واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقد شفاهی مجموعه های روی آنتن
«میکائیل» روایت پلیسی شبهپدرخوانده ایرانی است
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 ساعت 11:15 | شماره خبر : 1929810256338717468 تعداد بازدید: 2
پ پ
یک منتقد سینما گفت: سیروس مقدم بار دیگر به حوزه داستان های پلیسی قدم گذاشته و این بار درباره قاچاق کالا، مواد مخدر و «شبه پدر خوانده» منطقه ای در حول و حوش جزیره قشم به نام ۶۰ کیلومتر آن را روایت کرده است.
حسین سلطان محمدی منتقد سینما در مورد سریال «میکائیل» به کارگردانی سیروس مقدم اظهار داشت: داستان سریال «میکائیل»، داستان خیلی نامتعارفی در گردونه چنین داستان هایی نیست و آنچه ماجرا را برای مخاطبان میلیونی صدا و سیما کنجکاو و جذاب می سازد، چگونگی نحوه روایت است، اوج و فرودهایی که بتوان هر شب در ساعت معین، به تماشای آن نشست. وی گفت: در این نمونه جدید از سیروس مقدم، ما با همان روش های تصویرپردازی مرسوم وی، بازیگران، شخصیت پردازی های آثار پلیسی او مواجه هستیم. سلطان محمدی در ادامه بیان داشت: فیلمبرداری با زاویه های معمولاً ناثابت، اعوجاجگونه، قابهای وارونه و در حال چرخش که بیشتر برای القای حس تنش، نگرانی و اضطراب از سوی کارگردان به بینننده به کار می رود یا داشتن قاب های بسته از صورت کاراکترها، تک چشم یا درشت نمایی از او واکنش های صورت، حرکت دست و انگشتان و... بخشی از روش های این کارگردان برای ارائه حداکثر جزئیات یک داستان پرتنش پلیسی و هیجان آفرین است. وی در ادامه افزود: علاوه بر این، در صحنه های موتورسواری سریال، چه در سطح معابر شهری و چه در سطح فضای طبیعی و بکر جغرافیای منطقه، باز هم این قاب بندی تصویری دیده شده است. بازیگران فیلم نیز همه در نقش های تقریباً قبلی خود فرو رفته اند و همان واکنش های آشنای خود را نشان داده اند. سلطان محمدی در ادامه یادآور شد: در داستان پردازی نیز موضوع قانون، پلیس یکه و تنها، قهرمان منفی با پوشش انسان مظلوم و البته دراندازه جغرافیای ۶۰ کیلومتری، با یک وردست و پادوی مسلط به پیشبرد جریان خلاف و هدایتگر امور قاچاق، قتل، ترور، صحنه سازی، پاک کردن نشانه ها و اصطلاحاً یک پاک کننده، دراینجا نیز دیده می شود و البته تاکید بسیار مقام بالادستی پلیس که قانون باید رعایت شود و مدرک برای جلب متهم نیاز است. وی ادامه داد: همچنین روش زندگی ساکنان محلی، سلطه فقر، فساد و نیز پدرخوانده موجود در منطقه و جالب تر از همه عنصری در خانواده این پدرخوانده که طی سال ها زندگی با او (منظور، همسر اوست)، متوجه امور خلاف شوهرش نشده و اکنون در زمان افلیجی، متوجه غصبی بودن خانه می شود و برای نمازخواندن به مسجد می رود. حسین سلطان محمدی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: نکته جالب این مجموعه که همچنان باید تا انتها آن را دید، گفته هایی است که از زبان مافوق پلیس شنیدیم و در آن بر سنگ زیرین آسیاب بودن پلیس اشاره داشته و سپس به اینکه اگر مردم به ظاهر با ما نیستند اما در باطن ما را قبول دارند و با ما هستند، تاحدودی به ارتباط پلیس با مردم در جامعه عادی خودمان در سال های اخیر اشاره داشته است. (سینماپرس)
تاریخ انتشار :
دوشنبه 14 اردیبهشت 1394
ساعت 11:15
|
شماره خبر :
1929810256338717468
تعداد بازدید:
2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]