تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814286848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كهنه حصار همدان ، زخمهاي كهنه در حصار سرد دردمندي (‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "كهنه حصار" همدان ، زخمهاي كهنه در حصار سرد دردمندي (‪(۱‬
داخلي. اقتصادي. گزارش. كهنه‌حصار.

گاه برخي حوادث به علت اهميت، مبناي زمان برخي مردمان قرار گرفته و روند زماني را به بعد يا قبل از آن اتفاق تقسيم و تعبير مي‌كنند، مردم روستاي "كهنه حصار" همدان نيز زمان را به بعد و قبل از سفر رييس جمهوري به اين سامان تقسيم كرده‌اند.

در هفته‌هاي اخير در ادبيات روزمره كهنه حصاري‌ها عباراتي مانند "دو روز قبل از آمدن احمدي نژاد" ، "سه روز بعد از حضور رييس جمهوري" از بسامد بالايي برخوردار شده است.

آنان اميدوارند اين روز بهاري "عصر پنجشنبه ارديبهشت ‪ "۸۷‬به مبناي توسعه و محروميت زدايي از روستاي خاك و خل گرفته آنان نيز باشد.

عصر پنجم ارديبهشت، زماني كه رييس جمهوري سرزده در كهنه حصار حضور پيدا كرد مردم روستا در مزارع زرد ديم و خشكسالي زده خود به دنبال كورسوي اميد به آسمان مي‌نگريستند.

آنان سفر رييس جمهوري را انتظار نمي‌كشيدند كه سامان آنان از اين دست حوادث را كم به ياد دارد.

امااز آن روز بهاري به بعد تلالو اميد در روستا نوازشگر چشم و حس مي‌شود اگرچه كهنه حصارها متصف به فرهنگ سادگي و اصالت هستند براي آنان جنبه ميزباني بيشترين و باارزشترين بخش حضور هيات دولت در كهنه حصار است.

كهنه حصاريها از چهارم ارديبهشت به بعد با اعتماد به نفس بيشتري از جايگاه و سابقه روستا و همچنين آينده آن سخن مي‌گويند.

اميد به ماندن آباد كردن در دل كهنه حصاريها جوانه زده و آنها اين همه را از سفر رييس جمهوري مي‌دانند.

كهنه حصار از توابع شهرستان كبودراهنگ از جمله محرومترين روستاهاي همدان است و يا به تعبير فرماندار كبودرآهنگ "سمبل محروميت و دورافتادگي است ".

همين خصيصه به‌همراه دورافتادگي آن از مركز باعث شده بود كه برنامه‌ريزان سفر هيات دولت و رييس جمهوري به همدان اين روستا را به عنوان محل ديدار دكتر احمدي نژاد با محرومان روستايي اين استان انتخاب كرده بود.

استاندار همدان مي‌گويد: اگرچه كهنه حصار توسط خود تيم هماهنگ‌كننده سفرهاي رياست جمهوري انتخاب شد اما دستور و تاكيد رييس جمهوري شامل محروميت زدايي از همه روستاهاي استان مي‌شود.

دكتر بهروز مرادي اضافه مي‌كند: دولتي كه عدالت و ايجاد توازن در برنامه‌هاي توسعه جويانه را رويكرد جدي خود عنوان كرده است وجود محروميت در روستاها به عنوان مراكز توليد را نمي‌پذيرد.

وي خاطر نشان كرد: سفر رييس جمهوري به اين روستا در واقع تاكيدي بر تلاش و اهتمام به محرووميت زدايي همه روستاهاي استان است.

وي ابراز اميدواري كرد كه در آينده نزديك كهنه حصار به سمبل رشد و توسعه و توجه به مناطق محروم مبدل شود.

سفر رييس جمهوري و همراهان او ، كهنه حصار را محاق فراموشي به درآورد و به يك موضوع كارهاي عمراني و البته فعاليتهاي خبري مبدل كرد.

گروه خبري ايرنا نيز بعد از سفر رييس جمهوري تاكنون چند بار به اين روستا سفر كرده و پاي دردل و خواسته‌هاي مردم نشسته و طرحهاي توسعه و محروميت زدايي مسوولان را پيگيري خبري كرده است.

روستاي كهنه حصار در آخرين محدوده شهرستان كبودرآهنگ و استان همدان با مسيري ‪ ۱۳۰‬كيلومتري كه بخشي از آن خاكي است به شهر همدان وصل مي‌شود.

كهنه‌حصار به داشتن مردماني سختكوش ، قانع و متعبد مشهور است كشاورزي و دامپروري در حد خود مصرفي معيشت قليل مردم اين روستا را تامين مي‌كند.

فقر و مهاجرت جمعيت كهنه حصار را بسيار كمتر از گذشته كرده به نحوي كه درحال حاضر ‪ ۱۲۰‬خانوار با ‪ ۷۰۰‬نفر جمعيت هنوز در مقابل سختيها مقاومت كرده و سامان و كاشانه خود را ترك نكرده‌اند.

كهنه حصار سه هزار هكتار زمين عمدتا ديم دارد كه مالكيت بيشتر آن متعلق به افرادي است كه روستا را ترك كرده‌اند.

خانه‌هاي كاهگلي محوطه و معابر فاقد جوي و جدول و مملو از زباله‌هاي خانگي و دامي دورنماي كلي كهنه حصار را در روزي بهاري اما پر گرد و غبار تشكيل مي‌دهد.

كهنه حصاريها محروم اما ميهمان نواز هستند اين را رييس جمهوري مي‌داند و ما نيز كه در هفته بعد از وي به اين روستا آمده‌ايم حس مي‌كنيم.

تنها دارايي روستاييان كهنه حصار چند هكتار زميني بود كه به گفته "حسين زارعي " ،يكي از اهالي روستا، امام خميني (ره) در سالهاي اوايل انقلاب به آنها هديه كرده بود.

به خانه‌اي رفتم كه تنها داراييشان دو گليم و دو اتاق كوچك بود كه هشت نفر را در خود جاي داده بود.

خواهر مرد خانه هم يكي از اهالي آن خانه بود كه وقتي به اتاق سرد و مرطوبش پاگذاشتم شايد تا ديروز وصف حالشان را شنيده بودم اما اين بار خود نظاره‌گر رنجي به اين بزرگي بودم.

سن و سالش را گفت باورم نشد، او تنها ‪ ۱۷‬سال بيشتر نداشت ولي روزگار و سختي‌اش به قدري رنجور و فرسوده كرده كه چهره‌اش به مثال افراد ميانسال بيشتر مي‌ماند.

در اتاقش تنها يك والور با شعله‌اي زرد و نحيف داشت و يك گليم كه از فرط كهنگي بسيار نازك شده بود تنها معبر نور اتاق جاي خالي لوله بخاري در سقف چوب خانه است كه حتما در زمستان به جاي نور دود از آن رو به بالا مي رود.

دختر جوان رو به ما كرد و گفت : "برادرم گفته كه بايد از خانه‌اش بروم من كه چيزي و جايي ندارم جز برادرم".

"هر روز از اون چيزي كه خودشان مي‌خورند و مشتي قند و چاي برايم مي‌آورند تا روزگارم بگذرد."
ديدن اين وضعيت رنجور است هر چند تلاش و روحيه آنها نيز عبرت آموز ما اين قناعت توجيهي براي بي‌تفاوت گذاشتن نيست.

برادر نيز روزگاري بهتر ندارد ساليانه چهار هكتار زمين ديم زير كشت مي برد كه دربهترين حالت چهار تن گندم برداشت مي‌كند كه با حذف هزينه‌هاي كارگر ، تراكتور ، حمل و نقل گندم و بذر سال بعد، حدود ‪ ۳۰۰‬هزار تومان براي معاش يكساله خانوار ‪ ۷‬نفره آنها مي‌ماند.

البته دار قالي و گليمي در گوشه اتاقي محقر اما تميز نشان مي‌دهد كه كدبانوي خانه نيز در تلاش براي كمك به معاش خانوار است.

قالي بافي تنها مشغله "فرنگيس" نيست، وي روز را از ساعت چهار صبح با آماده كردن خمير ، دوشيدن چند راس دام امانتي شروع مي‌كند.

تا بعد از ظهر كار فيزيكي زراعت و خانه داري روستايي را به سامان رسانده و در فاصله بعد از ظهر تا غروب قالي بافي مي‌كند او هيچ هزينه سرباري جز قليلي براي لباس به خانوار تحميل نمي‌كند.

از آنها دردمندتر نيز هست ، هر چقدر كوبه در را كوفتيم كسي بيرون نيامد به ناچار وارد خانه شدم دختر كوچكي از راه پله خشتي باريكي در بالاخانه منزل پايين آمد و سلام كرد.

گفت " پدر ومادرش خانه نيستنداما خواهر بزرگش مي‌تواند به سوالاتمان جواب دهد."
زهرا كه ‪۱۹‬سال بيشتر نداشت گفت "دو سال است كه ازدواج كرده ولي به دليل اعتياد همسرش از او جدا شده و حال در كنار پدر و مادر خود در روستا زندگي مي‌كند."
در خانه‌شان چيزي جز چند قلم جهيزيه دختر وجود نداشت آن‌ها هم كهنه و زوار در رفته‌اند.

وقتي از شغل و درآمد پدرش پرسيديم گفت چاه‌كن است و به غير از سه ماه فصل زمستان كه كاري برايش وجود ندارد درآمد ديگر ماه‌هاي سالش حتي به سالي ‪ ۱۵۰‬هزار تومان هم نمي‌رسد."
دو خواهر كوچكش منتظر دستان مهرباني بودند كه عروسك كوچكي را مهمان آغوش و خانه سردشان كند اما دريغا كه هيچ كس حالي از آنان نپرسيده بود.

شايد براي كساني كه زندگي بدون اجاق گاز و يخچال و فرش و چيزهايي از اين قبيل ناممكن مي‌نمايد تصور اينگونه زندگي بسيار سخت باشد ولي همين‌ها در خانه‌هاي كوچكشان كه چيزي هم درونشان نبود با محبت و اميد زندگي مي كردند.

يكي از اهالي اين روستا كه پنج دختر داشت سختي روزگار چنان او را درمانده كرده بود كه از تهيه جهيزه براي دخترش كه از زمستان گذشته به عقد يكي از پسران روستاي همجوار درآمده است ، عاجز بود.

يكي از اهالي روستا ما را به خانه‌اي برد كه سقفش فرو ريخته بود و به ناچار در جاي كوچكي كه بيشتر به محل نگهداري دام مي‌ماند با دو پسر كوچك و همسر جوانش زندگي مي‌كرد.

او كه ‪ ۴۰‬سال دارد و براي ديگر روستاييان دام نگهداري مي‌كند، مي‌گويد:
"اگر دولت به من وامي بدهد مي‌توانم با خريدن چند راس دام مخارج زندگي و امرار معاش خود و خانواده‌ام را دربياورم."
در دو كيلومتري روستاي كهنه حصار روستايي است به نام "آق بلاق مرشد"، كه حدود ‪ ۱۲۰‬خانوار و ‪ ۷۰۰‬نفر جمعيت دارد.

نزديكي روستا و شنيدن وصف حال روستاييان آن از زبان كهنه حصاريها ما را بر آن داشت تا گذري به اين روستا داشته باشيم.

در اين روستا دختران و پسران تنها قادر به تحصيل تا پنجم ابتدايي بودند و خانواده‌ها درآمد كافي براي ادامه تحصيل فرزندانشان كه بايد به بخش گل‌تپه براي اين كار بروند نداشتند.

‪۱۱۳۹‬
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 604]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن