تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804480374
![نمایش مجدد: نقد فلسفه سروش از منظر یک استاد حوزه علمیه refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقد فلسفه سروش از منظر یک استاد حوزه علمیه
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
استاد حوزه علمیه مشهد معتقد است نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت فاقد هرگونه غنای فلسفی کلامی است، اما به لحاظ تاثیرات فرهنگی اجتماعی آن، همچنان شایستة نقد و بررسی است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید علی طالقانی در ادامه مباحث دوره آموزشی کلام جدید که شب گذشته، 20 اردیبهشت ماه در مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد، به موضوع قبض و بسط تئوریک شریعت ورود کرد و ضمن اشاره به پیشینه تاریخی موضوع، به بررسی ساختاری و محتوایی آن پرداخت. عضو هیات علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی درباره پیشینه تاریخی این موضوع، با اشاره به انتشار اولین شماره مقاله با عنوان «بسط و قبض تئوریک شریعت» در اردیبهشتماه 1367 در مجله کیهان فرهنگی گفت: جریانی که در آن زمان کیهان فرهنگی را اداره میکرد، در سالهای بعد با مجله کیان و سپس روزنامهها و مجلات متعدد، نقشی ویژه در تاریخ فکری فرهنگی سیاسی و اجتماعی کشور داشته که بدون شناخت و تحلیل آن نمیتوان تصویر درستی از وضعیت موجود و برنامهای برای آینده داشت؛ البته آراء و افکار به ظاهر نوآورانه این جریان، در چشمانداز بینالمللی هیچگونه غنای فکری، فلسفی و الاهیاتی را بازتاب نمیدهد و صرفاً گونهای گرتهبرداری ناقص و ژورنالیستی از دیدگاههای غربی است، اما در داخل کشور به دلایلی از جمله فقر تفکر جدّی روزآمد، بر برخی از دانشگاهیان و حوزویان تأثیر عمیق و گسترده داشته است. وی با اشاره به اینکه این مقالات در زمانی منتشر شد که یک دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و اداره کشوری بزرگ و ویژه با مشکلات عدیده تاریخی بر پایه فقهی که قرنها از اداره مستقیم امور فاصله داشت، ما را با چالشهای مختلفی روبهرو کرده بود و منازعاتی چون فقه سنتی و پویا را شکل داده بود، ادامه داد: در آن زمان تئوریهای مختلفی برای فایق آمدن بر مشکلات طرح شد که یکی از آنها دیدگاه سروش بود. او به درستی درک کرده بود که مشکل اصلی، مسأله سنت و تجدد است؛ اما راه حل پیشنهادی او عجیب و به شدت رادیکال بود. او میگفت اگر ما میخواهیم در قرن بیستم هم بهروز حکومت کنیم و هم مسلمان باشیم، باید اسلام و سکولاریسم را تلفیق کنیم و مسلمان سکولار یا سکولار مسلمان باشیم. این در واقع تابلوی اصلی این جریان است. طالقانی با بیان اینکه پیش از انقلاب هم جریانهای متعددی قصد داشتند اسلام و مارکسیسم را تلفیق کنند، افزود: اما آنها همیشه التقاطی محسوب میشدند و از اینرو سروش در قبض و بسط تلاش کرد این حربه را از دست مخالفان خود بگیرد. او میخواست اسلام و سکولاریسم را با هم جمع کند بدون آنکه متهم به التقاط شود. او میخواهد بدون شرمساری بگوید ما مسلمان سکولار هستیم، ولی التقاطی نیستیم. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی با اشاره به تحصیلات سروش در زمینه فلسفه علم گفت: ایده اصلی قبض و بسط برگرفته از دیدگاههای کسانی چون پوپر و توماس کوهن است که سعی شده است بر معرفت دینی تطبیق داده شود. سروش تلاش کرده تئوری نظریهباری مشاهدات را به مکانیسم فهم متون تعمیم دهد. بنابر تصور سروش، فهم متن بدون تکیه بر پسزمینه قبلی ذهنی میسر نیست و اگر پسزمینه فکری آدمی، مدرن یا سکولار باشد، فهم او از متون اسلامی هم فهمی سکولار است و اگر پسزمینه فکری، سنتی باشد، فهم دینی او هم سنتی است و البته اگر مارکسیستی باشد مارکسیستی است و همینطور. او تصور میکند که با این کار التقاط بلاموضوع میشود. وی پس از اشاره به سه ویرایش موجود از کتاب و مقالات بازنشر شده در هر ویرایش، گفت: غالب مقالات این کتاب پیشتر در مجله کیهان فرهنگی منتشر شده بوده است و سپس در این کتاب جمعآوری شده. پس از انتشار مقالات شماره اول و دوم قبض و بسط، نقدهای متعددی بر آن منتشر شد؛ و همین نقدها باعث شد که سروش در دعاوی خودش در مقالات بعدی تجدید نظر کند؛ اما متأسفانه به این موضوع اعتراف نمیکند. او یکسره تأکید میکند که منتقدان دچار کجفهمیاند، اما این مانور تنها به مغشوششدن و از دسترفتن یکدستی دعاوی کتاب منجر شده به گونهای که اگر خواننده به انتقادات طرحشده بر مقالات، خصوصاً مقالات اول و دوم توجه نداشته باشد، در فهم مدعای اصلی کتاب و مانورهای نویسنده سردرگم میشود. استاد حوزه علمیه مشهد با طرح اینکه بیان سروش چنان مغشوش است که مدافعان او هم در تقریر دعاوی او اختلاف دارند، بیان کرد: قبل از آنکه به تفصیل ببینیم ادعاهای قبض و بسط چیست، بهتر است ببینیم تز قبض و بسط چه چیزی نیست. یعنی باید ابتدا ادعاهای مورد قبول عموم را از ادعاهای خاص و ویژه او تفکیک کنیم. آن بخش از ادعاهایی که مورد قبول عموم است، اهمیت جدّی ندارد. طالقانی اظهار کرد: تفکیک دین از معرفت دینی، وجود خطا در مجموعه معارف دینی، امکان و بلکه وقوع تغییر در معارف دینی، لزوم استوار بودن مبانی معرفتی از جمله معرفت دینی و اینکه معرفت دینی دارای مبانی برون دینی است، از جمله مواردی است که اجزا هویتبخش نظریه قبض و بسط نیست. اینها مواردی است که عموم مخالفان هم با آن موافقاند و لذا وجهی ندارد که بر آن تأکید شده، انتقادات منتقدان ناشی از ناآگاهی نسبت به آنها شمرده شود. برای مثال تفکیک معرفت از متعلَّق معرفت، و بالتبع تفکیک معرفت دینی از دین، چیزی است که تمام کسانی که از وجود ذهنی بحث کردهاند و آن را از وجود خارجی تفکیک کردهاند، به آن واقفاند. پس وجهی ندارد که سروش زیاد بر روی آن تأکید کند. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی افزود: البته اگر مراد از «تفکیک معرفت دینی از دین» عدم توانایی ما در شناخت دین و یا کنار گذاشتن عنصر صدق از مقومات معرفت دینی باشد، روشن است که ادعای بدیعی است، اما خود سروش هم آنها را رد میکند. طالقانی در پایان به ادعاهای اصلی تئوری قبض و بسط تئوریک شریعت اشاره کرد و گفت: این تئوری دو ادعای اصلی دارد: یک ادعای معناشناختی مبنی بر اینکه عبارات گرسنه معانی هستند نه آبستن آنها، که ما از آن با عنوان «اصل شریعت صامت» یاد خواهیم کرد و دیگری ادعای معرفتشناختی، که دو بیان یا دو بخش دارد، اول اینکه دانستههای بعدی بر دانستههای پیشین تاثیرگذارند و ما آن را «اصل تلائم» میخوانیم و دوم اینکه دانستههای پسین از دانستههای پیشین تاثیر پذیرند که ما آن را «اصل تغذیه» میخوانیم و تفصیل آنها در جلسه آینده طرح خواهد شد. به گزارش ایسنا، کلاس کلام جدید از دورههای آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد است که در جلسات گذشته آن ضمن بحث از چیستی علم کلام و تمایزات آن از الهیات و فلسفه، به خصیصههای کلام جدید، و مراد از ویژگی جدید بودن آن، پرداخته شده، پیشینه و سیر تطور الاهیات جدید مسیحی مورد بحث قرار گرفته است. این کلاس روزهای یکشنبه ساعت 18 در مکان مجمع واقع در نبش سناباد33 تشکیل میشود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
- استاد حوزه علمیه:آل سعود عامل همه گرفتاری های جهان اسلام است
استاد حوزه علمیه آل سعود عامل همه گرفتاری های جهان اسلام است تهران - ایرنا - استاد و مدرس حوزه علمیه و دانشگاه گفت منشا تمام گرفتاری های جهان اسلام آل سعود است آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی روز جمعه در حاشیه برگزاری بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد به خ- نیازها در تعامل حوزه های علمیه و معاونت فناوری رییس جمهوری مشخص شود
معاون پژوهشی حوزه های علمیه نیازها در تعامل حوزه های علمیه و معاونت فناوری رییس جمهوری مشخص شود قم ـ ایرنا ـ معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواستار مشخص شدن نیازها در تعامل حوزه های علمیه و معاونت فناوری رییس جمهوری شد به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید علی عماد روز پنجشنبه در دیدار- معاون حوزه های علمیه کشور:جهان کنونی آماده یادگیری فرامین اسلام است
معاون حوزه های علمیه کشور جهان کنونی آماده یادگیری فرامین اسلام است اهواز- ایرنا- معاون حوزه های علمیه کشور بابیان اینکه با تأسیس حوزه ها علمیه اسلام بهتر به جهان معرفی می شود گفت جهان کنونی آماده یادگیری فرامین اسلام است به گزارش شنبه ایرنا آیت الله عبدالکریم فرحانی جمعه در مساستاد حوزه علمیه قم: حضرت زینب(س) قهرمان صبر در عالم است
استاد حوزه علمیه قم حضرت زینب س قهرمان صبر در عالم استاستاد حوزه با اشاره به اینکه حضرت زینب س قهرمان صبر در عالم است گفت حضرت زینب س مشکلات عاشورا و دوران اسارت را تحمل کرد و با این کار رسالت الهی خود را به خوبی انجام داد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه- خوابگاه دانشجویان حوزه علمیه امام حسن عسگری(ع) آمل افتتاح شد
خوابگاه دانشجویان حوزه علمیه امام حسن عسگری ع آمل افتتاح شد ساری- ایرنا- همزمان با ولادت امام جواد ع خوابگاه دانشجویان و ساختمان جدید حوزه علمیه امام حسن عسگری ع آمل تکمیل و افتتاح شد به گزارش خبرنگار ایرنا فاز سوم وتکمیلی حوزه علمیه امام حسن عسگری ع آمل در ساختمان جدید ساخ- ماموریت 15هزار طلبه حوزه علمیه قم در ماموریت داخل و خارج
ماموریت 15هزار طلبه حوزه علمیه قم در ماموریت داخل و خارج اصفهان -ایرنا - مدیر حوزه علمیه قم گفت 86 هزار طلبه در حوزه علمیه قم تحصیل می کنند که از این تعداد 15 هزار نفر در حال تبلیغ و مأموریت خارج و داخل کشور بسر می برند حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال روز پنجشنبه در جمع خبرنتشکیل معاونت ارتباط با حوزه علمیه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۳ دکتر حداد عادل از تشکیل معاونت ارتباط با حوزه علمیه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی خبرداد به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا دکتر حداد عادل در جلسه 103 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب گفت معاونت- مدیر حوزه های علمیه گیلان خواستار راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی شد
مدیر حوزه های علمیه گیلان خواستار راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی شد رشت - ایرنا - مدیر حوزه های علمیه گیلان در همایش تجلیل از استادان حوزه علمیه امام جعفر صادق ع رودسر خواستار راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی و جدی گرفتن مبحث دانش افزایی در حوزه های این استان شد به گزارش ایرنا- ششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه کشور در همدان آغاز شد
ششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه کشور در همدان آغاز شد همدان- ایرنا- ششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه کشور با حضور 120 نفر از قاریان و حافظان قرآن کریم در همدان آغاز شد معاون تبلیغ حوزه علمیه استان همدان روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری این آیین در گفت و گواستاد حوزه علمیه قم: بعضی از بزدلها تا آمریکا تهدید میکند میترسند
استاد حوزه علمیه قم بعضی از بزدلها تا آمریکا تهدید میکند میترسنداستاد حوزه علمیه قم گفت بعضی از بزدلها تا آمریکا تهدید میکند میترسند در حالی که ما تا خدا را داریم نباید از این قدرتهای پوشالی و توخالی ترس داشته باشیم به گزاش خبرگزاری فارس از بوشهر حجتالاسلام علی&zwاجلاسیه استادان حوزه علمیه قم فردا برگزار میشود
اجلاسیه استادان حوزه علمیه قم فردا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2569187 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۴ حوزه و دانشگاه > حوزه اجلاسیه استادان مدارس حوزه علمیه قم با حضور شخصیتهای برجسته حوزوی برگزار میشود به گزارش خبرنگار مهر در این اجلاسیه آیتالله مرتضی مقتدایی قائم مقااجتهاد وظیفه ذاتی حوزه های علمیه است
عضو مجلس خبرگان اجتهاد وظیفه ذاتی حوزه های علمیه است قم ـ ایرنا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت اجتهاد وظیفه ذاتی حوزه های علمیه است که هیچ نهاد نظامی و غیرنظامی نباید و نمی تواند در آن دخالت کند حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره بنقد و بررسی «تقدیربازان» از منظر روانشناسی
نقد و بررسی تقدیربازان از منظر روانشناسیجلسه نقد روانشناسانه نمایش تقدیربازان به کارگردانی سیما تیرانداز چهارشنبه 16 اردیبهشتماه در تئاتر شهر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس در این جلسه که ساعت 21 15 بعد از اجرای این نمایش در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر برگزار میش- 15 هزار طلبه حوزه علمیه قم در ماموریت داخل وخارج کشوربسرمی برند
15 هزار طلبه حوزه علمیه قم در ماموریت داخل وخارج کشوربسرمی برند شهرضا - اصفهان – ایرنا - مدیر حوزه علمیه قم گفت 86 هزار طلبه در حوزه علمیه قم تحصیل می کنند که از این تعداد 15 هزار نفر در حال تبلیغ و مأموریت خارج و داخل کشور بسر می برند حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال روز پنجحوزههاي علميه در تجاريسازي علوم انساني ورود پيدا کنند
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۹ ۰ق ظ معاون علمي و فناوري رئيس جمهور حوزههاي علميه در تجاريسازي علوم انساني ورود پيدا کنند موج - معاون علمي و فناوري رئيسجمهور گفت حوزههاي علميه در تجاريسازي علوم انساني وارد شوند و از ظرفيت نخبگان حوزوي در اين عرصه استفاده کنند به گزارش خبرگزاري موجاستاندار سمنان: حوزه های علمیه از نظر تعداد و محتوا به روز شوند
استاندار سمنان حوزه های علمیه از نظر تعداد و محتوا به روز شوند سمنان - ایرنا - استاندار سمنان گفت نیاز است حوزه های علمیه از نظر تعداد افزایش یابند و در مسایل محتوایی به روز شوند محمد وکیلی روز یکشنبه در دیدار با رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور افزود تعداد کم روحانیون دربازدید استادان و نخبگان حوزه علمیه از تاسیسات هستهای
حجتالاسلام عابدی خبر داد بازدید استادان و نخبگان حوزه علمیه از تاسیسات هستهای شناسهٔ خبر 2563568 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۵ حوزه و دانشگاه > حوزه رئیس بسیج استادان و نخبگان حوزه علمیه قم گفت برنامه بازدید نخبگان حوزه از تاسیسات هستهای در دستور کار این نهاد است به گز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها