تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819951945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوستان قديمي بچه‌ها روي پرده سينما


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: چند و چون طرح «سينما كودك» سينما آزادي از زبان دست‌اندركاران و كارشناسان‌ جام جم آنلاين: در وادي فرهنگ و هنر و بخصوص سينما بعضي سوژه‌ها هيچ وقت كهنه نمي‌شوند و هميشه و همه جا جذابيت و تازگيشان را حفظ مي‌كنند، چون اساسا هيچ كس بنا ندارد خودش را به زحمت بيندازد و براي حل آن مشكل يا موضوع قدمي بردارد. اين البته به معني سختي و پيچيدگي راه‌حل آن مساله نيست. حتي خيلي وقت‌ها مساله يك جواب بيشتر ندارد، آن هم در رديف كرامات شيخ و شيريني شيره! سينماي كودك و نوجوان و مساله‌هايش يكي از همان سوژه‌هاي ازلي ابدي است. چيزي كه در طول سال كلي درباره‌اش حرف مي‌شنويم و حتي يك جشنواره هم برايش داريم كه گرچه مثل مرده گنهكار هرچند سال يكبار از اين گور به آن گور مي‌شود، ولي پس از اين همه سال مثل حكايت قيف و قير، فيلم چنداني برايش توليد نمي‌شود. براي همين، اكران فيلم‌هاي قديمي سينماي كودك از عيد فطر در يك سئانس در سينما آزادي مي‌تواند در اين عرصه يك اتفاق باشد؛ اتفاقي كه در اين گزارش در گفتگو با مجريان اين طرح و چند فيلمساز كودك، سعي كرده‌ايم به بررسي‌اش بپردازيم. اين گزارش خالي از مطالب تكراري نيست. گرچه گفته‌اند نرود ميخ آهنين بر سنگ، ولي در كنارش نمي‌شود تاثير عنصر تكرار را هم انكار كرد. هرچند فيلمسازان كودك هي بگويند و ما هي بنويسيم و آنهايي كه بايد، گوش نكنند. بهترين راه براي ورود به بحث«سينماي كودك»، اطلا‌ع دقيق از جزئيات و چگونگي انجام آن است و براي توضيحش هيچكس موثق‌تر از مسوول اين طرح نيست. سيدمسعود صفوي، مسوول مركز مطالعات و توليدات انيميشن حوزه هنري به عنوان مسوول طرح اكران فيلم‌هاي كودك، مي‌گويد: «اين مركز 2 سال است افتتاح شده و همان طور كه از اسمش پيداست قرار است در زمينه انيميشن، هم مطالعه كند و هم توليد داشته باشد. ديگر اين كه درباره راه‌هاي جلب توجه مردم به انيميشن مطالعه كرديم و به اين نتيجه رسيديم براي بزرگسالان جا نيفتاده كه انيميشن فقط براي بچه‌ها نيست و 6 تا 60 ساله‌ها در تعريف مخاطبانش گنجانده شده‌اند. حتي تلويزيون هم اين تعريف را در نظر نمي‌گيرد و انيميشن‌هايش را فقط در ساعاتي پخش مي‌كند كه مخصوص بچه‌هاست». او ادامه مي‌دهد: «حوزه يكي از بزرگ‌ترين سينماداران كشور است. براي همين با معاونت سينمايي‌اش توافق كرديم كه يك سئانس از همه سينماها بشود مختص سينماي كودك. اين فيلم‌ها مي‌توانند توليد خود حوزه، كانون و فارابي و هرجاي ديگري باشد كه فيلم كودك ايراني و خارجي دارد. ضمن اين كه با تشكيل شوراي انيميشن و ارزيابي بهترين انيميشن‌هاي كوتاه، منتخب آنها را در بعضي سئانس‌ها و بعضي سالن‌ها در كنار فيلم اصلي پخش خواهيم كرد». اين پروژه از عيد فطر با نمايش فيلم «كلاه قرمزي و سروناز» در سينما آزادي كليد خورده و بزودي هم در كل سينماهاي حوزه هنري در سراسر كشور اجرايي مي‌شود. صفوي مي‌گويد در حال انجام تفاهمات اوليه با آموزش و پرورش هستند و حالا فعلا بناست در مرحله اول مديران سينماها با مديران مدارس وارد صحبت و مذاكره شوند. هدف از اين طرح، همان موضوع انيميشن است، ولي حالا با سينماي كودك شروع شده تا كم‌كم زمينه براي رسيدن به انيميشن فراهم شود؛ چون وقتي تهيه‌كننده‌ها ببينند كه فضا براي ارائه كارشان هست و مشتري هم وجود دارد، ناخودآگاه به سمت توليد مي‌روند، اما فعلا انيميشن‌هاي ايراني و خارجي كوتاه و بلند به عنوان خوراك لازم كم و بيش وجود دارد. تعدادي كار ساخته شده و تعدادي هم در حال توليد است كه در چند سال آينده به نتيجه مي‌رسد. مسوول مركز مطالعات و توليدات انيميشن حوزه هنري حرفش را درباره انيميشن ادامه مي‌دهد و مي‌گويد طبق مطالعاتي كه انجام داده‌اند، تا انيميشن از ساعات خاص كودك و نوجوان تلويزيون درنيايد، مورد توجه عموم هم قرار نمي‌گيرد. براي همين آنها خودشان انيميشن 90 قسمتي «شكرستان» را به كارگرداني بابك نظري كه تقريبا 60 قسمتش آماده است و به احتمال زياد از بهمن ماه از شبكه2 پخش خواهد شد ساخته‌اند. بايد پاسخگوي خوراك فكري بچه‌ها باشيم‌ ابراهيم فروزش عقيده دارد همين كه دري براي سينماي كودك باز مي‌شود، خبر ميموني است. همه چيز به استقبال بچه‌ها و نحوه ادامه طرح بستگي دارد: «فيلم‌هايي مثل «كلاه قرمزي» و «مدرسه موش‌ها» كمدي هستند و كمدي هم هميشه مخاطب خاص خودش را دارد. اين فيلم‌ها در زمان خودشان هم با استقبال مخاطب روبه‌رو شدند؛ ولي بايد ديد بچه‌هاي امروز چقدر اين فيلم‌ها را مي‌پسندند؟ از او درباره تاثير اين طرح بر توليدات جديد سينمايي براي بچه‌ها مي‌پرسم و اين كه اگر چنين طرحي بادوام باشد، مي‌تواند تهيه‌كننده‌ها را براي ساختن فيلم‌هاي جديد ترغيب كند يا نه، مي‌گويد: «بخش خصوصي دنبال بازگشت سرمايه است. بعضي از اين فيلم‌ها مثل كلاه قرمزي مي‌تواند روي پاي خودش بايستد؛ اما فيلم‌هاي سنگين‌تر نه، چون بچه‌ها به خوراك فرهنگي نياز دارند و دولت بايد براي اين كار هزينه كند. تجربه نشان داده در عمل اين اتفاق نمي‌افتد و مراكز دولتي هم نمي‌توانند پاسخگوي خوراك فرهنگي بچه‌ها باشند. پس بايد دنبال راه‌هاي ديگري هم باشيم». پيشنهاد كارگردان «هامون و دريا» نمايش بهترين فيلم‌هاي خارجي است و جشنواره فيلم كودك و نوجوان كه عنوان بين‌المللي را هم يدك مي‌كشد، مي‌تواند بهترين جا براي اين اتفاق باشد. اكران فيلم‌هاي خارجي هم يكي از آن بحث‌هاي كلي است كه موافقان و مخالفان سرسخت خودش را دارد و مخالفان اعتقاد دارند اين كار باعث مي‌شود توليدات داخلي همين مشتري كمي را هم كه دارد از دست بدهد؛ اما فروزش مي‌گويد: «چه اشكالي دارد همان جور كه ما براي فيلم‌هاي خودمان در سطح بين‌المللي بازاريابي مي‌كنيم، درها را روي محصولات خارجي سالم باز بگذاريم و اين ارتباط دوطرفه باشد؟ نبايد خودمان را با اين بهانه‌ها محدود كنيم. اگر بهترين‌ها را به صورت محدود و حساب شده بياوريم، براي فيلم ساختن خودمان هم از آنها ياد مي‌گيريم. گذشته از آن مگر در سال چند فيلم خوب خارجي براي بچه‌ها توليد مي‌شود؟ متاسفانه اين كم‌توجهي نسبت به سينماي كودك در سراسر دنيا وجود دارد. به هر حال با اين كار بحث كمبود توليد منتفي مي‌شود و سينماها بدون برنامه نمي‌مانند». فروزش در پايان اظهار اميدواري مي‌كند كه اين اتفاق دائمي باشد و نه مقطعي و فردا بهانه‌اي باعث حذفش نشود، چون در كل سياست خوبي است. اين فيلم‌ها هنوز هم جذاب است‌ محمدعلي طالبي هم اكران توليدات سال‌هاي پيش سينماي كودك را اتفاق خوبي ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد: «فيلم‌هاي كودك مثل كمدي‌هاي لورل و هاردي و چارلي چاپلين كه هنوز جذابند و مي‌خندانند، هميشه تازگي شان را حفظ مي‌كنند. ضمن اين كه همه فيلم‌ها و كتاب‌ها فقط براي دوره خودشان توليد نمي‌شوند و تاريخ مصرف ندارند. اصلا اين راز آثار هنري است كه مي‌توانند زنده و پايدار و با نشاط باقي بمانند. بچه‌هايي هم كه حالا براي ديدن اين فيلم‌ها به سينما مي‌روند، موقع توليد آنها هنوز به دنيا نيامده بودند و ديدنش برايشان تازگي دارد.» اين كارگردان ادامه مي‌دهد: «اين روند همه جاي دنيا وجود دارد. هم آثار جديد توليد مي‌شود و هم فيلم‌هاي قديمي دوباره نمايش داده مي‌شود. نكته اينجاست كه ارتباط ما فيلمسازان كودك با مسوولان اساسا قطع شده و سال‌هاست بي‌كاريم، چون همه چيز دست فارابي و ارشاد است و بخش خصوصي كاره‌اي نيست.» او كه همين چند وقت پيش فيلم «ديوار» را روي پرده داشت، در ادامه سر درد دلش باز مي‌شود و بفهمي نفهمي كنترلش را هم از دست مي‌دهد: «اما از طرفي اكران اين فيلم‌ها كمك چنداني به سينماي كودك و ما فيلمسازان اين سينما نمي‌كند. زبانمان مو در آورد و كسي گوش نمي‌كند. خيلي‌ها مشاركتي با بنياد فارابي فيلم ساخته‌اند و فيلم‌هايشان اكران نمي‌شود. اينها اگر قرار است اكران نشود، در تلويزيون قابل پخش است و مي‌شود به صورت سي دي و دي وي دي هم منتشرش كرد.» منظورش فيلم «تو آزادي» است كه در سال 79 ساخت و فقط 2 هفته در يك سالن سينما اكران شد و رفت پي كارش. طالبي اضافه مي‌كند: «ارتباط ما با بخش‌هاي دولتي كه پول دارند و براي اين كار بودجه دارند، قطع شده و نمي‌شود با مديريتشان ارتباط برقرار كرد. فضاي سردي حاكم شده كه نمي‌شود تغييرش داد.» او درباره اين كه تا چه اندازه بچه‌هاي امروز با فيلم‌هاي سال‌هاي گذشته ارتباط برقرار مي‌كنند، مي‌گويد: «راه حل اين مشكل، توليد فيلم‌هاي جديد و متناسب با شرايط و موقعيت آنهاست و لازمه اين كار هم تعامل جدي با فيلمسازان كودك است؛ اما جشنواره كودك هم تبديل شده به جايي براي ماست مالي، چون براي پركردنش به كم تجربه‌ها سفارش مي‌دهند و براي همين، فيلم‌ها خوب از كار در نمي‌آيد. در حالي كه در دنيا بيشترين سرمايه‌گذاري‌ها روي سينماي كودك انجام مي‌شود.» اين فيلمساز سينماي كودك و نوجوان به اين كه چنين اتفاقي باعث بالارفتن توليد بشود و تهيه‌كننده‌ها به خاطر در اختيار داشتن فضايي به منظور اكران كه در شرايط سينماي ما خيلي غنيمت است، براي توليد فيلم كودك ترغيب بشوند، خيلي خوش بين نيست، چون مدت‌هاست يك جريان ريشه‌اي و ممتد نديده: «الان 2‌سال است كه فيلم كودك ساخته نشده و بچه‌ها تابستان امسال «هميشه پاي يك زن در ميان است» و «ده رقمي» را ديدند. وقتي آموزش و پرورش فقط جلوي بيني‌اش را مي‌بيند، مي‌تواني خوشبين باشي؟» مجبوريم به حداقل ها رضايت بدهيم درجه بدبيني مسعود كرامتي نسبت به كليت فضا از طالبي هم بيشتر است، چون فكر مي‌كند درست است كه مسكن براي مدتي درد را قطع مي‌كند، ولي بايد به دنبال درمان اساسي بود: «آخر كي ساعت 9 صبح دست بچه‌اش را مي‌گيرد و مي‌آورد سينما؟ مگر اين كه چنين اتفاقي از طرف مسوولان مدرسه بيفتد. پس در بهترين حالت يك طرح آموزش و پرورشي است. در حقيقت هم آموزش و پرورش است كه بايد به فكر بچه‌ها باشد. اگر هر مدرسه ماهي يكبار شاگردهايش را ببرد سينما، خيلي چيزها عوض مي‌شود. مي‌شود براي اين كار به سراغ فيلم‌هايي رفت كه خود آموزش و پرورش آنها را تاييد مي‌كند و از نظر كارشناسانش ارزش ديدن دارند.» كارگردان فيلم‌هايي مثل «پاتال و آرزوهاي كوچك»، «مرغابي وحشي»، «كودكانه» و «روز كارنامه» كه بتازگي فيلم تلويزيوني «آژانس دوچرخه» را براي شبكه تهران ساخته ادامه مي‌دهد: «متاسفانه در اين شرايط مجبوريم به حداقل‌ها رضايت بدهيم. كار سينما هم به جايي رسيده كه اگر مثل گداها پولي كف دستش بگذارند، مجبوريم خوشحال باشيم.» او تاكيد مي‌كند كه بايد خيلي جدي تر و كلان تر از اين به قضيه نگاه كرد و نبايد به همين اكتفا كرد كه من تهيه كننده بعد از چندين و چند سال دوباره دوزار گيرم مي‌آيد. طرحي براي همه بچه‌ها سراغ مدير سينما آزادي مي‌روم تا چند و چون بيشتر درباره كار و ميزان استقبال را از زبان خودش بشنوم. رضا سعيدي‌پور توضيح مي‌دهد اين طرح كه از عيد فطر شروع شده، ممتد است و به هيچ عنوان مقطعي نيست. فعلا با مسوولان مقاطع دبستان و راهنمايي و همين طور مهد‌ها هماهنگ مي‌كنيم و تا اين جاي كار هم استقبال خيلي خوب بوده. پيش از فيلم، نمايش «كدو قلقله زن» به كارگرداني جواد ذوالفقاري هم براي بچه‌ها اجرا مي‌شود كه خيلي ازش لذت مي‌برند. پنجشنبه و جمعه‌ها هم كه مدرسه‌ها تعطيل است، خانواده‌ها بيشتر دست بچه‌هايشان را مي‌گيرند و به سينما مي‌آيند. سعيدي‌پور آنقدر از اجراي اين طرح راضي است كه مي‌خواهد همين طرح را در 5 سالن اجرا كند: «با فارابي صحبت كرديم براي اكران «شهر موش‌ها»؛ ولي برايش مشكل فني پيش آمد. ضمن اين كه استقبال از كلاه قرمزي به عنوان اولين فيلم باعث شده تصميم بگيريم وقتي مشكل شهر موش‌ها هم حل شد، برش نداريم و هر دو را كنار هم نمايش بدهيم.» مدير سينما آزادي عقيده دارد اين فيلم‌ها با اين كه تازه توليد نشده‌اند، ولي براي بچه‌هايي كه هنوز آن را نديده‌اند، خيلي جذاب است، حتي اگر سي دي يا دي وي دي‌اش را هم در خانه ديده باشند. در ضمن كنار اين كار، اهداف ديگري هم دنبال مي‌شود: «يكي از مهم‌ترين اهداف ما اين است كه فرهنگ سينما رفتن و كنار هم فيلم ديدن را جا بيندازيم. اگر اين اتفاق بيفتد مي‌شود انتظار داشت وقتي بچه‌ها به سن نوجواني و جواني هم برسند، اين فرهنگ را حفظ كنند.» سعيدي‌پور تاكيد مي‌كند براي اين طرح هدف مادي تعيين نشده است. نشان به آن نشان كه بليت تا حالا نيم‌بها بوده و اتفاقا از امروز كه ما با هم حرف مي‌زنيم، رايگان شده است. او از اين فرصت استفاده مي‌كند و اعلام مي‌كند هر مدرسه‌اي بخواهد مي‌تواند با هماهنگي، دانش‌آموزانش را ببرد سينما. جابر تواضعي‌




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 803]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن