واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي جديد به اكران 87 /فيلمسازان تازهكار حرف اول را در اكران 87 ميزنند
سهم عمده فيلمسازان جوان و تازهكار از اكران سال جديد ميتواند نويدبخش حضور تفكري جريانساز در سينماي ايران باشد كه با ورود افكار و سلايق جديد تأمين ميشود.
به گزارش خبرنگار مهر، اكران سينماهاي تهران در سال 87 تا امروز كه روزهاي آغازين آخرين ماه فصل بهار را سپري ميكنيم، اتفاقي خاص را مورد توجه تحليلگران قرار ميدهد.
از ابتداي سال جديد گروههاي پنجگانه سينمايي ميزبان 9 فيلم بودهاند. به گفته بهتر جز يك گروه سينمايي (قدس) كه فروش بالاي فيلم "دايره زنگي" مانع از تغيير اكران آن شده، بقيه گروهها به اكران دوم خود رسيدهاند. نگاهي كوتاه به اين 9 فيلم ميتواند همان اتفاق خاص را در عرصه سينماي سال 87 برجسته كند.
زنها فرشتهاند
از 9 فيلم اكران شده در سال 87، پنج فيلم متعلق به فيلمسازان تازهكار و در واقع كار اول يا دوم آنهاست كه با تحليلي خوشبينانه به نظر نميآيد اتفاقي تصادفي باشد. اين رويكرد ميتواند سرآغاز فصلي جديد در سينماي ايران باشد كه اين روزها بسياري اعتقاد دارند حال و روزي خوش ندارد و نسخههاي مختلف براي بهبودش ميپيچند.
از ميان اين نسخههاي متنوع شايد كاربرديترين نسخه توجه به حضور فيلمسازان جوان و تازهكار محسوب شود. حضوري كه ميتواند به مثابه يك هواي تازه يا اكسير حياتبخش به كالبد سينماي ايران وارد شود و اتفاقي را رقم بزند كه همه منتظرش هستيم.
رسيدن به سينمايي پويا و رو به رشد كه در عرصه نو به نو شدن با حفظ احترام به گذشته افقهايي جديد را پيش روي خود متصور شود، نياز به تغيير و تحول دارد و چه بهتر كه اين تازگي با ورود افكار و سلايق متنوع به اين سينما تزريق شود. حضوري كه شايد بتواند حذفهاي متعدد و هميشگي را كمرنگ كرده و رنگي از اميد به افق پيش روي سينماي ايران بدهد.
از ميان فيلمهاي فصل بهار، "دايره زنگي"، "پابرهنه در بهشت" و "قرنطينه" تجربههاي اول كارگردانان تازهكار هستند كه البته هر يك تجربههاي مختلف در عرصه تلويزيون، سينما و فيلم كوتاه داشتهاند. "زنها فرشتهاند" و "همخانه" نيز تجربههاي دوم فيلمسازاني هستند كه توانستهاند به فاصله يكسال دومين فيلم خود را روانه اكران كنند كه اين خود از اتفاقهاي خاص و البته خوششانسي آنهاست!
"دايره زنگي" اولين فيلم پريسا بختآور در سينماست كه پيش از اين در عرصه مجموعه طنز تلويزيوني سابقهاي موفق دارد. مجموعههاي مناسبتي "يادداشتهاي كودكي"، "پشت كنكوريها"، "افزونهخواه كوچك" و طنز "من يك مستأجر نيستم" از كارهاي اين فيلمساز زن است كه البته يك امتياز مهم ديگر هم دارد و آن اينكه همسر اصغر فرهادي فيلمنامهنويس و كارگردان سينما و تلويزيون است.
فرهادي همواره به عنوان مشاور، فيلمنامهنويس يا بازنويس در كارهاي همسرش حضور داشته و اين بار هم فيلمنامه "دايره زنگي" را براي بختآور نوشته كه به تعبير بسياري چند قدم از فيلم جلوتر است. اين فيلم در بخش مهمان بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر تنها يك نمايش داشت و برخلاف انتظارها به اكران عمومي رسيد.
"پابرهنه در بهشت" نخستين فيلم بهرام توكلي است كه سابقه ساخت چند فيلم كوتاه موفق را در كارنامه دارد. فيلمهاي كوتاه "سكوت"، "شيطان"، "ترانهاي براي ارواح كوهستان"، "منطق مطلق اتفاق"، "روايت شتابزده يك داستان ساده با پايان خوش"، مستندهاي "فصل سرد" و "بخش 3" و فيلم نيمهبلند "عقل سرخ" از آثار اين فيلمساز جوان هستند. "پابرهنه در بهشت" در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر در سال 85 به نمايش درآمد.
"قرنطينه" اولين ساخته منوچهر هادي است كه تجربه بازيگري در فيلمهاي "پشت ديوار شب" و "دوشيزه" و دستيار كارگرداني "ازدواج صورتي" و "چهارشنبه سوري" را در كارنامه دارد. اين فيلم در بخش مهمان بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد.
"زنها فرشتهاند" دومين فيلم شهرام شاهحسيني است كه سال گذشته "كلاغپر" را به همين شيوه (بدون نمايش در جشنواره فيلم فجر) روانه اكران سينماها كرد و با توجه به مولفههاي مخاطب پسند و استفاده از زوج آشناي فيلم "آتش بس" فروشي قابل قبول در گيشه داشت.
آتشكار
شاه حسيني فيلمسازي را با دستياري كارگردانان حرفهاي چون مرحوم ملاقلي پور، بهمن قبادي، سيامك شايقي، ابراهيم وحيدزاده و ساخت فيلم كوتاه آغاز كرد. فيلمهاي كوتاه او چون "به طعم خاك" جوايزي را از جشن خانه سينما و جشنواره فيلم كوتاه تهران دريافت كرد.
"همخانه" دومين فيلم سينمايي مهرداد فريد است كه سال گذشته "آرامش در ميان مردگان" را روانه اكران سينماها كرد كه مهجور ماند. فريد سابقه كار مطبوعاتي هم دارد و مدتي سردبير ماهنامه تخصصي "فيلم نگار بود. او فيلمسازي را از دنياي فيلم كوتاه و مستند آغاز كرده است. "همخانه" در بخش مهمان بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد.
به نظر مي آيد اين اتفاق خوش را بايد به فال نيك گرفت و آن را به گونهاي جريانساز مورد تحليل قرار داد. رويكردي كه در حال حاضر با مشخص شدن اكران سوم برخي گروههاي سينمايي هم پيگيري خواهد شد. قرار است "حس پنهان" و "فرزند خاك" به عنوان فيلمهاي اول مصطفي رزاقكريمي و محمدعلي باشهآهنگر نيز پس از "همخانه" و "انعكاس" در گروههاي سينمايي آزادي و استقلال به نمايش درآيند.
مروري بر فيلمهاي اول و دوم فيلمسازان تازه كار كه در سالهاي گذشته ميتوانست با نمايش عمومي جريان ساز باشد ولي از گردونه سينماي ايران خارج شدند، ميتواند اين اتفاق را در اكران سال جديد برجستهتر و تحليلهاي آتي را خوشبينانهتر جلوه دهد.
"رأي باز" اولين ساخته مهدي نوربخش بود كه وقتي در جشنواره فجر چند سال پيش به نمايش درآمد بسياري آن را جريان ساز و فيلمسازش را خوش آتيه دانستند. اما اين فيلم با ساختار تجربي و همه نوآوريهايش از اكران به دور ماند و نوربخش كه دومين فيلمش را در فضايي متفاوت و البته باز هم نامتعارف ساخت؛"عاشق مترسك"، با گذشت چند سال از نتوانسته به اكران عمومي درآورد. كسي از مهدي نوربخش خبر دارد؟
"خواب تلخ" اولين ساخته محسن اميريوسفي كه حضور جهاني گسترده داشت، پس از نمايش در جشنواره فيلم فجر چند سال پيش و داشتن پروانه نمايش اكران نشد. اميريوسفي دومين فيلمش "آتشكار" را ساخت و براي نمايش در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر آماده كرد ولي اين اتفاق هم نيفتاد. "آتشكار" با وجود داشتن پروانه نمايش از اكران فصل بهار سينماها دور ماند، ولي هنوز اميد براي نمايش عمومي آن وجود دارد.
"آدم" اولين ساخته عبدالرضا كاهاني است كه در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد ولي هنوز راهي به اكران سينماها نيافته است. كاهاني دومين فيلمش را با نام "آنجا" هم ساخت ولي اين فيلم نه در جشنواره فجر بيست و ششم به نمايش درآمد و نه پروانه نمايش عمومي گرفت. هر چند كاهاني در صدد ساخت سومين فيلمش است.
"گناه من" اولين ساخته مهرشاد كارخاني عكاس حرفهاي سينماي ايران است كه در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و هنوز راهي اكران نشده است. كارخاني در جشنواره فجر امسال با فيلم "ريسمان باز" حضور داشت كه اميد اكران فيلم دوم او در سال 87 ميرود.
"عصر جمعه" اولين فيلم بلند سينمايي مونا زنديحقيقي است كه با تجربه دستياري فيلمسازاني چون رخشان بنياعتماد، كيانوش عياري و احمد اميني به حيطه سينماي بلند وارد شد. اين فيلم در بيست و چهارمين جشنواره فجر به نمايش درآمد و در چند جلسه نقد و بررسي دانشجويي به نمايش درآمد. "عصر جمعه" با داشتن پروانه نمايش از اكران عمومي به دور مانده است.
عصر جمعه
"جزيره آهني" اوين ساخته محمد رسولاف است كه تجربه دستياري رسول صدرعاملي را دارد و مستندهاي "گاگومان" و "باد دبور" را ساخته است. در فاصله اين دو مستند، رسولاف اولين فيلم بلند سينمايي خود را ساخت كه نه در جشنواره فجر آن سال به نمايش درآمد و نه ...
"ساكنين سرزمين سرزمين سكوت" اولين ساخته سامان سالور است كه چند دوره گذشته جشنواره فجر به نمايش درآمد و راهي به اكران نداشت. او سپس "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين" و "ترانه تنهايي تهران" را ساخت كه فيلم اول با وجود مورد توجه قرار گرفتن در جشنوارههاي جهاني هنوز اكران نشده است. جديدترين فيلم او در بخش دوهفته كارگردانان كن شصت و يكم به عنوان نماينده سينماي ايران حضور داشت.
"يك شب" اولين ساخته بازيگر مطرح سينماي ايران نيكي كريمي است كه در فجر بيست و چهارم به نمايش درآمد و سرنوشت فيلمهاي قبل را پيدا كرد. كريمي پس از آن "چند روز بعد" را ساخت كه پس از نمايش در فجر بيست و پنجم هنوز خبري از اكران عمومي هيچكدام از اين دو فيلم نيست.
يکشنبه 5 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]