تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805159493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیلم‌های سینمایی ـ تلویزیونی اکران می‌شوند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر : تلویزیون فیلم تولید کند یا نه؟ با بررسی موشکافانه این موضوع خواهیم دید متولیان سیما هنوز نتوانسته‌اند به پاسخی روشن در این عرصه برسند و هنوز تکلیف‌شان با خودشان روشن نیست. آنها نمی‌دانند می‌خواهند به عنوان تهیه‌کننده قدرتمند در سینما حضور یابند یا نه. به گزارش خبرنگار مهر، در واقع همین بلاتکلیفی موجب شده تلویزیون حضوری باری به هر جهت در سینما داشته باشد. آنها زمانی پدیده "من درآوردی" و "شتر گاو پلنگی" فیلم ـ مجموعه را در راس سیاست های خود قرار می دهند. پدیده ای که خیلی زود شکستی همه جانبه را برای تلویزیونی ها به ارمغان آورد و جالب است کارگردانی چون زنده یاد ملاقلی پور هم نتوانست نجات دهنده این مقوله باشد و همگان دیدند چطور فیلم "سفر به چزابه" او تبدیل به مجموعه ای بی خاصیت شد. صحنه‌ای از فیلم "ساعت 25" نیمه اول دهه هفتاد بسیاری از این فیلم ـ مجموعه ها تولید شدند که اکثر قریب به اتفاق آنها در هر دو جبهه سینما و تلویزیون شکست خوردند. "دایره سرخ" جمال شورجه، "ایوب پیامبر" فرج الله سلحشور، "بانی چاو" احمدرضا گرشاسبی، "سفر به چزابه" زنده یاد رسول ملاقلی پور، "عبور از خط سرخ" جمال شورجه، "سلام به انتظار" کریم آتشی و ... بخشی از این سیاهه را تشکیل می دهند. با شکست این پدیده، تلویزیون تصمیم به تغییر سیاست های خود در زمینه تولید فیلم گرفت، اما این همزمان شد با تغییر و تحولات سیاسی نیمه دوم دهه هفتاد. تلویزیون در آن دوران به دلایل خاص به نوعی دست به تحریم سینمای ایران زد. در آن سال ها مدیران سیما بر این عقیده بودند که سیاست های سینمای ایران همسو با سیاست های رسانه ملی نیست. بر همین اساس خرید و پخش فیلم های ایرانی که از سال 76 به بعد تولید می شدند بنا به قانونی نانوشته از سوی تلویزیون ممنوع شد. از این پس سیما می بایست خلاء پخش فیلم های ایرانی را به نحوی پر می کرد. به همین دلیل تولید فیلم های تلویزیونی را در راس برنامه های خود قرار داد و از سال 77 به بعد فیلم های تلویزیونی با حمایت سیما فیلم به شکل جدی تولید شدند؛ اما در همان سال ها چون افرادی محدود برای ساخت این قبیل آثار دعوت به همکاری شدند، بسیاری از فیلم های تولیدی سیما فیلم به دلیل ضعف ساختاری به آرشیو منتقل و برخی از آنها پس از گذشت چند سال در کم بیننده ترین ساعت از تلویزیون پخش شد. به هر روی مقوله فیلم تلویزیونی از آنجا که قالبی استاندارد داشت می توانست با تغییر سیاست در نوع تولید و دعوت از کارگردانان کاربلد به مسیر خود بازگردد که از اوایل دهه هشتاد این اتفاق افتاد. تولید فیلم های تلویزیونی از اوایل دهه هشتاد رونق گرفت و فیلمسازانی چون مهرداد خوشبخت، مسعود آب پرور و ... از درون این جریان بیرون آمدند. با این تغییر نگرش در تولید فیلم تلویزیونی بازار تولید این آثار رونق گرفت و رقابت بین فیلمسازان این عرصه موجب شد تا تلویزیون تولیدات استانداردی در سبد خود ببیند. رسیدن به این استانداردها تلویزیون را به این باور رساند که می تواند با همین تولیدات در عرصه سینما حضور پیدا کند و این درست همزمان بود با آشتی دوباره سینما و تلویزیون. فیلم های تلویزیونی از این پس اگر از وجود کارگردان مطرح و بازیگر ستاره بهره می بردند، این فرصت را به دست می آوردند تا روی نوارهای نگاتیو ثبت شوند و به سینما راه یابند. اما از آنجا که این آثار ساختار و محتوای تلویزیونی داشتند نمی توانستند در سینما پاسخگوی نیازهای مردم باشند. بسیاری از این فیلم ها در جشنواره حضور می یافتند، اما با اقبال مخاطب مواجه نمی شدند و چون در کسب جوایز هم ناکام می ماندند، دیگر میل و رغبتی در تولیدکنندگان آنها برای اکران باقی نمی ماند. این فیلم ها یا بی صدا و مهجور اکران می شدند یا فقط به پخش تلویزیونی آنها اکتفا می شد. اینجا بود که این سئوال مطرح می شد: چرا تلویزیون این آثار را به جشنواره فیلم فجر ارائه می دهد؟ مگر تولیدات 35 میلیمتری تلویزیون برای حضور این رسانه در جشنواره ناکافی است؟ آیا واقعا دست اندرکاران تلویزیون گمان می کنند حضور آنها با افزایش تولیدات شان در جشنواره پررنگ می شود؟ آیا آنها به ترافیک اکران و ... فکر کرده اند که امسال فیلم های ویدئویی "اتوبوس شب"، "پایان راه"، "نیما یوشیج"، "ساعت 25" و ... را به جشنواره ارائه دادند؟ آیا تولیدات ویدئویی سال گذشته آنها مثل "زخم زیتون" محمدرضا آهنج، "شاهزاده ایرانی" محمد نوری زاد و ... رنگ پرده را به خود دیدند؟ این سئوال ها در حالی مطرح می شود که تلویزیون برای اکران تولیدات 35 میلیمتری خود هم برنامه ندارد که دست به ارائه آثار ویدئویی به جشنواره می زند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن