تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815302268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرورش شترمرغ در استان اردبيل ، استعدادها فراوان اما سرمايه‌گذاري اندك


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پرورش شترمرغ در استان اردبيل ، استعدادها فراوان اما سرمايه‌گذاري اندك
داخلي. اقتصادي. دام و طيور. شترمرغ.

پرورش شتر مرغ در اردبيل به عنوان مستعدترين نقطه ايران در زمينه اين صنعت هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هنوز بسياري از ساكنان اردبيل اطلاع ندارند كه گوشت شترمرغ به‌عنوان مرغوب‌ترين منبع پروتييني قابل مصرف است و شايد معدودي از مردم اين استان در طول زندگاني خويش از گوشت اين پرنده ارزشمند و بسيار مفيد ميل كرده باشند.

با كمال تاسف آنگونه كه در رسانه‌هاي كشورمان نسبت به اقلام خوراكي فاقد ارزش غذايي تبليغات مي‌شود مزاياي فرآورده‌هاي اين پرنده بسيار مفيد حتي حجم بسيار اندكي از اين تبليغات را به خود اختصاص نداده‌اند.

كارشناسان مي‌گويند: شتر مرغ به‌عنوان يكي از مهمترين عجايب آفرينش از جمله معدود طيوري است كه تمام اجزاي بدن آن قابل استفاده است و به دور ريخته نمي‌شود.

مقاومت اين حيوان در مقابل گرماي ‪ ۵۰‬درجه سانتي‌گراد بالاي صفر و سرماي ‪ ۳۰‬درجه سانتي‌گراد زير صفر اين پرنده را در رديف طيور بسيار مقاوم از اين لحاظ قرار داده است و ايستادگي آن در برابر ناملايمات طبيعي و كمبود آب و غذا همانند شتر مثال زدني مي‌باشد.

يك شتر مرغ در شرايط عادي ‪ ۶۰‬تا ‪ ۷۰‬سال عمر مي‌كند و يك شتر مرغ ميانسال بين ‪ ۱۵۰‬تا ‪ ۱۷۰‬كيلوگرم وزن دارد و طول گام‌هاي آن هنگام دويدن كه سرعت آن گاهي از ‪ ۸۰‬كيلومتر در ساعت فراتر مي‌رود به پنج متر مي‌رسد.

رييس اداره پرورش طيور و زنبور عسل سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل مي‌گويد: گوشت شترمرغ خواص گوشت سفيد را دارد كه به‌دليل پايين بودن ميزان كلسترول موجود در آن هيچ ضرري براي انسان ندارد.

حميد افشاري ، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : پوست شتر مرغ كه شش برابر مقاوم‌تر از پوست گاو مي‌باشد به‌عنوان مرغوب‌ترين چرم در صنعت ساخت كيف و كفش كاربرد دارد و از پر اين حيوان علاوه بر استفاده در كارهاي زينتي به خاطر خواص الكتريكي آن در صنعت الكترونيك استفاده مي‌شود.

او گفت : تخم اين پرنده كلسترول بسيار پايين دارد و قابل مصرف است و چربي شترمرغ نيز در ساخت وسايل آرايشي گران قيمت كاربرد دارد.

وي افزود : مهمترين مزيت پرورش شترمرغ هزينه بسيار پايين نگهداري آن هم از لحاظ تغذيه و هم از نظر مكان نگهداري است.

وي مي‌گويد : اين پرنده در زمين‌هاي باير و غيرقابل كشت نگهداري مي‌شود و غذاي عمده آن علف ، يونجه و شبدر است اما از غلاتي نظير گندم ، جو و ذرت هم تغذيه مي‌كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، افشاري افزود : علاقه‌مندان به پرورش شترمرغ بايد با برنامه‌ريزي اصولي در اين صنعت سرمايه‌گذاري كنند و در زمينه بازاريابي و آينده‌نگري در توليد ، بهره‌گيري از كارشناسان مجرب براي بهبود وضعيت توليد ، استاندارسازي و بسته‌بندي مناسب بطور كامل تلاش و دقت نمايند.

وي افزود : طول دوره بهره‌برداري مناسب از شتر مرغ پنج تا ‪ ۲۵‬سال است و در هر سال تا سقف ‪ ۸۰‬تخم مي‌توان گرفت كه در صورت مديريت مناسب ‪ ۵۰‬درصد آن مي‌تواند به جوجه تبديل شود.

او گفت : بر خلاف ساير طيور قابل مصرف مكاني به نام مركز تهيه جوجه پرواري استاندارد شتر مرغ در ايران وجود ندارد.

وي افزود : هدايت غير هدف‌مند اين صنعت از سوي بعضي توليدكنندگان سبب روي آوري واحدهاي مادر و پرواري به توليد جوجه يك روزه و فروش آن به لحاظ كسب سود فراوان شده است و تداوم اين روند مانع از درخشان شدن آينده اين صنعت خواهد شد.

او گفت : بهترين نژاد شتر مرغ‌ها براي تخم‌گذار كردن آن‌ها از نژاد موسوم به گردن مشكي آفريقايي و براي شتر مرغ‌هاي پرواري نژاد گردن قرمز اروپايي و آمريكايي است و معاونت امور دام و طيور سازمان جهاد كشاورزي در تلاش است تا در آينده از نژاد مناسب و سازگار با منطقه وارد بازار كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا سابقه سرمايه‌گذاري در زمينه اين صنعت در ايران از ‪ ۱۲‬سال فراتر نمي‌رود و در استان اردبيل هم از سال ‪ ۱۳۸۰‬به بعد اركان اوليه آن شكل گرفته است.

در زمان حاضر يك واحد پرورش شتر مرغ در شهرستان كوثر با ظرفيت ‪ ۲۷‬قطعه ، يك واحد مادر در شهرستان بيله‌سوار به ظرفيت ‪ ۴۰‬قطعه و يك واحد به ظرفيت ‪ ۱۰۰‬قطعه هم در شهرستان گرمي فعال مي‌باشند.ك‪۴‬
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1487]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن