تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798349120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان برنامه استان ها فقر کارشناسي دارند/ طرح هاي اقتصادي تحت فشارهاي سياسي قرار مي گيرند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۵ب.ظ)
حکيمي پور در گفتگو با موج؛ سازمان برنامه استان ها فقر کارشناسي دارند/ طرح هاي اقتصادي تحت فشارهاي سياسي قرار مي گيرند موج - ابلاغ ساختار جديد سازمان مديريت و برنامه ريزي و فعاليت دوباره سازمان برنامه استان ها در حالي در جريان است که يک استاد دانشگاه معتقد است که بدنه سازمان مديريت استان ها کارشناسي ضعيفي دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از شعارهاي انتخاباتي دکتر روحاني احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور بود. سازماني که احمدي نژاد آن را منحل و به زير مجموعه نظارت خود اضافه کرد. انحلالي که با مخالفت ها و انتقاداتي روبه رو شد.
در حالي که در هر کشوري قطب برنامه ريزي و بودجه بندي بسيار مهم و حساس تلقي مي شود. اقدام وي با انتقاد صاحبنظران روبه رو شد. با اين حال اين هم از همان بدعت هايي بود که احمدي نژاد گذاشت و روحاني همواره از ابتداي دولت يازدهم بر احياي اين سازمان با ساختار جديد تاکيد مي کرد. بالاخره در چند روز گذشته ساختار جديد سازمان مديريت و برنامه ريزي جديد ابلاغ شد.
همچنين طبق اطلاع يکي از مسئولين تمامي ادارات کل سازمان برنامه و بودجه کشور دوباره مشغول به کار مي‌شوند. با وجود اينکه همواره بر سر بود و نبود و ماهيت اين سازمان بحث زياد بوده و همچنين انتقاداتي برضعف ساختاري آن مي شده و مي شود گفتگويي با دکتر ابوالقاسم حکيمي پور، اقتصاددان و استاد دانشگاه انجام داده ايم که در ادامه خواهيد خواند:

با توجه به اهتمام دولت فعلي براي احياي سازمان مديريت، از نظر شما اين سازمان چه نواقصي دارد؟
قدمت سازمان مديريت و برنامه ريزي يا برنامه و بودجه به سال 1328 مي رسد .يعني 65 سال سابقه دارد. تشکيل اين سازمان را مصدق زماني که نماينده بودند پيشنهاد داده بود. اين سازمان سازماني قديمي است و بايد از پشتوانه بسيار قوي برخوردار باشد. از نظر سازماني بزرگ است و نيروهاي انساني زياد و بدنه کارشناسي تقريبا قوي دارد. متاسفانه بعد از انقلاب هميشه آرزوي کارشناسان اقتصاد اين بوده که اين سازمان بتواند بودجه ريزي عملياتي داشته باشد؛ ولي اين موضوع هيچ وقت تحقق پيدا نکرد. با اين که اين ضرورت در دولت هاي قبلي عنوان مي شد، ولي عملا اين طور نشد.
منظور شما از بودجه ريزي عملياتي چيست؟
تفاوت بودجه ريزي سني با عملياتي اين است که در بودجه ريزي سنتي نگاه مي کنند که مثلا سال گذشته چقدر به استان ها بودجه دادند يک درصدي را براي سال جاري اضافه مي کنند.ولي بودجه ريزي عملياتي براساس توسعه است . استان ها و سازمان ها بايد بدانند براي سال جاري چه برنامه هاي توسعه اي دارند.
چرا بودجه ريزي عملياتي در کشور اجرايي نشد؟
بر اين مقياس سازمان ها برنامه مي دادند ولي بودجه اختصاص داده شده مناسب نبود. چون بدنه کارشناسي قوي نبود. مثلا يک استان مي خواست فرودگاه ايجاد کند، فرودگاه ايجاد مي شد، ولي کارکرد اقتصادي نداشت.
بودجه ريزي عملياتي يعني اينکه، ساختاري نگاه کنيم که اين سازمان يا استان توانسته بودجه ريزي عملياتي داشته باشد يا نتواسته است. در طول سالها آرزوي اقتصاددانان اين بوده که بودجه ريزي عملياتي داشته باشند ولي در عمل بودجه ريزي سنتي اجرايي شد.
مشکل اصلي از کجا بود؟
سازمان مديريت هم در شرايطي کار مي کرد که کشور با کسري بودجه و منابع مواجه است.بسياري دفعات شده بود که با گذشت زمان وزارتخانه ها يک سوم بودجه را دريافت نمي کردند. مشکل سازمان مديريت عدم اختصاص منابع مالي به سازمان هاي ديگر بود. چون خزانه پر نبود، بنابراين بهينه داده نمي شد.
اين مشکلات ساختاري که فرموديد ممکن است در دولت فعلي و در سازمان مديريت جديد هم باشد؟
يکي از شعارهاي روحاني قبل از انتخابات احياي سازمان مديريت با يک تشکيلات ديگر بود که تحقق پيدا نکرد.و البته موافق و مخالفيني دارد. موافقين مجلس شوراي اسلامي هستند که معتقدند که دولت به شعار قبل از انتخابات عمل نکرده است. خود دولت هم در راه اندازي اين سازمان داراي مشکلات ساختاري است که هنوز موفق نشده است آن را برطرف کند .
در دولت احمدي نژاد چگونه بود؟
در دولت احمدي نژاد گفتند که تمرکز زدايي کنيم. يعني بودجه را به استان ها بدهيم که خودشان بدانند چکار مي خواهند بکنند. ولي عملا در دولت قبل با موفقيت همراه نبود. با اين که بودجه را به استان ها داده بودند ولي طرح توسعه اي صورت نگرفت.
تمرکزدايي به چه صورت؟
وقتي بودجه ريزي در سازمان مديريت و برنامه ريزي داريم يعني سازمان متمرکز است. بنابراين هيچ کس درد نقاط محروم کشور را درک نمي کند. بهتر است که بودجه را به آن استان محروم بدهيم که براساس اولويت بندي بودجه را اختصاص دهد.
سازمان مديريت بايد الگويي داشته باشد که بتواند بهينه يابي کند و ببيند که کشورهاي ديگر به چه نحو بودجه ريزي دارند و نقاط ضعف و قوت آنها را بررسي کند تا بتواند الگو برداري کند.
چند روز قبل از يکي از مسئولين گفته است که تمامي ادارات کل سازمان برنامه و بودجه کشور دوباره مشغول به کار مي‌شوند. اين واگذاري و تمرکزدايي با توجه به پيشينه آن در دولت احمدي نژاد خوب است يا بد؟
در گذشته هم اين رويه بود. گفته شده بود که در اداره کل در استانداري ها ايجاد شود. ولي در استان ها افراد توانمند در بدنه کارشناسي و اقتصادي حضور ندارند. افرادي که اولويت هاي استان از نظر طرح هاي اقتصادي مورد تجزيه و تحليل قرار بدهند. زمينه اين کار تخصصي است؛ ولي چرا به نتيجه نمي رسند؟ چون فشار سياسي بر روي آنها است. نمايندگان مجلس براي آنکه در دوره بعد بتوانند رأي بياوردند بر روي طرح هايي تکيه مي کنند که بتوانند رأي خودشان را تکميل کنند.حالا چقدر طرح هاي نمايندگان اقتصادي است بايد سازمان برنامه ريزي استان تاييد کند. ولي وقتي نگاه مي کنيم برخي طرح ها تحت فشار سياسي اولويت اقتصادي ندارند.
مثلا در برخي مناطق چون چهارمحال بختياري يا کهگيلويه و بوير احمد و در نقاط محروم ، بيکاري بالاي 50 درصد داريم. مهم ترين مسئله در اين استان ها اين است که مجتمع هاي کشت وصنعت ايجاد کنيم. ولي متاسفانه ما مي بينيم که مسئولين دنبال پروژه هاي ديربازده مي روند که اقتصادي نيست. اگر مشکل بيکاري است بايد با حداقل هزينه ها اين معضل را حل کنيم. مثلا اگر در کهگيلويه و بوير احمد يک پالايشگاه نفت ايجاد کنيم 800 ميليون تومان هزينه در بر دارد. خوب بايد فرصت هاي شغلي را مد نظر بگيريم که با ده درصد اين مبلغ ايجاد شوند. ولي نمايندگان مجلس مي بينند پالايشگاه اسم دهن پر کني دارد. در حالي که با آن مبلغ پول مي توانند دهها فرصت شغلي ايجاد کنند.
پس شما معتقديد که فشار سياسي بر روي طرح هاي اقتصادي وارد مي آيد و تمرکززدايي در سازمان مديريت و برنامه ريزي به صلاح نيست؟
سازمان برنامه استان ها از نظر بررسي کارشناسي و اقتصادي، ضعيف هستند. استانداري ها تحت فشار سياسي نمايندگان هستند. اگر فشار سياسي نباشد وکارشناسان توانمند اقتصادي مشکلات را تشخيص دهند و بتوانند اولويت هاي اقتصادي استان ها را در نظر بگيرند و براساس آن برنامه ريزي کنند البته که بسيار مفيد است.کاري در کشورهاي توسعه يافته انجام مي دهند. مثلا کشور هلند که در سال 2013 ، 15 ميليارد دلار صادرات گل و لبنيات داشته است. در حالي که کشوري صنعتي است. 6 ميليون نفر جمعيت دارد ولي اين مقدار صادرات داشته است. چون نگاه مي کند که اولويت هايش چيست و براساس اولويت ها سرمايه گذاري مي کند. هيچ وقت نمي رود پالايشگاه نفت بزند . در کشور ما هيچ وقت مجتمع کشاورزي در اصفهان جواب نمي دهد. گيلان عکس اين قضيه ديده مي شود. با اين حال در گيلان کارخانه صنعتي بايد در خدمت بخش کشاورزي باشد. چرا که اولويت در اين استان در بخش کشاورزي است. با اين حال در اصفهان بايد در بخش توريسم سرمايه گذاري شود.
موانع بودجه ريزي عملياتي و سياستگذاري در سازمان مديريت را در دولت فعلي چگونه برآورد مي کنيد؟
متوليان اجراي خط مشي گذاري در دولت فعلي موفق نيستند. بافت متجانس و هماهنگ هم ندارند. وزارت اقتصاد، سيستم بانکي کشور، وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان مديريت از نظر ساختار خط مشي گذاري با هم اختلاف دارند. از طرفي در سازمان برنامه استان ها، فقر کارشناسي اقتصادي و برنامه ريزي وجود دارد. بدنه کارشناسي در اولويت گذاري ضعيف است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن