تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806371177
![نمایش مجدد: سهم کارگران از آثار نمایشی تلویزیون refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سهم کارگران از آثار نمایشی تلویزیون
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاد و رسانه ملی
سهم کارگران از آثار نمایشی تلویزیون
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 ساعت 04:30 | شماره خبر : 1938756112226202347 تعداد بازدید: 0
پ پ
![](http://www.jamejamonline.ir/Shared/sima/css/Images/e-mail.png)
![](http://www.jamejamonline.ir/Shared/sima/css/Images/print.png)
![](http://www.jamejamonline.ir/Shared/sima/css/Images/pdf.png)
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/21/635669617367687754.jpg)
دستی که پیامبر مهربانیها بر آن بوسه زد، از آن یک کارگر بود. کارگران خانه دارند، صنف دارند، حق و حقوق تعیینشده دارند، شورای عالی دارند، اتحادیه دارند، نماینده در مجلس دارند، تشکل دارند، دستمزد دارند، سندیکا دارند و باز هم دارند، در آثار نمایشی رسانه ملی اما چندان نقش، سهم و جایگاهی ندارند.
معمولا کمتر میتوان سراغی از یک کارگر در میان شخصیتهای یک سریال تلویزیونی گرفت. اگر هم باشد حضورش پررنگ نیست، در حاشیه است و اصولا کمترین شباهتی به کارگرانی که در دور و اطرافمان میبینیم، ندارد. گویا موجودی است غریبه که از ناکجا آمده است. نه دغدغه مالی دارد و نه اضطرار معیشت. اقتصاد برایش در درجه چندم اهمیت است. شاید هم اصلا مهم نباشد. تمام فکر و ذکرش مسائل و حواشی درون خانواده است و بس. از چند فیلم سینمایی سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که اغلب نگاهی شعارزده و کلیشهای داشتند بگذریم، به کارگران فقط در معدود آثار نمایشی تلویزیونی و سینمایی پرداخته شده است. دهه 60 که دهه کارمندان بود. رادیو و تلویزیون پر بود از کارمند و حقوق کارمندی و مسکن کارمندی و مشکلات کارمندی، چه با لحن جدی و چه با زبان طنز و مطایبه. کارمند هم عموما به معنی موجودی است که کت و شلوار قهوهای یا طوسی بر تن دارد و یک عینک کائوچویی تهاستکانی بر چشم. کارگران در مجموعههای تلویزیونی اما گویا گم بودند. کارفرمایان البته وضعیت بهتری داشتند؛ در عین حال اما گاهی مترادف و همتراز میشدند با یک موجود مستکبر زورگو که زالوصفتانه از دسترنج دیگران نهایت سوءاستفاده را میبردند و روز به روز عرض و طول افزون میکردند. بازتاب یک تصویر منطقی و واقعی با وجود این ذکر یک نکته ضروری و قابل تامل است؛ کارمندانی که در آن دهه نوستالژیک در قاب کوچک نشان داده میشدند کم و بیش کپی برابر اصل بودند و شبیه قاطبه حقوق و مواجببگیران دولت. برای مثال، برای یک کارمند خانه دوبلکس آنچنانی را در نظر نمیگرفتند. کارمندجماعت هم به مانند اکثریت قریب به اتفاق مردمان آن روزگار مبل نداشتند، روی زمین مینشستند و برای غذاخوردن بر دور سفرهای جمع میشدند که پهن و گسترانیده شده بود. «زیر تیغ» یک نمونه موفق است در میان همان اندک سریالهایی که در پس روایت یک داستان، نیمنگاهی هم داشتهاند به زندگی و مشکلات قشر کارگر. محمدرضا هنرمند در مقام کارگردان نگاهی غیرمستقیم اما موثر به زندگی 2 کارگر و البته 2 دوست قدیمی داشت که سرنوشت حوادث عجیب و غریبی را برایشان رقم میزد و دست یکی ناخواسته به خون دیگری آلوده میشد. در زیر تیغ نشان داده میشد که کارگران مشکلات حاد مالی هم دارند، آنچنان که برای تهیه جهیزیه دختر یا تامین مسکن پسر خود هم در مضیقه و تنگنای شدید قرار دارند. یک اتهام ناروا کاسب حبیب خداست، کارآفرینی یک هنر است، پیامبر اسلام(ص) مدتی را به تجارت مشغول بودهاند، گذاشتن نان بر سر سفره دیگران توفیق و سعادتی است که نصیب همه کس نمیشود. فردی که سرمایهاش را وارد بازار کسب و کار کرده است حتی به نیت بهره از درآمد، در اصل به رونق بازار و گردش چرخ اقتصاد هم مدد رسانده و برای عدهای شرایط اشتغال را فراهم آورده و واسطهای شده برای تامین رزق و روزیشان. نگاه و بینش برآمده از جریان چپ حاکم بر محافل و نحلههای روشنفکری همان فیلمهای شعارزده سالهای آغازین انقلاب که بر نفی سرمایهداری تاکید فراوان داشتند، گویا همچنان با آثار نمایشی همراه است و کارفرما نه یک انسان خلاق و پویا که یک موجود وقتالساعه و زالوصفت است که آمده خون کارگران بیچاره را بمکد؛ تا آخرین قطره. بهعنوان مثال، در سریال «همه چیز آنجاست» که سال گذشته از تلویزیون پخش شد شخصیت منفی آن یک کارفرمای ورشکسته بود. نشان دادن چنین نگاه خشن و دور از انصافی از کارفرمایان در مجموعههای نمایشی به حس بدبینی در جامعه نسبت به این قشر عموما زحمتکش دامن میزند و البته خود آنها را هم یکسره از رسانه ملی که اتفاقا متعلق به خود آنها هم هست دلزده و رنجور میکند. وجه تمایز کارفرما نسبت به کارگر فقط در سرمایه و شاید تخصصی است که دارد وگرنه هر دو انسان هستند و برابر و یکسان در پیشگاه خداوند. پس قرار نیست نگاهی از بالا و از موضع برتر در میان این دو برقرار باشد. هر 2 شریف هستند نه تنها کارگران که بالطبع حقوقشان هم در آثار نمایشی تلویزیون نادیده انگاشته شده و مغفول مانده است. یکی از ـ و شاید مهمترین ـ رسالت هر رسانه اطلاعرسانی و آگاهیبخشی است. تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه کشور آنچنان که باید و شاید به کارگران نپرداخته و در جهت آشنایی این قشر زحمتکش با حق و حقوق اولیه و ابتدایی خود باید بیشتر تلاش کند. آنچه بین کارگر و کارفرما باید برقرار باشد یک رابطه و تعامل دوستانه و محترمانه است که در نهایت برای هر دو انتفاعی را به ارمغان بیاورد. نه کارفرما ظالم است و نه کارگر مظلوم و این همان راهبردی است که باید در مجموعههای نمایشی تلویزیون مد نظر نویسندگان و کارگردانان قرار بگیرد. کارگر که میگوییم نه لزوما آن زحمتکشی است که بر سر ساختمان کار میکند و لهجه عجیب و غریبی هم دارد و تنها دلیل حضور و کاربردش بهانه و وسیلهای برای سر به سر گذاشتن و تفریح و مضحکه شدن به دست قهرمان فیلم یا سریال است. کارگر آن شریفی است که سواد دارد، تحصیلات آکادمیک دارد، نگاه دارد، عقیده دارد، حق و حقوق دارد و سهمی از آثار نمایشی رسانهای که متعلق به خود میداند، بیگمان. کارفرما هم که میگوییم، نه لزوما شکم فربهی است که تازه به شهر کوچ کرده و تهلهجهای هم دارد و تنها به منافع شخصیاش فکر میکند و بس و قرار است بدمن و شخصیت منفی فیلم یا سریال باشد. کارفرما آن بزرگواری است که سواد دارد، تحصیلات دانشگاهی دارد، بینش اقتصادی دارد، خلاقیت دارد، وجدان دارد، حق و حقوق دارد و البته سهمی منصفانه از رسانه ملی. محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 ساعت 04:30 | شماره خبر : 1938756112226202347 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]
صفحات پیشنهادی
آنتن تلویزیون از برنامههای پرکشش خالی است/فقدان جنبه آموزشی آثار
نقد و نظری بر آثار تلویزیون-۲ آنتن تلویزیون از برنامههای پرکشش خالی است فقدان جنبه آموزشی آثار شناسهٔ خبر 2570229 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ هنر > رادیو و تلویزیون یک منتقد هنری به نقد سریالهای سال ۹۴ تلویزیون تحولات ۶ ماهه اخیر وضعیت آنتن افزایش رویکرد ایرانیها بهمدیرکل تامین اجتماعی قم: 2500 سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به قم اختصاص یافت
مدیرکل تامین اجتماعی قم 2500 سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به قم اختصاص یافتمدیرکل تامین اجتماعی قم از اختصاص 2 هزار و 500 سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به قم اختصاص یافت به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی قم سید مجتبی موسوی روز یکشن- مدیرکل تامین اجتماعی: 2500 سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به قم اختصاص یافت
مدیرکل تامین اجتماعی 2500 سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به قم اختصاص یافت قم - ایرنا - مدیرکل تامین اجتماعی استان قم گفت تاکنون 13 هزار و 586 کارگر ساختمانی در قم بیمه تامین اجتماعی شده اند و دو هزار و 500 سهمیه جدید نیز به این استان اختصاص یافته است به گزارش ایرنا از روابطگاز اشکآور، سهم کارگران استانبول در روز کارگر
بازگشت خشونت ها به ترکیه گاز اشکآور سهم کارگران استانبول در روز کارگر پلیس استانبول در روز جهانی کارگر با استفاده از گاز اشکآور و خودروهای آبپاش به مقابله با تظاهرکنندگانی رفت که به سوی ماموران سنگ پرتاب میکردند به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز تظاهرات گروههای کارگکارشناس مسئول هنرهای نمایشی همدان خبر داد معرفی آثار راهیافته به ششمین جشنواره نمایشخوانی همدان
کارشناس مسئول هنرهای نمایشی همدان خبر دادمعرفی آثار راهیافته به ششمین جشنواره نمایشخوانی همدانکارشناس مسئول هنرهای نمایشی استان همدان از معرفی آثار راهیافته به ششمین جشنواره نمایشخوانی استان همدان خبر داد حسین صفی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان از آغاز ششمینحسن معجونی: مدیران تلویزیون مردمداری میکنند
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳ ۱۱ حسن معجونی از حضورش در سریال طنز شمعدونی اظهار رضایت کرد و دربارهی جایگزینی این مجموعه به جای سریال در حاشیه توضیحاتی را ارائه داد این بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا گفت شمعدونی جایگزین در حاشیه«رادیو هفت» به تلویزیون بازمیگردد
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۴۱ برنامه شبانگاهی رادیو هفت پس از سه ماه استراحت به تلویزیون بازگشت محمد صوفی از تهیهکنندگان و کارگردانان برنامه رادیو هفت در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا با اعلام این خبر گفت در جلساتی که با آقای پورمحمدی معاونت سیما آقای پبازگشت «مناظره» به تلویزیون
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۷ اولین برنامه مناظره سال 94 با موضوع طرح استانی شدن انتخابات مجلس از شبکه یک سیما پخش می شود به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا سری جدید از برنامه مناظره جمعه 11 اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان مجلس به روی آنتن می رود محوریترین بحث شص«آقا و خانم سنگی»؛ طنز جدید تلویزیون
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۴۱ فرید شبخیز که این روزها تهیهکنندگی مجموعه زشت و زشتتر که اکنون به نام آقا و خانم سنگی تغییر نام داده است را بر عهده دارد از احتمال پخش این مجموعه در ایام رمضان خبر داد این تهیهکننده که پیش از این تهیهکنندگی مجموعه خنده بازار را بر عهدهفارس گزارش می دهد «آن بیست و سه نفر»، «چهارگانه های فاضل نظری»، «فیض بوک» پرفروش
فارس گزارش می دهدآن بیست و سه نفر چهارگانه های فاضل نظری فیض بوک پرفروش ترین آثار سوره مهرسوره مهر اعلام کرد آن بیست و سه نفر چهارگانه های فاضل نظری فیض بوک در صدر پرفروش ترین آثار این ناشر قرار دارد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس انتشارات سوره مهر در نمایشگاتصویربرداری طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون در 400 لوکیشن
جواد افشار از کیمیا میگوید تصویربرداری طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون در 400 لوکیشن تاریخ انتشار چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 ساعت 18 55 | شماره خبر 1923673616217298227 تعداد بازدید 20 پ پ دو سال پیش بود که جواد افشار بعد از ساخت سریال مناسبتی مادرانه تصمیم به تولید مجموعنمایشگاه کتاب صاحب شبکه تلویزیونی شد
نمایشگاه کتاب صاحب شبکه تلویزیونی شد نمایشگاه بین المللی کتاب صاحب شبکه تلویزیون اینترنتی آف لاین شد مهر علی عاشوری مدیر بخش فضاهای مجازی و سایت اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب از راه اندازی شبکه تلویزیونی آف لاین نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت این تلویزیون اینترنتی آف لاینشبکه بازار کانال تلویزیونی شبکه پنج شد
شبکه بازار کانال تلویزیونی شبکه پنج شد با تغییر ساختار شبکه تلویزیونی بازار به کانال تلویزیونی مدیر جدید این کانال معرفی شد مهر مجتبی باطبی به عنوان مدیر جدید کانال تلویزیونی بازار معرفی شد و از زحمات مجید رجبی معمار قدردانی شد پیش از این شبکه بازار تنها شبکه تلویزیونی بود کهنمایشگاه «منتخبی از آثار هنرمندان آبرنگ ایران» در نگارخانه هنر ایران
نمایشگاه منتخبی از آثار هنرمندان آبرنگ ایران در نگارخانه هنر ایراننمایشگاه گروهی آبرنگ منتخبی از آثار هنرمندان آبرنگ ایران در نگارخانه هنر ایران جمعه 11اردیبهشت گشایش مییابد به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه گروهی آبرنگ به همراه منتخبی از آثار هنرمندان آبرنگ ایران "تهران«آقا و خانم سنگی» در تلویزیون
آقا و خانم سنگی در تلویزیون فرید شبخیز که این روزها تهیهکنندگی مجموعه زشت و زشتتر که اکنون به نام آقا و خانم سنگی تغییر نام داده است را بر عهده دارد از احتمال پخش این مجموعه در ایام رمضان خبر داد خبرگزاری ایسنا فرید شبخیز که این روزها تهیهکنندگی مجموعه زشت و زشتتر«آقا و خانم سنگی»، طنز جدید تلویزیون |اخبار ایران و جهان
آقا و خانم سنگی طنز جدید تلویزیون فرید شبخیز که این روزها تهیهکنندگی مجموعه زشت و زشتتر که اکنون به نام آقا و خانم سنگی تغییر نام داده است را بر عهده دارد از احتمال پخش این مجموعه در ایام رمضان خبر داد کد خبر ۴۹۸۲۶۸ تاریخ انتشار ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۰ - 08 May 2015اعتدال؛ نیاز اجتماعی جامعه ایران/وجودی که منشا آثارمتعدد ادبی است
آیین نکوداشت حجت الاسلام دعایی-۱ اعتدال نیاز اجتماعی جامعه ایران وجودی که منشا آثارمتعدد ادبی است شناسهٔ خبر 2572300 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۳ فرهنگ > رسانه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در آیین نکوداشت حجت الاسلام دعایی گفت اعتدال نه به عنوان یک وجه بلکه به عنوان یک-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها