تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820823054
-گنجهای هنری جا ندارند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
کارشناسان از بهروز نبودن مهمترین مرکز هنری کشور انتقاد میکنند گنجهای هنری جا ندارند همه ما پایتختنشینان و آنها که به تهران سفر کردهاند احتمالا گذرشان به پارک لاله و گذر فرهنگ و هنر کنار خیابان کارگر افتاده است، اما شاید گذر همه ما به موزه هنرهای معاصر که در همان نزدیکی است، نیفتاده باشد؛ موزهای که باتوجه به گنجینه ارزشمندی که از آثار هنرمندان مطرح خارجی در دنیای هنر مدرن و هنرمندان نخبه داخلی دارد، ازجمله موزههای برتر دنیا محسوب میشود.
شاید این نام تا چند دهه پیش، بیش از امروز برازنده موزه ای بود که داعیه معاصر بودن دارد. گفته می شود، گنجینه فعلی موزه هنرهای معاصر، به لحاظ تعداد و ارزش دلاری آثار، جزو بحث برانگیزترین موضوع ها میان کارشناسان داخلی و خارجی است. ارزشی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار برای آثار گنجینه تخمین زده اند، اما قطعا ارزش این آثار بالاتر از این مقدار است. نقش اصلی موزه، نمایش هنر معاصر است، اما سال هاست آثار بی بدیل هنری در گنجینه موزه هنرهای معاصر با همان ترکیب و ترتیب قبلی نگهداری می شود. البته چند بار این آثار از گنجینه خارج شدند و بر دیوار موزه رفتند، اما آنچه شاهدش بودیم همه را شوکه کرد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که سال هاست برای گنجینه موزه هنرهای معاصر اثر تازه و درخوری خریده نشده است، با این توصیف، سال ها از عمر آثار موزه هنرهای معاصر می گذرد و به جرأت می توان گفت دیگر نام معاصر را نمی توان بر این آثار نهاد. موزه در بدو تاسیس به صورت هیات امنایی اداره می شد. بارها هم این شیوه مدیریت دوباره مطرح شد، اما اکنون برخی کارشناسان به طنز می گویند موزه به جای هیات امنایی به شکل هیات رفقایی اداره می شود! بعد از انقلاب هیچ اثر خارجی ای خریده نشد مجیدملانوروزی، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران نیز بر این اعتقاد است که موزه هنرهای معاصر مهم ترین مرکز هنری است که آثار هنری را مستند و درجه بندی می کند و به هنر معاصر جهت می دهد و الگو سازی می کند. با وجود این، او بر نبود شورای خرید آثار خارجی تاکید می کند و می گوید: بعد از انقلاب مستقیما هیچ اثر هنری خارجی ای خریده نشده و بیشتر تمرکز موزه بر خرید آثار ایرانی بوده است. در عین حال حدود 200 اثر خارجی به دلایل مختلف و همکاری های گوناگون به موزه اهدا شده است. چنان که در نمایشگاهی که بتازگی از یک هنرمند آلمانی برگزار کردیم، چهار اثر به موزه اهدا شد. طی برگزاری نمایشگاه قبلی نیز شاهد اهدای چند اثر بودیم. البته ملانوروزی از مراودات بین المللی نیز سخن می گوید. مراوداتی که سبب شده در بخش چاپ دستی صد اثر از مکزیک به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شود. با آن که موزه طی این سال ها هیچ اثر خارجی ای نخریده، اما در بخش خرید آثار هنرمندان داخلی فعال عمل کرده، چنان که به گفته سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، تاکنون بیش از هزار اثر بعد از انقلاب در دولت های مختلف خریداری شده است. برخی از این آثار هنری بودند و برخی خیلی هنری نبودند، اما در دوره جدید کاری خریده نشده، چراکه از یک سو گنجینه جا ندارد و تنها برای تعداد محدودی از آثار تجهیز شده و با مشکل جا روبه رو هستند و از دیگر سو، بودجه اجازه تحقق چنین امری را نمی دهد. او که مدیریت دفترهنرهای تجسمی وزارت ارشاد را نیز به عهده دارد، معتقد است: اهمیت موزه هنرهای معاصر تهران غیر از فضای بنایی آن، به دلیل سازه و بخصوص در بخش جهانی آن، به دلیل آثاری است که در آن نگهداری می شود. کمبود فضا برای توسعه گنجینه هنر معاصر با وجود این نیز تعداد و کیفیت آثار داخلی اضافه شده به موزه هنرهای معاصر تهران هم آن قدر نیست که بتوان گنجینه موزه ای که داعیه معاصر بودن را دارد، به روز دانست. اما ملانوروزی دلیل را کمبود و محدود بودن فضای گنجینه عنوان می کند و می گوید: به دنبال توسعه موزه هستیم، اما متاسفانه زمینی که در دوره ای مربوط به موزه بود، به گذر فرهنگ و هنر تبدیل شده است و استفاده نامطلوب از آن می شود. امید است بتوانیم این زمین را پس بگیریم و برای توسعه موزه مورد بهره برداری قرار گیرد. هنر معاصر در مقابل تاریخ معاصر هرچند مشکلاتی که از سوی مسئولان موزه هنرهای معاصر مطرح می شود قابل تامل است، اما باید توجه داشت موزه ای که نام هنرهای معاصر را یدک می کشد باید با هنر معاصر همگام باشد. اما نکته قابل تامل دیگری نیز وجود دارد. اشتباهی بزرگ درخصوص مفهوم هنر معاصر و تاریخ هنر معاصر اتفاق افتاده است. در تاریخ تقویمی معمولا هر صد سال یا یک قرن به عنوان دوره معاصر محاسبه می شود، در حالی که در هنر این مفاهیم تغییر کرده است. سعید فلاح فر، کارشناس و مدرس هنر با اشاره به این نکته می گوید: با توجه به تغییرات سریعی که در هنر اتفاق می افتد مفهوم معاصر بودن با تعریف معمول تاریخی، مدت هاست معنای خود را از دست داده است. شاید در صد سال گذشته امپرسیون و هنر انتزاعی را در این عرصه شاهد بودیم، اما با توجه به تغییرات سریعی که در هنر اتفاق افتاده است، امروزه آنها جزو هنرهای شناخته شده طبقه بندی شده اند و به نام سبک دوره خودشناخته می شوند. سبکی که با هنر خلاقانه و معاصر امروز فاصله بسیار دارد. او تاکید می کند: تعریف هنر معاصر امروز با تاریخ معاصر متفاوت است. چنان که به جرأت می توان گفت تنها میان بخشی از جریانات هنری غالب در دوره کمتر از ۲۰ سال گذشته باید دنبال هنر معاصر گشت، نه صد سال گذشته. حتی گاهی مهم ترین اکسپوهای جهانی هم از هنر معاصر فاصله دارند. با این توصیف می توان گفت از هنر معاصر دنیا اثری در موزه هنرهای معاصر تهران نداریم و آثار آن به حداقل ۳۷ سال پیش بازمی گردد. البته فلاح فر به آثاری که به موزه اهدا شده اند نیز اشاره می کند و می گوید: هرچند آثار چاپی از مکزیک و آثار هنرمند آلمانی و... به موزه اهدا شده اند، اما باید بگویم بعضی از این آثار نه آن قدر جدید و به روز هستند که بتوان نام معاصر را بر آن نهاد و نه براساس یک سیاست کلی و برنامه ریزی شده به گنجینه اضافه می شود. هیات کارشناسی که وجود ندارد از دیگر سو فلاح فر تاکید می کند: یک مرکز زمانی می تواند نام موزه را یدک بکشد که آثار را به صورت کارشناسی، با اصول روز و دوراندیشانه خریداری کند، نه آن که به آثار اهدایی اکتفا کند. باید هیات های کارشناسی در نظر گرفته شوند که آثار خوب و با کیفیت را از گوشه و کنارهای پنهان خریداری کنند، نه آن که در اکسپوها قدم بزند یا از آنها که بنا به مقتضیاتی مایلند کار هدیه دهند هدیه گرفته شود. درواقع، موزه هنرهای معاصر یا باید یک هنر معاصر را به نمایش بگذارد یا ریشه های هنر معاصر را نشان دهد یا بخشی از تاریخ هنر را به نمایش بگذارد، اما نه تنها آرشیو موزه دیگر معاصر نیست، بلکه بسیاری از نمایشگاه ها نیز رنگ و بوی هنر معاصر را ندارند. باید توجه داشت، برگزاری نمایشگاه از آثار فاخر و هنرمندان نامی هم به معنای معاصر بودن نمایشگاه نیست. این کارشناس هنری تاکید می کند: از طرفی اگر موزه در صدد خرید یک یا چند اثر معاصر برآید، بازهم نمی توان نام موزه هنرهای معاصر را بر آن نهاد، چراکه یک موزه باید برآیند هنر معاصر را نشان دهد. خرید چند اثر هنری یا توجه به خرید آثار هنرمندان داخلی راهگشای این مهم نیست. باید توجه داشت در عصر حاضر، معنای هنر دائم در حال تغییر است. شاید روزگاری، ۲۰۰ سال زمان لازم بود تا معنای هنر تغییر کند، اما امروزه هر چند سال یا هر یک دهه این مفهوم تغییر می کند. موزه ای می تواند موزه هنرهای معاصر باشد که بتواند این تغییرات را به نمایش بگذارد در غیر این صورت می توان نام دیگری برای آن برگزید. فلاح فر در این خصوص می گوید: در سایر کشورها، نگارخانه ها هنر روز را به نمایش می گذارند و با فاصله تاخیری نه چندان بلند، موزه های هنر معاصر جدیدترین محل عرضه هنر هستند. در واقع موزه ها برآیند نگارخانه های تحت پوشش خود هستند. این در حالی است که نگارخانه های ما با وجود به روز بودنشان از هنر داخل کشور، با موزه هنرهای معاصر این ارتباط را ندارند. می توان گفت موزه هنرهای معاصر ـ مگر برخی دوسالانه ها و نمایشگاه ها که هنر به روزتری را به نمایش گذاشته اند ـ 40 سال با نگارخانه ها فاصله دارد. گنجینه ای که به امانت می رود البته چندی است بحث امانت دادن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به موزه های خارجی و تاثیر این روند در رشد بازار اقتصادی هنر ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است، چنان که تاکنون اثری از جکسون پالاک، هنرمند اکسپرسیونیسم انتزاعی با عنوان «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» به قیمت کارشناسی و بیمه 250 میلیون دلار در سال 1389 به موزه ای در ژاپن امانت داده شد. اثری از پابلو پیکاسو با عنوان «نقاش و مدلش» با قیمتی بالغ بر صد میلیون دلار نیز به موزه ای در زوریخ سوئیس و تابلوی «ترینیداد فرناندز» اثر وان دنگن با قیمتی بالغ بر 60 میلیون دلار به کشور هلند امانت داده شدند. البته آثار هنرمندان ایرانی نیز به موزه های خارجی امانت داده شده اند، چنان که هشت اثر از بهمن محصص و سه اثر از بهجت صدر از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در کنار 200 اثر از آثار هنرمندان ایرانی در رشته های نقاشی، عکاسی، پوستر و سینمایی، از جنبه های کلیدی فرهنگ تجسمی مدرن ایران با عنوان «تاریخ ویرایش نشده ایران» در موزه هنر مدرن شهر پاریس به نمایش درآمد. این بده بستان ها قرار است ادامه یابد. ملانوروزی در این خصوص می گوید: حضور در موزه آنکارا، مکزیک، رم و حضور در شهر مونیخ و موزه نشنال گالری برلین از دیگر برنامه هایی است که در دست اجرا داریم. البته نمی توان از حضور در بی ینال نیویورک و ونیز چشم پوشی کرد. امانت گذاری اثر هنری یک کار فرهنگی است. هرچه کار بیشتر دیده شود، علاقه به آن اثر بیشتر و از این طریق خواهان آن تابلو زیاد می شود که این موضوع خود باعث افزایش قیمت و ارزش یک اثر خواهد شد. در حال حاضر نیز اثری از روبن در موزه زوریخ به نمایش درآمد و به گفته سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران احتمال آن وجود دارد که در سال آینده در کنار آثار ایرانی شاید ده تا ۲۰ اثر از گنجینه نیز به نمایش گذاشته شود. معصومه دیودار / جام جم
 
پنج شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 02:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
در نشست صلاحی با اعضای مکتبخانه آواز تهران مطرح شد: صلاحی: سازمان فرهنگی هنری میتواند پشتیبان موسیقی سنتی با
در نشست صلاحی با اعضای مکتبخانه آواز تهران مطرح شد صلاحی سازمان فرهنگی هنری میتواند پشتیبان موسیقی سنتی باشد سراج آواز در دوران ما به انزوا رفته استرییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دیدار با اعضای مکتبخانه آواز تهران بر تلاش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندانرئیس حوزه هنری با معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد استقبال دولت از موضوع سند چشم انداز و برگزاری جشنواره هنری ای
رئیس حوزه هنری با معاون اول رئیس جمهور دیدار کرداستقبال دولت از موضوع سند چشم انداز و برگزاری جشنواره هنری ایران آیندهجهانگیری معاون اول رییس جمهور از اقدامات حوزه هنری و توجه جدی به موضوع سند چشم انداز قدردانی کرد به گزارش خبرگزاری فارس نشست مشترک اسحاق جهانگیری معاون اول رئرئیس حوزه هنری با معاون اول رئیس جمهور دیدار كرد
رئیس حوزه هنری با معاون اول رئیس جمهور دیدار كرد خبرگزاری پانا جهانگیری معاون اول رییس جمهور از اقدامات حوزه هنری و توجه جدی به موضوع سند چشم انداز قدردانی كرد ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين ساعت 14 31 به گزارش خبرگزاری پانا نشست مشترك اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور محسن مومنی شديدار رئيس حوزه هنري و معاون اول رئيسجمهور
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۵ ۴ب ظ ديدار رئيس حوزه هنري و معاون اول رئيسجمهور موج - معاون اول رئيس جمهور از اقدامات حوزه هنري و توجه جدي به موضوع سند چشمانداز قدرداني کرد به گزارش خبرگزاري موج نشست مشترک اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري و مجيد مصلحيیادداشت/ آثار چه کسانی به بیینال ونیز میرود/جای خالی هنر انقلاب در یکی از بزرگترین جریانهای هنری جهان
یادداشت آثار چه کسانی به بیینال ونیز میرود جای خالی هنر انقلاب در یکی از بزرگترین جریانهای هنری جهانبیینال ونیز ۲۰۱۵ موقعیتی استثنایی در شرایط حساس جهان برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی بوده اما فهرست شرکتکنندگان این بیینال نشان از جای خالی هنر ایرانی و اسلامی در این جریان هنریچرا روحانیها در خارج از کشور با بیحجابی مشکلی ندارند؟
چرا روحانیها در خارج از کشور با بیحجابی مشکلی ندارند چرا روحانی ما در خارج از کشور با زنان بیحجاب مسلمان و غیر مسلمان مشکلی ندارد و برای جذب مخاطبان مختلف به اسلام هرگونه تلاشی میکند و آنها را به هر بهانهای به مسجد میکشاند اما در داخل کشور همان روحانی با جوانان متفاوسرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران منصوب شد
سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران منصوب شدسیدباقر میرعبداللهی از سوی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی این سازمان منصوب شد به گزارش خبرگزاری فارس رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور حکمی دکتر سیدباقر میرعبداللهرییس مرکز ترجمه حوزه هنری: تلاش میکنیم در ترجمه، عظمت ادبیات انقلاب اسلامی را نشان دهیم
رییس مرکز ترجمه حوزه هنری تلاش میکنیم در ترجمه عظمت ادبیات انقلاب اسلامی را نشان دهیمرییس مرکز ترجمه حوزه هنری گفت در شورای علمی و برای انتخاب آثار دیدگاه هنر و ادبیات انقلاب مورد توجه قرار می گیرد به گزارش خبرگزاری فارس سعیده حسینجانی رییس مرکز ترجمه حوزه هنری گفت ترجمهمحمود صلاحی جایگزین شهاب مرادی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شد
محمود صلاحی جایگزین شهاب مرادی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شدشهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از ریاست این سازمان کنار رفت به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس حجتالاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از ریاست این سازمان رفت و متحریم «خانه دختر» توسط حوزه هنری
محمد شایسته خبر داد تحریم خانه دختر توسط حوزه هنری محمد شایسته گفت اگر حوزه هنری لطف کنند و این فیلم را را تحریم کنند باز هم آن را اکران میکنم محمد شایسته تهیه کننده فیلم خانه دختر در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص تحریم این فیلم توسط حوزه هنری گفت اخضرورت استفاده از مدیران هنری در نمایشگاه کتاب تهران/ باید از نمایشگاههای خارجی کتاب الگوبرداری کنیم
یک طراح کتاب پیشنهاد داد ضرورت استفاده از مدیران هنری در نمایشگاه کتاب تهران باید از نمایشگاههای خارجی کتاب الگوبرداری کنیم هدی حدادی نویسنده و تصویرگر درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت نمایشگاه کتاب تهران نیاز به اصلاحاتی در حوزه فضای برگزاری دارد و به همین منظور باید از نمایشگرئیس فراکسیون ارتباطات مجلس در گفت و گو با فارس: دولتها بدون حمایت رسانهها قدرتی ندارند/ رسانهها عامل ایجاد
رئیس فراکسیون ارتباطات مجلس در گفت و گو با فارس دولتها بدون حمایت رسانهها قدرتی ندارند رسانهها عامل ایجاد همدلی میان دولت و مردم هستندرئیس فراکسیون ارتباطات و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت در دنیای کنونی اگر ارتباطات و اطلاع رسانی خوبی وجود نداشته باشد و اگر رسانهها از«جانی دپ» و یک دلال آثار هنری به دنبال یافتن تابلوی متعلق به دوره آلمان نازی
جانی دپ و یک دلال آثار هنری به دنبال یافتن تابلوی متعلق به دوره آلمان نازی جانی دپ و یک دلال آثار هنری به دنبال یافتن تابلوی دزدیده شده ای هستند که شایع شده در داخل آن کدی قرار دارد که آنها را به سمت یک گنج گمشده متعلق به دوره آلمان نازی هدایت می کند به گزارش خبرنگار سینمجلسات نقد «حسین فتاحی» در حوزه هنری برگزار می شود
جلسات نقد حسین فتاحی در حوزه هنری برگزار می شود جلسات نقد و بررسی داستان توسط حسین فتاحی نویسنده و منتقد ادبی به همت كارگاه قصه و رمان حوزه هنری برگزار می شود به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از حوزه هنری ساسان ناطق مدیر كارگاه قصه و رمان حوزه هنگارخانه مجتمع فرهنگی هنری بانه جهت برگزاری جشنواره ژیار تجهیز میشود
نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری بانه جهت برگزاری جشنواره ژیار تجهیز میشود سعد اله عزیزپور رئیس شورای اسلامی بانه از تجهیز نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری بانه جهت برگزاری نمایشگاه عكس جشنواره ژیار خبر داد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینحضور مسئولان و هنرمندان حوزه هنری بر سر مزار شهید آوینی
هم زمان با روز هنر انقلاب اسلامی صورت می گیرد حضور مسئولان و هنرمندان حوزه هنری بر سر مزار شهید آوینی باشگاه هنرپژوهان جوان پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری پنج شنبه 20 فروردین در پاسداشت مقام سید اهل قلم مراسمی را بر سر مزار شهید مرتضی آوینی برگزار میكند به گزارش حوهماهنگی آثار هنری ایران در ونیز فاکتور اصلی است
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۷ یک استاد دانشگاه معتقد است از جمله فاکتورهای اصلی برای حضور در دوسالانه ونیز انتخاب هنرمندان پیشرو و هماهنگی آثار بهنمایش درآمده با فضا و چیدمان غرفه است بهنام کامرانی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی اهمیت دوسالانهی ونیز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها