تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804387932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاهنامه؛ اصلی ترین منبع تاریخ و فرهنگ ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در روز بزرگداشت حکیم فردوسی در تاجیکستان اعلام شد: شاهنامه؛ اصلی ترین منبع تاریخ و فرهنگ ایرانی دوشنبه- ایرنا- روز فردوسی با برگزاری کنفرانس علمی و فرهنگی در دانشگاه ملی تاجیکستان گرامی داشته شد.


معاون امور بین الملل دانشگاه ملی تاجیکستان با تقدیر از برگزار کنندکان این کنفرانس علمی و فرهنگی از جمله رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، اظهار کرد که برای اساتید و آشنایان با ادبیات و فرهنگ در باره فردوسی و شاهنامه سخن گفتن آسان نیست؛ چرا که بهترین و فصیح ترین سخنان در شاهنامه آمده و از آن بهتر سخن گفتن ممکن نیست.
وی با تأکید بر اینکه شاهنامه، بهترین و اصلی ترین منبع و بازگوی تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان است، گرامیداشت روز جهانی فردوسی را تا آن هنگام که انسانی در روی زمین زندگی کرده و تربیت و فضائل اخلاقی برایش اصل باشد، ضروری دانست.
حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز در این آیین با تبریک روز فردوسی که او را خداوندگار سخن گفته اند، به تبیین نقش فردوسی در اتصال تمدن گذشته با تمدن ایران اسلامی پرداخته و گفت: تمدن ایرانی در روزگار فردوسی با چالش هایی مواجه بود.
وی این چالش ها را از یک سو ترکان و از سوی دیگر، اعرابی برشمرد که دین را دستمایه دنیای خود قرار داده بودند؛ تمدن و فرهنگ ایران را متأثر و غبار آلود ساخته بودند اما فردوسی این غبار را زدوده و وجوه بارز تمدن آن دوره را آشکار و ماندگار ساخت.
فغانی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از مسؤولان دانشگاه ملی تاجیکستان و رایزنی فرهنگی برای برگزاری این برنامه باشکوه در روز احیا کننده زبان پارسی، اظهار کرد: شاهنامه را نامه شاهان دانستن، درست نیست؛ بلکه شاهنامه، شاه نامه ها بوده و این نامه ماندگار، سرشار از پند و اندرز است و از همین روی فردوسی را حکیم بزرگ نامیده اند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، با قرائت فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در باره فردوسی و تأکید ایشان بر گرامیداشت و نکوداشت فردوسی و شاهنامه گفت: فردوسی شاهنامه اش را با نام خدا آغاز کرده و همواره در سرودن اشعار، خدا و فضایل نیکو مد نظرش بوده و از این رو نمی توان شاهنامه را نامه ای در تجلیل شاهان دانست؛ چرا که شاهنامه از ابتدا تا انتها، تجلیل از شرافت انسانی بوده و از نظر فردوسی آنچه که بر شاهی شاهان شرف دارد، حق خواهی و حق طلبی بوده است و از همین روی هرگاه که شاهی از این مسیر خارج شده، مورد مذمت فردوسی حکیم قرار گرفته است.
در ادامه این برنامه، «عبدالستار عبدالشکور» شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه، مقاله خود را با عنوان «فردوسی به عنوان بزرگترین شاعر حماسه سرای فارس و تاجیک» قرائت و سپس «رستم وهاب» شاعر و استاد دانشگاه در باره «ساتم الغ زاده» شاهنامه پژوه شهیر تاجیک و نقش او در معرفی فردوسی و شاهنامه در تاجیکستان به ایراد سخنانی پرداخت.
رستم وهاب اظهار کرد: اگر در زمان اتحاد جماهیر شوروی، تاجیکستان به عنوان یک جمهوری مستقل شناخته و معرفی شد و توانست هویت مستقل خود را حفظ کند، به خاطر این بود که استالین، فردوسی را به عنوان یک حکیم بزرگ قبول داشت.
این شاعر و سردبیر فصل نامه صدای شرق تاجیکستان گفت: مردم تاجیکستان شاهنامه و فردوسی را بخوبی شناخته و بر اهمیت آن واقفند و پدر 89 ساله من نیز کل شاهنامه را حفظ بوده و با احساسی خاص قرائت می نماید؛ از این رو بر ما واجب است که فرزندان خود را با شاهنامه آشنا سازیم.
شاهنامه خوانی کودک و نوجوان، گروه اعزامی سفیران صلح و دوستی و تنی چند از دانشجویان دانشگاه ملی تاجیکستان از جمله بخشهای دیگر این کنفرانس علمی و فرهنگی بود.
پیش از آغاز بکار این کنفرانس، سفیر جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه از اطاق ایران در دانشگاه ملی تاجیکستان دیدن و با فراگیران و اساتید این اطاق گفت وگو کرده و به برگزیدگان دوره های آموزشی اطاق ایران در دانشگاه، جوایزی را اهداء کردند.
آساق*1*312*1504













































25/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن