واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سینمای دفاع مقدس با تغییر نگاه مسئولان رونق میگیرد
تهیهکننده فیلم سینمایی "آژانس شیشهای" انحصارطلبی و قیممآبی را از آفات سینمای جنگ و دفاع مقدس و رونق این سینما را منوط به باز شدن فضا و تغییر نگاه و سعه صدر مسئولان دانست. مهدی کریمی درباره مشکلات سینمای دفاع مقدس گفت: اگر نگاههای قیممآبانه و انحصارطلبانه به سینمای دفاع مقدس اصلاح نشود، نمیتوان امیدوار بود در این سینما حرکتی تازه به وجود بیاید. در سالهای اولیه پس از جنگ نمیشد بعضی حقایق را مطرح کرد. اما اواسط دهه 70 با باز شدن فضای فرهنگی سینمای دفاع مقدس رونق گرفت وآثاری باارزش ساخته شد.تهیهکننده "سفره ایرانی" افزود: در این دوره فیلمهای دفاع مقدس و جنگ غنا داشت و در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بود. پروسه تولید در سالهای اخیر با مشکلات زیاد همراه بوده و تولید فیلم سخت شده، پس طبیعی است در این شرایط تولید فیلم جنگی محدودتر شود. رونق سینمای دفاع مقدس با باز شدن فضا و تغییر نگاه و سعه صدر مسئولان ارتباط مستقیم دارد.در این دوره فیلمهای دفاع مقدس و جنگ غنا داشت و در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بود. پروسه تولید در سالهای اخیر با مشکلات زیاد همراه بوده و تولید فیلم سخت شده، پس طبیعی است در این شرایط تولید فیلم جنگی محدودتر شود.وی ادامه داد: سینمای دفاع مقدس در ظاهر قیم و مسئول دارد و افراد زیادی ادعای حمایت از این سینما را میکنند. اما در عمل راه تولید آثاری که واقعیت این حماسه ملی اعتقادی را بازگو کند باز نیست. در سالهای گذشته فیلمهایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته میشد فاخرتر و ارزشمندتر از اغلب فیلمهای این سالها بودند.کریمی یک هدف سینمای دفاع مقدس را نمایش معنویت حاکم بر جنگ دانست و گفت: دفاع مقدس ما با جنگهای دیگر دنیا تفاوت اساسی دارد، اما سینما نتوانسته همه ویژگیها را بازتاب دهد. ملیگرایی و جنبههای اعتقادی جنگ ما را در موقعیتی استثنایی قرار میداد و سینمای ایران در نمایش ابعاد مختلف این واقعه کمکاری کرده که بخشی از آن حاصل مقررات و شرایط است.وی درباره محدودیتهای ورود به این عرصه گفت: فکر نمیکنم برای اینکه فیلمسازان فیلم جنگی بسازند مانع جدی باشد. اما باید کارگردانهای آشنا با جنگ که دغدغه ثبت تاریخ را دارند راحتتر در این عرصه فعالیت کنند. گاهی ورود افراد ناآشنا به عرصه سینمای جنگ مشکلاتی ایجاد میکند. من تنگنظر نیستم، اما به خاطر حساسیت این حوزه باید در انتخاب فیلمسازان دقت کرد. رونق سینمای دفاع مقدس با باز شدن فضا و تغییر نگاه و سعه صدر مسئولان ارتباط مستقیم دارد.این تهیهکننده با اشاره به "فرزند خاک"، "اتوبوس شب" و "مزرعه پدری" به عنوان فیلمهایی با نگاه و ساختار نو گفت: دفاع مقدس ظرفیتی بالا برای تغذیه کارگردانها دارد. اما باید بستر استفاده از این قابلیت فراهم شود. اگر نگاههای مشفقانه فقط طیفی خاص را شامل نشود، میتوان امیدوار به تولید فیلمهایی بود که جانی تازه به این سینما بدهند و مخاطب را به سینما بکشانند.کریمی در پایان با اشاره به فیلم "اخراجیها" گفت: نوع روابط و شوخیهایی که در این فیلم مطرح میشود اگر در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 در فیلمی نشان داده میشد، آن فیلم امکان نمایش پیدا نمیکرد. کاش اگر در سینمای دفاع مقدس تحولی به وجود آمده شامل همه کارگردانها و نگاه ملاطفتآمیز به کل جریان سینمای دفاع مقدس تعمیم داده شود.منبع : مهر مطالب مرتبط :سینمای دفاع مقدس به مخاطبشناسی جدی نیاز دارد سینمای دفاع مقدس شعار است مشكلات سینمای جنگ ایران از نگاه عبدالحسین برزیده
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]