تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807477147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كهنه حصار ، سرزمين زخمهاي كهنه در حصار سرد دردمندي (‪(۲‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "كهنه حصار" ، سرزمين زخمهاي كهنه در حصار سرد دردمندي (‪(۲‬
داخلي. اقتصادي. گزارش. كهنه‌حصار.

سعيده كه ‪ ۲۱‬سال دارد گفت كه تا كلاس پنجم بيشتر درس نخوانده است و پدرش اجازه نمي‌دهد براي ادامه تحصيل به گل تپه روند.

وي اضافه كرد كه در اين روستا ‪ ۲۰‬دختر هم سن و سالش هستند كه مي‌توانند در منزل درس بخوانند و امتحان بدهند.

آنها تنها معلمي در روستا مي‌خواهند كه در زماني از سال به آنجا آمده و از آنها امتحان بگيرد.

سعيده به قدري مشتاق درس خواندن بود كه حاضر شد حتي براي درس خواندن به همدان و ياگل تپه برود و در آنجا امتحان بدهد.

‪ ۹۰‬درصد مردم روستايي آق بلاق مرشد زير پوشش كميته امداد هستند و دو ماه يك بار از ‪ ۵۰‬تا ‪ ۱۰۰‬هزار تومان كميته به آنها مستمري مي‌دهد.

در اين روستا خانواده‌اي ساكن بود كه تنها داراييشان يك راس گاو عاريتي بود كه يكي از اهالي روستا به آنها سپرده بود و آنها از شيرش استفاده مي كردند.

رمضان ‪ ۸۹‬ساله چهار هكتار زمين داشته كه پسرش براي امرار معاش آن را فروخته و الان هم از طريق چوپاني براي مردم گذران زندگي مي‌كنند.

يكي از اعضاي شوراي اسلامي روستايي آق بلاق مرشد ما را مهمان خانه‌شان كرد تا مستمع مشكلات روستايشان باشيم.

شيريني تعارف كردند هر چند كه تازه نبود اما شيرينيش بوي زندگي و نشاط مي‌داد.

"ولي‌الله زبرجدي‌درخشان"، گفت: بيشتر روستائيان منطقه در فقر به سر مي‌برند به طوري كه ‪ ۹۰‬درصد آنها زير پوشش كميته امداد هستند.

وي مي‌افزايد: دراين روستا دانش‌آموزان دختر و پسر تنها قادرند تا پنجم ابتدايي درس بخوانند و امكان ادامه تحصيل براي آنها در روستاهاي اطراف وجود ندارد.

وي ادامه داد: مردم روستا تنها برق دارند و آب شرب از طريق يك چشمه تامين مي‌شود.

وي از پيگيري براي بهره‌مندي مردم روستا از آب شرب سالم و شبكه گازرساني و تلفن خبر داد.

وي اظهار داشت : با وجود مراجعه به نماينده مردم كبودراهنگ و بهار در مجلس و ارائه مشكلات مردم هيچ گونه پاسخي دريافت نكرده است.

وي گفت: خشكسالي امسال خسارات زيادي به كشاورزان زده و قادر به تامين علوفه دام هايشان هم نيستند.

در خانه‌هاي اين روستاييان كه خو دهيچ نداشتند صندوق صدقات هم بود كه هر چند خود نيازمندند ولي باز به فكر نيازمند تر از خود بودند.

داشتيم بر مي‌گشتيم كه فردي به سرعت از پشت سرمان آمد و نامه‌اي به من داد كه مخاطبش رييس جمهوري بود.

نامه متعلق به دختر ‪ ۲۶‬ساله‌اي بود كه سه سال از آغاز زندگيش گذشته بود ولي به دليل مشكلي كه داشت و از آن بطور دقيق نام نبرد نمي‌توانست بچه دار شود.

او از فشار همسر و خانواده همسرش نوشته بود كه بايد بچه بياورد ، از رييس جمهوري خواسته تا به مشكلش رسيدگي كند.

نوشتن از مشكلات مردم اين دو روستا و روستاهايي از اين قبيل ساعتها هم زمان ببرد باز تمام شدني نيست ولي هر چند اين شرح وصف و حالي چند از كساني بود كه بي‌صبرانه مشتاق عمل مسوولان به وعده‌هايي هستند كه به آنها داده شده است.

آنها چشم به راه مسوولان هستند تا به وعده‌هايي كه داده‌اند عمل كنند، اميد مي‌رود كه باري از مشكلاتشان كاسته شود.

اي كاش مي‌دانستي و مي‌فهميدي ذره‌اي درد و رنجي كه مردمان چشم انتظار اين روستا چشيده‌اند.

زبان به بيان درد دردمنداني كه چند ساعتي مهمانشان بوديم گشوديم و سراغ از مسوولان محلي گرفتيم تا بايدهاي اين مردم را بدانيم و از آنچه دولت برايشان كرده خبري بگيريم.

امام جمعه شهرستان كبودراهنگ با اشاره به حضور سرزده رييس جمهوري در بين مردم روستاي كهنه حصار گفت: رييس جمهوري در جريان اين حضور از نزديك با محروميتهاي منطقه آشنا و تدابير خوبي در رفع آنها اتخاذ كرد.

"حجت‌الاسلام "يوسف بيات"، افزود: اين تصميمها در روند سياستگذاري مسوولان ارشد استان و مقامات محلي در بهبود وضعيت روستاييان منطقه تاثيرگذار خواهد بود.

وي اضافه كرد: عمده مشكل مردم روستاي كهنه حصار و روستاهاي همجوار دوري از مركز شهرستان و نبود واحدهاي توليدي در منطقه است.

وي افزود: هم اكنون جوانان بسياري در اين روستاها بيكار هستند كه نياز است دولت با ايجاد واحدهاي توليدي گام موثري در اشتغالزايي آنها بردارد.

وي گفت : عمده مشكلات روستاييان منطقه فقر فرهنگي است كه متوليان و مديران دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط بايد با تدوين برنامه‌هاي مناسب فرهنگي نسبت به ارتقاي اين فرهنگ اقدام كنند.

بخشدار گل تپه گفت: مردم روستاي كهنه حصار در تمامي صحنه‌ها حضور داشته و كمكهاي نقدي خوبي در دوران جنگ تحميلي داشتند كه اهداي يكباره ‪ ۶۰‬راس گوسفند از جمله اين موارد است.

"محمدتقي خدابنده‌لو"، برخورداري روستا از سه هزار هكتار اراضي را متذكر شد وافزود: ‪ ۴۷۰‬هكتار آن موقوفه است كه اگر قرار به واگذاري است به اهالي خود روستا واگذار شود.

وي ادامه داد: از ‪۸/۵‬هكتار زميني كه قرار بود به هر كدام از خانوارهاي روستا داده شود تاكنون هفت هكتار داده شده و با توجه به اين كه ممر درآمد ‪ ۹۵‬درصد مردم روستا از راه كشاورزي است لازم است مابقي اراضي نيز تعلق يابد.

بخشدار گل تپه، از نبود راه آسفالته به عنوان مهمترين مشكل روستاييان كهنه حصار و روستاهاي پيراموني نظير "آق بلاق مرشد" نام برد.

وي افزود: بخش گل تپه به وسعت يك شهرستان بوده ولي نبود راه روستايي مناسب باعث شده كه از مزيتهاي بخش كشاورزي و دامپروري مناطق روستايي تابعه اين بخش بهره مناسبي به عمل نيايد.

وي عامل اصلي توسعه پيدا نكردن روستاهاي تابعه گل تپه را نبود همين راه آسفالته عنوان كرد و اظهار داشت: بخشي از توليد روستاييان به دليل نبود راه آسفالته مناسب تلف مي‌شود.

وي يادآوري كرد: ساكنان روستاي كهنه حصار خود از بهترين بافندگان فرش دست بافت در استان حتي در كشور هستند كه به دليل دوري راه و نيز نامناسب بودن راه‌هاي ارتباطي روستايي تمايل زيادي به اين كار ندارند.

وي توضيح داد: زماني اينها مي‌توانستند با بافت فرش نيازمنديهاي معيشتي را تامين كنند ولي به دليل نبود راه دسترسي مناسب براي انتقال توليدات براي عرضه و فروش در مناطق شهري از يك سو و نيز هزينه بر بودن اين كار در زمان حاضر عده بسيار محدودي تمايل به اين كار دارند.

بخشدار گل تپه ، نبود درآمد كافي را عمده دليل مهاجرت روستاييان منطقه به شهر دانست و گفت: نياز است كه با ايجاد واحدهاي توليدي و صنعتي ضمن اشتغالزايي براي جوانان و افراد بيكار منطقه به رونق و توسعه آن نيز كمك كرد.

وي روستاي كهنه حصار را از محرومترين مناطق روستايي گل تپه نام برد و افزود: هم‌اكنون از ‪ ۵۰۰‬نفر جمعيت روستا، ‪ ۱۷‬درصد بيكار هستند كه هيچ گونه منبع درآمدي نز ندارند.

وي تعداد جوانان روستا را ‪ ۳۰‬درصد جمعيت آن ذكر كرد و اظهار داشت : با اشتغالزايي براي جوانان زمينه‌هاي توسعه روستا نيز فراهم خواهد شد.

خدابنده‌لو درباره وضعيت بهداشتي روستا نيز خاطرنشان كرد: در هر كدام از روستاهاي كهنه حصار و آق بلاق مرشد تنها يك خانه بهداشت وجود دارد كه در آنها يك بهيار شاغل هستند.

وي گفت: يكي از نيازهاي اساسي مردم اين روستاها نداشتن آب شرب سالم و لوله كشي است كه ساكنان روستا را با گرفتاريهاي زيادي مواجه كرده است.

رييس كميته امداد امام خميني(ره) گل‌تپه گفت:هم‌اكنون ‪۲۵‬درصد جمعيت‌روستايي اين بخش كه ‪۱۲/۹‬درصد جمعيت بخش را شامل مي‌شود زير پوشش خدمات اين نهاد هستند.

"محمد نوشادي"، افزود: يك هزار و ‪ ۳۵۰‬نفر از جمعيت روستاهاي تابعه بخش گل تپه در قالب يك هزار و ‪ ۳۵۰‬خانوار زير پوشش كميته امداد هستند.

وي ادامه داد: هم‌اكنون در روستاهاي كهنه حصار و آق‌بلاق مرشد حدود يك هزار نفر سكونت دارند كه از اينها تنها ‪۳۸‬خانوار زير پوشش خدمات اين نهاد قرار دارند.

وي گفت: ديم بودن اراضي باعث شده كه در مواقع كمبود بارندگي و خشكسالي روستاييان كه عمده درآمد آنها از اين راه است درآمد كافي عايدشان نشود.

وي ادامه داد: وجود واحدهاي توليدي و صنعتي در روستاي كهنه حصار و دهستانهاي اطراف راه موثري است كه مي‌تواند رفع محروميت و ايجاد اشتغال كند.

وي افزود: نداشتن درآمد كافي باعث شده كه شاهد مهاجرت روستاييان به مناطق شهري باشيم.

وي گفت: با اين وجود در دو سال گذشته و با كمك‌هاي حمايتي كميته امداد از حجم مهاجرتهاي روستاييان كاسته شده است.

نوشاد اضافه كرد: وامهاي خودكفايي اين نهاد در كنار كارهاي فرهنگي تمايل روستاييان براي اقامت در روستاهاي خود را افزايش داده است.

ادامه دارد
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 801]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن