واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جهان یک روزنامه است شهرکرد-ایرنا-عین القضات همدانی علیه الرحمه معتقد بود که " شعر بسان آیینه ای است ،که هر کس در آن بنگرد ، خویش را بیند" و چه مردمانی که خویش را دیدند.
![جهان یک روزنامه است](http://img7.irna.ir/1394/13940205/81583868/81583868-6409839.jpg)
کسان دیگر نیز بودند که ادبیات را به صحنه آوردند، ادبیاتی که هر واژه آن بار معنایی متفاوتی دارد،چندان که مولانا واژه " نیست " را هر بار به مفهومی تازه تر به کار برد.
در ادبیات پارسی هر واژه ،کیانی برای خود دارد ، تاج و تختی ، که بر هر لفظ حکمرانی می کند و این لفاظی ها، از ویژگی ها زبان زنده پارسی است.
در دوره معاصر نیز در " ژورنالیسم فارسی " نیز کسانی بودند که با واژگان مهندسی کردند همان کاری که سعدی در بوستان و مولانا در فیه ما فیه با واژگان کردند،تا گلستانهای ماندگار را خلق کنند.
" حسین قندی "از زمره همین مردمانی بود که ادبیات را در ژورنالیسم فارسی به صحنه آورد و هر تیتر او ، معنایی چند وجهی داشت که مختصات زبان و ادبیات فارسی در آن نهفته بود.
حسین قندی روزنامه نگاری بود که با واژگان ، شعری خبر می سرود ، خبری دقیق و صحیح و سریع ،که همواره مخاطبان را اقناع می کرد.
هر کس در تیترهای او می نگریست ،انگار همه رخداد را یکجا در خبر می دید،مثل مرگ بزرگ سینمای ایران "علی حاتمی " که تیتر رفتن اش را،حسین قندی شبیه آغاز یک پلان شاعرانه برای او نوشت.
برای حسین قندی پیش از این که چیستی تیتر مطرح باشد ، چرایی تیتر مطرح بود و آن چرایی را با واژگانی کوتاه اما مفاهیم بزرگ برای مخاطبان خلق می کرد.
حداقل برای روزنامه نگاران و خبرنگاران که به این فن شریف اهتمام می روزند،کتاب روزنامه نگاری نوین حسین قندی و نعیم بدیعی یک مرجع " خوب فهم" است و بیشتر نگارگران خبر ،یکی دوتا از کتابهای قندی را در قفسه کتابخانه خود دارند.
حسین قندی ، به مخاطبان خود نشان داد که تیتر " هدایت گر خواننده به سوی خبر است" و همو بود که خودش خبرنگاران را به واسطه کتابهایش هدایت می کرد.
تیتر، جمله یا عبارتی است که به خبر هویت می دهد و می تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغیب کند یا او را از خواندن آن باز دارد،آنچه که قندی به واسطه تیترهایش با خبر کرد.
در حوزه علوم انسانی در رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری ،
حسین قندی بنیانی را گذاشت نیکو تا به واسطه آن،روزنامه نگاری هم رویکردی آکادمیک و دانشگاهی و هم رویکردی اجتماعی و جامعه محور داشته باشد.
با وجود این که شبکه های اجتماعی ،نوع ارتباط مخاطب با روزنامه را جور دیگری رقم زدند،اما همین شبکه های اجتماعی هنوز به دنبال ارائه بهترین تیترها می گردند تا بتوانند مخاطبان خود را اقناع کنند و حسین قندی این را با روزنامه های کاغذی به ثبت رساند.
از این رو، هنوز تیترهای ماندگار حسین قندی بسیاری از حافظه تاریخی ژورنالیسم ایرانی - فارسی را به خود اختصاص داده است و جهان او روزنامه ای بود که تیتر آخرش را خود نوشت.
نسل نو آموخته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری ،حسین قندی را به خوبی می شناسند و می دانند که او یکی از اثرگذارترین استادان این حوزه در کنار کاظم معتمدنژاد بوده است.
ضرورت آموزش روزنامه نگاری، از قرن نوزدهم پس از رویکرد صنعتی شدن مطبوعات،در جهان شکل گرفت که در دهه 40 نیز این احساس در ایران بوجود آمد و اکنون روزنامه نگاری در ایران علمی است دانشگاهی که به واسطه نوع برخورد با اجتماع و مخاطب ، به فن یا حرفه تبدیل می شود.
همان گونه که استاد بزرگ ،کاظم معتمدنژاد معتقد بود که "
روزنامه نگاری محصول پیشرفت محصولات خبری است"و تیترهای ماندگار نیز در تبار بخشی این محصول بی اثر نبوده اند،که بخشی از ژرونالیسم فارسی مدیون تیترهای حسین قندی است.
با آن که دستاوردها و امکانات الکترونیکی و رایانه ای یک موقعیت بسیار عالی برای روزنامه نگاری فراهم کرده است، اما حسین قندی، به تبار حرفه ای روزنامه نگاری با همان کاغذهای ماندگار و فونت های چشم نواز حروف های سربی وفادار ماند تا این حرفه بسان همان آیین تاریخی نگارش ، که از ابوالفضل بیهقی به یادگار مانده است، برای نسل های بعدی نیز باقی بماند.
یک دانش آموخته علوم ارتباطات می گوید:استاد حسین قندی در کار خود یک نظم مدون و قانون حرفه ای در کار داشت و هرگز در کار خود کوتاهی نمی کرد و آنچه در کلاس درس به شاگردان
می آموخت در روزنامه ها نیز آن را کاربردی می کرد.
معصومه شاهرخی در گفت وگو با ایرنا افزود:کلاس های درس او در دانشگاه علامه طباطبایی همیشه با استقبال دانشجویان همراه می شد و کمتر کسی سر کلاس او غایب بود و استاد همیشه برای دانشجویانش احترام خاصی قائل بود.
به گفته وی،تیترهایی که او برای مخاطبان روزنامه ها انتخاب می کرد ،بار ادبی بالایی داشت و که گاهی به جای تیترهای سیاسی ، تیترهای فرهنگی و اجتماعی را برای روزنامه ها انتخاب می کرد که با استقبال مخاطبان همراه می شد.
به گزارش ایرنا، حسین قندی استاد روزنامه نگاری با خالق بسیاری از تیترهای ماندگار روزنامه های ایران روز سوم اردی بهشت ماه برای همیشه قلمش را زمین گذاشت.
از جمله آثار قندی به کتاب روزنامه نگاری نوین، مقاله نویسی در مطبوعات می توان اشاره کرد، کتاب روزنامه نگاری تخصصی هم حاصل چندین سال تدریس و تجربه حرفه یی اوست که گام مؤثری در درک پایه ای و مقدماتی از مطبوعات تخصصی، نحوه انتشار و فعالیت ثمربخش برای دانش پژوهان ارتباطات و بخصوص روزنامه نگاران است .
گزارش از محمود رییسی
2097
05/02/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]