واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان تولید فیلم سینمایی در سال 88 را بیش از 90 فیلم اعلام کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، جواد شمقدری در گفتگوی شنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به نظر مردم درباره مشکل سینما در ایران و تایید آن گفت: علت اصلی آن است که موضوع و مضمونی که دستمایه فیلم قرار می گیرد، بیشتر با اهداف، آرمان ها، فرهنگ و رفتار جامعه ایرانی بیگانه است. وی افزود: بخش بزرگی از موضوعات ما تکراری و دغدغه بخشی از جوانان مرفه شمال شهر تهران دستمایه بسیاری از فیلمها شده ، این در حالی است که ما از نظر تنوع قومی، تنوع فرهنگ ها و موضوع ها در کشورمان، جزو کشورهای بی نظیر هستیم و خیلی از این موضوعات دستمایه فیلم سازان ما نمی شود. وی در ادامه به ریشه یابی این مسئله پرداخت و گفت:حدود 12 سال پیش وقتی برخی موضوع ها از از جمله دفاع مقدس که خیلی مورد توجه مخاطبان بود از سینمای ایران حذف می شود و سینمای ما از این ژانرمحروم می شود. شمقدری ضمن تاکید بر نقش اصحاب سینما افزود: مجموعه معاونت سینمایی می تواند سیاست گذاری یا برنامه ریزی کند و 12 سال پیش گفتند نسازید و در جلسه ای که مسئول وقت با همه فیلم سازان داشت گفت : که در کینه های قبیله ای ندمید که این تیر خلاصی بود به سینمای دفاع مقدس. شمقدری ،سینمای ایران را با حمایت های دولتی سرپا دانست و گفت: در همین جشنواره امسال بیش از نیمی از فیلم ها با حمایت بنیاد فارابی یا مرکز گسترش سینمای تجربی بوده است چرا که سرمایه گذاری در سینمای ایران در حال حاضر بازدهی ندارد از این رو سرمایه گذاران و تهیه کنندگان به حمایت های دولتی متکی هستند. وی افزود: اگر دولت حمایت خود را به سمتی سوق داد که از سالهای 76 به بعد، موضوع های دختر و پسری باب شد، طبیعی است که فیلم ها هم به آن سمت تمایل پیدا می کند. معاون سینمایی وزارت ارشاد تعداد کسانی را که به این نوع فیلم ها تمایل دارند را حدود 7 میلیون نفر دانست و گفت: اقبال این افراد، پر فروش بودن یک فیلم را تعیین می کند در حالی که با فرض 70 میلیون جمیعت ایران، 63 میلیون نفر فراموش شده اند، کسانی که فیلمی مطابق با ذائقه آنها ساخته نمی شود. وی با آسیب شناسی این مشکل، حضور خانواده ها را از عوامل پر رونق کردن سینمای ایران دانست و افزود: موضوعات عرضه شده در سینما در سالهای گذشته امنیت روانی برای خانواده ها ایجاد نکرد و پای آنها از سینما قطع شد و در طی دوره 7 تا 10 ساله آنها عملا به سینمای ایران بیگانه شدند. شمقدری راه بازگشت خانواده ها را استفاده از موضوع های مورد علاقه آنها ذکر کرد و گفت: این کار تا کنون رخ نداده و همچنین باید سازو کارهای لازم برای اقبال تهیه کنندگان و کارگردانان به این نوع سینما پیش بینی شود که در این صورت شرایط قطعا عوض خواهد شد. وی از جمله محورهای مورد نظر برای این تغییر شرایط را توجه به موضوعی مانند فرهنگ و تمدن ایرانی ذکر کرد و افزود: به این موضوع توجه نشده است، بنابر این کسی که بخواهد در این حوزه کار کند باید در مرحله فیلم نامه نویسی، تولید و اکران مورد حمایت قرار گیرد. شمقدری تصریح کرد: امروزه وقتی نوع فیلم های تقلیدی یا از سینمای هند یا دست دوم امریکایی مورد توجه کارگردانان و سرمایه گذاران واقع شده و حاشیه امن بازگشت سرمایه را هم به دنبال دارد، طبیعی است که وارد بخش جدید نمی شوند. معاون سینمایی وزارت ارشاد به تعیین استاندارد برای سینما اشاره کرد و گفت: فیلم نامه نویسی به عنوان مرحله اول به ساماندهی برسد که دغدغه های اصلی مردم را مورد توجه قرار دهد و سپس در دیگر مراحل نیز که موجب ارتقای کیفیت می شود، این اتفاق رخ دهد. وی سینما را نیازمند تعادل بین 4 ویژگی دانست و افزود: این ویژگی ها شامل جنبه هنری، صنعتی، مخاطب و پیام می شود که فیلم های ما در یک یا چند ویژگی دچار مشکل هستند مثلا فیلم های که در 6 ماه گذشته از نظر فروش بیش از یک میلیارد فروش کرده اند از نظر ارزش های زیبایی شناسی به شدت رنج می برند البته این درآمد هم زیاد محسوب نمی شود چرا که یک فیلم باید بتواند دست کم 10 میلیون نفر را با توجه به جمعیت در سراسر کشور جذب کند. معاون سینمایی وزارت ارشاد از جمله دیگر مشکلات برای جذب این تعداد تماشاگر را مسئله سالن های نمایش دانست و تصریح کرد: ما الان 400 شهرستان داریم که سالن سینما ندارند یا در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، شیراز و تبریز، سالن مطلوب نیست این موضوع نیاز به جدی گرفتن موضوع فرهنگ دارد در حالی که در عمل توجه ویژه از سوی مسئولان نبوده است. شمقدری از جمله طرح های خود برای رونق سینما را ساماندهی اکران، پخش و نمایش ذکر کرد و گفت: حوزه های دیگری را هم باید ساماندهی کنیم، از جمله طرح ها ارائه بن سینما به مردم و ساخت سینما است. در ادامه داووی، کارگردان سینما ضمن تایید مشکل سینما گفت: من هم با این موضوع تا حدود زیادی موافقم و وجه غالب سینمای ما تبدیل به سینمای سردستی شده که از روی خود کپی می گیرد و دائما سیر رو به افول را طی می کند. وی افزود: مثلا در حیطه فیلم های کمدی ما شاهد کپی های دست چندم نمایشهای تلویزیونی را می بینیم چون کمترین برخوردها با آن می شود، این در حالی است که فیلم های دیگر در قید و بند سلیقه ها گیر می کند. داوودی تصریح کرد: این سینماگران و مسئولان هستند که سینما را در سبد مصرف کنندگان بیشتری قرار می دهند، و اگر فیلم خوب ساخته شود، مردم آن را تماشا خواهند کرد. داوودی فیلم خوب را در فرهنگ سینما رفتن در مرتبه سوم قرار داد و گفت: قبل از آن سینمای خوب، فضای درست، صدا و تصویر مناسب و پس از آن فیلم خوب قرار دارد. وی افزود:اگر سینما شکل محفل بودن آن به شکل درست سامان پیدا کند، مخاطبان به سرعت افزایش پیدا می کنند و در کنار این الزام به وجود می آید که فیلم خوب ساخته شود. شمقدری در ادامه با اشاره به فرآیندهایی که طی 12 سال گذشته شکل گرفته است گفت: با وجود آن که رتبه سینمای ایران چهاردهم ارزیابی شده است، ولی در بسیاری از حوزه ها به نوعی غفلت صورت گرفته و به شکلی سینمای ایران در دایره معیوبی قرار گرفته که به راحتی نمی شود از آن خارج شد مگر با یاری همگانی چرا که شرایط بسیار نامناسب است ضمن این که به همه ذائقه هم از جمله همان 7 میلیون نفر هم احترام بگذاریم. وی افزود: البته سینما رونده ما حداکثر 20 میلیون است که اصلا قابل توجه نیست و کشوری با جمعیت ما در این مدت، اروپا 200 میلیون بار به سینما می روند. معاون سینمایی وزارت ارشاد بزرگترین اشکال سینمای ایران را مسئله فیلم نامه ذکر کرد و گفت: فیلم نامه های ما بسیار ضعیف است و بیشتر علت آن هم به توانایی و مهارت فیلم نامه نویس برمی گردد و از جهت دیگر سابقه کم ما در ادبیات نمایشی است. وی افزود: ما در سال باید 200 رمان خود داشته باشیم که از آن 50 فیلم خوب تولید شود این در حالی است که رمانهای خوب ما در سال به ندرت به 10 عدد در سال می رسد. معاون سینمای وزارت ارشاد میزان دست مزد فیلم نامه نویس را از با فرض 300 میلیون برای ساخت یک فیلم، حدود 6 میلیون تومان ذکر و تصریح کرد: حمایت های ما بیشتر به تولید مصروف شده ولی باید نسبت آن کمتر شود و به تولید فیلم نامه و پژوهش مرتبط با آن توجه شود البته فیلم نامه نویس های ما نیز نیازمند تحقیق خوب هستند و اگر حمایت انجام نشود این تحقیق انجام نخواهد شد. شمقدری با اشاره به تمرکز کار سینمایی در تهران گفت: برای شکستن این فضا، ما کشور را به 8 منطقه سینمای تقسیم کردیم و در گام اول حمایت ویژه از یک تا سه فیلم پیش بینی شد تا در آن منطقه با نیروی بومی، موضوع بومی و ترجیحا مکان (لوکیشن) بومی ساخته شود، این کار خود گامی برای رسیدن به تنوع مضامین و موضوعات است. وی با توجه به نزدیکی برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت:امسال 26 فیلم در بخش مسابقه و در بخش فیلم های اول و دوم نزدیک 35 فیلم داریم، نکته بعدی تنوع مضامین است و در بین آنها می توان 7 تا 10 فیلم با شاخصه های استاندارد را یافت. در این گفتگو همچنین مستغاثی، منتقد، با اشاره به نقش استودیوها و شرکت های فیلم سازی استاندارسازی آنها و استفاده از پژوهشکده ها برای انجام کار تخصصی را خواستارشد و گفت: پشت شرکت های معروف فیلم سازی مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است و برای یک فیلم شاید 6 ماه کار پژوهشی انجام شود. وی افزود: پیشنهاد من به وزارت ارشاد دست کم حمایت نکردن از دفاتری است که در بخش های دولتی و خصوصی فیلم ها فاقد کیفیت تولید می کنند. علی اکبری،تهیه کننده، هم دور بودن دفاتر تهیه فیلم از هم را یکی از مشکلات سینما دانست و گفت: با متمرکز کردن آنها از کار مشابه جلوگیری می شود. وی افزود: در یک سال ما شاهد بودیم که 42 فیلم از فیلم برتر جشنواره قبل کپی برداری شده بودند که همه آنها هم شکست خوردند. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]