واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ارزيابي تهيهكنندگان سينما از تعامل سازنده صدا و سيما و سينما جام جم آنلاين: «مساعدت صداوسيما رونق چرخه اقتصادي سينماي ملي را فراهم كرد». اين اصليترين نكتهاي است كه در نامه رئيس شوراي عالي تهيهكنندگان و توزيعكنندگان فيلم ايران به رئيس سازمان صدا و سيما بر آن تاكيد شده است. سيدغلامرضا موسوي در نامه خود به سيدعزتالله ضرغامي از حمايت اين سازمان در اعتلاي سينماي ملي قدرداني كرد و با تاكيد براهميت نقش رسانه ملي و مساعدت و همراهي اين سازمان در اعتلاي فرهنگ در عرصه سينماي ملي و دستيابي به آرمانهاي والاي فرهنگي، از حسن تدبير و دستور رئيس رسانه ملي مبني بر فراهمشدن تسهيلات حمايتي از سينماي ايران تقدير و تشكر كرد. اين خبر روز گذشته در رسانههاي مختلف مورد توجه قرار گرفت و انتشار آن اين اميدواري را ايجاد كرد كه همكاري نزديك صدا و سيما و سينماي ايران بتواند در آينده نزديك به نتيجهاي مثبت منجر شود. منوچهر محمدي: مسوولان رسانه ملي علاقهمند به رشد سينما هستند منوچهر محمدي، يكي از تهيهكنندگاني است كه فعاليت در هر دو عرصه سينما و تلويزيون را تجربه كرده، اما چند سالي است بيشتر در سينما فعاليت ميكند. او درباره همكاريهاي مشتركي كه ميتواند ميان سينما و تلويزيون شكل بگيرد ميگويد: فكر ميكنم رابطهاي كه بين رسانه ملي و سينماي كشور وجود دارد، شايد در مجموع نسبت به ادوار گذشته از موقعيت و جايگاه بهتري برخوردار است و گام اصلي و اوليهاي كه در ارتباط با پشتيباني و اطلاع رساني از سينما در رسانه ملي برداشته شده، به خوبي در حال انجام است. اين تهيهكننده سينما معتقد است «اقدامي كه از طرف مهندس ضرغامي و بخش بازرگاني در حال انجام است، نشان ميدهد مسئولان سيما علاقهمند به رشد و گسترش صنعت سينماي ملي هستند. البته گامهاي زيادي تا شكل ايدهآل اين رابطه باقيمانده و ما قطعا در مقابل حضور رسانهاي كه از خارج به ما تحميل ميشود، نيازمند نزديك كردن بنيادهاي اصلي حوزه رسانهاي به هم هستيم.» محمدي در تكميل اين صحبت خود به نكتهاي اشاره ميكند و ميگويد: «راهاندازي شبكهاي عربي كه اين روزها فيلمهاي روز دنيا را به زير نويس فارسي پخش ميكند، زنگ هشداري است تا كليه محصولات توليد شده در سينما و تلويزيون به شكلي هماهنگ به گونهاي طراحي شوند كه به هيچ وجه به آفتهاي مميزي و تصميمهاي سليقهاي دچار نشود. به بيان اصليتر و روشنتر ما نيازمند يك هماهنگي در سطوح عاليه فرهنگ هستيم كه هم در خروجي سمعي و بصري جز اينكه از ضوابط و الگوهاي واحدي پيروي كنند و هم به گونهاي مكمل و پشتيبان هم باشند تا در سايه اين اتحاد و همدلي بتوانيم نسبت به تهاجماتي كه روز به روز به شدت آن افزوده ميشود جان پناه محصولات داخلي سينمايي و تلويزيوني را از دست ندهيم. اين تهيه كننده سينما به نكته ديگري نيز اشاره ميكند و آن مساعدتي است كه در بخش بازرگاني و مديريت سيما به عمل ميآيد و موجب ميشود تيزرها از تخفيفهاي خوبي برخوردار شوند. به اعتقاد وي كار بزرگي كه با همت مديريت سينما شهر و سروش سيما به عمل آمده، باعث شده در جهت اكران سراسري، در سطح كشور در مراكز استانها از تخفيفهاي خاصي برخوردار شود كه خود اين مساله اگر با دقت و نگاه دقيق به اكران فيلم در شهرستان بررسي شود، نشان ميدهد كه ميزان فروش و جذب مخاطب در سينماهاي استان و شهرستانها از آغاز 87 سير صعودي قابل توجهي داشته است. ايرج تقي پور: تلويزيون سهمي جدي در سينما دارد ايرج تقيپور نيز از تهيهكنندگاني است كه علاوه بر توليد چند فيلم سينمايي، ساخت سريالهاي تلويزيوني را نيز در كارنامه كاري خود دارد. وقتي با او درباره رابطه متقابل ميان سينما و تلويزيون صحبت ميكنم ميگويد: تا آنجا كه من اطلاع دارم و در اثر رفت و آمد به محافل بينالمللي متوجه شدهام، در همه دنيا شبكههاي تلويزيوني خود را صاحب بخشي از سينما ميدانند؛ علت اين تفكر هم اين است كه اساسا تربيت آدمهاي كيفي در فيلمسازي و سينما معمولا به شكل بهتري اتفاق ميافتد و سينما ميتواند آدمهاي با كيفيت بالاتري را ارائه دهد. از سوي ديگر هميشه تلويزيونها احتياج به نمايش فيلمهاي سينمايي دارند و در جدول پخش برنامههاي تلويزيونهاي دنيا، ساعت 21 شب به عنوان پر بينندهترين ساعت، اغلب به نمايش فيلمهاي سينمايي اختصاص دارد و حتي اين تلويزيونها در زمان پخش فيلمهاي سينمايي بيشترين ميزان آگهي خود را هم دريافت ميكنند. تقيپور با تاكيد براين نكته كه «تلويزيون سهمي بسيار جدي در سينما دارد و نميتوان از اين مساله چشمپوشي كرد» ميگويد: در همه جاي دنيا تلويزيونها، موسسات مستقل و يا وابستهاي ايجاد ميكنند تا در زمينه توليد فيلمهاي سينمايي نزديك به سياستهاي آنها و يا مشاركت در اكران و خريد و امتياز پخش تلويزيوني فعاليت كنند. در سينما هميشه آثار فاخري ساخته ميشود كه به دليل ماهيت تلويزيون توليد آن در اين رسانه ممكن نيست.» فرشته طائر پور: گامهاي مثبتي را ميبينيم شايد بتوان يكي از مهمترين زمينههاي همكاري صدا و سيما با سينما را در بحث پخش تيزرهاي تلويزيوني جستجو كرد. مسالهاي كه فرشته طائر پور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه «پخش تيزر فيلمهاي سينمايي در ماههاي اخير چه تاثيري در فروش فيلمها داشته است و اين مساله تا چه حد سبب رونق اكران شده است» ، ميگويد: خوشبخاته تاثير پخش تيزر بر رونق اكران سينماي ايران به راحتي و روز به روز قابل محاسبه و بررسي است. تصور ميكنم تنها صنعتي كه هر صبح فهرست و منحني فروش توليدات آن به چاپ ميرسد، سينما است. كارشناسان صدا و سيما كافي است به ارتباط مستقيم زمان پخش تيزرها و فروشهاي روز بعد فيلمهاي بهرهمند و فيلمهاي محروم توجه كنند. محال است تيزري ديده شود و در فروش فيلم بيتاثير باشد. حتما اهل موضوع تجربه كردهاند كه در مواردي فيلمهايي كه چندان قوي و جذاب هم نبودهاند صرفا به خاطر حمايت كافي تلويزيون و نمايش تيزرهاي طولاني و يا حتي آنسهاي بيش از دو دقيقه، به فروشهاي بالا دست يافتهاند و از سوي ديگر فيلمهاي مستعدي به دليل محروميت از تبليغات تلويزيوني، در گمنامي تمام دولت عاجل خود را با شكست طي كردهاند. وقتي از اين تهيهكننده درباره موانع موجود بر سر راه عدم شكلگيري همكاري مثبت و موثر ميان سينما و تلويزيون سوال ميكنم پاسخ ميدهد: متاسفانه صنعت فيلمسازي در ايران هميشه قرباني عدم تعامل مثبت و مستمر ميان مديريتهاي دولتي بوده است. اين كه ما سينماگران توقع داريم سازمان صدا و سيما به حمايت از سينماي ملي بينديشد، بيش از هرچيز باور و توجه ما را به نقش سازمان و كاربردهاي آن نشان ميدهد. همانگونه كه ما نيز ميفهميم بخشي از سختگيري هاي سازمان براي آن است كه فيلمسازان ما فيلمهايي متناسبتر براي پخش از اين رسانه توليد كنند. و خوشبختانه به نظر ميرسد در سالهاي اخير مديريت صدا و سيما گامهايي را در جهت تعامل مثبت با سينما برداشته است. رضا استادي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 569]