تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805595318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرور اكران فصل دوم/توجه به فيلمسازان تازه‌كار در اكران تابستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مرور اكران فصل دوم/توجه به فيلمسازان تازه‌كار در اكران تابستان
نگاهي كوتاه به فيلم‌هاي اكران تابستان 87 نشان مي‌دهد از ميان 10 فيلم به نمايش درآمده تنها سه فيلم ساخته كارگردانان حرفه‌اي هستند و ديگر آثار از فيلم‌هاي اوليه كارگردانان جوان يا تازه‌كار محسوب مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهي به اكران تابستاني سينماهاي تهران در سال 87 مي‌تواند سياست‌هاي برنامه‌ريزان اين حوزه را تا حدي مورد توجه قرار دهد، بخصوص كه همواره كيفيت فيلم‌هاي جديد از سوي مسئولان در مقام مقايسه با آثار سال‌هاي گذشته قرار مي‌گيرند.

اكران تابستاني سينماهاي تهران در حالي مي‌تواند اين سياست و سياست‌گزاري‌ها را مورد تحليل قرار دهد كه پس از مدتها بحث و تبادل‌نظر بر سر تشكيل يك گروه سينمايي آزاد، بالاخره اين وعده پس از تجربه ناكام گروه سينمايي "آسمان باز" محقق شد و اين گروه سينمايي با نمايش دو فيلم از 16 مردادماه آغاز به كار كرد.

احمدي و فرخ‌نژاد در پشت صحنه "حقيقت گمشده"

"انعكاس" چهارمين فيلم رضا كريمي است كه از 23 خرداد در گروه سينمايي استقلال اكران شده و مي‌تواند در فيلم‌هاي اكران تابستان در نظر گرفته شود. فيلم از جهت وجهه حرفه‌اي كارگردان متعلق به فيلمسازي حرفه‌اي است كه سوژه‌اي حساس را محور كار قرار داده، بدون آنكه روابط درهم پيچيده و مضمون خيانت دچار مشكلي خاص يا براي سازنده دردسرساز شود.

"فرزند خاك" سومين فيلم محمدعلي باشه‌آهنگر است كه از 16 مرداد در گروه سينمايي استقلال اكران شد. اين فيلم دفاع مقدسي كه جوايزي متعدد از بيست و ششمين جشنواره فجر و بخش جنبي آن دريافت كرده، سوژه‌اي متكي بر واقعيتي تكان‌دهنده دارد كه توانسته بدل به فيلمي تأثيرگذار در سينماي دفاع مقدس شود.

اين فيلم از وجهه حضور كارگردان حاصل كار فيلمسازي است كه دو فيلم اول او مهجور واقع شده و "فرزند خاك" آغازي خوش براي اين فيلمساز جوان است. رويكرد باشه‌آهنگر در سومين فيلمش به اين گونه سينمايي بدون هيچ ملاحظه‌اي به يك جهش بلند مي‌ماند كه به خصوص در فيلمنامه و كارگرداني اين اثر خود را نمايان كرده است.

"حس پنهان" اولين فيلم بلند مصطفي رزاق‌كريمي است كه از پنجم تير در گروه سينمايي آزادي اكران شد. فيلمي درباره مثلث عشقي رايج در سينما كه با توجه به سابقه كارگردان در سينماي مستند نمي‌تواند اولين گام او را واجد امتيازي خاص كند. "حس پنهان" در مقام اثر اول يك فيلمساز در سابقه اكران 87 ثبت مي‌شود كه رويكرد به فيلمسازان تازه‌كار را مورد توجه دارد.

"پرچم‌هاي قلعه كاوه" نخستين فيلم بلند محمد نوريزاد است كه از 16 مرداد در گروه سينمايي آزادي جايگزين "حس پنهان" شد. فيلمي تاريخي درباره ايران باستان كه از گونه‌هاي مهجور در سينماي ايران است و نمايش آن در تابستان 87 مي‌تواند اكران اين فصل را در رويكرد به گونه‌هاي مختلف سينمايي مورد توجه قرار دهد.

"10 رقمي" ششمين فيلم همايون اسعديان است كه از 12 تيرماه در گروه سينمايي عصر جديد اكران شد. فيلمي طنز با حضور بازيگران چهره طنز سيما كه ريشه‌هاي تلويزيوني خود را حفظ كرده و بيشتر متناسب با اين مديوم است تا پرده نقره‌اي. اين فيلم به عنوان اثري از يك فيلمساز حرفه‌اي در سابقه اكران تابستان 87 ثبت مي‌شود.

"ريسمان باز" دومين فيلم مهرشاد كارخاني است كه از 30 مرداد در گروه سينمايي عصر جديد جايگزين "10 رقمي" شد. اين فيلم كه در جشنواره فجر هم مهجور ماند توانست نظر منتقدان و علاقمندان به سينماي مستقل را جلب كرده و آن را به عنوان اثري خاص از يك فيلمساز تازه‌كار مورد توجه قرار دهد.

"ديوار" يازدهمين فيلم محمدعلي طالبي از دوم مرداد در گروه سينمايي آفريقا اكران شد. اين فيلم بازگشتي است براي طالبي به سينماي مخاطب‌پسند و البته فاخر كه طالبي در آثار اوليه خود مورد توجه قرار داده بود. "تيغ‌زن" عليرضا داودنژاد هم كه از 22 خرداد در گروه سينمايي قدس اكران شده مي‌تواند در اكران تابستان 87 در نظر گرفته شود.

"هميشه پاي يك زن در ميان است" يازدهمين فيلم كمال تبريزي است كه از نهم مرداد در گروه سينمايي قدس اكران شد. اما در گروه سينمايي آزاد كه از 16 مرداد آغاز به كار كرده تاكنون سه فيلم مستقل و متفاوت از جريان روز سينما اكران شده كه هر سه جزو آثار اوليه فيلمسازانشان محسوب مي‌شوند.

"ميناي شهر خاموش" سومين فيلم اميرشهاب رضويان است كه از 16 مرداد در گروه آزاد اكران شده و با حاشيه‌هايي پررنگ همراه است كه از نمايش در جشنواره فجر تا امروز ادامه دارد. "سربلند" نخستين تجربه كارگرداني سعيد تهراني است كه از 16 مرداد در گروه آزاد اكران شده و بازگشتي است به نوعي از فيلم‌هاي ايراني كه سال‌هاست كسي سراغي از آن نمي‌گيرد.

"حقيقت گمشده" دومين فيلم محمد احمدي است كه از 30 شهريور در گروه سينمايي آزاد اكران شده است. با اين مرور كوتاه مي‌توان فيلم‌هاي اكران تابستان 87 را اينگونه نيز ارزيابي كرد كه از ميان 10 فيلم جديد به نمايش درآمده، تنها سه فيلم "هميشه پاي يك زن در ميان است"، "ديوار" و "10 رقمي" ساخته كارگردانان حرفه‌اي و فعال حال حاضر سينما هستند.

سربلند

"پرچم‌هاي قلعه كاوه"، "سربلند" و "حس پنهان" اولين، "حقيقت گمشده" و "ريسمان باز" دومين، "فرزند خاك" و "ميناي شهر خاموش" سومين فيلم كارگردانان هستند. اين نكته مي‌تواند اكران تابستان 87 را از وجه حضور نسل جديد فيلمسازان در چرخه اكران بخصوص در فصلي كه امتياز از پيش‌تعيين شده ايام تعطيل و استقبال تماشاگران را به همراه دارد، پررنگ كند.

در اين ميان اكران فيلم‌ها در گروه آزاد را نيز مي‌توان از نقاط روشن و مثبت تابستان 87 ارزيابي كرد كه همانطور كه اشاره شد هر سه فيلم به نمايش درآمده در اين گروه علاوه بر تازه‌كار بودن فيلمساز از حيث مضمون و سوژه و تعلق به سينماي مستقل واجد اهميت و قابل تحليل و ارزيابي هستند.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن