تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814286806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساماندهي پسماندهاي كشاورزي و روستايي در استان مركزي عزم جدي مي‌طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ساماندهي پسماندهاي كشاورزي و روستايي در استان مركزي عزم جدي مي‌طلبد
داخلي. اجتماعي. پسماندهاي‌كشاورزي
جمعي از مسوولان و دست اندركاران امور كشاورزي و محيط زيست استان مركزي بر اين باورند كه مديريت علمي براي پسماندهاي كشاورزي و روستايي در اين استان وجود ندارد و دفع سنتي و پراكندگي آنها در محيط معضلات را در بهداشت محيط و نازيبايي چهره روستاها ايجاد كرده است.

آنان افزودند: اگرچه در بخشهايي از پسماندها ، كود و سموم كشاورزي به صورت مجزا مديريتهايي اعمال مي‌شودامامي‌طلبد بايك مديريت جامع علمي برنامه هدفمندي در ساماندهي پسماندهاي كشاورزي و روستايي استان لحاظ شود.

سرپرست حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت:بر اساس قانون مديريت پسماندها ، ساماندهي پسماندهاي كشاورزي در روستاها برعهده سازمان جهاد كشاورزي است كه تامنون اقدام موثري در اين بخش از طريق كارگروه پسماندهاي استان دنبال نشده است.

"حميدرضا جلالوندي" افزود: طبق قانون مذكور سازمان جهاد كشاورزي موظف به شناسايي، طبقه‌بندي، جمع آوري ، حمل و نقل، دفع و بازيافت پسماندهايي نظير مصرف و مديريت كود و سم، آقات نباتي، خاشاك و سرباره‌هاي كشاورزي، فضولات دامي و احشام ناشي از كشتارهاي پراكنده در روستاها است.

وي گفت: در كارگروه پسماند استان در خصوص تعيين محل انباشت و مديريت زباله‌هاي صنعتي و ويژه و محل دفع و بازيافت زباله‌هاي شهري اكثر مناطق شهري استان تصميم‌گيري شده و براي پسماندهاي بيمارستاني نيز تصميماتي از سوي دانشگاه علوم پزشكي اراك در دست پيگيري است.

وي افزود: جمع‌آوري و دفع زباله‌هاي خانگي روستايي‌استان نيز فاقد چارچوب و استراتژي بود كه اخيرا با همكاري شوراهاي اسلامي و دهياريها ساماندهي‌آن آغاز شده است.

كارشناس سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي در اين زمينه گفت: درحال حاضر پنج ميليون واحد دامي در استان مركزي وجود دارد كه ‪ ۷۰‬درصد آنها در قالب سنتي و ‪ ۳۰‬درصد به صورت صنعتي است.

"جوادفراهاني" افزود: با توجه به نياز يك ميليون و يكصد هزار تني علوفه خوراكي براي دامهاي استان برآورد مي‌شود كه سالانه حدود ‪ ۱۵۰‬هزار تن فضولات دامي در استان توليد شود كه اكثر آن به مصرف كشاورزي و سوخت مي‌رسد.

وي گفت:فضولات دامي در روستاها به مدت حداقل شش ماه دپو مي‌شود تا تخم علفهاي هرز آن سبز شده و براي استفاده در مزارع آماده شود و اين مساله ممكن است آلودگي محيطي ايجاد كند.

وي افزود: طي چندسال اخير درمجتمع دامپروري تلخاب فراهان كه‌شامل ‪۱۲۵‬احد دامي است بحث فناوري بيوگازازفضولات دامي مطرح شد كه توجيه اقتصادي نداشت.

وي گفت: گاز حاصله از اين روش براي يك پالايشگاه كوچك كفايت مي‌كرد اما هزينه سنگين پنج ميليارد ريالي در ايجاد خط توليد داشت.

وي افزود: در دنيا طرحي براي توليد كرم خاكي در تغذيه آبزيان از كودهاي آلي مطرح است كه هنوز در استان كار جدي در اين بخش نداريم.

وي گفت: ‪ ۷۰‬روستا از يكهزار و ‪ ۴۴۰‬روستاي استان مركزي به صورت حرفه‌اي در مشاغل دامپروري اشتغال دارند كه فضولات حاصله‌واحدهاي دامي آنها نيازمند ساماندهي است.

رييس سازمان جهادكشاورزي استان مركزي نيز در اين خصوص گفت: درحال حاضر مديريت علمي بر توزيع كود شيميايي و سموم نباتي طبق الگوهاي محاسباتي موجود در استان اعمال مي‌شود و تمام تلاش سازمان جهادكشاورزي در جايگزيني روشهاي بيولوژيك و طبيعي در مبارزه با آفات به جاي سموم و كود شيميايي است.

دكتر "نادرقلي ابراهيمي" افزود: طي دهه اخير به جاي مصرف سموم شيميايي در مبارزه با آفت كرم گلوگاه انار از روش زنبور تريكوگرام استفاده شده كه بسيار هم موفق بوده است.

وي افزود: جايگزيني فضولات حيواني و گياهي به عنوان كمك تغذيه كشاورزي از ديگر برنامه‌هاي جهاد كشاورزي استان است.

وي گفت: متاسفانه بخشي از مديران و كشاورزان تصور مي‌كنند كه استفاده بيشتر كودهاي فسفانه در افزايش محصول موثر است در حاليكه روال كار در سازمان جهاد كشاورزي توجه به فيزيك خاك و شرايط اقليمي است.

وي ، سوق دادن دانش اموختگان بخش كشاورزي و دامي استان به سمت مبارزه طبيعي و بيولوژيكي با آفات و تغذيه مزارع با كودهاي دامي و گياهي را از برنامه‌هاي در دست انجام استان دانست. ك/‪۴‬
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن