تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835906563
تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ نويسنده:محمد محسنی تنکابنی اگر جنگ ما نيز از زمره جنگهايى بود كه در اين قرون اخير در كره زمين رخ داده است، بنده خود از نخستين كسانى بودم كه از نظر گاهى مخالف با جنگ فيلم مىساختم. / شهيد سيد مرتضى آوينىسينماي دفاع مقدس را نبايد با سينماي جنگ يكسان دانست، سينماي جنگ ملزومات و ساختارها و غالب هاي خاص خودش را دارد كه سينماي شكل گرفته با عنوان سينماي دفاع مقدس هيچ يك از آنان را نمي پذيرد.سينماي دفاع مقدس را ميتوان مطمئنا منحصر به جنگ تحميلي ايران و عراق دانست چرا که سينماي شكل گرفته پيرامون مساله دفاع مقدس برگرفته از همين واقيت جنگ تحميلي است.نماد سینمای ملی و فیلمسازی ایرانی و وجود نماد و نشانه های هویتی ملی – مذهبی در ژانر دفاع مقدس بسيار واضح تر و نمايان تر از ديگر ژانر هاي كار شده در سينماي ايران است و همچنين نقطه آغاز شکل گیری و شروع خلاقیت نسل جدید و جوان فیلمساز بعد از انقلاب اسلامی و نقطه اشتراک نظام جمهوری اسلامی و فیلمسازان قبل از انقلاب برای پرداختن به موضوع دفاع مقدس بعنوان فیلم سینمایی در همين ژانر و آثار سينمايي دفاع مقدس ديده مي شود.مسئله جنگ و دفاع مقدس به دليل تحميلي بودن آن و مطرح شدن مسئله دفاع و حفظ ناموس و مملكت باعث شده بود تا تمامي فيلمسازان و هنرمندان به هر شكلي با اين مسئله درگير شوند چرا كه ديگر جنگ با تمام وجوه زندگي مردم جامعه پيوند خورده بود. از زن و بچه گرفته تا پير و جوان همگي خواسته و نا خواسته درگير مسئله جنگ بودند كه ديگر با زندگي روزمره آنان پيوند خورده بود و فيلمسازان و هنرمندان اگر دغده آرمان هاي دفاع مقدس را هم نداشتند به دليل مواجه بودن با اين مسئله به اين موضوع پرداختند.آغاز و شکل گیری مباحث هنر دینی و سینمای بومی با چشم انداز جهانی نيز در اين ژانر كليد خورد و دفاع مقدس مسئله اي براي طرح و آغاز اين جريان شده بود و در واقع مسئله دفاع مقدس به دليل ايراني بودن و كاملا بومي بودن آن اذهان را به سمت هنر بومي و هنر ديني سوق داد.سردمدار این جریان و رهبری فکری و عملی آن نیز با اندیشه ها و آثار هنرمند شهید سید مرتضی آوینی در سینمای ایران شکل گرفت و در واقع با شروع به کار مجموعه ارزشمند روایت فتح، سینمای دفاع مقدس ایران هویت مستقل خود شناخت.اما در مورد سینمای جنگ باید گفت که اساس شکل گیری ژانر جنگ بر دو پایه است:اول ، نگاه به ژانر جنگ از روی اكشن و قدرت تعلیم دیدگی و بازوان سترگ سربازان و تكاوران و نمایش صحنه های حماسیدوم ، مذموم بودن كشتن نفوس انسان هابطور مشخص در جنگ جهانی اول فیلم هایی از دسته اول را شاهد بودیم و در جنگ جهانی دوم فیلم هایی که در مورد متفقین ساخته شدند بیشتر از نوع اول و فیلم هایی هم که در مورد متحد ین و نازیها تولید شدند بر پایه دوم استوار بودند.ژانر جنگ، همواره یکی از ژانرهای جذاب و مهم سینما به شمار می رود . با شروع جنگ جهانی این ژانر فعالیت خود را با جدیت بیشتری ادامه داد و تا کنون آثار زیادی در این زمینه ساخته شده است.آثاری مثل ((در جبهه غرب خبری نیست)) ساخته لوئیس مایلستون فیلمساز توانای آمریکایی که با این فیلم در سال ۱۹۳۰موفق به کسب جایزه اسکار نیز شد . یا فیلم ((راه های افتخار )) ساخته استنلی کوبریک کارگردان صاحب سبک سینما . کوبریک در این فیلم عده ایی سرباز را نشان می دهد که دولت فرانسه شکست در عملیاتی را به گردن آنها انداخته است و همچنین فیلم ((جوخه )) اثر الیور استون که از تحسین برانگیز ترین آثار سینمای جنگ می باشد . فیلم های دیگری نیز نظیر(( نجات سرباز رایان)) ،(( غلاف تمام فلزی)) ، ((صلیب آهنی)) و ... ساخته شده اند که همگی در بردارنده وقایع و اتفاقات تلخی از جنگ می باشد.در فیلم جنگی، سربازان جنگ یك كشور، قهرمان جلوه می نمایند و در فیلم دیگر، سربازان یا چریك های كشور مقابل افرادی مظلوم و قهرمان به تصویر كشیده می شوند و در هر صورت، همه گونه های جنگی سینما به حالات، حركات، كنش ها و واكنش های جبهه متجاوزین یا جبهه مورد تجاوز قرار گرفته، می پردازند.اما سینمای مربوط به جنگ تحمیلی ایران را هم میتوان از جنبه فیلم هایی که در آن ساخته شده است که مطابق با یک زمانبندی تاریخی نیز هست به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که دسته اول بیشتر در همان ژانر سینمای جنگ قرار میگرفتند و دسته دوم بیشتر در ژانر جدید سینمای دفاع مقدس.سینمای جنگ ایران با شروع جنگ تحمیلی فعالیت خود را آغاز کرد و توانست به سرعت در بین مردم به محبوبیت برسد . اکثر فیلم هایی که در اوایل جنگ تحمیلی ساخته می شد با هدف تقویت روحیه عمومی مردم شکل میگرفت به گونه ایی که موضوع اکثر آنها شبیه به هم بود به صورتی که گروهی ارتشی به خاک دشمن نفوذ کرده و پس از نابود کردن تجهیزات آنها با کمترین تلفات به کشور باز می گشتند . البته این عمل در آن برحه زمانی بسیار قابل تحسین بود چون همانگونه که در بالا ذکر شده ساخت اینگونه فیلم ها برای بالا بردن روحیه مردم بسیار لازم بوده است . فیلم هایی مثل(( پایگاه جهنمی)) ،(( عقاب ها)) ،((برزخی ها)) ، ((گذرگاه)) و .... از این نوع فیلم ها بودند.بعد از سپری شدن سال های پر التهاب اولیه جنگ تحمیلی دیدگاه فیلم سازان نسبت به مقوله جنگ عوض شد و فیلم سازان جوانی روی کار آمدند . حاصل این دوران را می توان در فیلم هایی مثل(( دیار عاشقان)) ، ((پرواز در شب)) ،(( دیده بان)) ،(( مهاجر)) و ... مشاهده کرد که بعضاً با استقبال مردم نیز مواجه می شدند . این آثار واقعیات جنگ ، رشادت ها و ایثارهای رزمندگان ایرانی را به خوبی نشان می دهد و به جنبه معنوی دفاع مقدس نیز می پردازد. اما از همان آغاز جنگ نیز شهید آوینی با فیلمسازی مستند در جنگ تحمیلی سینمای حنگ ایران را متحول کرد و ژانر و موضوع جدید سینمای دفاع مقدس را با نگاهی متفاوت به مقوله جنگ تحمیلی و حضور رزمندگان اسلام در آن پایه گذاری کرد که بعدها بیشتر توسط شاگردان خودش توسعه یافت.نقطه آغاز سینمای داستانی دفاع مقدس نیز فیلم دیده بان حاتمی کیا بود. حاتمی کیا که خود شاگرد مکتب فیلمسازی آوینی بود، اولین فیلم سازی است که در سینمای دفاع مقدس شخصیت پردازی واقع گرایانه را در میان نیروهای خودی جدی گرفت. با پایان جنگ تحمیلی فیلم سازان جنگ امکانی برای پرداختتن به برخی از واقعیت ها و شخصیت های خاص جنگ ها، شکست ها و پیروزی ها را به دست آوردند و سینمای جنگ یک دگرگونی مضمونی و محتوایی را تجربه کرد و بیشتر به سینمای دفاع مقدس نزدیک شد. اما در خصوص تفاوت های فیلم جنگی و فیلم دفاع مقدس بد نیست به برخی از مهمترین نشانه های این دو نوع ژانر اشاره کنیم.رزمندگان دفاع مقدس از جنبه روحی و شخصیتی مقدسین مردم بودند. اینها شهادت را نه به دلیل اینكه اگر خود نمیرند دشمن آنها را میكشد و نه به دلیل آن كه خانه و مزرعه شان توسط دشمن ویران شده است و نه به دلیل اجتناب ناپذیر بودن جنگ در دفاع از خانه شان انتخاب کرده بودند بلکه آن را یک امر معنوی و ماورایی می پنداشتند.سینمای دفاع مقدس علاوه بر وجود مقدساتی از قبیل اسلام، میهن، ولایت، جهاد، شهادت و... بدلیل وجود سربازان و جنگاورانش مقدس است.تفاوت نوع نگاه مردم پشت جبهه که تاثیر بسیار زیادی هم بر فیلم دارد در دفاع مقدس و دیگر جنگ ها نیز قابل تامل است.مردم ایران بدلیل نگاه ماورایی و معنوی به جنگ بعنوان جهاد و شهادت به جبهه ها اعزام میشدند و از همین روی مردم خراسان و مازندران و... که بسیار هم از منطقه جنگی دور بودند بیشتر از خود مردم خوزستان و کردستان و... عازم جبهه ها می شدند.رزمندگان حاضر در جبهه ها که عملا کارکتر های اصلی فیلم های جنگی و دفاع مقدس نیز میباشند بدلیل دید قدسی و معنوی که در آنها وجود داشته عملا مضمون فیلم را هم به موضوعات معنوی و دینی سوق میدهند که در نتیجه اکثر فیلم های دفاع مقدس به نوعی با سینمای دینی و معنا گرا نزدیکی پیدا میکند و گره میخورد در صورتی که در فیلم های جنگی چنین مساله ای الزامی ندارد.فیلم دفاع مقدس اگر بخواهد بعد از جنگ و یا در زمان جنگ هم به مسائل اجتماعی و پس زمینه های جنگی و اثرات آن هم بپردازد به ناچار با مردمی طرف است که خود یا در همین جنگ با همین نوع نگاه حضور داشته اند و یا با همین دید عزیزانشان را به جبهه ها فرستاده اند و یا با آن همراه بودند و لذا دوباره همین سبقه معنوی و قدسی در آن نمایان میشود در صورتی که در فیلم جنگی نزدیکترین موضوع به این جریان را میتوان سینمای دفاع نامید که تنها نشان دهنده مظلومیت و ناچار شدن مردم در برابر هجوم را نام برد که بارزترین نمونه های آن در مورد جنگ جهانی دوم و هجوم وحشیانه نازیها قابل مشاهده است.سینمای جنگ، هم كشتن دارد هم كشته شدن، عین جنگ، امّا هم كشتن رزمندگان ما با دیگران فرق داشت و هم كشته شدن آنها، این جا كسی برای لذّت انتقام و خالی كردن گرفتگیهای روحی شلیك نمیكرد و هنگام رفتن از این دنیا با حسرت از آن جدا نمیشد.هرچند وجه حماسی جنگ بسیار مهم است اما یك بسیجی داوطلب كه چون شیر میجنگد و به مرگ لبخند میزند، با یك سرباز ویتنامی كه دلی پر از كینه از سرباز آمریكایی دارد و شجاعانه میجنگد و همچنین شجاعت یك تكاور آمریكایی كه مست قدرت بازو و اسلحه و احتمالاً شراب انگور است و هر سه شجاعانه میجنگند قابل مقایسه نیستند و در این بین تفاوتی وجود دارد كه همان تفاوت سینمای روایتگر دفاع مقدسمان است، با دیگر روایتها از جنگ و دفاع، هر سه شجاعند، هر سه میدانند هر لحظه ممكن است مرگ آنها را در آغوش گیرد، هر سه خوب می جنگند؛ اما روحیات و انگیزه های جنگیدن آنها با هم تفاوت دارد.شهید آوینی میگوید: همه جنگ ها بد است مگر جهاد فى سبيل اللّه و لذا چون دفاع مقدس ما مسلخ و مقتل عُشّاق و عرصه حضور دليران حق پرستى چون همّت و خرازى و ديگران كه از مقام خليفة الهى بشر دفاع مى كردند، بوده است سینمای دفاع مقدس ما با سینمای جنگ تفاوت های آشکار و بارزی دارد و اگر اینچنین نبود وظيفه سينماگران نيز آن بود كه به جای مهاجر و دیده بان و سفر به چزابه ، غلاف تمام فلزى بسازند و نظام نيهيليستى ارتش هاى دنيا را به استهزا بگيرند. تفاوت فیلمسازان دفاع مقدس و نوع نگاه آنها به فیلم دفاع مقدس با فیلمسازان جنگی و نگاه آنها به مقوله سینمای جنگ. نوع نگاه فیلمساز دفاع مقدس به این موضوع نگاهی است که با نوع نگاه رزمندگان و ماهیت دفاع مقدس گره خورده است و از همان زاویه به مساله می نگرد که رزمندگان اسلام با جنگ نگاه میکنند و در واقع او تنها زیبایی ها و شکوه و عظمت جنگ را می بیند در صورتی که فیلمساز جنگی به تبع غلبه نگاه مادی بر هنر مدرن تنها زشتی ها وسیاهی های جنگ را میبیند و بازتاب آن است، در صورتی که همین مساله ای را که او میبیند در نگاه هنرمند دفاع مقدس و مخاطبان ایرانی آن چیزی جز خیر و زیبایی نیست چرا که آن مرگ میبیند و این شهادت و...از اينرو در بحث دفاع مقدس كه يكي از حساس ترين و مقدس ترين مساله جامعه ما است كه سينما نيز وارد آن شده است به ناچار لزوم دور شدن حديث نفس از آن ديده مي شود و در واقع سينماي دفاع مقدس زماني كه بخواهد روايت گري چيزي غير از انچه كه در دفاع مقدس رخ داده است باشد ديگر سينماي دفاع مقدس نخواهد بود و وارد ژانر سينماي جنگ شده است.همچنين یک نکته قابل توجه در مورد مساله سینمای جنگ و دفاع مقدس این است که از آنجایی که هرچند سینمای دفاع مقدس در حال حاضر تنها مربوط به جنگ تحمیلی ایران و عراق و فیلم هایی است که در مورد آن ساخته شده اند ولی از آنجایی که تفاوت اصلی این سینما با سینمای جنگ در نوع نگاه فیلمسازان آن است، سینمای جنگ را می توان حتی در مورد فیلم هایی که در مورد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ساخته شده اند را نیز فیلم های جنگ خواند و نه دفاع مقدس بعنوان مثال همین نوع نگاه مادی و یا ماورایی فیلمساز است که درفیلم عروسی خوبان (محسن مخملباف) تنها با موجی ها و معلولان و سیاهی هان جنگ روبرو می شویم و در فیلم های روایت فتح (سید مرتضی آوینی) با هجوم انسانه ا در خیابان های شهر برای اعزام به جبهه.منبع: پایگاه اطلاع رسانی رجا
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]
صفحات پیشنهادی
تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ
تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ-تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ نويسنده:محمد محسنی تنکابنی اگر جنگ ما نيز از زمره جنگهايى بود كه در اين قرون ...
تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ-تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ نويسنده:محمد محسنی تنکابنی اگر جنگ ما نيز از زمره جنگهايى بود كه در اين قرون ...
سینمای دفاع مقدس پشت خاكریز (2)
محمد مهدی حیدریان :حساسیتهای فیلمسازی در سینمای دفاع مقدس«محمد مهدی ... این وجه تفاوت، ممیزه جنگ ماست كه بسیاری از معادلات را به هم زد و تعریف جدیدی ارائه كرد.وی اضافه كرد: متناسب با این ویژگیها ساخت فیلم دفاع مقدس قاعدتا ویژگیهایی را ایجاب ...
محمد مهدی حیدریان :حساسیتهای فیلمسازی در سینمای دفاع مقدس«محمد مهدی ... این وجه تفاوت، ممیزه جنگ ماست كه بسیاری از معادلات را به هم زد و تعریف جدیدی ارائه كرد.وی اضافه كرد: متناسب با این ویژگیها ساخت فیلم دفاع مقدس قاعدتا ویژگیهایی را ایجاب ...
سینمای دفاع مقدس با تغییر نگاه مسئولان رونق میگیرد
کریمی یک هدف سینمای دفاع مقدس را نمایش معنویت حاکم بر جنگ دانست و گفت: دفاع مقدس ما با جنگهای دیگر دنیا تفاوت اساسی دارد، اما سینما نتوانسته همه ویژگیها را ...
کریمی یک هدف سینمای دفاع مقدس را نمایش معنویت حاکم بر جنگ دانست و گفت: دفاع مقدس ما با جنگهای دیگر دنیا تفاوت اساسی دارد، اما سینما نتوانسته همه ویژگیها را ...
سینماگران دفاع مقدس باید دست به کار شوند
شاهحسینی درباره برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس در حاشیه جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گف. ... تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ - اضافه به علاقمنديها ...
شاهحسینی درباره برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس در حاشیه جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گف. ... تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ - اضافه به علاقمنديها ...
احياي سينماي دفاع مقدس ـ 12/سينماي دفاع مقدس با تغيير نگاه ... - واضح
كريمي يك هدف سينماي دفاع مقدس را نمايش معنويت حاكم بر جنگ دانست و گفت: دفاع مقدس ما با جنگهاي ديگر دنيا تفاوت اساسي دارد، اما سينما نتوانسته همه ويژگيها را ...
كريمي يك هدف سينماي دفاع مقدس را نمايش معنويت حاكم بر جنگ دانست و گفت: دفاع مقدس ما با جنگهاي ديگر دنيا تفاوت اساسي دارد، اما سينما نتوانسته همه ويژگيها را ...
ظهور نسلی تازه در سینمای دفاع مقدس
ظهور نسلی تازه در سینمای دفاع مقدس-ظهور نسلي تازه در سينماي دفاع مقدس با توليد فيلمهاي ... اين مهمترين عاملي است که سينماي جنگ در اين مقطع به آن نياز دارد. ... گرچه فيلم با نمونههاي آرماني فيلم جنگي در سينماي ايران تفاوت زياد دارد، اما مهمترين ...
ظهور نسلی تازه در سینمای دفاع مقدس-ظهور نسلي تازه در سينماي دفاع مقدس با توليد فيلمهاي ... اين مهمترين عاملي است که سينماي جنگ در اين مقطع به آن نياز دارد. ... گرچه فيلم با نمونههاي آرماني فيلم جنگي در سينماي ايران تفاوت زياد دارد، اما مهمترين ...
سینمای دفاع مقدس پشت خاكریز (ا)
آن چه در دو قسمت مطالعه مینمایید نظرات برخی از دست اندركاران سینمای دفاع مقدس .... تفاوت سینمای آنها با ما در این است كه ما واقعیت جنگ و دفاعمان را در قالب یك اثر به ...
آن چه در دو قسمت مطالعه مینمایید نظرات برخی از دست اندركاران سینمای دفاع مقدس .... تفاوت سینمای آنها با ما در این است كه ما واقعیت جنگ و دفاعمان را در قالب یك اثر به ...
واقعیت پنهان در سینمای جنگ
واقعیت پنهان در سینمای جنگ-فرهنگ > سینما - علیرضا نادری متاسفانه یا خوشبختانه امروز سینمایی به نام سینمای جنگ و دفاع مقدس نداریم. متاسفانه به این ... عرصه دفاع .... تفاوت سینمای آنها با ما در این است كه ما واقعیت جنگ و دفاعمان را در قالب یك اثر .
واقعیت پنهان در سینمای جنگ-فرهنگ > سینما - علیرضا نادری متاسفانه یا خوشبختانه امروز سینمایی به نام سینمای جنگ و دفاع مقدس نداریم. متاسفانه به این ... عرصه دفاع .... تفاوت سینمای آنها با ما در این است كه ما واقعیت جنگ و دفاعمان را در قالب یك اثر .
9 فیلم به یادماندنی از سینمای دفاع مقدس
سینمای دفاع مقدس ثبت کننده خاطرات تلخ و شیرین سالهای جنگ است. ... آشنایی ابراهیم حاتمیکیا با آدمهای قصه و مناسبتها و روابطی که در فضای جنگ حاکم بود، ... (مهرداد صدیقیان) و راننده (خسرو شکیبایی)، نشان دهنده تفاوت نگاه انسانها به جنگ است.
سینمای دفاع مقدس ثبت کننده خاطرات تلخ و شیرین سالهای جنگ است. ... آشنایی ابراهیم حاتمیکیا با آدمهای قصه و مناسبتها و روابطی که در فضای جنگ حاکم بود، ... (مهرداد صدیقیان) و راننده (خسرو شکیبایی)، نشان دهنده تفاوت نگاه انسانها به جنگ است.
فیلم نفوذی,تصویر تازه از سینمای جنگ
فیلم نفوذی,تصویر تازه از سینمای جنگ-فارس سینما-نفوذی فارغ از نقاط ضعف و ... این ویژگی است که تصویر تازه تری از سینمای دفاع مقدس و قهرمان های جنگ ارائه می دهد. ... جنگ به گونه ای است که با تصاویر و روایت های متعارف در این ژانر فرق می کند.
فیلم نفوذی,تصویر تازه از سینمای جنگ-فارس سینما-نفوذی فارغ از نقاط ضعف و ... این ویژگی است که تصویر تازه تری از سینمای دفاع مقدس و قهرمان های جنگ ارائه می دهد. ... جنگ به گونه ای است که با تصاویر و روایت های متعارف در این ژانر فرق می کند.
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها