تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802360129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه های غیرانتفاعی در دوراهی توقف یا تحول


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دانشگاه های غیرانتفاعی در دوراهی توقف یا تحول تهران – ایرنا - روزنامه ایران در صفحه اجتماعی نوشت: کنکور برای خیلی از دهه شصتی ها سدی بود عجیب و غریب! فراوانی متقاضیان کنکور آنقدر زیاد بود که مسوولان آموزش عالی به این فکر افتادند که با تاسیس موسسات غیر انتفاعی بتوانند آرزوی رفتن به دانشگاه را برای بخش کثیری از جوانان برآورده کنند.


این گزارش که در روز پنجشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1394 خورشیدی به قلام هدی هاشمی منتشر شده، می افزاید: این آرزو برای خیلی ها محقق شد و بسیاری از داوطلبانی که نتوانسته بودند از سد ورودی دانشگاه های دولتی و بعضاً آزاد عبور کنند، روی صندلی های دانشگاه های غیرانتفاعی نشستند. روندی که چنان گسترده شد، که در مواردی به نظر رسید از کنترل خارج شده است.
خالی ماندن 70 درصد صندلی غیرانتفاعی ها
هم اکنون خبر می رسد، دانشگاه هایی که روزگاری به نظر می رسید مشکل گشای مسوولان آموزشی کشور بودند خود به مشکلی بزرگ تبدیل شده اند. این مشکل البته بی ربط با آمارهای وزارت علوم هم نیست، چرا که براساس اعلام مسوولان آموزش عالی کشور، 70 درصد از صندلی های دانشگاه های غیرانتفاعی خالی است. این امر هم به گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی، فقط به لطف مجوزهای پی در پی بوده است که سال های نه چندان دور، از سوی مسوولان آموزشی وقت، داده می شد. مجوزهایی که بدون هیچ ضابطه ای صادر شد تا بتواند ورود آسان داوطلبان به دانشگاه ها را محقق کند. با همین روند بوده است که هم اکنون از وزارت علوم خبر می رسد، صفی طولانی برای دریافت مجوز تاسیس دانشگاه های غیرانتفاعی در وزارت علوم تشکیل شده است. کار تا آنجا پیش رفته که از استاد دانشگاه تا نماینده مجلس و حتی فعال صنعتی هم خواستار افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی هستند. دیروز اما معاون آموزشی وزارت علوم با همه آنهایی که پیگیر تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی هستند، اتمام حجت کرد. دکتر مجتبی شریعتی اعلام کرد: «که تا اطلاع ثانوی جلوی ارایه مجوز به موسسات آموزش عالی جدید گرفته شده است». وی در این باره می گوید: «جلوی مجوزهای جدید برای تاسیس مراکز آموزش عالی گرفته شده است چراکه موسسات موجود از کیفیت لازم برخوردار نیستند و بقای کیفیت آنها در اولویت کار ما قرار گرفته است. «چندی پیش محمد فرهادی، وزیر علوم نیز تاکید کرد که با وجود اینکه تقاضاهای زیادی برای راه اندازی این موسسات به وزارت علوم ارسال می شود و از آنجا که توسعه هدفمند آموزش عالی مدنظر است، برای راه اندازی موسسات جدید آموزش عالی غیردولتی، مجوز جدیدی صادر نمی شود. مسوولان آموزش عالی کشور بر این باورند که در سالهای گذشته توسعه بی رویه و نامتوازن این موسسات موجب، خالی ماندن صندلی های دانشگاه ها و همچنین افت کیفیت آموزش عالی دلایل اصلی برای توقف صدور مجوز به دانشگاه های جدید شده است.
7 هزار رشته محل دانشگاه آزاد داوطلب ندارد
حالا رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می کند که بیش از 7 هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب ندارد و 400 هزار صندلی واحدهای دانشگاهی خالی مانده است. گرچه کاهش جمعیت دانشجویی فقط مخصوص دانشگاه آزاد نیست. براساس آمار وزارت علوم هم اعلام کرده که با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه است.
ردپای رانت در تاسیس دانشگاه
گزارش های برخی از نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس هم نشان می دهد که در مواردی مسوولان در دولت قبل یک شبه مجوز دانشگاه صادر می کردند. عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به «ایران» گفت: «در سالهای گذشته برخی از افراد با استفاده از قدرت و ثروت در شهرهای مختلف کشور اقدام به تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی کردند. افرادی که عمدتاً با رانت فرهنگی موفق به اخذ مجوز شده اند و هیچ گونه تخصصی هم برای تاسیس دانشگاه نداشتند.» وی با ذکر نمونه ای توضیح می دهد: «متاسفانه استان مازندران بیشترین آمار مراکز غیرانتفاعی را در بین استانها دارد. در هر کوچه و خیابانی یک دانشگاه غیر انتفاعی تاسیس شده است. و جالب اینکه خیلی از این مراکز اصلاً دانشجویی ندارند! اصلاً معلوم نیست بر چه اساسی و با کدام نیاز در مناطق مختلف کشور دانشگاه غیر انتفاعی تاسیس شده است. مجوزهایی که بعضاً یک شبه به افراد پرنفوذ داده می شد. شما به فهرست هیات موسس چند دانشگاه نگاهی کنید متوجه می شوید بیشتر این افراد صاحب قدرت هستند.»
وی تأکید می کند: «این مؤسسات فقط به فکر پر کردن جیب خودشان هستند. تنها موضوع اقتصادی برایشان مهم است.» علی عباسپور تهرانی، کارشناس آموزش عالی در این باره نیز معتقد است: «در اواخر دهه 60 و 70 شانس قبولی در دانشگاه ها یک به 10 بود. در آن زمان رشد آموزش عالی آغاز شد و اصولاً دانشگاه ها با کمترین تجهیزات و زیر ساخت ها تأسیس می شد. در اوایل دهه 80 کسانی که خواهان تاسیس دانشگاه بودند، باید امکانات و زیر ساخت های مناسب را پیشنهاد می دادند، اما متأسفانه از اواسط دهه 80 به این سو بدون فکر اقدام به دادن مجوز در دوره های مختلف کردند. در برخی مواقع ما شاهد بودیم که این دانشگاه ها حداقل استاندارد لازم را هم نداشتند و شخصی که عموماً با رانت فرهنگی این مجوز را دریافت می کرد توجهی به امکانات آموزش نداشت. مسئولان این دانشگاه ها، ابتدا با چند اتاق اقدام به پذیرش دانشجو می کردند و بعد که شهریه ها از سوی دانشجویان واریز می شد، تعداد کلاس ها را بیشتر می کردند یا حتی در برخی مواقع، فضای آموزشی را تغییر می دادند.
این در حالی است که دادن مجوز آموزشی به این سادگی ها نیست و طبق دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران و چند شهر کلان دیگر نمی توانند دانشگاه غیرانتفاعی تأسیس کنند و اگر هم دانشگاه غیرانتفاعی تأسیس شود باید زیر ساخت های آن فراهم شود.»
*منبع: روزنامه ایران
**پژوهش**9348**1717



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن