تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815302956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سودجويان و دلالان به افزايش قيمت برنج در مازندران دامن مي‌زنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سودجويان و دلالان به افزايش قيمت برنج در مازندران دامن مي‌زنند
داخلي. اقتصادي. كشاورزي. برنج. مازندران.

كارشناسان كشاورزي وبازار برنج معتقدند: سودجويان و برخي دلالان با سوء استفاده از خبرهاي مربوط به خشكسالي و مسايل جهاني توليد و بازار بين المللي برنج، با احتكار اين محصول قيمت آن را به چند برابر افزايش داده‌اند.

كارشناسان كشاورزي مازندران، بزرگ جلوه دادن مسايل خشكسالي، برنامه ريزي‌هاي جديد كشورهاي صادركننده برنج وافزايش جهاني قيمت اين كالا و حذف كالابرگ برنج از سبد خانواده را از ديگر عوامل افزايش قيمت برنج و كاهش غير عادي عرضه آن عنوان مي‌كنند.

در همين حال رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران افزايش قيمت برنج را ناشي از بازار كاذبي كه دلالان و سودجويان بوجود آوردند، دانست.

"عنايت‌الله تورنگ " به خبرنگار ايرنا گفت : البته عدم صادرات برنج توسط كشورهاي صادركننده برنج همانند تايلند و ويتنام نيز تاثير گذار بوده است.

وي با اشاره به اينكه پارسال در توليد برنج كاهش نداشته‌ايم ، ادامه داد: در سال جاري خشكسالي نمي‌تواند تاثير زيادي در توليد بگذارد زيرا بانوبت بندي و استفاده بهينه از منابع آب زير زميني كمبود آب را جبران خواهيم كرد.

" تورنگ" گفت: امسال كشاورزان زودتر از سال گذشته نشا كاري را آغاز كردند به طوريكه اكنون افزون بر ‪ ۳۵‬تا ‪ ۴۰‬درصد نشاكاري‌ها انجام شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران پيش بيني كرد امسال يك ميليون و ‪ ۴۰۰‬هزار تن شلتوك برنج در استان توليد شود.

"عزيزالله شهيدي‌فر" كارشناس كشاورزي و بازار برنج مازندران به خبرنگار ايرنا گفت: برخي از دلالان با پيش‌بيني‌هاي خود برنج‌هاي خارجي كه‌در استانهاي ديگر وجود داشته است را در انبارهاي اين استان كه محل توليد برنج است جمع آوري كرده‌اند تا در شرايط خاص و با قيمت بالا به بازار عرضه كنند.

وي افزود: به نظر من يكي از عمده‌ترين دلايل اقدامات محتكرانه پيش بيني دلالان از سياست‌گذاري هاي عمومي و دولتي مربوط به برنج است.

وي به افزايش تعرفه واردات برنج‌هاي خارجي در كشور نيز اشاره كردو گفت:
وقتي برنج تايلندي در كشور با ‪ ۱۰‬هزار ريال وارد شود ، به طور يقين در بازار عرضه و فروش به ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۰‬هزار ريال مي‌رسد.

وي ادامه داد: پيش‌بيني عرضه برنج ارقام"ندا" ،" نعمت" و " رمضاني" نيز با قيمت ‪ ۲۵‬هزار ريال و "طارم محلي" تا ‪ ۴۰‬هزار ريال نيز دور از انتظار نيست.

شهيدي فر گفت: به نظر من با روندي كه اكنون در پيش است پيش بيني مي‌شود برنج در ايام برداشت شالي برنج طارم كمتر از ‪ ۳۵‬هزار ريال نباشد.

معاون نظارت و بازرسي سازمان بازرگاني مازندران نيز كمبود برنج را زمينه‌ساز افزايش قيمت آن عنوان كرد و گفت: البته احتمال اينكه سودجويان با احتكار، برنج را در بازار كمياب كرده باشند وجود دارد.

"عباسعلي وفايي نژاد" ادامه داد: به طوري يقين اين سازمان با احتكار كنندگان برخورد شديد خواهد كرد و پي‌گيري هاي لازم نيز در حال انجام است.

وي اضافه كرد: افزايش قيمت جهاني برنج و حتي اطلاع رساني نادرست در خصوص بحث خشكسالي مي‌تواند از عوامل ديگر تاثير گذار در افزايش قيمت برنج‌باشد.

"وفايي‌نژاد" گفت: به نظر مي‌رسد بحث خشكسالي نيز بسيار جدي نيست و بايد با مديريت منابع آبي اين مساله را برطرف كرد اما متاسفانه برخي از سودجويان بااستفاده از موضوع خشكسالي وبا هدف بهره برداري از كمبود عرضه و نامتعادل نشان دادن بيش از حد بازار ، عامل افزايش قيمت برنج شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اكنون كه شاليكاران مازندران در حال نشا كاري هستند، برنجي كه از سال پيش براي آنها باقي مانده باشد در اختيار ندارند.

به نظر مي‌رسد برخي از صاحبان شاليكوبي كه خودشان خريداران اصلي برنج از كشاورز هستند در انبارهاي خود برنج در اختيار داشته باشند به طوريكه گفته مي‌شود كه هنوز در برخي از اين واحدها شالي تبديل به برنج سفيد مي شود.

يك راننده وانت بار كه مشغول حمل دو تن برنج سفيد از يكي از شاليكوبي هاي بابل به مقصد اصفهان بود به خبرنگار ايرنا گفت: برنج بسيار كم شده و اكنون هفته‌اي يك بار برنج ازاين شاليكوبي به تهران حمل مي‌شود.

"سيد محمود هاشمي" درباره قيمت برنج افزود: اكنون برنج طارم‌پس‌از بوجاري و بسته بندي كيلويي ‪ ۴۴‬هزار ريال آماده فروش به يكي از مشتريان اصفهان است.

وي ادامه داد: برنج پس از منتقل شدن به اصفهان با كرايه حمل و نقل و سودي كه‌روي آن مي‌آيد به كيلويي حدود ‪۵۰‬هزار ريال به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

شماري از عمده فروشان برنج در مازندران نيز خواستار نظارت بيشتر دولت بر روند عرضه برنج شدند و اعلام كردند: اكنون برنجي براي فروش نداريم.

آنان افزودند: به نظر مي‌رسد برنج در اختيار دلالان و سودجويان باشد و با احتكاراين ماده غذايي پرطرفدار، قيمت را به دلخواه بالا برده‌اند.

به گفته عمده فروشان برنج مازندران، دولت براي حفظ آبرو و جايگاه واقعي و منزلت رزاز( برنج فروش) نظارت خود را با هدف برخورد با برخي دلالان سود جو بيشتر كند.

"احمد قرباني" يكي از آگاهان بازار برنج مازندران از بابل گفت : به دليل عدم تعادل عرضه و تقاضا كه برخي دلالان با سوء استفاده از مساله خشكسالي و خبرهاي عدم واردات برنج با احتكار تقاضا را دو چندان كردند، سبب افزايش قيمت برنج شده است.

وي كه صاحب يكي از شاليكوبي در بخش لاله‌آباد بابل است، افزود: كارخانه از شالي برنج خالي است و كشاورز برنج خود را پارسال به فروش رسانده است.

شماري از كشاورزان مازندران نيز اعلام كردند: در حاليكه اكنون مشغول آبتخت كردن و نشاكاري هستيم برنجي كه شاليكاران با قيمت ‪ ۱۲‬هزار ريال به فروش رسانده‌اند برخي سود جويان و دلالان با قيمت سه برابر خريد در بازار عرضه مي‌كنند.

آنان گفتند: دلالان با احتكار برنج باعث افزايش مصنوعي قيمت آن شدند و دولت بايد نظارت بيشتري را كرده و برخورد كند.

كشاورزان به كار سخت و شاليكاري و افزايش هزينه توليد و كمبودآب در سال زراعي جاري اشاره كردند و گفتند: شاليكاران انتظار دارند تا بازار فروش برنج در زمان برداشت و عرضه متعادل شده و قيمت‌ها متناسب با هزينه توليد باشد و مصرف‌كننده نيز راضي گردد.

آنان گفتند: نگذاريد كشاورزان چوب سوء استفاده‌كنندگان و دلالان برنج را بخورند.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن