تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812801291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانستن همراه با بعد زماني


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسنا:گادامر بارها اين نکته را بيان کرده است که هرمنوتيک براي او روشي براي دانستن نيست، بلکه کوششي است براي روشن نمودن شرايطي که دانستن در آنها رخ مي دهد. وحيد عسكرپور در وبلاگ " ARCHAE" به نشاني http://fanoosenoghreei.persianblog.com نوشته است: در ميان اين شرايط اساساً پيش فرض‌ها و معاني پيشيني قرار دارند که در ذهن مفسر هستند. دانستن همواره تفسير کردن است. بدين معنا که براي اينکه بتوان واقعاً به يک موضوع معنا بخشيد، بايد از پيش پندارهاي شخصي يک فرد بهره برد. در نتيجه دانستن يک بازتوليد صرف نيست، بلکه روندي بسيار سازنده است، و تفاسير همواره در طي تاريخ تلقي از آنچه متعلق دانايي مي باشد، تغيير خواهد کرد. يکي از مهمترين مسايلي که گادامر با آن روبرو شد، چگونگي متمايز کردن پيش فرض‌هاي صحيح، که توسط آن ما دانش پيدا مي‌کنيم، از انواع غلطشان است، که ما را گمراه مي کنند. او پيشنهاد مي‌کند که يک خود آگاهي تاريخي را پرورش دهيم که فرد را متوجه پيش فرض‌هاي شخصي خود سازد و به او اجازه دهد تا يک موضوع را در خود به صورت مجزا ارزيابي کند. به هر حال مطمئن نيستم چگونه مي‌توان اين کار را انجام داد و از آن مهمتر، چگونه کسي مي‌تواند با ارايه‌ي عقيده‌ي گادامر به صورت يک کل، از بررسي موضوع در خود مطمئن باشد. وضعيت مهم ديگري که دانستن در آن رخ مي دهد، بعد زماني است. براي گادامر، گذشته و حال به صورتي استوار با هم مرتبطند. گذشته چيزي نيست که مجبور باشد به زحمت در هر حالي بازيابي شود. زمان در ابتدا چيزي بيش از يک خليج به نظر نمي‌رسد که بايد بر روي آن پل زد، زيرا جدا است، اما به واقع اين شالوده‌ حمايتگر روند است که حال از آن ريشه گرفته است. از اين رو بعد زماني چيزي نيست که نياز به کنار گذاشتنش باشد. اين تلقي، بيشتر، فرضيه خام تاريخ‌گرايي بود که مي‌پنداشت ما بايد خود را درون روح زمانه جاي دهيم، و با ايده‌ها و افکار آن بينديشيم، نه با افکار خودمان، و از اين طريق به سمت ابژکتيويته تاريخي گام برداريم. در واقع، مساله‌ي مهم اين است که بعد در زمان را به عنوان امکان سازنده و راهگشاي دانستن دريابيم. گذشته يک مغاک خسته کننده نيست، بلکه از رسم و سنت آکنده شده است، که در روشناي آن، همه هر آنچه از دست رفته است، خود را بر ما نمايان مي سازد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن