واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سهم عمده فیلمسازان جوان و تازهکار از اکران سال جدید میتواند نویدبخش حضور تفکری جریانساز در سینمای ایران باشد که با ورود افکار و سلایق جدید تأمین میشود. به گزارش خبرنگار مهر، اکران سینماهای تهران در سال 87 تا امروز که روزهای آغازین آخرین ماه فصل بهار را سپری میکنیم، اتفاقی خاص را مورد توجه تحلیلگران قرار میدهد. از ابتدای سال جدید گروههای پنجگانه سینمایی میزبان 9 فیلم بودهاند. به گفته بهتر جز یک گروه سینمایی (قدس) که فروش بالای فیلم "دایره زنگی" مانع از تغییر اکران آن شده، بقیه گروهها به اکران دوم خود رسیدهاند. نگاهی کوتاه به این 9 فیلم میتواند همان اتفاق خاص را در عرصه سینمای سال 87 برجسته کند. از 9 فیلم اکران شده در سال 87، پنج فیلم متعلق به فیلمسازان تازهکار و در واقع کار اول یا دوم آنهاست که با تحلیلی خوشبینانه به نظر نمیآید اتفاقی تصادفی باشد. این رویکرد میتواند سرآغاز فصلی جدید در سینمای ایران باشد که این روزها بسیاری اعتقاد دارند حال و روزی خوش ندارد و نسخههای مختلف برای بهبودش میپیچند. از میان این نسخههای متنوع شاید کاربردیترین نسخه توجه به حضور فیلمسازان جوان و تازهکار محسوب شود. حضوری که میتواند به مثابه یک هوای تازه یا اکسیر حیاتبخش به کالبد سینمای ایران وارد شود و اتفاقی را رقم بزند که همه منتظرش هستیم. رسیدن به سینمایی پویا و رو به رشد که در عرصه نو به نو شدن با حفظ احترام به گذشته افقهایی جدید را پیش روی خود متصور شود، نیاز به تغییر و تحول دارد و چه بهتر که این تازگی با ورود افکار و سلایق متنوع به این سینما تزریق شود. حضوری که شاید بتواند حذفهای متعدد و همیشگی را کمرنگ کرده و رنگی از امید به افق پیش روی سینمای ایران بدهد. از میان فیلمهای فصل بهار، "دایره زنگی"، "پابرهنه در بهشت" و "قرنطینه" تجربههای اول کارگردانان تازهکار هستند که البته هر یک تجربههای مختلف در عرصه تلویزیون، سینما و فیلم کوتاه داشتهاند. "زنها فرشتهاند" و "همخانه" نیز تجربههای دوم فیلمسازانی هستند که توانستهاند به فاصله یکسال دومین فیلم خود را روانه اکران کنند که این خود از اتفاقهای خاص و البته خوششانسی آنهاست! "دایره زنگی" اولین فیلم پریسا بختآور در سینماست که پیش از این در عرصه مجموعه طنز تلویزیونی سابقهای موفق دارد. مجموعههای مناسبتی "یادداشتهای کودکی"، "پشت کنکوریها"، "افزونهخواه کوچک" و طنز "من یک مستأجر نیستم" از کارهای این فیلمساز زن است که البته یک امتیاز مهم دیگر هم دارد و آن اینکه همسر اصغر فرهادی فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تلویزیون است. فرهادی همواره به عنوان مشاور، فیلمنامهنویس یا بازنویس در کارهای همسرش حضور داشته و این بار هم فیلمنامه "دایره زنگی" را برای بختآور نوشته که به تعبیر بسیاری چند قدم از فیلم جلوتر است. این فیلم در بخش مهمان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر تنها یک نمایش داشت و برخلاف انتظارها به اکران عمومی رسید. "پابرهنه در بهشت" نخستین فیلم بهرام توکلی است که سابقه ساخت چند فیلم کوتاه موفق را در کارنامه دارد. فیلمهای کوتاه "سکوت"، "شیطان"، "ترانهای برای ارواح کوهستان"، "منطق مطلق اتفاق"، "روایت شتابزده یک داستان ساده با پایان خوش"، مستندهای "فصل سرد" و "بخش 3" و فیلم نیمهبلند "عقل سرخ" از آثار این فیلمساز جوان هستند. "پابرهنه در بهشت" در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 85 به نمایش درآمد. "قرنطینه" اولین ساخته منوچهر هادی است که تجربه بازیگری در فیلمهای "پشت دیوار شب" و "دوشیزه" و دستیار کارگردانی "ازدواج صورتی" و "چهارشنبه سوری" را در کارنامه دارد. این فیلم در بخش مهمان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. "زنها فرشتهاند" دومین فیلم شهرام شاهحسینی است که سال گذشته "کلاغپر" را به همین شیوه (بدون نمایش در جشنواره فیلم فجر) روانه اکران سینماها کرد و با توجه به مولفههای مخاطب پسند و استفاده از زوج آشنای فیلم "آتش بس" فروشی قابل قبول در گیشه داشت. شاه حسینی فیلمسازی را با دستیاری کارگردانان حرفهای چون مرحوم ملاقلی پور، بهمن قبادی، سیامک شایقی، ابراهیم وحیدزاده و ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد. فیلمهای کوتاه او چون "به طعم خاک" جوایزی را از جشن خانه سینما و جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد. "همخانه" دومین فیلم سینمایی مهرداد فرید است که سال گذشته "آرامش در میان مردگان" را روانه اکران سینماها کرد که مهجور ماند. فرید سابقه کار مطبوعاتی هم دارد و مدتی سردبیر ماهنامه تخصصی "فیلم نگار بود. او فیلمسازی را از دنیای فیلم کوتاه و مستند آغاز کرده است. "همخانه" در بخش مهمان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. به نظر می آید این اتفاق خوش را باید به فال نیک گرفت و آن را به گونهای جریانساز مورد تحلیل قرار داد. رویکردی که در حال حاضر با مشخص شدن اکران سوم برخی گروههای سینمایی هم پیگیری خواهد شد. قرار است "حس پنهان" و "فرزند خاک" به عنوان فیلمهای اول مصطفی رزاقکریمی و محمدعلی باشهآهنگر نیز پس از "همخانه" و "انعکاس" در گروههای سینمایی آزادی و استقلال به نمایش درآیند. مروری بر فیلمهای اول و دوم فیلمسازان تازه کار که در سالهای گذشته میتوانست با نمایش عمومی جریان ساز باشد ولی از گردونه سینمای ایران خارج شدند، میتواند این اتفاق را در اکران سال جدید برجستهتر و تحلیلهای آتی را خوشبینانهتر جلوه دهد. "رأی باز" اولین ساخته مهدی نوربخش بود که وقتی در جشنواره فجر چند سال پیش به نمایش درآمد بسیاری آن را جریان ساز و فیلمسازش را خوش آتیه دانستند. اما این فیلم با ساختار تجربی و همه نوآوریهایش از اکران به دور ماند و نوربخش که دومین فیلمش را در فضایی متفاوت و البته باز هم نامتعارف ساخت؛"عاشق مترسک"، با گذشت چند سال از نتوانسته به اکران عمومی درآورد. کسی از مهدی نوربخش خبر دارد؟ "خواب تلخ" اولین ساخته محسن امیریوسفی که حضور جهانی گسترده داشت، پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر چند سال پیش و داشتن پروانه نمایش اکران نشد. امیریوسفی دومین فیلمش "آتشکار" را ساخت و برای نمایش در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده کرد ولی این اتفاق هم نیفتاد. "آتشکار" با وجود داشتن پروانه نمایش از اکران فصل بهار سینماها دور ماند، ولی هنوز امید برای نمایش عمومی آن وجود دارد. "آدم" اولین ساخته عبدالرضا کاهانی است که در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد ولی هنوز راهی به اکران سینماها نیافته است. کاهانی دومین فیلمش را با نام "آنجا" هم ساخت ولی این فیلم نه در جشنواره فجر بیست و ششم به نمایش درآمد و نه پروانه نمایش عمومی گرفت. هر چند کاهانی در صدد ساخت سومین فیلمش است. "گناه من" اولین ساخته مهرشاد کارخانی عکاس حرفهای سینمای ایران است که در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و هنوز راهی اکران نشده است. کارخانی در جشنواره فجر امسال با فیلم "ریسمان باز" حضور داشت که امید اکران فیلم دوم او در سال 87 میرود. "عصر جمعه" اولین فیلم بلند سینمایی مونا زندیحقیقی است که با تجربه دستیاری فیلمسازانی چون رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری و احمد امینی به حیطه سینمای بلند وارد شد. این فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فجر به نمایش درآمد و در چند جلسه نقد و بررسی دانشجویی به نمایش درآمد. "عصر جمعه" با داشتن پروانه نمایش از اکران عمومی به دور مانده است. "جزیره آهنی" اوین ساخته محمد رسولاف است که تجربه دستیاری رسول صدرعاملی را دارد و مستندهای "گاگومان" و "باد دبور" را ساخته است. در فاصله این دو مستند، رسولاف اولین فیلم بلند سینمایی خود را ساخت که نه در جشنواره فجر آن سال به نمایش درآمد و نه ... "ساکنین سرزمین سرزمین سکوت" اولین ساخته سامان سالور است که چند دوره گذشته جشنواره فجر به نمایش درآمد و راهی به اکران نداشت. او سپس "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" و "ترانه تنهایی تهران" را ساخت که فیلم اول با وجود مورد توجه قرار گرفتن در جشنوارههای جهانی هنوز اکران نشده است. جدیدترین فیلم او در بخش دوهفته کارگردانان کن شصت و یکم به عنوان نماینده سینمای ایران حضور داشت. "یک شب" اولین ساخته بازیگر مطرح سینمای ایران نیکی کریمی است که در فجر بیست و چهارم به نمایش درآمد و سرنوشت فیلمهای قبل را پیدا کرد. کریمی پس از آن "چند روز بعد" را ساخت که پس از نمایش در فجر بیست و پنجم هنوز خبری از اکران عمومی هیچکدام از این دو فیلم نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]