واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دومین نشست «تاثیر مدرنیته بر کالبد شهر» در مشهد برگزار شد
شناسهٔ خبر: 2540276 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
استانها > خراسان رضوی
مشهد- دومین نشست از سلسله نشستهای واکاوی مسایل روز مدیریت شهری با عنوان تاثیر مدرنیته بر ساخت و کالبد شهر مشهد در دانشکده هنر و معماری اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرنگارمهر، رییس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد روز چهارشنبه هدف از برگزاری دومین نشست واکاوی مسایل روز مدیریت شهری را بهرهگیری از تجارب نخبگان و اساتید دانشگاهی عنوان کرد و گفت: متاسفانه ما در شهر مشهد در مقوله مبلمان شهری و ساختمانهای شهری دچار آشفتگی هستیم.هادی قاسمپور ادامه داد: بحث آلودگی هوا در هسته اصلی شهر، با اجرای ممنوعیت تردد خودروها کاهش مشکلات را به دنبال داشته است.وی اظهار کرد: ما باید برای حفظ هویت و بافت اصلی شهرمان به مانند کشورهای دیگر با رویکرد اطلاعرسانی، به حساسسازی و آگاهسازی شهروندان تا حد امکان بپردازیم.معماری شهر؛ تجلیگر ارزشهای اخلاقی شهروندانعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران نیز با اشاره به اینکه خانه در شهر اسلامی وطن انسان محسوب میشود گفت: معماری یک شهر تجلیگر ارزشهای اخلاقی، هویتی و ایمانی شهروندان آن شهر را نشان میدهد.محمد نقیزاده در دومین جلسه از سلسله نشستهای واکاوی مسایل روز مدیریت شهری با موضوع «تأثیر مدرنیته بر ساخت و کالبد شهر مشهد مقدس» عنوان کرد: برای این که تأثیر مدرنیته را بر شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار دهیم، باید تعریف مدرنیته، مدرنیسم و معمار اسلامی داسته باشیم.هر شهر؛ آینه رفتار، اندیشه و عقاید یک جامعهوی اظهار کرد: هر شهر، آینه رفتار، اندیشه و عقاید یک جامعه و مردم را آن نشان میدهد که انسانهای یک جامعه چگونه با اطراف و محیط خود برخورد کردهاند و آیا از نعمتها به خوبی استفاده کرده یا اسراف کردهاند.عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه مدرنیته یک نوع اندیشه و شیوه زندگی است افزود: مدرنیته فرآیندی است که طی شده و در اندیشه افراد متجلی میشود که در هر جامعهای آثاری از خود به جا میگذارد.وی گفت: شهر اسلامی شهری است که مناسب زیستن مسلمانان باشد زیرا چگونگی رفتار یک فرد مسلمان با محیط اطرافش پیامدهایی را به همراه دارد.نقیزاده با اشاره به اینکه خیلیها فکر میکنند معماری و شهرسازی مثل فیزیک و شیمی خنثی است، افزود: در صورتی که اینگونه نیست، معماری یک شهر تجلیگر ارزشهای اخلاقی، هویتی و ایمانی شهروندان آن شهر را نشان میدهد.وی معماری اسلامی را بر اساس آیات قرآن دارای دو ویژگی دانست و ادامه داد: اول اینکه فعل الهی، یعنی با هر چیزی که در طبیعت و اطرافتان مشاهده میکنید درست رفتار کرده و آنها را حیف و میل و اسراف نکنیم.نقیزاده با اشاره به ویژگی دوم معماری اسلامی عنوان کرد: جانشین خداوند در روی زمین چیزهای که میسازد، باید اصولی بر آن حاکم باشد که با مراجعه به متون دینی و شناخت طبیعت میتوان این آثار را به وجود آورد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]