرار دارد.
وی به 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به عنوان فرصتی مناسب در جهت رونق اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: 13 تعاونی مرزنشین با 147 هزار عضو در مناطق مرزی استان فعال است اما متاسفانه با وجود این ظرفیت ها، تولید ناخالص داخلی کردستان 9دهم درصد و درآمد سرانه مردم کردستان نیز نصف میانگین کشوری است.
وی نرخ بیکاری را در جمعیت 15 تا 29 سال استان را در روستاها 21.9 و در شهرها 36.2 ذکرکرد و گفت: کردستان جزو استان های محروم و کمتر برخوردار کشور محسوب می شود.
او گفت: تنها 19 واحد کارگاهی با جمعیت کارگر 50 نفر به بالا در کردستان وجود دارد و این نشان از صنعتی نبودن استان است.
این استاد دانشگاه افزود: کردستان در حوزه حمل و نقل نیز با مشکلات زیادی روبرو است و آزاد راه ندارد و فروگاه سنندج نیز با محدودیت های پروازی روبرو است که این جایگاه در خور شان مردم استان نیست.
حبیبی همچنین خواستار تخصیص اعتبارات موثر نیز برای اتمام پروژه های در دست ساخت در سطح استان شد و از مجلس شورای اسلامی خواست منطقه آزادی تجاری بانه و مریوان را نیز به عنوان هدیه ای به مردم کردستان تصویب کند.
رییس خانه صنعت و معدن کردستان نیز در این نشست خواستار اصلاح برخی از قوانین در حوزه اقتصادی از سوی مجلس شورای اسلامی شد و گفت: اصلاح قانون کار و مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین خواسته های فعالان اقتصادی کشور است.
عبدالله کاردانی تاکید کرد مالیات بر ارزش افزوده را باید مصرف کننده نهایی بدهد نه تولید کننده و آن هم قبل از تولید و این قانون باید اصلاح شود.
او همچنین خواستار اصلاح قانون کار در مجلس شورای اسلامی به نفع کارگر و در جهت توسعه تولید شد.
وی همچنین خواستار تخصیص 30 درصد از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها به بخش تولید شد و گفت: باید همه در جهت تقویت و حمایت از تولید تلاش کنند.
رییس خانه صنعت و معدن کردستان همچتین تعداد واحدهای صنعتی کردستان را 900 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 400 واحد فعال و نیمه فعال است و مابقی با مشکلاتی از قبیل بهره بانکی و معوقات، ارزش افزوده و مالیات روبرو هستند.
وی این پرداخت های نامناسب را موجب رکود تولید دانست و گفت: در شرایط رکود باید قوانین اضطراری به منظور برون رفت از شرایط رکود وضع شود.
او خواستار حمایت از تشکل های غیر دولتی و همچنین نظارت بر اجرای قوانین در کشور شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست خواستار رفع محرومیت و فقر در استان کردستان براساس اصول قانون اساسی و در راستای رعایت عدالت اجتماعی شد و گفت: کردستان نمی خواهد تا ابد نام محرومیت را با خود یدک بکشد و برای رسیدن به توسعه نیازمند همراهی قوای سه گانه است.
سید کمال حسینی، فراهم نبودن زیرساخت ها، عدم مشارکت سازمان های سرمایه گذاری دولتی برای سرمایه گذاری در کردستان، نبود مشوق های سرمایه گذاری، عدم اختصاص اعتبارات ارزی و ریالی از محل صندوق توسعه ملی به طرح های استانی، عدم انعطاف پذیری قوانین در کشور در زمان بحران و وجود قوانین یکسان برای همه استان های کشور را از مهمترین موانع سرمایه گذاری در کردستان دانست.
وی افزایش سطح تسهیلات در استان، اختصاص اعتبارات جهشی و توازن منطقه ای برای پرکردن شکاف موجود و استانی کردن اعتبارات صندوق توسعه ملی را از جمله راهکارهای توسعه کردستان ذکر کرد.
نماینده کشاورزان استان کردستان نیز در این نشست تعداد بهره برداران این بخش را 112هزار نفر اعلام کرد و کشاورزی را محور توسعه کردستان دانست و گفت: کم آبی از مهمترین مشکلات کشاورزان است و در این راستا از وزارت نیرو به دلیل رعایت نکردن عدالت در تقسیم آب در استان کردستان انتقاد داریم.
صالح محمدی افزود: کردستان در تولید توت فرنگی رتبه اول، سیب زمینی سوم و گندم رتبه پنجم کشور را دارد و قطب کشاورزی منطقه است و از این رو نیازمند اختصاص حقآبه مورد نیاز بخش کشاورزی به استان هستیم.
وی میزان اراضی آبی استان را 10 درصد اعلام کرد و گفت: این موضوع می رساند که حقابه استان رعایت نشده است.
او از رفتار دوگانه وزارت نیرو در مورد استان کردستان انتقاد کرد و گفت: از چند سال پیش قرار بر انتقال آب سدهای آزاد و ژاوه به دشت های شرقی استان بوده است اما هنوز خبری نیست.
وی به وجود 10هزار حلقه چاه در استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو تعهد کرده بود همه چاه ها را برقدار کند اما تاکنون 30 درصد آن برق دار شده است.
او بر افزایش میزان اعتبارات بخش کشاورزی استان نیز تاکید کرد و افزود: این اعتبارات حداقل باید به وضعیت ارزش افزوده این بخش که 17درصد است، افزایش یابد.
وی خواستار بازنگری در وضعیت بیمه تامین اجتماعی روستاییان و کشاورزان شد و تاکید کرد بیمه این افراد باید به صورت کامل پرداخت شود.
این فعال بخش کشاورزی در ادامه به خسارت 500 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان کردستان براثر سرمازدگی در دو ماه بهار امسال اشاره کرد و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی بخش کمی از این خسارات را پرداخت می کند و از این رو نیاز به بازنگری دارد.
وی همچنین خواستار خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان به صورت تضمینی و تصویب نرخ محصولات براساس شرایط هر منطقه شد.
عضو اتاق بازرگانی کردستان نیز در این نشست خواستار حذف نگاه امنیتی به استان، اعمال مدیریت واحد بر مرز رسمی باشماق مریوان و دخالت نکردن سیاست در اقتصاد استان شد و گفت: متاسفانه مرز باشماق را در طول سال به دلایل مختلفی تعطیل می کنند که این موضوع با قوانین مرزی و مبادلات تجاری منافات دارد.
آداک، اقلیم کردستان عراق را ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت اقتصادی دانست و خواستار تدوین استراتژی توسعه تجارت خارجی شد و افزود: بخش صادرات نیازمند حمایت جدی در قالب تسهیل قوانین و اعطای تسهیلات بانکی و مشوق های سرمایه گذاری دارد.
او خواستار رسمی کردن مرز سیرانبند بانه و احیای بازارچه سیف سقز شد و گفت: درآمد مرز رسمی باشماق مریوان از محل ترانزیت 5.2 میلیارد دلار است که پیشنهاد می شود بخشی از آن برای توسعه تجارت خارجی در نظر گرفته شود.
محمدعلی شکوهی از تولیدکنندگان استان کردستان نیز در این نشست کردستان را استانی محروم و غیربرخوردار دانست و گفت: با قوانین همطراز با دیگر استان های برخوردار کشور نمی توان کردستان را به توسعه رساند بلکه توسعه استان نیازمند نگاه ویژه و اختصاص بودجه جهشی است.
وی خواستار اعطای امتیازات ویژه در مجلس برای استان های کمتربرخوردار کشور از جمله کردستان شد.
وی گفت: بخش صنعت در کردستان مشکل دارد و قوانین دست و پاگیر از موانع اصلی توسعه سرمایه گذاری و قوانین مالیات نیز باید اصلاح شود.
رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با مشارکت نمایندگان کردستان در مجلس و فعالان اقتصادی، نشست های بررسی مشکلات استان کردستان در تهران برگزار می شود.
علی لاریجانی صبح امروز و در سفری یک روزه به منظور شرکت در کنگره پیشمرگان مسلمان کرد به سنندج سفر کرده بود.ک/3
3033/1904



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن