واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سينماي كودك در كنار سينماي كلان ديده شود خبرگزاري فارس: كارگردان فيلم و عضو كانون فيلمنامه نويسان ايران گفت: سينماي كودك در كنار سينماي كلان و فرهنگ كشور بايد ديده شود. حميدرضا حافظي در گفتگوي تفضيلي با خبرنگار فارس در همدان در ارزيابي وضعيت سينماي كودك اظهار داشت: سينماي كودك نيز مثل ژانرهاي ديگر سينما مشكلات و آسيبشناسي خاص خود را دارد و اين فقط سينماي كودك نيست كه بحران دارد بلكه تمام كارهاي فرهنگي كه سينما نيز جزئي از آن است، بايد آسيبشناسي شود. وي با بيان اينكه با نوشتن فيلمنامه "مهريه بي بي " وارد سينماي حرفهاي شده است، افزود: تاكنون چند فيلم كوتاه در ژانر كودكان و نوجوانان و دو سريال در ژانر كودك و نوجوان كار كردم و فيلم ويدويي بلند "ماهرخ " سومين تلهفيلم ويديويي بلندي بود كه كار كردم و طرح اوليه داستان "ماهرخ " را خودم نوشتم و به فيلم دلبستگي دارم. كارگردان فيلم ماهرخ ابراز داشت: در حد مقطعي و زودگذر ميتوان مواردي را به صورت مسكن، دوا و نسخه به سينماي كودك و نوجوان داد اما بررسي جدي سينماي كودك نيازمند رويكرد فرهنگ و انديشه است. وي گفت: موضوع گيشه در سينما فينفسه بد نيست و در دهه 60 و 70 سينماي كودك پر رونقي وجود داشت كه به رونق سينما و گيشه كمك كرد و از اين نظر فيلمهاي داراي گيشه خوب است اما متأسفانه در مواردي مقاصد كاسب كارانه در فيلمهاي كمدي و سطحي مطرح شده است. حافظي با اشاره به اينكه در مقطعي مسئول گروه كودك و نوجوان شبكه دو بوده است، ابراز داشت: كارهاي پيش توليد فيلم ماهرخ سال قبل آغاز و در پاييز سال گذشته فيلمبرداري انجام شد. وي اضافه كرد: عمده داستان شامل صحنههاي خارجي از جمله كوه، دريا، دشت و جنگل بود كه با توجه به اينكه آب و هواي منطقه مرتباً در حال تغيير بود، ساخت فيلم مقداري سخت بود. اين كارگردان گفت: قصه فيلم "ماهرخ " در مورد دختري به نام ماهرخ است كه بايد به زودي پذيراي نامادري باشد و از آنجا كه افسانهها تصوير نامناسبي از نامادري را به وجود آوردند ماهرخ نيز از آن بينصيب نبوده و دچار وهم و كابوس ميشود و در اين ماجرا تعريف جديدي از نامادري مطرح ميشود. وي گفت: فيلم "ماهرخ " داراي نكتهاي تربيتي است كه نامادريها نه تنها ديو و بدجنس نيستند بلكه مثل فرشتهها ميتوانند دوست داشتني باشند. حافظي با بيان اينكه فيلم كودك به شدت به عنصر خيال و فانتري نياز دارد، ابراز داشت: هرچند در برخي فيلمها عنصر خيال كمرنگ است اما ذات اصلي سينماي كودك خيالپردازي و روياها و خيالهاي كودكان است و اين قضيه در متن و فيلمنامه و در اجرا ديده ميشود. وي با اشاره به اينكه مسائل مميزي كار كودك سختتر و جديتر است، گفت: با وجود اينكه برخي ميگويند نبايد در سينماي سانسور وجود داشته باشد اما كار كودك بايد مميزي داشته باشد زيرا هر چه جلوي مخاطبان بگذاريم همان را در رفتارشان نشان ميدهند و دنياي فيلم بايد جهاني باشد كه بدآموز نبوده و جذاب و سرگرمكننده باشد. كارگردان ماهرخ افزود: برخي مديريتهاي فرهنگي برنامههاي خود را رها ميكنند و جدي نميگيرند و موجب ميشود سينماي كودك حامي نداشته و شاخه شاخه شود به طوري كه فيلم كودك حمايت نميشود و كارگردانان، فيلمسازان و تهيهكنندگان به سختي ساخت فيلم كودك را قبول ميكند. وي خاطرنشان كرد: در دههاي از سينماي ايران فقط فيلمهاي اجتماعي كار ميشد اما يكباره نياز به مديريت فرهنگي احساس شد به طوري كه فيلمساز و تهيهكننده احساس امنيت كنند و سينماي كودك با اين اتفاق به دوران طلايي خود بازگردد. حافظي در مورد برگزاري جشنوارههاي فيلم افزود: ديدگاههاي مثبتي در مورد برگزاري جشنواره و راهگشا بودن آن وجود دارد و بايد جنبههاي مثبت جشنواره ديده شود زيرا حضور مهمانان، فيلمسازان و تهيهكنندگان مختلف در فضاي جشنواره بايد جدي گرفته شود. وي تداوم جشنواره كودك را خوشحالكننده دانست و بيان داشت: چراغ سينماي كودك را فقط جشنواره كودك نگه داشته است و اين چراغ هر چند نور پر قدرتي ندارد اما كمك ميكند تا در مسير درست قرار بگيريم. كارگردان فيلم ماهرخ ضمن تشكر از مديران خوب بيست و چهارمين دوره جشنواره بينالمللي فيلمهاي كودكان و نوجوانان تصريح كرد: از همه دستاندركاران و مدير جشنواره تا مديريت جشنواره و مسئولان و كميتههاي رفاهي و تخصصي كه جشنواره گستردهاي و حيرتآوري را برگزار كردند، تشكر ميكنم. ================ گفتوگو از معصومه عليزاده ================ انتهاي پيام/ج20/ع
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]