واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
نشست مشترک منتقدان سینمای ایران و سه منتقد خارجی، با حضور علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمای ملت برگزار شد. به گزارش خبرنگار سینمای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست که اجرای آن را کیوان کثیریان بر عهده داشت، ولفگان هابل از هفتهنامه اشپیگل، باربارا لوری نماینده انجمن بینالمللی منتقدین سینما (فیپرشی) و پیتر لنزه از مجله سینمایی دینست از آلمان حضور داشتند. در این نشست مشترک که بخش عمدهای از آن تحت تاثیر مشکلات مربوط به ترجمه همزمان برای منتقدان خارجی و حضار در سالن بود، ولفگان هابل در ابتدا گفت: از میان فیلمسازان ایرانی کیارستمی و پناهی را میشناختم و در چندین سال گذشته حدود 20 فیلم از سینماگران ایرانی در جشنوارههای گوناگون چون کن تماشا کردم. این منتقد آلمانی در پاسخ به سوال یکی از منتقدان حاضر در نشست درباره توجه سینمای آلمان به سینمای ایران در چند سال اخیر عنوان کرد: مهمترین ویژگی فیلمهای ایرانی جنبه شاعرانه آنهاست؛ چرا که مردم آلمان اینگونه فیلمها را دوست دارند و از سوی دیگر فیلمهای سیاسی نیز برای ما جذب است، چرا که علاقهمندیم بدانیم در ایران چه میگذرد. وی فزود: از اینکه اطلاعات زیادی درباره سینمای ایران ندارم متاسفم اما همواره احترام زیادی برای سینماگران ایرانی چون کیارستمی قائل هستم به همین دلیل به جشنواره آمدم تا با سینمای ایران بیشتر آشنا شوم. این منتقد آلمانی درباره وضعیت رسانههای کاغذی چون اشپیگل با ظهور نشریههای جدید اینترنتی نیز گفت: در چند سال اخیر نشریههای کاغذی با بحران شدیدی روبرو شدهاند و با همهگیر شدن نشریههای دیجیتال و اینترنتی، تیراژ نشریه اشپیگل هر ساله کاهش مییابد و قرار است اشپیگل 2 نیز تا آخر سال میلادی بسته شود. به عنوان مثال اگر شما نقد یک فیلم را در اینترنت منتشر کنید به مراتب با بازخوردهای بیشتری در مقایسه با مجله و روزنامه مواجه خواهید شد. وی درباره وضعیت سینمای آلمان نیز گفت: متاسفانه در چند سال اخیر تعداد فیلمهای آلمانی حاضر در جشنوارههای معتبر جهانی کاهش یافته است و این جشنوارهها کمتر علاقهای به فیلمهای آلمانی نشان دادهاند و همین امر موجب کمرونقی سینمای آلمان شده است البته سینماگران جوانی شروع به ساخت فیلم کردهاند که جای امیدواری دارد. در ادامه این نشست پیتر لنزه از مجله سینمایی دینست آلمان درباره وضعیت سینمای آلمان، گفت: متاسفانه در آلمان افراد بر اساس نظر منتقدان به سینما نمیروند و حتی تا زمانی که به گیشه سینما میرسند نمیدانند که قرار است چه فیلمی را تماشا کنند. این تاسفبار است که آنها درباره اپرا و کنسرت موسیقی حرف میزنند اما درباره فیلم صحبتی نمیکنند. وی در ادامه درباره نقدهای سینمایی منتشر شده در اینترنت، گفت: ما باید یاد بگیریم چگونه بنویسیم تا تصویر درستی از یک فیلم ارائه دهیم. متاسفانه این رویکرد حرفهای در نقدهای اینترنتی در حال نابود شدن است و این امر ناامیدکننده است. روزنامهها و مجلههای کاغذی نیز کم کم رو به افول است و رسانههای کاغذی در حال از دست دادن جایگاه خود هستند. باربارا لوری منتقد فرانسوی و نماینده انجمن بینالمللی منتقدان سینما در پاسخ به پرسش یکی از منتقدان درباره شکاف میان منتقد و تولیدکننده سینما بیان کرد: در حال حاضر در سینماهای فرانسه نیز بالاترین کیفیت مربوط به سینمای سرگرمی است و ما در حال از دست دادن سینمای خود هستیم به همین دلیل شکاف زیادی میان منتقدان و تولیدکنندگان وجود دارد. وی در پایان درباره حضور هیات داوران فیپرشی در دوره آتی جشنواره فیلم فجر، گفت: من به عنوان یک ناظر اینجا هستم تا شرایط موجود در جشنواره و فیلمها را در قالب یک گزارش به هیات مدیره گزارش دهم و تصمیم نهایی با آنهاست اما منتقدان ایرانی برای عضویت در فیپرشی باید کاملا به زبان انگلیسی مسلط باشند چرا که این یکی از مهمترین نیازمندیها برای عضویت است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]