تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835055457
چهل سالگي
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چهل سالگي زمان از دست رفتهچهل سالگي مرز ميان بلوغ روحاني و خاطرات جسماني است. خيلي ها در چهل سالگي ياد دوران نوجواني و گذشته خود مي افتند و خاطرات آن دوران را به ياد مي آورند و قصه هايش را مرور مي کنند. شايد آن ها براي بچه هايشان همان قصه معروف قديمي را بخوانند: «روزي پادشاهي در ميان مردم، چشمش به دختر جواني افتاد و عاشق او شد. پادشاه تا دختر را به قصر آورد، دختر بيمارشد. هيچ يک از طبيب ها ي شهر نتوانستند بيماري دختر را تشخيص دهند. پادشاه دست به دعا برداشت و درخواب طبيب پيري را ديد و...عليرضا رئيسيان، کارگردان چهل سالگي با گفتن جمله هاي بالا، مي گويد که فيلم تازه اش قصه آدم هاي ميان سال است و خاطرات دوران نوجواني و جواني را به زباني سينمايي تعريف مي کند. رئيسيان درباره موضوع و خط اصلي فيلم مي گويد: «اجازه بدهيد. بيشتر از اين فيلم را تعريف نکنم و آن را روي پرده سينما تماشا کنيم و ببينيم چه اتفاق هايي مي افتد. ديدن اين که سروشکل داستان روي پرده سينما چگونه خواهد شد، براي بيننده جذابيت بيشتري دارد.»رئيسيان درباره انتخاب قصه طباطبايي براي کار تازه سينمايي خود مي گويد: «اين قصه امکانات خيلي خوبي براي به تصوير کشيده شدن داشت. در عين حال نويسنده اش هم خانمي خوش فکر و متفاوت است. احساس کردم مي توان از اين قصه، يک فيلم خوب سينمايي درآورد.» چهل سالگي، برداشتي آزاد از اين قصه است. رئيسيان در اين باره مي گويد: «سعي کردم ضمن وفاداري به اصل داستان و شخصيت ها، به دليل نوع تصويرسازي، چيزهايي را به قصه کتاب اضافه کنم، نمي دانم با انجام اين کار، فيلم به اثر بهتري تبديل شده است يا نه. تا فيلم آماده نمايش نشود وآن را روي پرده نبينم، نمي توانم بگويم اين تغييرها چطور بوده است.»نظام الدين کيايي براي اولين بار با رئيسيان همکاري مي کند. او از فضاي حرفه اي و حاکم بر کار بسيار رضايت دارد و مي گويد سال ها منتظر همکاري با رئيسيان بوده است. کيايي که سال ها عضو انجمن صدا و هيأت مديره خانه سينما بوده، درگوشه هايي از صحبت هاي خود با گلايه به شرايط حاکم در توليد سينماي ايران براي اين قشر اشاره مي کند. کيايي اين صدابردار قديمي و گزيده کار سينماي ايران درمورد حضورش در چهل سالگي مي گويد: «چهل سالگي آخرين کار انجام شده من است و به دلايل خيلي هم بهش علاقمند هستم. سال ها بنا بود با آقاي رئيسان کار کنم، چون احساس مي کردم خيلي همديگر را درک مي کرديم. اما هيچ وقت در کارهاي قبل ايشان اين فرصت پيش نمي آمد؛ يا من سر کار ديگري بودم يا اصلاً در ايران حضور نداشتم. سال ها منتظر بوديم با هم کار کنيم. چهل سالگي قصه خوبي داشت و آقاي رئيسيان گروه خيلي خوبي را انتخاب کرده بودند، افراد فني اي که پايه هاي سينماي ايران هستند، از جمله محمود کلاري، ايرج رامين فر و... و بازيگران بسيار توانمند که سبب شد چهل سالگي کاري خاطره انگيز براي من باشد. مورد ديگر اين بود که من و عوامل همديگر را مي شناختيم. مثل اين بود که کسي با دوستانش قرار ملاقات بگذارد و کاري را هم انجام مي دهد. پايه کار براساس دوستي ها و توانمندي هاي افراد بود و براي من خاطره انگيز بود. حضور اين گروه باعث مي شد که همه عوامل بسيار حرفه اي عمل کنند. چهل سالگي براي من کار بسيار دلچسبي بود. با اين که قرار بود کار در دوماه تمام شود، نه به اين دليل که افراد بيش از حد کارکرده باشند، بلکه به اين دليل بود که اين افراد با تجربه در کار رئيسيان درست کار کرده اند. ما به اندازه يک ماه کار کرديم، اما درست کار کرديم، مي شد اين کار را دو ماهه و حتي سه ماهه انجام داد، اما چون همه کارشان را درست انجام مي دادند و بازيگران، مدير فيلمبرداري، طراح صحنه و لباس و چهره پردازي مسلط بودند، بدون اين که به گروه فشار بيايد، کار انجام شد.»عبدالله اسکندري به عنوان يکي از شاخص ترين چهره هاي تاريخ چهره پرداري ايران که حضوري مستمر در سينماي ايران و پروژه هاي مختلف داشته و با اکثر کارگردان هاي سرشناس ايران کار کرده است، معتقد است رئيسيان به خاطر تهيه کنندگي و کارگرداني توأمانش در اين کار دست او را باز گذاشته، اما خود کار گريم خاصي را نمي طلبيده. عبدالله اسکندري طراح چهره پردازي با سابقه و چيره دست سينماي ايران در مورد چهل سالگي مي گويد: «قبلاً با آقاي رئيسيان در چند فيلم همکاري کرده بودم. در اين فيلم گروه خوب و حرفه اي حضور داشت و بازيگرهاي قدرتمندي مثل عزت الله انتظامي، محمدرضا فروتن و ليلا حاتمي. گريم هاي جوان کردن و پيرکردن درحد ده پانزده سال بود، اما نکته خاصي نداشت. با آقاي انتظامي در اين فيلم کار کردم که هميشه از کارکردن با ايشان لذت برده ام. خانم ليلا حاتمي که يادگار علي حاتمي ست و با ايشان هم هميشه همکاري خوبي داشته ام و ساير بازيگران.»اسکندري در مورد رابطه گريم و بازيگر مي گويد: «مثلاً نقش خانم حاتمي به خودشان نزديک بود و چون صورتش اصولاً کودکانه است راحت مي شود سن شان را بالا و پايين آورد. من تجربه زيادي دراين کارها(پير وجوان کردن) داشته ام. وقتي بازيگر خوب باشد به گريم جواب خيلي خوبي مي دهد گريم بايد به کمک بازي بازيگر بيايد.بازيگر خوب وقتي خوب بازي مي کند شما گريم را نمي بينيد، اما اگر خوب نباشد، گريم هر چقدر هم خوب باشد، لو مي رود و قطعا از هم جدا مي شوند، يعني گريم يک حرف و بازيگر حرف ديگري مي زند و گريم مزاحم ديد شماي بيننده مي شود. شايد اين موارد در فيلم هاي معمولي قابل رؤيت نباشد، اما در فيلم هاي تاريخي بخصوص ناخودآگاه گريم توي چشم مي آيد. در کارهاي تاريخي تماشاگر به سرعت مي فهمد که از کجا دارد آزار مي بيند. خودش مي فهمد که چقدر گريم بد است و از کار جداست. اما در فيلم هاي روز و معمولي که ساخته مي شود فقط آدم متخصص مي تواند بگويد اين بازيگر به گريم صدمه زده يا برعکس. خيلي از بازيگرهاي ما مثل خانم حاتمي کنار آينه خودشان را با گريم انجام شده هماهنگ مي کنند.»هايده صفي ياري تدوينگر فعال سينماي ايران که در اين چند سال اخير هميشه يک پاي کانديدهاي برنده شدن سيمرغ بلورين بهترين تدوينگر در جشنواره فيلم فجر بوده و کارهاي خاطره انگيزي همچون آژانس شيشه اي، درباره الي... و... را در کارنامه خود دارد، در مورد چهل سالگي مي گويد: «تدوين فيلم به پايان رسيده. چهل سالگي اولين همکاري ام با آقاي رئيسيان است که اين فيلم کلاً حال و هواي خاصي داشت؛ شايد يک مقداري زنانه بود و من احساس خوبي به فيلم و کاري که انجام مي دادم داشتم و همکاري با آقاي رئيسيان خيلي آرام و راحت پيش مي رفت. يکي از ويژگي هاي اين فيلم روايت داستان در داستان آن بود که به نظرم اين اتصالات در تدوين به خوبي صورت گرفته است. البته من خيلي در اين زمينه تجربه ندارم، اما به نظرم کار موفق بود و در درآوردن چنين روايتي موفق عمل کردم. يکي از ويژگي هاي ديگر اين فيلم اين بود که بخشي از آن به موسيقي برمي گشت و اين هم براي من تجربه جديد و خوبي بود.»تدوين چهل سالگي حدود دو ماه طول کشيده است.ايرج رامين فر به کار گروهي بسيار معتقد است. اين طراح صحنه و لباس قديمي سينما که بايد او را پدر طراحي صحنه و لباس سينماي ايران دانست و همچنان انرژي و پرشور در پروژه هاي مختلف حضور دارد در مورد اين فيلم مي گويد: «چهل سالگي سومين همکاري من با آقاي رئيسيان است. اگر به صورت کامل تر بگويم يک مثلث سه نفره يعني آقاي رئيسيان، آقاي کلاري و من تشکيل داده ايم که از ريحانه و پرونده هاوانا ورشروع و در چهل سالگي کامل تر شد. بعد از انجام سه کار با آقاي رئيسيان مي توانم بگويم کارهاي موفقي داشته ايم و طراحي چهل سالگي خيلي کامل تر در دکور و در خدمت موضوع بودن است.»رامين فر در مورد اين مثلث کاري مي گويد: «هميشه در کارهايي که من با آقايان کلاري و رئيسيان انجام داديم، خيلي هماهنگ بوده وبا هم مشورت مي کرديم و به صورت خيلي خوبي توانستيم مکمل همديگر باشيم، در مورد فيلمبرداري، انتخاب لوکيشن و امکانات تکنيکي که به درآمدن موضوع کمک مي کند مي شود گفت که اين کار خيلي موفق تر بوده. من همکاري موفقي با آقاي کلاري دارم، چون او اهل بحث و مشورت و صحبت است و نورپردازي اش را شخصاً خيلي دوست دارم.»رامين فر در ادامه در مورد فضا و محيط داخل فيلم مي گويد: «در مورد بافت فضاها و رنگ محيط سعي کرديم فضا را به طرف بي رنگي اي که در ضمن رنگ هم در آن هست ببريم تا با موضوع داستان هماهنگ باشد، چون فضا، فضاي دروني و شخصي و غمگيني است و اين در فضاي دکور و لباس ها بايد درمي آمد. چهل سالگي جزء فيلم هايي ست که از انجام دادنش لذت بردم. به نظر من اين کار براي همه گروه يک قدم رو به جلو بود. به نظرم کار موفقي بود. کلاً فضاها در خدمت فيلم بودند. متأسفانه در برخي از فيلم ها فضا در خدمت فيلم نيست، مستقل از فيلم عمل مي کند و اين به کل کار لطمه مي زند.»رامين فر در مورد اين که داستان در داستان بودن فيلم چه تأثيري در کار او به عنوان طراح صحنه و لباس دارد، مي گويد: «ما تصميم گرفته بوديم کمي فضاها را از هم متفاوت کنيم، حس و حال اين فضاها مقداري به گذشته مي رود و مقداري در حال است. البته فکر اصلي از خود آقاي رئيسيان بود که تصميم گرفت گذشته را با ويدئو کار کند تا بافت تصويري متفاوت از 35 ميليمتري درآيد. در نتيجه اين دو فضاها از هم قابل تفکيک شد. مقداري هم روي رنگ کار شد و گذشته را مقداري کم رنگ تر و از لحاظ ريتم تصوير سريع تر و... داريم و در مجموع بافت تصاوير فرق مي کند. در کل کار اين تجربه جديدي در مورد ايجاد فضاي قديم و جديد بود.»ليلا حاتمي که بهمن سال گذشته جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره فجر را براي بي پولي گرفت، در نقش اصلي چهل سالگي بازي مي کند. او در فيلم، نقش زن ميان سالي به نام نگار تمدن را دارد که در رشته موسيقي فعاليت مي کند و اتفاق هاي تازه اي زندگي او را متحول مي کند. محمدرضا فروتن و عزت الله انتظامي، ديگر بازيگران فيلم هستند و در عين حال، چهل سالگي شش چهره جديد را هم به سينماي ايران معرفي مي کند که نقش هاي مهمي در فيلم دارند: افشين نخعي، مهدي فريمان، شهرام جمشيدي، فرزان اطهري، سهيلا گلستاني و پريا مرداني ها.کارگردان: عليرضا رئيسيان. تهيه کننده: عليرضا رئيسيان. فيلمنامه نويس: مصطفي رستگاري. فيلمبردار: محمود کلاري. صدابردار: نظام الدين کيايي. صداگذار: محمدرضا دلپاک. طراح صحنه ولباس: ايرج رامين فر، چهره پرداز: عبداله اسکندري. جلوه هاي ويژه: عباس شوقي. تدوينگر: هايده صفي ياري. موسيقي: کريستف رضاعي. مدير توليد: هايده قريشي. بازيگران: ليلا حاتمي، محمدرضا فروتن، عزت الله انتظامي، سهيلا گلستاني، فرزان اطهري، پريا مرداني ها. زمان:91دقيقه.خلاصه داستان.چهل سالگي آغاز دوره ميان سالي است که خيلي ها قصه هاي قديمي شا ن را مرور کرده يا حتي براي فرزندانشان بازگو مي کنند.مشخصات کارگردان:متولد: 1334،تهران، تحصيلات: معادل دکترا.فيلم شناسي کارگردان:سازنده آثار ريحانه، سفر،ايستگاه متروک، پرونده هاوانا.منبع: صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4644]
صفحات پیشنهادی
چهل سالگی
مسابقه سینمای ایرانفیلم های بلندچهل سالگی (1388 / ایران)کارگردان: علیرضا رئیسیانتهیه کننده: علیرضا رئیسیانفیلمنامهنویس: مصطفی رستگاریبازیگران: لیلا ...
مسابقه سینمای ایرانفیلم های بلندچهل سالگی (1388 / ایران)کارگردان: علیرضا رئیسیانتهیه کننده: علیرضا رئیسیانفیلمنامهنویس: مصطفی رستگاریبازیگران: لیلا ...
چهل سالگی
چهل سالگی-وبلاگ > زائری، محمدرضا - همیشه گمان می کردم خرداد امسال برایم خیلی با خردادهای پیش فرق خواهد داشت، تا این که خرداد امسال رسید و هیچ اتفاق عجیبی نیفتاد ...
چهل سالگی-وبلاگ > زائری، محمدرضا - همیشه گمان می کردم خرداد امسال برایم خیلی با خردادهای پیش فرق خواهد داشت، تا این که خرداد امسال رسید و هیچ اتفاق عجیبی نیفتاد ...
«چهلسالگي» در تهران
«چهلسالگي» در تهران-«چهلسالگی» در تهرانعلیرضا رئیسیان تازهترین اثر سینمایی خود با نام «چهلسالگی» را 5 بهمن در تهران كلید میزند.به گزارش فارس، علیرضا ...
«چهلسالگي» در تهران-«چهلسالگی» در تهرانعلیرضا رئیسیان تازهترین اثر سینمایی خود با نام «چهلسالگی» را 5 بهمن در تهران كلید میزند.به گزارش فارس، علیرضا ...
«چهل سالگی» فردا کلید می خورد
«چهل سالگی» فردا کلید می خورد-علیرضا رئیسیان گفت: فیلم «چهل سالگی» فردا در لوکیشنی واقع در شهر تهران کلید می خورد. علیرضا رئیسیان در گفتگو با ...
«چهل سالگی» فردا کلید می خورد-علیرضا رئیسیان گفت: فیلم «چهل سالگی» فردا در لوکیشنی واقع در شهر تهران کلید می خورد. علیرضا رئیسیان در گفتگو با ...
رييسيان در آغاز تدوين «چهلسالگي»
رييسيان در آغاز تدوين «چهلسالگي»-هايده صفيياري مونتاژ فيلم سينمايي «چهلسالگي» به كارگرداني عليرضا رييسيان را در استوديو «مون» آغاز كرده است. به گزارش ...
رييسيان در آغاز تدوين «چهلسالگي»-هايده صفيياري مونتاژ فيلم سينمايي «چهلسالگي» به كارگرداني عليرضا رييسيان را در استوديو «مون» آغاز كرده است. به گزارش ...
آخرين خبرها از فيلم «چهلسالگي»
تدوين «چهل سالگي» جديدترين ساختهي عليرضا رييسيان پس از تعطيلات نوروز آغاز ميشود. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با به ...
تدوين «چهل سالگي» جديدترين ساختهي عليرضا رييسيان پس از تعطيلات نوروز آغاز ميشود. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با به ...
«چهلسالگي» هفته آينده در تهران كليد ميخورد
«چهلسالگي» هفته آينده در تهران كليد ميخورد-عليرضا رئيسيان تازهترين اثر سينمايي خود با نام «چهلسالگي» را 5 بهمن در تهران كليد ميزند. به گزارش خبرگزاري ...
«چهلسالگي» هفته آينده در تهران كليد ميخورد-عليرضا رئيسيان تازهترين اثر سينمايي خود با نام «چهلسالگي» را 5 بهمن در تهران كليد ميزند. به گزارش خبرگزاري ...
پايان تدوين «چهلسالگي» تا نيمه خرداد
پايان تدوين «چهلسالگي» تا نيمه خرداد-«عليرضا رئيسيان» با ابراز گلايه از نحوه حمايت مسولين سينمايي كشور گفت: مشكلات مالي «چهل سالگي» همچنان پابرجا است و ...
پايان تدوين «چهلسالگي» تا نيمه خرداد-«عليرضا رئيسيان» با ابراز گلايه از نحوه حمايت مسولين سينمايي كشور گفت: مشكلات مالي «چهل سالگي» همچنان پابرجا است و ...
پیش تولید «چهل سالگی» آغاز می شود
پیش تولید «چهل سالگی» آغاز می شود-علیرضا رئیسیان گفت: اگر سرمایه مهیا شود تا هفته آینده پیش تولید چهل سالگی آغاز می شود. علیرضا رئیسیان در گفتگو با ...
پیش تولید «چهل سالگی» آغاز می شود-علیرضا رئیسیان گفت: اگر سرمایه مهیا شود تا هفته آینده پیش تولید چهل سالگی آغاز می شود. علیرضا رئیسیان در گفتگو با ...
نگاهی به بازی لیلا حاتمی در "چهل سالگی"
نگاهی به بازی لیلا حاتمی در "چهل سالگی"-تصویر باورپذیر از میان--سالی سینمای ما- لیلا حاتمی در فیلم سینمایی چهل سالگی تصویری باورپذیر و تاثیرگذار از دوران ...
نگاهی به بازی لیلا حاتمی در "چهل سالگی"-تصویر باورپذیر از میان--سالی سینمای ما- لیلا حاتمی در فیلم سینمایی چهل سالگی تصویری باورپذیر و تاثیرگذار از دوران ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها