تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811623360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کارتون بچه غول ها دوباره آمدند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  کارتون بچه غول ها دوباره آمدند
 کارتون بچه غول ها دوباره آمدند
«وضعيت فروش هيولاها عليه بيگانه‌هاي فضايي اهميتي حياتي براي تعيين وضعيت فيلم‌هاي سه‌بعدي داشت. صنعت سينما مدت‌ها بود كه مي‌خواست اين تكنولوژي را به تماشاگران معرفي كند.»آيا سينماي سه‌بعدي، هاليوود را نجات مي‌دهد؟از جفري كازنبرگ، مدير واحد انيميشن كمپاني دريم وركز تا جيمز‌كامرون خالق «تايتانيك» پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما، مسئولان كمپاني‌هاي فيلمسازي و كارگردانان صاحب‌نام، بر روي موفقيت عظيم اين تكنولوژي سينمايي (كه پس از مدت‌ها دوباره مورد توجه قرار گرفته است) شرط‌بندي‌مي‌كنند. اما در اين رابطه فقط خواست‌كمپاني‌ها و فيلمسازان مطرح نيست و بايد ديد آيا تماشاگران هم به همين راحتي براي تماشاي فيلم‌هاي سه بعدي، راهي سالن‌هاي نمايش مي‌شوند يا خير. بحث اصلي اين است كه چگونه مي‌توان بينندگان فيلم‌هاي سينمايي را روي صندلي‌هاي سينماها نشاند و براي اين كار نياز به چه حقه‌هايي است؟ نمايش عمومي موفقيت‌آميز انيميشن كمپاني دريم وركز «هيولاها عليه بيگانه‌هاي فضايي» طي چند هفته قبل، بحث سينماهاي سه‌بعدي را در سطح وسيع‌تري مطرح كرده است. آنچه كه در رابطه با اين فيلم بيش از همه مورد توجه قرار گرفته، نه قصه آن (كه درباره حمله موجودات ماوراء‌زميني به زمين است) و نه نوع ساخت آن (كه صد البته خوش‌ساخت و خوش‌تكنيك است) بلكه سه‌بعدي بودن برخي از نسخه‌هاي‌آن‌است. تعداد زيادي از 3500 سالن سينمايي كه اين فيلم را اكران عمومي كردند، اين انيميشن پرهزينه را به صورت سه‌بعدي نمايش دادند. جدول فروش  حكايت از آن مي‌كند كه حدود نيمي از فروش 140 ميليون دلاري فيلم طي 10 روز اول نمايش، اختصاص به سينماهاي سه‌بعدي‌داشته است.جيمز كامرون، استيون اسپيلبرگ و رابرت زمه‌كيس فيلم‌هاي جديد خود را به صورت سه‌بعدي مي‌سازند. انيميشن‌كامپيوتري جديد كمپاني والت ديسني به نام «بالا» سه‌بعدي ساخته مي‌شود. مسئولان جشنواره بين‌المللي‌كن گفته‌اند، نسخه سه‌بعدي اين فيلم، برنامه افتتاحيه اين جشنواره است. به اين ترتيب، «بالا» اولين فيلم سه‌بعدي تاريخ سينماست كه به عنوان برنامه افتتاحيه اين بزرگ‌ترين و معتبرترين جشنواره سينمايي به نمايش درمي‌آيد. اين  انيميشن را كمپاني ديسني با همكاري يار هميشگي 17سال اخير خود، شركت كامپيوتري پيكسار تهيه كرده است. در همين كمپاني دريم وركز هم اعلام كرده، از اين پس تمام انيميشن‌هاي خود را به 2 صورت دو بعدي و سه‌بعدي روانه پرده سينماها خواهد كرد. 2  قسمت قبلي «شرك» و «پانداي كونگ فويي» بدشانسي آوردند كه قبل از رونق سينماي سه‌بعدي در اين كمپاني تهيه و توليد شدند. جفري كازنبرگ كه از دوستداران قديمي فيلم‌هاي انيميشن است، به شدت از توليد محصولات سه‌بعدي حمايت مي‌كند و سخت روي اين تكنولوژي حساب باز كرده است. او اعتقاد دارد، اين تكنولوژي باعث شكوفايي بيشتر صنعت سينما مي‌شود و هاليوود، اين روزها بسيار نيازمند اين تكنولوژي است. با نگاهي به وضعيت اقتصادي چند ماه گذشته سينما ، مي‌توان  به راحتي متوجه شد كه فروش فيلم‌ها در مقايسه با يك دهه قبل، حدود 10درصد كاهش داشته است. اين رقم در مقايسه با سال قبل در همين روزها، 5درصد كاهش يافته است. كازنبرگ در اين رابطه مي‌گويد: «مالكين سالن‌هاي سينما طي سال‌هاي گذشته هيچ كاري در رابطه با نوآوري‌هاي سينمايي انجام نمي‌دهند. آنها هيچ وقت تلاش نكرده‌اند كه تجربه نمايش فيلم‌ها را در سالن‌هاي نمايش خود (حتي براي اندكي) تغيير دهند. به همين دليل است كه من احساس مي‌كنم اين تغيير و تحول بايد از جانب خود ما- اهالي سينما -شروع شود. در دهه 30 فيلم‌ها از حالت صامت درآمدند و صدا به محصولات سينمايي اضافه شد. اين انقلاب، وضعيت فيلم‌هاي سينمايي را تغيير داد. چند دهه بعد از آن با ورود رنگ به فيلم‌هاي سينمايي، يك انقلاب تكنيكي بزرگ ديگر به وقوع پيوست. حالا وقت آن رسيده كه شاهد انقلاب بزرگ ديگري در اين زمينه باشيم. تكنيك سه‌بعدي دوباره تماشاگران را به سالن‌هاي سينما برمي‌گرداند. اين تكنولوژي براي صنعت سينما پرخرج بوده است، ولي ما حاصل و نتيجه آن را در جدول گيشه، نمايش‌خواهيم داد. البته بهره‌گيري از اين تكنولوژي به معني آن است‌كه بليت سينماهاي نمايش‌دهنده فيلم‌هاي سه‌بعدي بين 2‌تا‌5‌دلار افزايش پيدا خواهد كرد. اما مطمئن هستم تماشاگران اين مبلغ را پرداخت خواهند كرد و ما شاهد يك دگرگوني در جدول گيشه نمايش‌خواهيم بود.»اين نخستين بار نيست كه هاليوود تكنيك فيلم‌هاي سه‌بعدي را به سالن‌هاي سينماها مي‌آورد و به همين دليل نمي‌توان از آن به عنوان يك تكنولوژي جديد (مثل لقبي كه نزديك 2 دهه قبل به انيميشن‌هاي كامپيوتري كه جايگزين انيميشن سنتي شد، دادند) اسم برد. اين تكنولوژي اولين بار در دهه 50ميلادي خودش را به تماشاگران معرفي كرد. پس از آن در 2 ‌دهه 70‌و‌80 هم تلاش‌هايي براي توليد فيلم‌هاي سه‌بعدي صورت گرفت. اما در تمام اين مدت، تماشاگران سينما استقبال خوبي از آن نكردند و فيلم‌هايي كه به صورت سه‌بعدي توليد و روانه اكران عمومي شدند، نتوانستند مخاطب زيادي براي‌خود دست و پا كنند.  تكنولوژي سه‌بعدي نمي‌تواند هيچ كمكي به يك سوژه ضعيف بكند. هر فيلمي در وهله اول بايد يك قصه جذاب و گيرا باشد،بعد از آن است كه مسائلي مثل هنرپيشگان حاضر در آن يا سه‌بعدي بودنش مورد توجه قرار مي‌گيرد. اگر بقيه فيلم‌هاي سه‌بعدي هم چيزي مثل بيوولف باشند، من هيچ‌وقت به تماشاي اين محصولات سه‌بعدي نخواهم رفت». در حال حاضر هم استفاده از تكنولوژي سه‌بعدي در فيلم‌هايي مثل «هيولاها عليه بيگانه‌هاي فضايي» كمي پيچيده به نظر مي‌رسد و گروهي از تحليلگران اقتصادي سينما مي‌گويند هنوز هم نمي‌توان با قاطعيت اعلام كرد، مردم عادي از ديگر محصولات سه‌بعدي صنعت سينما هم استقبال خوب و بالايي خواهند كرد. در اين رابطه، برخي از مالكين سينماها اين نكته را مطرح مي‌كنند كه افزايش قيمت بليت فيلم‌هاي سه بعدي، ممكن است باعث دوري تماشاگران از اين فيلم‌ها شود. آنها شك دارند تماشاگران سينما، حاضر باشند براي تماشاي نسخه سه‌بعدي يك فيلم سينمايي، پولي بيشتر از آنچه كه براي نسخه‌هاي دوبعدي آن پرداخت‌مي‌كنند، بپردازند.در عين حال، اين سؤال هم مطرح است كه آيا نمايش نسخه‌هاي سه‌بعدي محصولات سينمايي، مي‌تواند تاثيري در وضعيت فروش‌و‌كرايه نسخه‌هاي آنها در بازار ويدئويي داشته باشد؟ بسياري از صاحب‌نظران سينمايي به اين پرسش، پاسخ منفي مي‌دهند. زماني متوجه اهميت فروش نسخه‌هاي سي‌دي، دي‌وي‌دي و ويدئويي فيلم‌هاي سينمايي مي‌شويم كه بدانيم رقم فروش آنها در بازار ويدئويي سال 2008، شاهد يك كاهش 9 درصدي بوده است. صنعت سينما در 30 سال اخير، حساب ويژه‌اي روي فروش نسخه‌هاي ويدئويي محصولات خود باز كرده و بخش مهمي از سود آن از اين بازار تامين مي‌شود. اما تكنولوژي سه‌بعدي در رابطه با اين بازار، هيچ كار ويژه‌اي نمي‌تواند انجام دهد.فيلم‌هاي سه‌بعدي امروزي خيلي هم شبيه فيلم‌هاي سه‌بعدي قديمي نيستند. آن‌فيلم‌ها در دهه‌هاي گذشته، با كمك 2 پروژكتور مجزا 2 تصوير را (هر يك براي يكي از چشم‌هاي تماشاگران) بر روي پرده نمايش مي‌انداختند و در مقايسه با مدت زمان نمايش فيلم، مجبور بودند اين تصويرها را كاملا هماهنگ و همزمان پخش كنند. اما سيستم سه‌بعدي جديد، فيلم‌ها را فقط به كمك يك پروژكتور ديجيتالي نمايش مي‌دهد و اين باعث خلق تصاوير و وضعيت تازه‌اي مي‌شود. در اين حالت، تصاويري كه روي پرده سينما به نمايش درمي‌آيد، آنچنان به سرعت در يكديگر تركيب مي‌شوند كه هر دو چشم چپ‌و‌راست تماشاچي، بدون هيچ وقفه‌اي مي‌تواند آنها را به صورت همزمان ببيند. در حالت فوق، ذهن تماشاچي، آمادگي ديدن و پذيرش يك تصوير سه‌بعدي را دارد. با وجود اين، سيستم جديد هم هنوز نيازمند عينك‌هاي‌خاص سه‌بعدي است تا تماشاچي بتواند فيلم‌هاي سه‌بعدي را در سالن نمايش تماشا كند. اما اين عينك‌ها شباهتي به آن عينك‌هاي سه‌بعدي دهه70و80 ندارد، كه به رنگ سبز و قرمز بودند. عينك‌هاي سه‌بعدي امروزي، خيلي شبيه همان عينك‌هاي آفتابي‌معمولي هستند كه اكثر آدم‌ها در طول روز به چشم‌هاي خود مي‌زنند.صنعت سينما اولين فيلم سه‌بعدي جديد خود- كه با بهره‌گيري از تازه‌ترين روش‌هاي تكنولوژي معاصر توليد شده بود- را در سال 2005 ارائه داد. اين فيلم همان انيميشن «جوجه كوچولو» بود. در سال 2007 توليد اين نوع فيلم گسترش بيشتري يافت و تماشاگران سينما هنگام اكران عمومي فيلم‌هايي مثل «بيوولف»، «سفر به مركز زمين»، «بولت» و «مرا به ماه ببر»، امكان تماشاي نسخه‌هاي سه‌بعدي آن را نيز پيدا كردند.در اين بين فيلم‌هايي مثل «بيوولف» و «بولت» نتوانستند نظر مثبت منتقدين سينمايي را به خود جلب كنند و فروش آنها در گيشه نمايش، پايين‌تر از حدانتظاربود. براي مثال «بيوولف» كه با هزينه‌اي 150‌ميليون‌دلاري تهيه شده بود، حتي در اكران آمريكاي خود هم نتوانست به فروش 100‌ميليون‌دلاري دست پيدا كند. همين يك ماه پيش، شركت مستقل فيلمسازي فوكوس فيچرز انيميشن «كارولاين» را اكران عمومي كرد. قصه فيلم درباره دختر كوچولويي است كه وارد يك دنياي مجازي مي‌شود. اين فيلم در آمريكا 70 ميليون دلار فروش كرد. يكي از دلايل فروش قابل قبول فيلم، شهرت آن به عنوان فيلمي بود كه نسخه سه‌بعدي آن هم روي پرده سينماهاست. كارولاين با هزينه‌اي 60 تا70 ميليون دلاري توليد شده است.در سال 2005 كه فيلم‌هاي سه‌بعدي آغاز‌حيات‌دوباره‌خود را اعلام كردند، تعداد اندكي سينماي نمايش‌دهنده سه بعدي در آمريكاي شمالي وجود داشت. آن زمان اين سينماها هم تجهيزات كامل نمايش اين فيلم‌ها را در اختيار نداشتند. اما در حال حاضر تعداد اين سالن‌ها به بيش از 2هزار سالن سينما رسيده كه تجهيزات كامل سه‌بعدي را در اختيار دارند. نمايش عمومي «هيولاها عليه بيگانه‌هاي فضايي» نشان داد كه صنعت سينما مي‌تواند درحال حاضر از تمام قابليت‌هاي سه‌بعدي سينماهاي خود استفاده كند. جفري كازنبرگ، اظهار اميدواري مي‌كند كه در مدت زمان نه‌چندان طولاني تعداد سالن‌هاي سه‌بعدي به دو‌برابر افزايش پيدا كند. اين اظهارنظر او زماني اهميت و اعتبار‌پيدا مي‌كند كه بدانيم در كل در حدود 4400  سالن سينما در آمريكاي شمالي وجود دارد و هر فيلم جديد سينمايي در اولين هفته نمايش خود در حدود 2500 تا (حداكثر) 3500 سالن سينما اكران عمومي مي‌شود.حداقل چيزي كه مي‌توان گفت اين است كه برخي از تماشاگران امروزي سينما، سخت تحت تاثير سينماي سه‌بعدي قرار گرفته‌اند. ولي براي عموميت‌يافتن اين نوع فيلم‌ها، حتي همين گروه از تماشاگران هم نيازمند وقت و گذشت زمان هستند. يك تماشاچي عادي سينما اهل كاليفرنيا مي‌گويد: اگر نسخه‌هاي سه‌بعدي فيلم‌هاي سينمايي با قيمت بليت بيشتري اكران عمومي شوند، به تماشاي آنها نخواهد رفت. در عين حال وي تاكيد مي‌كند از تماشاي نسخه سه‌بعدي بيوولف، تجربه خوب و لذت‌بخشي نداشته و اين باعث شده تا نسبت به محصولات سه‌بعدي سينما كمي نااميد شود. اين جوان 28 ساله كه البته يك تماشاچي حرفه‌اي سينماست مي‌گويد: «تكنولوژي سه‌بعدي نمي‌تواند هيچ كمكي به يك سوژه ضعيف بكند. هر فيلمي در وهله اول بايد يك قصه جذاب و گيرا باشد،بعد از آن است كه مسائلي مثل هنرپيشگان حاضر در آن يا سه‌بعدي بودنش مورد توجه قرار مي‌گيرد. اگر بقيه فيلم‌هاي سه‌بعدي هم چيزي مثل بيوولف باشند، من هيچ‌وقت به تماشاي اين محصولات سه‌بعدي نخواهم رفت».
 کارتون بچه غول ها دوباره آمدند
به اين ترتيب بايد ديد آيا هاليوود مي‌تواند حقه‌ها و ترفندهاي جديدي براي موفقيت‌هاي بيشتر خود خلق كند يا نه؟ زماني كه كمپاني برادران وارنر در سال 1927 فيلم «خواننده جاز» را با بازي آل‌جانسن به روي پرده سينماها فرستاد، خيلي‌ها آن را به عنوان يك ترفند در نظر گرفتند. اين فيلم صاحب صدا بود. از آن‌زمان به بعد اين نوع فيلم‌هاي سينمايي- كه با عنوان فيلم‌هاي «صدادار» شناخته مي‌شدند- به صورت يك استاندارد، درآمدند و باعث تغييرات زيادي در وضعيت ستارگان سينما شدند. در اين فيلم‌هاي جديد، حالا بازيگراني مي‌توانستند حضور داشته باشند كه از صداي خوبي برخوردار باشند. در همان زمان، فيلم‌هاي صامت، تلاش زيادي كردند كه بتوانند به حيات خود ادامه دهند. از آن زمان تاكنون، هاليوود ايجاد تغيير و تحول در وضعيت عمومي خود را متوقف نكرده است. اين در حالي است كه اين تغيير و تحولات هميشه با تحسين و تمجيد روبه‌رو نبوده و استقبال عمومي را به همراه نداشته است. براي مثال تكنولوژي‌هايي مثل سينما اسكوپ ( از ايام قديم) و مستند- داستاني‌سازي (از ايام جديد كه «پروژه بلروييچ» با فروشي 150ميليون دلاري از موفق‌ترين محصولات آن است) از جمله شيوه‌هاي فيلمسازي بوده‌اند كه تماشاگران، استقبالي از آنها در سطح عمومي نكرده‌اند.نكته جالب اين است كه انيميشن هيولا‌ها عليه بيگانه‌هاي فضايي به شدت حال و هواي محصولات دهه پنجاهي صنعت سينما را دارد. منظور فيلم‌هايي است كه در آنها يك بشقاب‌پرنده در خاك آمريكا مي‌نشيند و براي نجات كره زمين يك فراخوان عمومي اعلام مي‌شود. تكنولوژي سه‌بعدي حال و هواي ويژه‌اي به اين قصه داده و تاثيرات صوتي و تصويري خيلي خوب دارد.كاراكترهاي مختلف فيلم و به ويژه جينورميكا (با صداي ريس وتيرزپون) در اين حالت، خيلي تماشايي‌تر به نظر مي‌رسند، نبايد فراموش كرد كه اين دختر ماجراجوي كاليفرنيايي در قصه فيلم بسيار بزرگ و عظيم‌الجثه نشان داده مي‌شود. بزرگي اين كاراكترها در نسخه سه‌بعدي در حد كمال خود به نمايش در مي‌آيند. گفته مي‌شود موفقيت مالي اين فيلم در گيشه نمايش، راه را براي نمايش ديگر محصولات پرخرج سه‌بعدي هموار كرده است؛ انيميشن جديد رابرت زمه‌كيس به نام «يك كريسمس كارولي» يكي از آنهاست. اين فيلم، قصه‌اش را از يكي از افسانه‌هاي كلاسيك چارلز ديكنز گرفته و جيم‌كري در آن با زمه‌كيس همكاري داشته است. فيلم، ماه نوامبر اكران عمومي مي‌شود. جيمز كامرون هم- كه بعد از فروش 1.2 ميليارد دلاري بين‌المللي «تايتانيك»، تا به امروز هيچ فيلم داستاني را جلوي دوربين سينما نبرده است- در حال ساخت «آواتار» است كه با هزينه‌اي 200 ميليون دلاري به صورت سه‌بعدي ساخته مي‌شود. اين فيلم هم قرار است ماه دسامبر به روي پرده سينماها برود و قصه‌اش، جنگي قديمي را تعريف مي‌كند كه كاراكتر اصلي آن جيك- كه يك سرباز كهنه‌كار جنگ است- راهي سفر به يك سياره ديگر مي‌شود.استيون اسپيلبرگ هم براي فيلم سه‌بعدي خود به سراغ ماجراجوهاي معروف «تن تن» رفته و اولين نسخه زنده سينمايي اين مجموعه موفق كميك استريپي (كه به صورت مجموعه تلويزيوني هم توليد شد) را مي‌سازد. فيلم كه براساس قصه يك مجموعه كتاب بلژيكي ساخته مي‌شود، درباره خبرنگاري است كه همراه سگ مهربان خود وارد يك دنياي مرموز و هيجان‌انگيز مي‌شود. اين فيلم سال 2011 به نمايش عمومي درمي‌آيد.ريچاردگرينفيلد يك تحليلگر اقتصادي سينما مي‌گويد: «وضعيت فروش هيولاها عليه بيگانه‌هاي فضايي اهميتي حياتي براي تعيين وضعيت فيلم‌هاي سه‌بعدي داشت. صنعت سينما مدت‌ها بود كه مي‌خواست اين تكنولوژي را به تماشاگران معرفي كند.» از قرارمعلوم با مشخص شدن اين وضعيت است كه كمپاني‌هاي فيلمسازي اعلام كرده‌اند تا 2‌–‌3 سال آينده حداقل 45 فيلم سه‌بعدي را روانه پرده سينماها خواهند كرد. منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 591]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن