واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۷:۱۰ب.ظ)
ريچارد کورليس در 71 سالگي درگذشت موج - منتقد فيلم نامآشنا و قديمي مجله تايم که در دوران کاري خود حدود 2500 مطلب در اين هفتهنامه نوشت، از دنيا رفت.
به گزارش خبرگزاري موج، ريچارد کورليس هفته پيش دچار يک سکته مغزي شديد شد و پنجشنبه شب در نيويورک درگذشت، او 71 ساله بود، وبسايت Time.com خبر درگذشت کورليس را تاييد کرد.
او به مدت 35 سال براي مجله تايم در نيويورک مطلب مينوشت و قديميترين منتقد فيلم اين هفتهنامه بود. کورليس حدود پنج دهه در حوزه نقدنويسي فيلم فعال بود، او در دوران کاري خود در تايم حدود 2500 مطلب نوشت و در اين مدت چهار کتاب هم به بازار داد.
نانسي گيبز سردبير تايم در مطلبي که جمعه صبح در وسايت اين نشريه منتشر شد، کورليس را «استاد استفاده از واژهها» ناميد و نوشت: واژهها ابزار او بودند، اسباببازيهاي او، تا جايي که گاهي اوقات احساس ميشد او بايد مينوشت، همانطور که ما بايد نفس بکشيم و غذا بخوريم و بخوابيم.
ريچارد زاگلين منتقد تئاتر مجله تايم نيز در مطلبي که در وبسايت اين نشريه منتشر شد، به کورليس اداي احترام کرد و نوشت: نقدهاي او بااقتدار بود، اما؛ نه تهديدآميز او درباره دنياي سينما اطلاعاتي در حد يک دانشنامه داشت، اما؛ هيچوقت آن را به رخ نميکشيد، نثر او لذتبخش و درخشان بود.
زاگلين، کورليس را «يک خوره کار» ناميد که شبها تا دير وقت کار ميکرد و گاهي اوقات تا صبح در دفتر کارش ميماند.
کورليس در فيلادلفيا بزرگ شد،او فرزند يک تاجر و معلم کلاس اول بود، اولين فيلمي که ديد «Cheaper by the Dozen» به کارگرداني والتر لانگ توليد 1950 بود، کورليس پنج ساله بود که اين فيلم را ديد و بعدها وقتي «مهر هفتم» ساخته اينگمار برگمان را ديد، براي اولين بار به اين فکر کرد که سينما يک هنر است.
او از دانشکده سينت جوزف در فيلادلفيا دانشآموخته شد و در دانشگاه کلمبيا و نيويورک نيز در رشته سينما درس خواند، کورليس پيش از آنکه به تايم بپيوندد، براي «نشنال ريويو»، «سوهو ويکلي نيوز» و «نيو تايمز» و چند جاي ديگر نقد مينوشت، او همچنين از 1970 سردبير نشريه «فيلم کامنت» چاپ جامعه فيلم مرکز لينکلن بود و سالها نيز عضو کميته انتخاب جشنواره فيلم نيويورک بود.
او در 1970 به تايم ملحق شد و به همراه ريچارد شيکل براي اين مجله نقد فيلم مينوشت، او همزمان در حوزه تئاتر، تلويزيون و ديگر موضوعات مورد علاقه خود مطلب مينوشت.
تاد مکارتي منتقد ارشد نشريه هاليوود ريپورتر درباره او نوشت: ريچارد کورليس و دوست فقيد و بزرگش راجر ابرت، بين نسل منتقدان و خبرنگاران سينمايي که اواخر دهه 1960 ظهور کردند، دو نمونه فوقالعاده در استفاده ماهرانه از واژهها بودند.
مري همسر کورليس کيوريتور آرشيو عکس فيلم موزه هنر مدرن است، آنها سال 1969 ازدواح کردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]